Suomen Harmonikkaliitto

Myynti-ilmoituskeskustelu

Aloittaja olli, 25-08-2014, 19:58:57

« edellinen - seuraava »

poikkikulma

Ajattelinpa laittaa tähän kirjoitella myynti ilmoituksesta. Kiinnostuin tuosta Kouvolan Romopiano vientimallista jonka Viljo oli tänne siirtänyt loydettyään tuon ilmoltuksen . Otin yhteyttä tuohon välittäjä firmaan ottaakseni siitä selvää selvisikin että poikamyy useampia Harmonikkoja sielä isänsä puolesta firma toimi välittäjänä mutta vain kuvailmoituksin harmonikat ovat lapissa , no tein siitä tarjouksen kun myyjä vakuutti Harmonokan olevan hyvässä kunnossa , tarjoukseni hyväksyttiin maksoin palautus oikedella jos en ole tyytyväinen siihen saanrahani takaisin ja sain Harmonikan matkahuollosta  , no Harmonikka oli tosi huonossa kunnossa kokeiltuani ja tutkittuani  oli suuri pettymys joten palautin sen ja sain rahani takaisin . Välittäjälle ilmoitin että sillä ei tee mitään niin huonossa kunnossa on ettei sillä voi edes soittaa ,välittäjä oli pahoillaan koska ei itse tiedä noiden harmonikkojen todellista kuntoa . Minä olin ihmeissäni että miten s myyjä saattoi sen edes myydä tuossa kunnossa . No opinpa ainakin ensimmäisen ja viimeisen kerran etten näkemättä mene enää ostamaan mitään . Kaikenlaiseen sitä näköjään törmää jos ei pidä varaansa  :(
Mauno  :)

olli

Poikkikulman kokemus palautti mieleen omani kesäkuulta 2010.  Sanomalehti Kalevassa oli ilmoitus: "Näppäinhaitari vuodelta 1917. Wilhelm Lanka.  Viisirivinen. Siisti. Kysy lisää. Puh...".
No päätin hankkia kun puhelimitse hinnaksi sovittiin 150 euroa.  Myyjä ei millään suostunut matkahuollon palveluihin vaan aikoi lähettää haitarin postissa.  No "paketti" tuli.  Pelkästään omassa kotelossaan, osoitelappu liimattuna kylkeen.  Yritin avata, mutta lukkoon ei ollutkaan avaimia.  Ei auttanut kuin rikkoa lukko, jotta sain haitarin esille (myöhemmin uusin laukun lukon).  Laukun sisällä oli myyjän viesti: "Haitari on sellainen kuin olen sanonut.  Olen soitattanut ammattimiehellä ja soinut on.  Itse en osaa soittaa.  Takuita ei vanhalle antiikkihaitarille tule.  terveisin ..."

Peli onkin pelkkä koriste, ääniä lähtee, mutta peli vuotaa kuin seula ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Tuli vielä mieleen, ettei kuluttajansuojalaki koske yksityishenkilöiden välisiä kauppoja.  Riitatilanteissa ainut keino on mennä käräjille ;)  Kuluttajansuojalaki koskee ainoastaan kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisiä kauppoja.  Elinkeinonharjoittajien välisiä kauppoja säätele yleinen sopimusoikeuslainsäädäntö.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

poikkikulma

Joo Olli on ihan oikeassa , nämä yksityishenkilöiden kaupat on ihan kahden keskinen sopimus siinä ei auta sitten valittaa .
Tämä minun tapaus oli siinä mielessä hyvä että tämä välittäjä liike ilmoitti heti ennen maksua että jos jostain syystä en olekaan tyytyväinen niin saan palautta Harmonikan ja rahat saan takaisin , varsinainen myyjä ei siis saanut rahoja ennen kuin olin tarkastanut tämän Harmonikan , en olis muuten uskaltanutkaan mennä mitään maksamaan , harmittaa vaan kun tuli paha pettymys . No kaikkea sattuu enkä varmasti ole ainoa , enkä onneksi menettänyt mitään  :)

poikkikulma

Nyt olisi hieno Kouvolan Kultahäkki Maestro Pianoharmonikka tuolla palkissa myynnissä , jos jotakuta tuollainen pianoharmonikkamalli kiinnostaa ,noita on harvoin tarjolla tätä vanhempaa Lohenpyrstömallia Pianoharmonikkana . Kaukana vaan on Oulussa saakka .
Mauno  ::)

