Suomen Harmonikkaliitto

Myynti-ilmoitusominaisuus

Aloittaja Viljo, 21-08-2014, 17:18:04

« edellinen - seuraava »

htoyryla

Jäin vielä miettimään sitä, että vanhassakin foorumissa oli sivureunoilta varattu tilaa mainoksille, ja silti se toimi jotenkuten kännykällä ja tabletilla. Se taisi mennä niin, että siinä käytettiin skrollausta sivusuunnassa, jos kaikki ei mahtunut näytölle kerralla. Siis vanha perinteinen nettisivu. Tässä voisi ehkä toimia sama. En nyt enää muista miksei siihen haluttu mennä. Olisi kuitenkin parempi tableteille ja kännyköille kuin tämä tämänhetkinen.

Voin kokeilla sitäkin omalla serverillä, mutta turhaahaan se on jos ne joilla on toiveita ei kokeile eikä kommentoi.

PS. Kaksi CSS-määritystä pois, kokeilin samantien selaimen debuggerilla. Näyttäisi toimivan siististi. Kun näyttö kapenee, sivupalkki jää pois mutta löytyy normaaliin tapaan vierittämällä sivusuunnassa.

olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 07-01-2015, 19:02:15
Lainaus käyttäjältä: Marko - 07-01-2015, 07:29:10
Ehdotukseni että ilmoitukset voisivat olla omalla sivullaan linkin takana voisi olla hyvä tapa selata nopeemmin koko lista läpi jos ilmoitukset olisi vielä jaoteltuna ruutumaisesti.
Kyllä se onnistuu, tuolta voi nyt kokeilla
http://freygish.com/htoyryla/test/koe112.php .
Ja tuo kokeilu on siis täysin toimiva, siinä on täsmälleen samat ilmoitukset päivittäin kuin täälläkin.
Tämä ehdotus näyttäisi sivupalkkia paremmalta :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Huomenta. Muuta kommentti.

Tässä uudessa sivupohjassa vanhan foorumin kaltainen mainoslisäosa ei toiminut, vaan se näkyi vain jos meni osoitteeseen www.vapaaledykka.net/forum, mutta jos painoi jotain linkkiä tai palasi etusivulle, osoite oli www.vapaalehdykka.net/forum/index.php. Silloin se ei enää toiminutkaan. Sen päivittäminenkin oli vähän työläs prosessi ja jotain muutakin ongelmaa oli.

Muistakaa, että mobiiliversio toimii moitteetta ilman tuota sivupalkkia. Graafinen ulkoasu kännykän pienellä näytöllä voi olla vain itsensä kiusaamista. Toki se on suuntaus, mutta tällä hetkellä se on paras tapa käyttää pienellä näytöllä tätä sivua.

Kun puhutaan graafisen ulkoasun käytöstä, niin mielelläni pidän tuon sivupalkin tuossa. Aikajärjestysehdotus on ihan hyvä. Useimmat täällä olevat henkilöt ovat harmonikan extreme-aktiiveja, jotka etsivät vain uusimmat jutut. Siksi esimerkiksi myös hinnan mukainen järjestys olisi mielettömän hieno homma. Sivupalkin yläosaan voisi laittaa napit, mistä saisi järjestettyä palkkia haluamallaan tavalla. Mutta, koska sivusto toimii käytännössä vapaaehtoisvoimin, niin sivupalkin kehittäminen tehdään käytännössä sen mukaan, mitä Hannu haluaa tehdä. Minulla ei ihan tuo ohjelmointitaito ole niin hyvä, että pystyisin tuota palkkia kehittämään. Tämän vuoksi Hannun kannattaa sanoa mitä hän haluaa ja voi tehdä. Itse olen usein miten konsensushakuinen, eli jos kaikki palaset loksahtavat kohdalleen, niin muutos voidaan tehdä. Pelkän mututuntuman pohjalle tarvitsen toki tietoa ja ajatustyötä, jotta homma on määrätietoista.

