Suomen Harmonikkaliitto

Taukotahdin bassokuvio

Aloittaja olli, 08-04-2009, 21:33:32

« edellinen - seuraava »

olli

Olen sovitellut kappaletta "Kulkurin iltatähti" hanurille.  Parissa kohtaa on diskantissa koko tahdin tauko.  Olen kokeillut diskantin tauon paikalle bassokuviota.  Liitteenä kuva.  Mitä mieltä, miten pitäisi korjata?
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

klezberg

Lainaus käyttäjältä: olli - 08-04-2009, 21:33:32
Olen sovitellut kappaletta "Kulkurin iltatähti" hanurille.  Parissa kohtaa on diskantissa koko tahdin tauko.  Olen kokeillut diskantin tauon paikalle bassokuviota.  Liitteenä kuva.  Mitä mieltä, miten pitäisi korjata?

Tuosta ensimmäisestä kohdasta tuntuu, että vaikka tuo bassokulku sinänsä hoitaa siirtymisen Cm => Fm, se on vähän laimea tuossa kohtaa. Melodia hyppää ylös c:hen ja siinä kohtaa on ehkä koko sävelmän huippu. Tuo bassokulku on enemmän sellainen uuden fraasin aloitus, nyt pitäisi valmistaa tuota huippukohtaa. En ehdi nyt kokeilemaan, mutta minun mielessä tuommoiseen kohtaan sopii soinnuksi C7 korostamaan soinnun siirtymää JA melodian hyppyä. Siltä pohjalta sitten basso ja miksei myös diskanttiin jotakin.

EDIT: Tuommoista kokeilin, että bassossa menisi C C C7, jossa C:t perusbassoja (tai G C C7), ja samaan aikaan diskantissa C Eb G.

olli

Jos laittais bassoon duurikuvion? (Vaikka on mollisävellaji).  Antaisin diskantin olla tauolla ja siirtyisin pelkällä bassokuviolla eteenpäin.  Mutta kiitos Klezbergille.  Sitä toista kohtaa vielä kaipailen? :)

klezberg

Lainaus käyttäjältä: olli - 09-04-2009, 16:41:39
Jos laittais bassoon duurikuvion? (Vaikka on mollisävellaji).  Antaisin diskantin olla tauolla ja siirtyisin pelkällä bassokuviolla eteenpäin. 

Pelkkä duuri ei ehkä riitä tuossa vaan jos siihen saisi vaikka sitten siellä bassossa sen duuriseiskan fiiliksen mukaan, se seiska nimenomaan luo sellaisen jännitteen joka ennakoi sitä F-mollia ja melodian hyppyä c:hen.

olli

Kiitän jälleen, mutta se toinen tapaus on mulle hankalampi.  Mitä siihen vois laittaa?

KurttuPaavo

Siinä alemmassa vois ollakin laskeva bassokulku , G , F, Eb. Ehkä??

olli

Mielenkiintoista hommaa tämä sovitus.  Kulkurin iltatähti on kuten tunnettua Toivo Kärjen sävellys, johon Repe Helismaa teki sanat.  Se on julkaistu monissa laulukirjoissa pelkillä sointumerkeillä.  No innostuin tekemään hanurisovitusta.  Olen saanut osviittaa muistakin papereista lähinnä diskantin sointuihin.  No tämän bassokuvion tein liitteen mukaisesti.  Panen tähän viestiin sivun numero 1 ja kirjoitan toisen jossa seuraa sivu 2.

olli

Tässä seuraa Kulkurin tähden toinen sivu.  Tämä on mun näkemys.  Onko suoranaisia virheitä?  Kommentteja odottelen. 

klezberg

Lainaus käyttäjältä: KurttuPaavo - 09-04-2009, 18:13:04
Siinä alemmassa vois ollakin laskeva bassokulku , G , F, Eb. Ehkä??

Laskevaa minäkin siihen olisin lähtenyt hakemaan, mutta kun en ehtinyt kehittelemään niin en ehdottanut.

klezberg

Jos nyt vielä saa kommentoida, vaikken vielä toki voi sanoa haitaria hallitsevani...

