Suomen Harmonikkaliitto

Samuel Elomaan haitarin kunnostus

Aloittaja mahu, 06-08-2014, 10:18:45

« edellinen - seuraava »

olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 06-09-2014, 11:08:47
Lainaus käyttäjältä: Dukextra - 05-09-2014, 23:12:45
En tiedä kiinnostaako tää ketää mutta pannaan ny taas väliaikakuvaa.
Postaile vain näitä... vaikken koskaan varmaan lähdekään itse haitaria kunnostamaan niin mielenkiintoista katsottavaa ja seurattavaa.
Samaa mieltä Hannun kanssa ;)  On mielenkiintoisa nähdä, miten vanha peli saadaan priimakuntoon ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

mahu

Kokeilin uutta kiillotustekniikkaa toiseen remminlenkkiin.

Viljo

Sitten kun nuo remmikiinnikkeet ovat putsattua ja jos haluat ne täysin alkuperäisennäköiseksi, niin sitten ne pitää vielä niklata.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

mahu

Olisko Samuel alunperin nämä niklannut? Nämä kun ovat sen omatekoiset.
Toivo voisi tietää.

Viljo

Eikös tuosta kuvasta näy, että pinnoite on osittain kulunut pois?

Sameli niklautti metalliosat (esim. häkit ja kulmaraudat) aikanaan Vaasassa. Samelin poika Kauko laittoi myös paljon materiaalia niklattavaksi Vaasaan.

mahu

Se pinnoitteelta näyttävä aine on lakkaa. Koko haitari on maalattu lakalla jälkikäteen, jota oon hionut pois.

Näissä kiinnikkeissä aluslevy on alumiinia tai jotain seosta. Lenkkiosa on messinkiä. Kuvassa värit heiastuu väärin mutta väristä sen erottaa. Koko haitarin muut osat ovat varmasti niklattuja koska kiiltävät kiillottamattakin ja ovat selvästi kovempaa metallia, onneksi niissä ei ole kun ajan patinaa eikä isompia käsittelyjä tarvita..

Edit. Korjaan. Aluslevy ei ole alumiinia vaan jotain muuta kovaa metallia.

Viljo

Okei. Voi olla että tuo kuvan värit todella valehtelevat.

juksa

Olen myös seurannut tätäkin projektia suurella mielenkiinnolla. On mukava nähdä millaisia ratkaisuja annetaan ongelmiin ja kuinka asiat etenee. Isälläni oli aikoinaan useampikin Elomaan harmonikka, joista yksi oli 6-rivinen ja melko harvinainen tuohonkin aikaan.
Itsellani on tällä hetkellä Kouvolan Casotto, 80-2-13, ja Kouvolan Funkkis v.1939. Omistin vuosia sitten Kouvolan Kravatin josta jouduin bassokoneiston purkamaan ja kasaamaan, mutta varsinaisia entisöintitöitä en osaa enkä ole tehnyt.

Toivottavasti saadaan edelleen seurata projektin etenemistä !
Terv juksa

Johan

Olen myös surannut tätä projektiasi, on mielenkiintoista seuratasen etenemistä ja tekemiäsi ratkaisuja. Toivon, että jatkat vain kuten tähänkin saakka.

Johan 

mahu

Mukava kuulla että porukkaa kiinnostaa. Itseänikin kiinnostaisi jos joku muu kirjoittelisi vastaavaa  ;)

Olen mietiskellyt nyt miten ehostan diskantin läppänahat. Nykyisellään pelissä se on siten että huopaa ei ollut ollenkaan vaan nahka suoraa liimattuna puiseen läppään. Läpän ja alumiinisen varren välissä taas on nahkanpala joka mahdollistaa läpän pienen liikkumisen. Uusisinko vain nahkat vai teenkö hieman nykyaikaisemmin ja laitan pienen huovan läpän ja nahkan väliin? Lopuksi sitten kiinteästi liimaan alumiinisen varren läppään?