Lentävinä ajatuksina tuohon sivupalkkiin (en tiedä miten ovat toteutettavissa, jos ylipäätään ovat): klikkaamalla sopivasta kohdasta, tuo sivupalkki häviäisi ohueksi viivaksi pääfoorumin viereen ja pääosa fooruumista tulisi leveämmäksi. Samalla tämä voisi toimia toisinpäin. Kun painaa sopivasta painikkeesta, tuo sivupalkki tulee foorumin levyiseksi ja samalla järjestys muuttuu Hannun tekemän testiasetelman mukaisesti ruudukkoon. Kaikki sitten tietenkin höystetään koodilla, joka tekee vaihtoliikkeet jouhevasti. Auttaako tämä sitten tuohon pienten näyttöjen ongelmaan? Pitänee kokeilla. Määräävä tekijähän on foorumiosan minimileveys, joka on nyt noin 1000 px luokkaa. Voi olla, että ratkaisu ei toimi.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

htoyryla

Erityisesti Markolle (ja tietysti Viljolle myös):

Kokeile tätä niissä värkeissäsi myös
http://htoyryla.forgot.his.name/smf/

Siinä on kutakuinkin vastaava foorumi mulla testikäytössä sivupalkilla, mutta sivuttainen vieritys käytössä. Tämä voisi olla mun ehdotus itse foorumisivun ratkaisuksi.

Ja sen lisäksi voisi olla tämmöinen erillinen ilmoitussivu joka toimii ruudukkona jossa sarakkeiden määrä riippuu näyttöikkunan leveydestä

http://freygish.com/htoyryla/test/koe112.php

Tuo erillinen sivu voisi kenties olla vain jäsenille?

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 08-01-2015, 10:21:37

Lentävinä ajatuksina tuohon sivupalkkiin (en tiedä miten ovat toteutettavissa, jos ylipäätään ovat): klikkaamalla sopivasta kohdasta, tuo sivupalkki häviäisi ohueksi viivaksi pääfoorumin viereen ja pääosa fooruumista tulisi leveämmäksi. Samalla tämä voisi toimia toisinpäin. Kun painaa sopivasta painikkeesta, tuo sivupalkki tulee foorumin levyiseksi ja samalla järjestys muuttuu Hannun tekemän testiasetelman mukaisesti ruudukkoon. Kaikki sitten tietenkin höystetään koodilla, joka tekee vaihtoliikkeet jouhevasti. Auttaako tämä sitten tuohon pienten näyttöjen ongelmaan? Pitänee kokeilla. Määräävä tekijähän on foorumiosan minimileveys, joka on nyt noin 1000 px luokkaa. Voi olla, että ratkaisu ei toimi.

Luulisin nyt että ratkaisu on ihan yksinkertaisesti sivuttainen vieritys kun mennään alle tuon 1000px. Tein siitä juuri kokeilun ja minusta se toimii hyvin.

Itse olen niitä jotka käyttävät paljon kännykkää ja tablettia, ja mielellään ihan normaalisivustoja. Muistelisin että vapaalehdykän vanhalla versiolla toimi hyvin kun vieritti tekstialueen siihen keskelle.

Tämä nykyinenhän ei näy kunnolla edes täysikokoisella iPadilla tai 10" Androideilla. Luulisin että tuo vieritys on käyttäjille ihan luonnollinen juttu verrattuna noihin klikkausvirityksiin, ja paljon helpompi toteuttaa.

htoyryla

Aikajärjestysehdotus on ihan hyvä. Useimmat täällä olevat henkilöt ovat harmonikan extreme-aktiiveja, jotka etsivät vain uusimmat jutut. Siksi esimerkiksi myös hinnan mukainen järjestys olisi mielettömän hieno homma. Sivupalkin yläosaan voisi laittaa napit, mistä saisi järjestettyä palkkia haluamallaan tavalla. Mutta, koska sivusto toimii käytännössä vapaaehtoisvoimin, niin sivupalkin kehittäminen tehdään käytännössä sen mukaan, mitä Hannu haluaa tehdä.