Johan

Mikäli Elomaan pelit kiinnostavat tässä yksi melko erikoinen keräilykohteeksi lahden takaa.

Johan

http://www.blocket.se/helsingborg/Dragspel_fran_20_och_30_talet_62209361.htm?ca=11&w=3

poikkikulma

Upean näköinen Elomaan Harmonikka , en ymmärrä kylläkään Ruotsia yhtään että mitä tuossa ilmoituksesa sanotaan , onko se tarjouskauppa vai mikä  :)En ole ennen moista Elomaan Harmonikkaa nähnyt todella hienon näköinen . Hintaa tuolla varmaankin tulee olemaan mutta on hienoa tuo nähdäkin  :)Mistä tuollainen tuli vastaan  :)

Johan

Routsalainen Blocket.se on meidän Tori.fi vastaava sivusto, jota seuraan harrastukseni takia ja sieltähän se tänään löytyi.
Ilmoituksessa oli suomenkielinen nimi myyjällä, joten soittele jos peli kiinnostaa. Tarjouksia varmasti kuunellaan.

Minä olen hakenut ruotsista joitakin vanhoja kiinnostavia pelejä kokoelmaani.

Tässä toinen siellä nyt myynnissä oleva suomalainen "antiikkipeli", jossa on hintakin mainittuna ja siinäkin suomalainen nimi myyjällä.

Taitaa siellä ollu joku hopehäkkikin, mutta ei ilmeisesti ollut suomalaisella järjestelmällä.

http://www.blocket.se/sodermanland/Dragspel_61745305.htm?ca=11&w=3

Johan

Viljo

Keräilijän kappale, Kouvolan Casotto 3 myynnissä Hautamäellä:

http://www.tori.fi/kymenlaakso/Harmonikka_Kouvola_Casotto_3_21244835.htm?ca=18&w=3

Muistaakseni näitä tehtiin 120 kpl sarja.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

poikkikulma

Onpas tuo Casotto 3 pienikokoinen Harmonikka näppäimiäkin on vähänlaisesti tuossa kahvassa minkähänlaiseen tarkoitukseen noin pienikokoisia Casottoja on tehty , pystyyhän tuolla tosin soittamaan varmasti siinä kuin isoillakin , jotenkin tuntuu kuitenkin hassulta noin pieni Casotto Harmonikka , kallis hinta sillä on kyllä käyttämätön näkyy olevan milloinka tai mihin aikaan noita on tehty:)

Johan

Minulla on tuossa mapissani Kouvolan esite vuodelta -91, jolloin kävin tehtaalla kyselemässä Casotto 60 pianocasottoa,  esitteessä on Casotto 3 mukana ja mainitaan sen olevan tulossa uutuutena markkinoille.
Malliltaan se noudatteleekin pitkälti  Casotto 60 muotoja.

Silloin ei ollut tehty ensimmäistäkään Casotto 60 pianomallia, peli jäi siis saamatta. Olisi kiva teitää, että tehtiinkö niitä yleensäkään ensimmästäkään.

Näppäimistä puheenollen, en ole näistä "kirjoituskonemalleissa" kovin perillä, mutta Casotto 60:ssä on soivia ääniä d - c4 ja tässä Casotto 3 niitä on d - g#3, joten ei niillä kovin suurta eroa käytänössä ole.
Pianoharmonikkalla jo 54 vuotta soittettuani olen pärjäillyt kohtuullisesti koskettimistolla jossa on
f -a3, ilman apurivejä, joten ei tuota kolmostakaan koskettimiston puoleta voi ihan "pikkupelinä" pitää. Rehellisyyden nimissä on sanottava, että tuonne alaääniin olisi kyllä ajoittain kaivannut muutaman lisä äänen.

