Suomen Harmonikkaliitto

Myynti-ilmoituskeskustelu

Aloittaja olli, 25-08-2014, 19:58:57

« edellinen - seuraava »

poikkikulma

Niin jos on oppinut alusta saakka tiettyyn järjestelmään niin sellainen Haitarikin pitää olla . Ennenhän pystyi tilaamaan mieleisen Haitarin .
Kyllähän Suomessakin varmaan osataan soittaa niin ruottalaisella kuin myös venäläiselläkin  järjestelmällä .
Mauno  ::)

pianohessu

Makuasia, mutta: Tutkittuani Jukka Ollilan opinnäytetyötä melodiabassojärjestelmistä, olen tullut tulokseen että valitsisin ns. venäläisen järjestelmän. Samoin valitsisin venäläisen sormion diskanttiin. Tämä kaikki, mikäli olisin runsaan viisikymmentä vuotta nuorempi ja aloittamassa harmonikansoittoa.

Tuohon diskantin järjestelmään olen tutustunut ihan kotosalla; minulla on kolmirivinen Tembr eikä se tunnu mitenkään "omituiselta", johtuen varmasti myös siitä etten ole juurikaan suomalaisella (enkä ruotsalaisellakaan) sormiolla räpeltänyt.

Myös se loogisuus ja soittamisen stabiilius mikä em. yhdistelmässä on, on mielestäni yhtenä syynä mielipiteeseeni.

poikkikulma

Minä olen niin paljon maalaisukko kun olen keskipohjanmaalta Toholammilta syntyisin etten ole ees ajatellukaan noita muita järjestelmiä . Täysi työ oli että oppi tällä suomalaisella järjestelmällä soittamaan ,on minun Romopiano Kravattimallissa Ruottalainen järjestelmä kyllä sillä on aika haaste ollut soittaa helpoin on kolmelta keskimmäiseltä riviltä sillä soittaa . Jos löytyisi virheetön Kouvolan Nuolimalli vaihtaisin tuon Romopianomallin siihen ,harvinainenhan tuo Romopiano on mutta ,en koristeena pidä Haitariani  kyllä sillä pitää osata soittaakin . :P
Mauno :P

Teme

Eihän se ruottalainen sormio keskirivien osalta poikkea muuten kun että ne keskirivit (suomalaisittain) on pykälän lähempänä paljetta. Yläapurivi siis puuttuu, se kun on sitten uloimpana eli ala-apurivin jälkeen. Itselläni on molempia, suomalaisella ja ruotsalaisella sormiolla olevia ja soitto sujuu yhtä huonosti molemmilla  ;)
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

poikkikulma

Niinhän se on että ne kolme keskimmäistä on ruotsin järjestelmässä kolme sisintä riviä ,olen soittanutkin omalla kouvolan tasakahvaisella kukkamallilla just noilla kolmella sisärivillä kun siinä on myös ruotsi järjestelmä Romopianomallillakin olen kokeillu soittaa niillä sisäriveillä mutta niillä.pianonäppäimillä se on aikamoista räpläämistä hee  :)
Kyllä kai sitä oppisi kun viihtis tosisaan opetella mutta täytyy pärjätä vaan näillä opeilla.
Mauno :)

Teme

Ei kai sillä väliä millä järjestelmällä soittelee, pääasia että haitari soi!
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

Teme

Näkyy olevan harmonikka oy:n romopiano myynnissä ja jos en aivan väärässä ole niin nuolimalli.
https://www.tori.fi/pohjanmaa/Romo_haitari_38588249.htm?ca=18&w=3

Näitä ei kyllä liiemmin ole näkynyt.

Näyttäisi kuvien perusteella vaativan kunnostusta. Bassopuolen rekisterivaihtaja lienee jälkikäteen lisätty, vai?

Viljo

Kyllä tuo on ihan alkuperäisennäköinen bassovaihtaja. Mutta ei ihan keräilykappaleiden aatelia, koska rungossa halkeamia. Tälllaista kaupattiin minulle kerran yli 3000 euroon. Siinä mallissa oli vielä bassonappulat rungon sisässä ja ties mitä vikaa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

ftamt

Romopianoissa on aina vakiovarusteena liukuva bassovaihtaja ja olen nähnyt näitä kouvolalaisia elämäni aikana ainakin 20 erilaista. Näistä ainoastaan yhdessä kravattimallin romossa ei ollut bassovaihtajaa. Kylläpäs on nuolimalli pinnoiltaan huonossa kunnossa, joten hintapyyntö on liian kova. Tämä on varmasti ensimmäisiä nuolimalleja, jossa bassopäässä on portaittaiset leikkaukset kuten esikuvassaan sarvimallissa. Sysmässä on samanlaisilla bassopään leikkauksilla oleva harmaaloimuinen 5-rivinen nuolimalli ja siinäkin on samanlainen bassovaihtaja. Sekin on ensimmäisiä
nuolimalleja, sillä muistan hämärästi, että sen sarjanumero oli 400-500 välillä. Myöhemmät nuolimallit ovat bassopäästään kravattimallin tapaan viistetyt.
Toivo

