Suomen Harmonikkaliitto

Yksityisviestit katoaa

Aloittaja mahu, 25-08-2014, 12:00:04

« edellinen - seuraava »

mahu

Miksi yksityisviesteissäni ei lähetetyt kansiossa näy viestejä vaikka olisin sellaisen lähettänyt. Ilmeisesti se kai lähti kuitenkin kun htoyryla sen sai?

htoyryla myös lähetti minulle viestin käyttäen tuota kirjekuoren kuvaa enkä koskaan saanut sähköpostia tai yksityisviestiä.

htoyryla

Joo, minä sain Dukextran yksityisviestin, näkyy Vapaalehdykässä ja tuli myös sähköposti-ilmoitus.

mahu

Joo, mutta ei vieläkään näy mun lähetetyt kansiossa.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Dukextra - 25-08-2014, 12:21:08
Joo, mutta ei vieläkään näy mun lähetetyt kansiossa.

Siellä lähetyssivulla näyttää olevan ruksin paikka "Talleta Lähetetyt-kansioon". Jospa se jäi ruksaamatta.

Itse tykkäisin että lähetetyt jäisivät ilman muuta talteen. Mutta siitä on toistakin mieltä. Aikoinaan vastaavasta kiisteltiin muusikoiden.netissä, ja siellä toiminta jäi tuommoiseksi että pitää itse ruksata jos haluaa tallettaa.

mahu

htoyrylan foorumin kautta lähettämä sähköpostikin lopulta tuli perille, viivettä noin puoli päivää

mahu

Jatkan nyt tähän aiheeseen kun en viitsi tehdä pienestä asiasta uutta.

Joskus kyllä takkuilee tämä sivusto. Galleria ei oo minulle varmaan vielä kertaakaan toiminut jouhevasti.

Lueskelin vanhoja aiheita ja niistä on liitetiedostot kadonnut. Esim. tässä ei ensimmäisessä viestissä näy liite mutta toisessa näkyy. http://www.vapaalehdykka.net/forum/index.php?topic=1102.0
Mistä voisi johtua? Aika moni vanha aihe menettää tarkoituksen ilman liitteitä.

htoyryla

Mullahan ei ole mitään tekemistä tämän foorumin ylläpitämisen kanssa, mutta haisee vähän samalta kuin äskettäin huomattu profiilikuvien katoaminen. SMF:hän taitaa käsitellä profiilikuvia ja liitekuvia molempia saman liitetiedostomekanismin avulla.

Luonnollisin selitys olisi että foorumin päivityksessä olisi kadonnut liitetiedostoja. Joko itse tiedostot, tai sitten niin ettei kuvaa enää löydetä (tietokannassa jotakin sekaisin tai puuttuu, tai kuvatiedoston oikeusasetukset pielessä). Viljo, tätähän voisi nyt tutkia näiden kahden attachmentin avulla, 1037 ei näy, 1045 näkyy.

Toisaalta, kuvia taisi joskus kadota myös ennen päivitystä.

Viljo

Noniin. Alkaa minulla tämä arki taas rullata.

Noiden liitetiedostojen kanssa kävi jotenkin hassusti silloin kun vaihdoin serveriä. Mitään tiedostoja ei ole silloin hävitetty tai hävinnyt, vaan järjestelmä ei vain tunnista(nut) siirrettyjä tiedostoja. Tämän asian korjaaminen lienee vielä mahdollista, mutta on jäänyt mokoma tekemättä ajanpuutteen vuoksi.

Sitten nuo muuten katoavat kuvat - outoa. Täytyy katsoa asiaa tässä jossain kohdassa, mutta en mitenkään kovin aktiivisesti lupaa saada niitä toimimaan. Eli ehkä ihan tällä viikolla ei tapahdu asian eteen mitään... ...ellen sunnuntaina saa vähäna aikaa. Tää on tällaista tämä syysaika, kun ei aika tahdo riittää ihan kaikkeen ihan heti.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Viljo

Kävin vähän läpi noita tietoja ja ihan vielä ei suoraa syytä löytynyt häviäville tiedostoille. Selvittelen asiaa yhä.