Käytännössä olen tavannut Casotto 3:a ikääntyneillä kavereilla, joille Kouvolan 11,4kg painavat "isot" pelit ovat liian raskaita kipeytyneille jänterielle ja kun merkissä on haluttu pysyä tämä kolmonen painaa 9,2kg on siinä jo selkeä motiivi hakeutua tähän malliin.

Siirtyminen IV äänikertaisesta III äänikertaiseen voikin sitten olla totuttelemisen paikka, mutta kompromisseja joutuu tekemään.

Markkinoilla näistä Casotto 3 esiintyvät pyynnöt vaihtelevat melkoisesti.

Kolmiäänikertaisena casottona kuitenkin melko harvinainen tuote, mutta äkkiä tarkasteltuna yleisimmiltä valmistajilta löytyy pikkucasottoja IV-äänikertasina alun kolmattakymmnetä mallia, joten ilmeisesti niille on markkinoita olemassa.

Johan

Johan

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Johan - 27-08-2015, 16:14:22
Hieman erikoisempi Cooperatiiva!

http://www.tori.fi/uusimaa/Italialainen_haitari_21270138.htm?ca=4&w=3

Johan
Näköjään pilattu vaihtamalla nykyaikaiset akryylinäppäimet. Muutenhan soitin on alkuperäisessä kunnossa.
Toivo

mahu

Mun silmään näyttäis että kuudes eli sisin rivi olis tehty jälkeenpäin.

Johan

Sama kävi mielessä, kun kuvaa katselin.

Johan

poikkikulma

Harmi kun kauniista Harmonikasta on tehty tuommonen rumilus nuo näppäimet ensinnäkin olisivat kauniimmat minun mielestä kantikkaina Toivo kun tehnyt niitä uusia minullekin ovat upean näköiset uusina minun Soitin Oyssäni , niin olisivat tuossakin Harmonikassa enkä tosiaankaan ymmärrä kyllä millään mitä ihmeen hyötyä tuosta lisärivistäkin nyt sitten muka on tuskin mitään on haluttu vain tehdä erikoinen luultavasti ja ruman näköinen tuommoisena . Harvinainen ja kaunis Harmonikka olisi muuten  :(
Mauno  ::)

ftamt

Nyt kun katsoin kuvaa tarkemmin, niin kuudes rivi on tehty jälkeenpäin lähimmäksi selluloidihäkkiä
kukkakuvioiden päälle. Mahtaa olla jäykkä sisärivi, kun ei ole tarpeeksi vipuvartta. Onko edes apuvarressa, vai onko tappi liimattu suoraan päävarteen?
Toivo

Johan

Minulle tuli jossain vaiheessa sellaine vaikutelma, että tuo sisärivi on "kulissirivi", eli liimattu vain tuohon rappukahvan jatkeeksi jolloin se on "kiinteä" eikä jäykkä.
Basossakon näkyy olevan heiman poikkeuksellisesti koskettimia, mutta se voisi ehkä olla alkuperäinen rakenne, ainakin joissain Hohnerin vanhemmissa Morinoissa olen tavannut 144 bassonappulaa.