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 24-07-2017, 22:34:26
Kyllä tuo on ihan alkuperäisennäköinen bassovaihtaja. Mutta ei ihan keräilykappaleiden aatelia, koska rungossa halkeamia. Tälllaista kaupattiin minulle kerran yli 3000 euroon. Siinä mallissa oli vielä bassonappulat rungon sisässä ja ties mitä vikaa.
Epäilen, että tämä soitin oli aikoinaan Urho Latvamäen kokoelmassa. Juttelin hänen kanssaan vuonna 1982 Hyvinkäällä, jossa meiltä molemmilta oli siellä harmonikkoja näytteillä. Urho tiesi kertoa, että nuolimallin romopianoja olisi tehty vain yksi kappale, mikä saattaa olla mahdollista. Loput noin 50 romopianoa ovat kukkamalleja, vientimalleja ja kravatteja. Muistelen, että Urhon nuolimalliromo ei ollut silloinkaan pinnoiltaan hyvä ja siitä on jo 35 vuotta aikaa. Väri on pysynyt suurinpiirtein samana. Jos soitin on sama, niin jostakin kohtaa harmonikkaa pitäisi löytyä Urho Latvamäen nimi. Itselläni on funkkis- eli laihasmalli Urhon nimikirjoituksella.
Toivo

poikkikulma

Muistin väärin sittenkin kyllä siinä Veikko Ahvenaisen esittelemässä Nuolimalli Romopianossa on sittenkin myös kantikkaat näppäimet . Etsin sen videonpätkän ja katsoin sitä vuoden 1982 esittelyä uudelleen samanlaiset myös ovat bassopään porrastukset . Olisiko mahtanut sittenkin päätyä tuonne liikkeeseen Edvin Lepistölle millonka se Urho Latvamäki on kuollu vai elääkö vielä tietääkö Toivo .
Mauno .

ftamt

Lainaus käyttäjältä: poikkikulma - 25-07-2017, 06:25:37
Muistin väärin sittenkin kyllä siinä Veikko Ahvenaisen esittelemässä Nuolimalli Romopianossa on sittenkin myös kantikkaat näppäimet . Etsin sen videonpätkän ja katsoin sitä vuoden 1982 esittelyä uudelleen samanlaiset myös ovat bassopään porrastukset . Olisiko mahtanut sittenkin päätyä tuonne liikkeeseen Edvin Lepistölle millonka se Urho Latvamäki on kuollu vai elääkö vielä tietääkö Toivo .
Mauno .
Kyllä Veikko Ahvenainen soittaa juuri näyttelyssä olleella Urho Latvamäen romopianolla. Urho kuoli muutamia vuosia tuon näyttelyn jälkeen, joten on hyvinkin mahdollista, että pojan myytyä kokoelman pois, peli  on päätynyt tälle kauppiaalle.
Toivo

Pete85

Hinta pompsahti tänään tässä romopianossa 800€ eilisestä kun se tuli myyntiin!

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Pete85 - 25-07-2017, 16:46:36
Hinta pompsahti tänään tässä romopianossa 800€ eilisestä kun se tuli myyntiin!
Olis pitänyt olla hiljaa. Eilinenkin hinta oli liian kova noin heikkokuntoisesta harmonikasta. Keräilyarvoa sillä toki on, mutta liika on liikaa. Vähän kallis hyllyn koriste.
Toivo

Hannu S

Tuollaisesta kunsultoinnista kannattaisi jo pyytää hintaa.

Hannu S

Siinä videolla Veikko soittaa romopianon jälkeen isältäni ostamallaan kravatilla, jolla aikoinaan opettelin soittelemaan. Lievosen Aki sitten kunnosti sen Veikolle.

Viljo

Joku on varmaan antanut tarjouksen ja myyjä pitää vielä avointa myyntikorttia. Ei se hinta muuten pompsahda.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Hannu S - 25-07-2017, 19:10:34
Siinä videolla Veikko soittaa romopianon jälkeen isältäni ostamallaan kravatilla, jolla aikoinaan opettelin soittelemaan. Lievosen Aki sitten kunnosti sen Veikolle.
Muistan hyvin, kun olin paikan päällä Ossi Runteen tehdessä tätä TV-ohjelmaa. Vilahdan itsekin yleisönä hetken kuvassa selin. Se onkin ensimmäinen ja ainoa kerta, kun olen päässyt oikein televiissioon.
Toivo

poikkikulma

Palaan vielä tuohon Nuolimalli Romopianoon , noista kuvista ei paljonkaan voi päätellä sen kunnosta lukuunottamatta noita muutamaa halkeamaa jotka ovat helposti korjattavissa , maalauksetkin on entisöitävissä koska ovat haalistuneet. Minun mielestäni jos ainoa kappale Nuolimalli Romopiano se on jo ainoana arvokas , Kravatteja sun muita on pilvin pimein vaikkei ne sen kummempia kuin muutkaan ja niistähän kyllä maksetaan Kravattikuvioista höh .
Tähän saakka olen ollut siinä luulossa että Romopianomalleja olisi tehty vain noin 20 kappaletta , mistähän tuo tieto 50 kappaleesta on peräisin sitten ???
Mauno   ::)

ftamt

Lainaus käyttäjältä: poikkikulma - 27-07-2017, 15:58:59
Palaan vielä tuohon Nuolimalli Romopianoon , noista kuvista ei paljonkaan voi päätellä sen kunnosta lukuunottamatta noita muutamaa halkeamaa jotka ovat helposti korjattavissa , maalauksetkin on entisöitävissä koska ovat haalistuneet. Minun mielestäni jos ainoa kappale Nuolimalli Romopiano se on jo ainoana arvokas , Kravatteja sun muita on pilvin pimein vaikkei ne sen kummempia kuin muutkaan ja niistähän kyllä maksetaan Kravattikuvioista höh .
Tähän saakka olen ollut siinä luulossa että Romopianomalleja olisi tehty vain noin 20 kappaletta , mistähän tuo tieto 50 kappaleesta on peräisin sitten ???
Mauno   ::)

Minä kysyin sitä aikoinaan Jouko Koskelta ja se 50 kappaletta on noin arvio. Yllättävän paljon niitä on vuosien varrella liikkunut. Erikoisuuden vuoksi ne ehkä ovatkin säilyneet jälkipolville.
Toivo