Meillähän oli Viljon kanssa alkuun juttua siitä että voisi olla noita lajittelujärjestyksiä ja tekstihakuja. Mutta silloin muistaakseni ajattelin että homma pyörisi teknisesti osittain mun omalla serverillä. Tässä nykymallissa olen halunnut pitää toteutuksen yksinkertaisena siirtää ja asentaa Viljon webbihotelliin. Eli systeemi tekee kerran päivässä haun ja siitä staattisen html-tiedoston joka sitten näkyy tuossa sivussa. Sitä ei voi lajitella uusiksi sen enempää kuin paperille tulostettuja ilmoituksia. Tosin jos järjestyksiä on vain kaksi: aika ja hinta, niin sitten voisi generoida kaksi staattista tiedostoa, joista jompikumpi näytetään.

Sinänsä olisi aika suoraviivaista tehdä dynaamisempiakin ratkaisuja, joissa ilmoitusdata on tietokannassa ja siitä luodaan erilaisia näkymiä, mutta niiden kehittäminen juuri tähän ympäristöön 
on se mihin en ehkä viitsi lähteä.

Jonkinlaisen aikajärjestyksen meinaan kokeilla, sillä periaatteella että verrataan tuloksia edelliseen päivään ja sitä kautta luodaan kirjanpito minä päivänä ilmoitus on ilmaantunut.

htoyryla

Ja se nappula/linkki mistä voi avata ilmoitukset omaan välilehteen (tms.) voi tietenkin olla itse tuossa sivupalkissa, ettei tarvitse ylikuormittaa tuota foorumin menua.

htoyryla

Säädin vielä tuon koko sivun ilmoitusnäytön visuaalista ilmettä http://freygish.com/htoyryla/test/koe112b.php

Eli mun ratkaisuehdotus koottuna on:

Sivupalkki ei siirry kapeilla näytöillä piiloon vaan pysyy paikallaan jolloin sen näkee sivuttain vierittämällä kuten tässä http://htoyryla.forgot.his.name/smf/

Sivupalkkiin tulee linkki josta ilmoitukset voi avata omalle sivulleen, joka toimii tähän tapaan http://freygish.com/htoyryla/test/koe112b.php

Nuo molemmat ratkaisut on käytännössä olemassa, asennus Viljon sivustolle on sitten eri juttu.

Paremman aikajärjestyksen voin tehdä niin, että päivittäin verrataan edellisen päivän tilanteeseen, ja sitä kautta saadaan tieto minä päivänä kukin ilmoitus on ilmaantunut.

Mulla ei ole erityisempää kiinnostusta jatkaa yleistä keskustelua, kannanotot tähän ehdotukseen ovat tervetulleita.

mahu

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 08-01-2015, 09:52:39
Et ole kertaakaan kommentoinut noita kokeiluja, joita olen pystyttänyt ehdotustesi perusteella. Ensin laitoin sivupalkin suurin piirtein sellaisenaan omaksi sivukseen, ja kun kyselit ruudukkomaista sivua, muutin kokeilun sellaiseksi. Sitä voi vaikka käyttää nyt toistaiseksi, kunnes selviää mitä foorumille tehdään, se on kuitenkin Viljon päätös.

Joo, en ehkä kovin aktiivisesti ole ja osaa palautetta antaa. Katsoin aluksi tuon erillisen sivun jossa palkki oli samoin kuin nyt tässä oikealla. Tiesin jo etukäteen miltä se tulisi näyttämään ja siitä tulikin se idea jos ne olisikin ruudukkomaisesti.
Katsoin aamulla tuon ruudukkonäkymän ja mielestäni se on hyvä. Käyttäisin sitä kyllä aktiivisesti. Jos ei täälä foorumilla niin ehkä linkitän tuon sun sivun suosikkeihini :) Jos ilmoitukset olisivat aikajärjestyksessä niin silloin nykyinen näkymä olisi hyvä, ei tarvitsisi selata niin paljon.