Johan

ftamt

Tuo Cooperativan basso on porrastettu ja tällä tavoin tehtyjä Cooperativoja viety ainakin Ranskaan,
sillä itselläni on ranskalaisessa kuvakirjassa kaksi samalla tavoin tehtyä Cooperativan bassoa. Tämä
peli on tuotu jälkeenpäin ulkomailta, koska Suomessa myydyissä tämän ajan 1930-luvun peleissä
lukee bassopuolella Fazerin Musiikkikauppa.
Toivo

Johan

Lainaus käyttäjältä: poikkikulma - 06-09-2015, 10:54:19
Katselin tässä taas tuota myynti ilmoituspalkkia ja mielenkiintoni kohdistui tuohon mustaan Pianoharmonikkaan joka on Huutonetissä myynnissä Kaustisella . Näyttää kyllä vanhalta antiikkisoittimelta mutta ei näy mitään merkintöjä missään muistelen että Johanin löytämä NM olisi ollut saman näköinen kuin tuo eri värinen vaan . Mahtaisiko Johan kokeneempana tuosta sanoa tai tietää enemmän ulkonäön perusteella , hyväkuntoisen näköinen on päällepäin katsottuna mutta mistä sitä tietää onko muuten kunnossa . Kiitos vielä Johanille noista aiemmistakin tiedoista mitä olet kertoillut tuola Kouvolaisesta "Pikkucasotosta" ym ,  :)

Olen muutama vuosi sitten käynyt Forssassa tutkimassa tuon soittimen, se oli siellä eräällä nettihuutokauppoja tekevällä myyjällä, jolta olen ostanut aikaisemmin Hagströmin Castello Special -36 mallia olevan hyväkuntoisen soittimen, tai sitten kyseessä oli sama malli.
Kuvasinkin sen sekä sisältä, että päältä, mutta en nyt onnistunut löytämään niitä kuvia, kun ei ole merkkiä tiedossa, ei ole oiken asiallista hakusanaa;-)) Mitään merkintää alkuperästä ei ollut havaitavissa.
Peli oli vahauksiltaan siinä kunnossa, että osa kielilaatoista oli jo palkeiden välissä irallaan, mutta muuten melko ehjä. Hyvin krouvia työtä, olin siitä kiinnostunut sen harvinaisuuden takia, mutta joku toinen oli vielä kiinnostuneempi enkä sitä saanut.
Oletan, että tuo nyt myytävä soitn on juuri tuo sama "katsastamani" soitin.

Tuon palkissa olevan ilmoituksen ilmestyttyä harmittaa, kun parisen viikkoa sitten kelasin eBay UK:n sivuja ja siellä kohtasin juuri samanlaisen harmonikan tietoineen enkä ottanut niitä tietoja asiallisesti talteen.
Olet kuitenkin oikeilla jäljillä, sillä sointintaa myytiin H Budstettin valmistamana ja valmistusajankohdaksi ilmoitettiin mielestäni 1915, mutta siitä en enää ole aivan 100% varma.

Kävin eilen Ebayn sivuilla, mutta siellä ei soitinta enää ollut.

Muistan kisanneeni tämän Kaustisen nimimerkin kanssa Huutonetissä jostakin pelistä aikaisemmin ja saanut pitää pienet rahani.

Peli on kiinnostava, se kun on jo 100 vuotias jos tuota Ebayn ilmoitusta on uskominen.
Pitänee kaivaa jostain tietoja HB:n perustamisajankohdasta niin voi päätellä voisiko tuo ikä olla käytänössä mahdollista. Oletan, että voi.

Johan

Katselin noita Herman Budstettin valmistamia pelejä galleriassa ja epäilen kyllä vahvasti tuota Ebayn ilmoitusta. Hermannin muotokieli ja koristelu on niin täysin erilaista, , jos ja kun tuo soittmen ikä oli
saruilua, herää epäilys, että pitääkö valmistajstakaan annetut tieto paikaansa.
Eivät nuo kahvan muodot poäissäkään noudattele tuo NM pelini muotoja koska tässä kahvan ulko syrjässä ne ovat kapeammut leviten keskemmällä, kun taas NM:ssä kahvan ulko sykä on melkeinpä kahvan uloin osa.
Olen kyllä lähtöruudussa tuon kotka pelin kanssa, häkin muotoilu viittaisi kyllä tuonne American Accodioniin ja Tukholmaan, mutta se on vain oletus ja epäily.

Tässä musitin virkistämiseksi ja vetailukohdaksi tuo NM:n kuva.

Johan