Suomen Harmonikkaliitto

Asteikkojen soittaminen

Aloittaja kultakala, 01-09-2014, 12:25:22

« edellinen - seuraava »

kultakala

Ajattelin alkaa soittaa asteikkoja kun eihän se soitto varmaan muuten parane.
C-duuri / A-molli varmaan on ensimmäinen josta lähdetään.
Mutta mitä kaikkea asteikon kanssa voi sitten tehdä? Oktaavin vetäminen ylös alas ei varmaan riitä kuin lämmittelyksi...  :)
Soitatteko te Sibeliusta? -En, haitaria vaan!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: kultakala - 01-09-2014, 12:25:22
Ajattelin alkaa soittaa asteikkoja kun eihän se soitto varmaan muuten parane.
C-duuri / A-molli varmaan on ensimmäinen josta lähdetään.
Mutta mitä kaikkea asteikon kanssa voi sitten tehdä? Oktaavin vetäminen ylös alas ei varmaan riitä kuin lämmittelyksi...  :)

Muistan itse klarinetin opiskelusta että pelkän asteikon vetäminen edestakaisin oli oikeastaan helppoa eikä juurikaan auttanut itse soittamista. Piti alkaa soittaa intervalleja asteikolla, siis niinkuin joka toinen sävel (terssit) ja joka kolmas sävel (kvartit) ja niin edelleen. Ja sitten semmoisia kuvioita joissa säveliä oli paikoitellen pantu hankalaan järjestykseen. Kun huomasi missä sävelkuluissa oli vaikeuksia, piti alkaa treenata kuvioita joissa oli tuo vaikea kohta mukana. Ei kokonaista kappaletta vaan semmoisia neljän tahdin pätkiä joita soitettiin kymmenen kertaa peräkkäin. Tämä siis klarinetille, ja mulla oli joku kirja missä noita oli. Näin jälkikäteen ajatellen haitaria olisi pitänyt lähestyä samalla tavalla, mutta kun en viitsinyt.

Toki tuossa klarassa oli semmoisia ongelmia mitä haitarin kanssa ei tule. Peräkkäiset sävelet sai usein yhden sormen liikkeellä, ei toki kaikkia siirtymiä. Isommat intervallit vaativat aina useiden sormien hyvin koordinoidut liikkeet ja mahdollisesti vielä puhalluspaineen sovituksen siihen. Jokainen kahden sävelen siirtymä piti oikeastaan harjoitella erikseen.

Mutta toisaalta... haitarissa olen kokenut juuri samaa, että asteikot sujuvat ja kappaleet menevät hyvin kun sävelkulku seurailee asteikkoa ja hypyt ovat pieniä, mutta sitten kauemmas mentäessä helposti eksyy.

olli

Itse en ole enää tällä iällä ruvennut asteikkoja treenaamaan.  Silloin alussa 1980-luvulla asteikot olivat yksi opetuksen ja oppimisen metodi kansalaisopistossa.  Nyttemmin kuulin mestarilta itseltään - eli Veikko Ahvenainen kertoi treenanneensa asteikkoja jopa autolla ajaessaan.  Veikon kertoman mukaan hän teetti diskanttilaudan Kouvolan harmonikkatehtaassa.  Sitä hän sitten näpelöitsi pitkillä ajomatkoillaan.  Laudasta ei lähtenyt ääniä, mutta sorminäppäryyden harjoittelemiseen oli kuulemma oiva vehje :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Nyt kun olen tällä iällä seonnut niin pahasti että aloitin viulun soiton (periaatteella ettei siinä mitään voi menettääkään) niin kyllä siinä taas asteikkojen soitto on tarpeen. Sormen kun on osuttava just oikeaan kohtaan ja kun ei osu, niin korvan perusteella korjattava niin nopeasti kuin mahdollista. Sävelten ylimalkaiset paikat on kyllä tutut maniskasta, mutta se ei vielä riitä.

kultakala

Kiitos hyvistä postauksista  :)

Entäs jos käyttää diskantissa vaikka jotain pianoetydejä? Samat sävelethän niissäkin on. Basso tosin pitäisi varmaan jättää pois sotkemasta. Mulla on koneella jotain ihan helpoimpia mahdollisia czernyn harjoituksia, joiden avulla opettelin nuotteja muutama kuukausi sitten. Tällä kertaa voisin etsiä niitä vaikeampia.