Mikä tuossa galleriassa ei toimi?

mahu

Näyttäiskin että puhelimella galleria toimii hyvin. Mutta esim. nyt käyttäen Chromea tietokoneella avasin galleria ja kaksiriviset harmonikat -> 2,5 rivisen kuvan lataaminen kesti noin 20 sekuntia. Klikkasin 2-riviset ja avautuvasta listasta 2 kuvaa jäi latautumatta kokonaan. Puhelimella nämä latautui kaikki. Klikkasin seuraavaksi sekalaiset kansiota ja näytölle avautui 10 laatikkoa joista yhden kuvan lataaminen kesti taas huomattavasti muita kauemmin. No koitin avata ensimmäisen kuvan ja siitä nuolella oikealle siirryin seuraavaan kuvaan jne. kuvan numero 9 kohdalla kuva jää lataamatta kokonaan ja kuvan tilalle tulee näkyviin vain kuvan polku palvelimella.

5-rivisten valmistajien listalta kuvia ladataan noin 30%. Loput tulee sitten aikanaan tai ei lataudu ollenkaan.

Nettiyhteyteni latausnopeus on 8.5 Mbps ja lähetys 24Mbps joten en usko että hitaasta yhteydestä johtuisi. Mutta voisko palvelin olla hidas ja kuvat isoja että jos niitä ei heti saada ladattua selain hyläkisi latauksen, en tiedä. Puhelin voi ehkä jotenki optimoida kuvien tarkkuuksia?

Nämä em tilanteet ei välttämättä toistu täysin vaan toisella kerralla varmaan jotku muut kuvat jää latautumatta.

htoyryla

Mulla viisi vuotta vanha Macbook ja Chromella galleria toimii aivan hyvin. Joidenkin kuvien kohdalla voi mennä sekunti ennenkuin kuva tulee... siis viivettä sen verran että ehtii juuri huomata. Eivätkä kuvat ole mitenkään isoja.

Vaikea uskoa että kuvat menisivät kännykälle pienempinä... silloinhan serverin pitäisi skaalata kuvia mikä kuormittaisi serveriä vielä paljon enemmän. Ellei sitten kuvat skaalata useaan kokoon jo ylösladatessa.

Kummalliselta kuulostaa kyllä... Tuommoista voi käydä kun webbiserveri pyörii resurssien äärirajoilla ja sivujen/tiedostojen haut joutuvat jäävät odottamaan vuoroaan. Mutta jos tätä ei esiinny yleisemmin niin tuskin se sitäkään on.

Viljo

Minullakaan ei ole koskaan tullut mitään tuollaisia ongelmia vastaan. Joskus galleria herjaa kuvan puuttumisesta, mutta se on sitten päivityksen yhteydessä tuleva virheilmoitus, mikäli toinen kuvista puuttuu (pääkuva, esikatselukuva). Jos koodissa on väärä tiedostonimi tai tiedostonimi puuttuu, kuva ei näy ollenkaan. Nämä tapaukset ovat siis se, mitä tapahtuu koodin kautta virhetilanteissa.

Olen tässä pitkään pohtinut koko Vapaalehdykän muuttamista toisenlaiseen koodipohjaan. Nythän tuo sivusto on täysin itse koodattu galleriaa lukuun ottamatta. Siksi koodi onkin paikkapaikoin puuroa. Gallerian osalta teimme koodauksen sillä tekniikalla, mikäli oli käytössä vuonna 2006. Samaan aikaan oli ensimmäisiä sivustoja käytössä uudenlaisella koodauksella (esim. fb, erilaiset kuvapankit), mutta jätimme ne silloin tarkoituksella pois. Nyt kuvat voisi siirtää tällaiseen kuvapankkiin, mutta ongelmaksi tulee suuri työnmäärä: Alkuperäisten kuvien etsiminen, tiedon siirtäminen kuvien yhteyteen ja niin edelleen. Kuvia on muutama tuhat, joten kyllä siinä työsarkaa riittää.

mahu

Gallerian ongelmat taitavatkin olla minun työkoneessa. Näin kotikoneelta koitettaessa galleriassa ei ole vastaavia ongelmia ja kaikki kuvat latautuu oikein. En kovin usein kotikoneella enää ole kun puhelimet on nykyään jo hyviä selailuunkin.

Huomasin myös että DeNa Carinin sivutkin pelaa paremmin kotoa, samoin kun youtuben kommenttikenttä.

Eli komento takaisin gallerian ongelmien suhteen  :-\

Viljo

Puuttuvat kuvat: Osa puuttuneista kuvista on taas toiminnassa. Osa ei toimi vielä. Vikaa/vikoja selvitellään.