Tuo c-d-e toimii kyllä hyvin siirryttäessä c-mollista f-molliin, kun tuo e on siinä johtosävelenä joka sitten purkautuu f:ään.

Tuota kakkos-pdf:ää en saa auki, valittaa virheestä. Siihen toiseen kohtaan kokeilin myös es-d-c -bassokulkua. Ja siinä kohtaa diskantin es voisi soida edelleen.

humppahanuristi

Lainaus käyttäjältä: olli - 09-04-2009, 19:02:36
Tässä seuraa Kulkurin tähden toinen sivu.  Tämä on mun näkemys.  Onko suoranaisia virheitä?  Kommentteja odottelen. 
Ihan lukupohjalta pikaisesti kävin läpi ja ei siinä varmaan virheitä ole.
Ainut mikä tulee mieleen, on tuo yksittäisten äänten ja sointujen käyttö. Joskus joku soitonopettaja minua ohjeisti, että pitäisi olla symmetriaa ja muuta samankaltaisuutta, ettei vedetä lirutusta kappaleen loppuun, jos muualla kappaleessa sitä ei ole. Siksipä ehkä tuo tulee mieleen. Tuolla siis mennään kahden äänen rykelmissä, sitten pudotetaan yhdellä äänellä ja lopetetaan kolmisointuun.
Saattaisi olla tasapainoisempi, jos pidetään jotain linjaa vähän pidempään kuin yhden soivan äänen verran, ehkä. Tosin sovittajahan sovittaa oman näkemyksensä mukaan.

Ai niin, bassoriviä en muuten katsonut ollenkaan.

EDIT: katsoin vielä uudelleen. Toisella sivulla varsinaisen laulumelodian viimeinen tahti: sointumerkintä puuttu (cm) ja sitten toisekseen loppuun soiva C on puolinuotti, eikä 1/4
Tuo ylimääräinen ääni taas nousee bassoriviltä ja on kirjoitustekninen virhe.  ;D
Oikein kun kaivaa, niin jotain huomauttamista löytää  ;)
Alusta voi nuo humpappaa kolme tahtia jättää suosiolla pois, kappaleessa on intro jo muutenkin.

Ja nyt kun pääsee kommentoimaan, niin tuohan on ihan perussoinnutus tosiaan. Jos lähdetään laulumelodian sointuja vaikka rukkaamaan, niin laulussa viides ja kuudes tahti (poika kun maailmalle) viidenteen fm ja kuudenteen G7.
10. tahti (synkkänä...) Bbmaj7, 11. tahti eb-pohjalle ja 12. tahti C7 .
Ja tuohon alkuperäiseen ensimmäiseen "tyhjään" tahtiin voisi ottaa C#dim soinnun ja ainakin komppihaitarilla vetää nousun dimista ylä-äänien ollessa E, G, Bb. En nyt osaa kuvitella miltä tuo kuvio kuulostaisi bassopuolella vedettynä.
Toinen "tyhjä" on varmaan ihan hyvä tuollaisena, kuin se tuossa kakkossivulla nyt on.
Humpasta rautalankaan...
https://youtu.be/kjZPRjxDZOA

olli

Kiitokset "Humppahanuristille" kommenteista.  Kokeilepa vielä hanurilla, miltä kuulostaa.  En ole mikään "ammattisovittaja", mutta noita lauluvihkojen kappaleita tekee mieli "sovittaa" nimenomaan hanurilla soitettavaksi.  Niissähän on yleensä melodia ja sointumerkinnät.  No tämä tästä.

humppahanuristi

Eipä tuo dimi nousu käykään tuohon kun oikein soittamalla kokeilin. Ihan luonnostaan tuli ihan sellainen C-Eb-G nousu bassolla ja diskantilla.

Mutta toisaalta, ei taida musiikissa ja erityisesti sovittamisessa (tai onko juuri missään) absoluuttista totuutta olla. Mistä nyt sattuu tykkäämään, sen mukaan sovittaa.
Humpasta rautalankaan...
https://youtu.be/kjZPRjxDZOA