Soitin jo vähän tuota a-molliasteikkoa. Intervalleja pitää kyllä opetella myös, improvisointi on aika hankalaa kun joutuu aika paljon "arvaamaan" missä se seuraava ääni sijaitseekaan, ei useinkaan osu kohdalleen. Niin ja bassossakin asteikoita voisi vetää. :D

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: kultakala - 01-09-2014, 22:09:52
Kiitos hyvistä postauksista  :)

Entäs jos käyttää diskantissa vaikka jotain pianoetydejä? Samat sävelethän niissäkin on. Basso tosin pitäisi varmaan jättää pois sotkemasta. Mulla on koneella jotain ihan helpoimpia mahdollisia czernyn harjoituksia, joiden avulla opettelin nuotteja muutama kuukausi sitten. Tällä kertaa voisin etsiä niitä vaikeampia.

Soitin jo vähän tuota a-molliasteikkoa. Intervalleja pitää kyllä opetella myös, improvisointi on aika hankalaa kun joutuu aika paljon "arvaamaan" missä se seuraava ääni sijaitseekaan, ei useinkaan osu kohdalleen. Niin ja bassossakin asteikoita voisi vetää. :D

Mä kokeilin joskus haitarin diskantissa noita klarinetin harjoituksia. Terssiharjoitus menisi a-mollissa  a - c - h - d  c - e - d - f (tai fis melodisessa mollissa) ja tuota jatketaan pari oktaavia, sitten sama alaspäin.

Sitten on tämmöisiä siksak-harjoituksia, kukin soitetaan 20 kertaa peräkkäin.
f - g - f - g   e - f - d - e
f - e - f - g   f - e - d - e
a - f - e - g   a - f - e - g

ja vastaavia pari kolmekymmentä erilaista. Ja vastaavat vielä isommille intervalleille. Ideana taitaa olla, että kun kaikki käy läpi, niin sormet selviävät kaikesta mitä kappaleissa tarvitaan. Sitten voisi vielä ottaa arpeggiot, eli soittaa nelisointuja sävelsarjoina.

No, nuo ovat klarinetille, jossa on vähän ongelmat. Mutta toisaalta musta tuntuu, että kun mulla sormet sekoaa haitarin diskanttipuolella, niin silloin siinä on sellainen sävelkulku johon mun sormet eivät ole tottuneet.     

mlut

Asteikkojen soittaminen 5-rivisellä näppäinhaitarilla diskanttipuolella eri riveiltä on mielestäni hyvää harjoittelua ainakin siinä mielessä, että tutustuu koko näppäimistöön. Näppäinhaitari kun on siitä metka peli, että koilliseen ja lounaaseen on kahden näppäimen väli puoli sävelaskelta eli pieni sekunti ja kaakkoon ja luoteeseen koko sävelaskel eli suuri sekunti. Näinollen intervallihypyt ovat ihan erilaisia riippuen siitä mistä hypätään minne. Koko näppäimistön hallinta taas on soittamisessa kaikinpuolin aivan merkittävä etu.

kultakala

Käytin neljää sormea a-mollissa/c-duurissa omalla järjestyksellä. "Ylöspäin" asteikko menee ihan sujuvasti ja vauhdikkaastikin, mutta takaisin "alaspäin" tultaessa pikkurilli ei tulekaan enää sulavasti mukana. Johtuukohan tuo sormen tottumattomuudesta vai onko järjestys kenties väärä, vaikka takaisinpäin tultaessa se on vaan käänteisenä.
Harmi, kun kirjastossakin kaikki oppaat lainassa että voisi katsoa asioiden laidan.. ;)

Giulietti

Omat sormijärjestykset kannattaa unohtaa ja opetella heti alusta alkaen joku hyväksi katsottu sormistus asteikkojen soittamiseen. Suosittelen myös soittamaan asteikkoja mahdollisimman pian kahden oktaavin alalta tempoa vähitellen kasvattaen. Hyvä sormitus C-duuri asteikkoon kahdelle oktaaville 2-3-4-1-2-3-1-2-3-4-1-2-3-4-5 (3). Toimii samoin myös alaspäin tultaessa, suluissa vaihtoehtoinen sormi. Ja tämä sormitus siis keskiriveillä soitettaessa.