Totuus on nyt kuitenki se että tuo nykyinen sivupalkki ei tuo minulle mitään lisäarvoa, en muista selanneeni sitä läpi koskaan. Ja aina vain tätäkin kirjoittaessani näen tuon saman karvialaisen hagströmin :) Voisin ennemmin katsella vaikka päivittäin satunnaisotolla Viljon galleriasta napattuja kuvia ja niiden tietoja.

Mainoksiin liittyvä kommenttini perustui siihen että jos itse olisin yrittäjä ja haluaisin mainoksen palkkiin, tahtoisin tietysti että se olisi nähtävissä myös mobiililaitteilla! Puoliksi näkyvä mainos ei ole kovin siisti.

Itsekin ohjelmoijana ymmärrän että tällä budjetilla (0€) ja rajoitteilla ei ihmeitä saa aikaiseksi, mutta osaan näissä tilanteissa kuitenkin asettaa itseni käyttäjän (asiakkaan) asemaan ja kun kysytään kehitysideoita niin niitä tässä kertoilen. Mielestäni Hannu ymmärtää minun ehdotukset oikein, mutta on toinen asia miten ideat lopullisesti toteutetaan.

mahu

Muistakaa, että mobiiliversio toimii moitteetta ilman tuota sivupalkkia.

Mistäs tällänen mobiiliversio aktivoidaan? Mulla puhelin oletuksena avaa tämän saman näkymän kuin tietokoneellakin.

mahu

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 08-01-2015, 10:34:51
Kokeile tätä niissä värkeissäsi myös

Tämä skaalautuu oikein minunki puhelimella.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Marko - 08-01-2015, 12:32:22

Itsekin ohjelmoijana ymmärrän että tällä budjetilla (0€) ja rajoitteilla ei ihmeitä saa aikaiseksi, mutta osaan näissä tilanteissa kuitenkin asettaa itseni käyttäjän (asiakkaan) asemaan ja kun kysytään kehitysideoita niin niitä tässä kertoilen. Mielestäni Hannu ymmärtää minun ehdotukset oikein, mutta on toinen asia miten ideat lopullisesti toteutetaan.

Mun ehdotus on tuossa mun edellisessä postauksessa, aikajärjestystä lukuunottamatta nuo on jo olemassa, paitsi mitä Viljon saitille sovittaminen vaatii ja mitä haluja Viljolla on tuon uuden sivun ulkoasun suhteen.

Tämä nykyinen ratkaisu muotoutui aika paljon sen pohjalta, että Viljo näki pääasiana tietokonekäytön ja sitten muualla mobiiliversion. Itse kännykkä/tablettikäyttäjänä näkisin nämä muutokset selvänä parannuksena. Ainoa on että aiheuttaako tuo sivuttaisvieritysjuttu jotain Viljon mielestä ei-toivottua kun mennään isoille näytöille.

Ja vielä... musta on aina hieno hetki kun hahmottuu miten tarpeet voi ratkaista yksinkertaisesti ja selkeästi.

htoyryla

Täällä
http://freygish.com/htoyryla/test/koe112c.php
on nyt kokeilu tuosta aikajärjestyksestä.

Toistaiseksi kaikki ovat entisessä järjestyksessä. Tilanne tsekataan kerran tunnissa ja uusien ilmoitusten pitäisi tulla ensimmäisiksi, jos kaikki toimii oikein. Tilanteen pitäisi olla päivittynyt aina 20 minuuttia yli täyden tunnin. Siis nyt tämän testin ajan. Pitemmän päälle päivitystahdiksi pitäisi riittää kerran päivässä, kuten tähänkin asti.

Ilmoitusten alla oleva aika on se aika jolloin tämä ohjelma on ensimmäisen kerran havainnut em. ilmoituksen. Eli nyt lähtötilanteessa kaikki vanhat ovat 8.1.2015.

