Suomen Harmonikkaliitto

Kaksrivisen kappaleet

Aloittaja olli, 01-04-2009, 21:22:56

« edellinen - seuraava »

olli

Mulla on se C/F-Tosca.  Missä sävellajeissa olevia kappaleita tällä voi "oikeasti" tasabassolla soittaa.  C-duuri, F-duuri, G-duuri, A-duuri, Bb-duuri, D-molli?  Nämähän löytyvät pelin bassosta.  Otan esimerkin: mulla on nuotti "Kulkukauppias"-kappaleeseen D-molli.  Basson on kirjoitettu alusta lukien: A7, Dm, A7, Dm; toinen osa Gm, Dm, A7,Dm; kolmas osa Dm, A7, Dm.  Miten bassot pitäisi ottaa tällä C/F-pelillä?
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

nissive

On kaiketi tasabassosi "tehtaan jäljiltä", jolloin mollisoitto ei onnistu. Se pitäisi käyttää pajalla ja muuttaa bassoa mollisoittoon sopivaksi. Mahollisesti siinä on myös diskantin puolella yksi kielilaatta sisäriviltä, joka pitää kääntää toisinpäin. Jos mahdollista katso esim. kirjaa Kalevi Lindqvist "SOITAMME YKSI- JA KAKSIRIVISTÄ" v. 1983, kirjastosta tai liitosta voisi löytyä. Pajalla käynnin jälkeen Toscallasi käsittääkseni voisi soittaa C duurissa ja A mollissa. T: Veikko

olli

Kiitoksia palautteesta.  Olen päässyt Toscasta jyvälle, eli se on se väärä viritys (C/F) suomalaiseen kansanmusiikkiin.  No ei sillä niin väliä, olen jättänyt kaksrivisen hyllyyn lepäämään (yritin myydäkin muttei menny kaupaksi).  Saa nähdä milloin ehtii paneutua kaksriviseen, kun on nyt niin hyvä draivi menossa viisrivisen kanssa.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 12-04-2010, 19:18:55
Kiitoksia palautteesta.  Olen päässyt Toscasta jyvälle, eli se on se väärä viritys (C/F) suomalaiseen kansanmusiikkiin.  No ei sillä niin väliä, olen jättänyt kaksrivisen hyllyyn lepäämään (yritin myydäkin muttei menny kaupaksi).  Saa nähdä milloin ehtii paneutua kaksriviseen, kun on nyt niin hyvä draivi menossa viisrivisen kanssa.

Ei kai se nyt sävellajista ole kiinni, jos yksikseen soittaa. Mollisointujen puute jo enemmän haittaa. Mutta jos ne olisivat kunnossa, niin kyllä kaikki kappaleet soittaa C-duurissa/a-mollissa yhtä hyvin kuin G-duurissa/e-mollissa mikä taitaa olla se "standardi".