PS. Ja vinkkinä vielä että jos haluaa löytää vaikka kouvolan pelit, niin selaimen haulla pitäisi löytyä ne joissa näkyy sana "kouvola". Mulla Macissa Cmd-F avaa haun, windowsista en muista, olisiko ctrl-F.

htoyryla

Olen nyt koonnut tänne
millainen ratkaisu voisi olla.

Siellä näkee jo myös kuinka uusimmat ilmoitukset tulevat sivupalkissa ensimmäisenä.

Klikkamalla sivupalkin otsikkoa (200 ilmoitusta) ilmoitukset aukeavat omaksi välilehdekseen ruudukkomallisesti.

olli

Nyt näyttää hyvältä.  Selasin jopa koko ruudukon läpi.  Kätevää kerrassaan :D

PS.  Kun katselee noita myytävien pelien kuvia, tulee mieleen, etteivät kaikki tajua kuinka tehdään myyvä kuva pelistä :P

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 08-01-2015, 21:28:16
PS.  Kun katselee noita myytävien pelien kuvia, tulee mieleen, etteivät kaikki tajua kuinka tehdään myyvä kuva pelistä :P

Nuo pikkukuvat eivät kyllä muutenkaan välttämättä toimi kovin edukseen. Vasta kun avaa sen ilmoituksen, näkee kuvan isompana ja siellähän voi sitten olla enemmänkin kuvia. Mutta totta, jo noissa pienissä kuvissa näkee eroa, ei välttämättä haitarin kunnosta mutta myyjän kuvanottotaidosta.

htoyryla

Tuo uusi versio ilmoitusten keräilystä on kohta pyörinyt vuorokauden tuolla mun kokeiluserverillä. Tänä aikana on tullut 16 uutta ilmoitusta siististi siihen listan kärkeen.

Tunnin välein tapahtuva haku tuntuu kyllä kivalta. Ilmoituksia tupsahtaa esille pitkin päivää.

olli

Kannatan Hannun viimeisintä ratkaisua ;)

mahu

Selaimen suosikkeihin meni! Kannatan tunnin päivitysväliä.

Kysymys: Onko iso työ tai edes mahdollista saada ilmoituksen kuvaa klikkaamalla kuvan aukeamaan isompana näytöllä tai edes uudessa ikkunassa? Ei kai se tarvitsisi olla kuin tuo pikkukuva määriteltynä linkiksi ja osoite alkuperäiseen kuvaan?
Esim. Keltaisenpörssin sivut on niin huonot että sieltä kuvan erikseen avaaminen vaatii useamman klikkauksen.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Marko - 09-01-2015, 14:59:19
Selaimen suosikkeihin meni! Kannatan tunnin päivitysväliä.

Kysymys: Onko iso työ tai edes mahdollista saada ilmoituksen kuvaa klikkaamalla kuvan aukeamaan isompana näytöllä tai edes uudessa ikkunassa? Ei kai se tarvitsisi olla kuin tuo pikkukuva määriteltynä linkiksi ja osoite alkuperäiseen kuvaan?
Esim. Keltaisenpörssin sivut on niin huonot että sieltä kuvan erikseen avaaminen vaatii useamman klikkauksen.

Nuo kuvat jotka tulevat noiden ohjelman tekemien hakujen mukana, taitavat olla enimmäkseen thumbnaileja, joten sen linkin laittaminen ei välttämättä avaisi kuvaa kovinkaan paljon isompana. Sen voi itse kokeilla, kursori kuvan päälle, hiiren oikeaa painiketta ja avaa uudella välilehdellä.

Ne isot kuvat löytyvät vasta ilmoituskohtaiselta sivulta. Eli isomman kuvan linkin kaivaminen tarkoittaisi noiden noin 9 haun lisäksi jokaisen 200 ilmoitussivun avaamista ja sen oikean kuvan linkin etsiskelyä sieltä. Mikä ei sekään välttämättä johda juuri saman kuvan isompaan versioon, jos siellä on useampia kuvia.

Eli ongelma on sen alkuperäisen kuvan url:n selvittäminen.