Toinen asia mitä olen työstänyt on tuo selluloidi. Sain lakan hiottua pois ja kuviointi sen alla jäi hyvään kuntoon. (lukuunottamatta diskanttikahvaa jossa valkoinen maali on syvällä ääriviivojen urissa). Kuviointia ei tarvitse kaivertaa syvemmäksi eikä mustia ääriviivoja maalata uudelleen. Lehtien ja kukkien värit tosin katosivat ja ne pitää uudelleen maalata. Askartelukaupan lasimaali tuntui hyvältä maalattavalta ja kiillolta. Väri on vaan aika tumma joten sitä joutuu vaalentamaan. No ehkä tästä tulee kuvia myöhemmin.

Tuon diskanttikahvan selluloidikuvion ehkä kaiverran uusiksi koska valkoinen maali on aika syvällä urissa. Ehkä uria ei tarvitse syventää mutta putsata kaikesta epämääräisestä maalista ja laittaa uusi musta maali. Onko ideoita millä "kotityökalulla" uria vois kätevimmin putsata? Veikkaisin jotain terävää puukkoa? Saisko oikeita kaiverrustyökaluja kivijalkaliikkeistä?

Tuos aikasemmas kuvas minkä laitoin olin jo diskanttikahvaan tehnyt uuden päätypuun ja pitäisi päättää miten sen päällystän. Selluloidia ei varmaan kannata laittaa koska ei samaa sävyä löydy kuitenkaan. Olisko joku samansävyinen akryylimaali + lakka?

Diskanttihäkin putsailin ja liimasin uuden kankaan.

ftamt

Nuo urat saa parhaiten auki V-muotoisella kaiverrustaltalla, jonka pää on tasainen yläpuolelta itseen päin hiukan vino.Terän korkeudeksi riittää 5mm.
Sitä ei tarvitse välttämättä lähteä ostamaan. Sellaisen terän voi tehdä mirkelillä pienestä viilasta. Se on tarpeeksi kova, kun sen muistaa kastaa kylmässä vedessä. Urat ovat yleensä lähes aina maalattu kullanvärisellä maalilla. Vuosien varrella se tummuu ja menee lähes mustaksi.Ilmeisesti siinä on hyvin hienoa messinkipölyä, joka tummuu ajan saatossa.Amerikan Ebaysta olen ostanut
vanhan keltaisen selluloidin näköistä pearloidia, joka ei valitettavasti sula asetonilla, vaan on liimattava jollakin hyvin pitävällä liimalla.Levy on hyvin ohutta, mutta täysin vanhan keltaisen selluloidin näköistä. Hakusanalla pearloid sheet löytyy eri värejä ja näkyipä siellä olevan oikeaa keltaista selluloidilevyä
näppäimien tekoa varten.Näitä myyvät kitaroihin erikoistuneet tarvikeliikkeet,
joten levynpalaset ovat melko pieniä.
Toivo

mahu

Urat sain putsailtua ja alta paljastuu kultainen glitter maali. Tein testimaalauksia mutta ainakaan 12 tunnin jälkeen maali ei ollut riittävän kuivanutta ja lähtee raaputtamalla pois. Täytyy odotella vielä ohjeen mukaiset 48 tuntia josko maali olisi riittävän kuivaa. Toivottavasti tuo maali nyt kuivuisi kunnolla. Kaiverrettuihin uusiin uriin koitin maalata mustaa lasimaalia ja myöhemmin hioa ylimääräiset maalit pois. Tästä jäi alkuperäisen näköinen lopputulos.

Kun ei parmepia neuvoja diskanttiläppien uusimiseen ole niin olen päättänyt käyttää vanhaa tekniikkaa ja liimata uusi nahka ilman huopaa. Alumiinisen varren liimaan sitten puisen läpän päälle liimatun nahan palan päälle. Jää läpälle vähän joustoa nahkan ansiosta jos diskanttikahva tjms. liikkuu ajansaatossa.

mahu

250kpl erikokoisia ruuveja tilattuna, ensisijaisesti tähän peliin. Haitari kun tuli minulle puoliksi osina laatikossa niin ei ruuveja ollut tallessa.

Edit: Pitikin tilaus perua, ruuvit ei ollu uraruuvia. Olivat kyllä niklattuja ja sopivan kokoisia. Löytyi pallo ja kartiokannalla.

mahu

Diskanttikahvan mustat ääriviivat onnistui hyvin. Vähän pelottaa miten maali pysyy kiilloituksen ajan. Samoin värien maalaus odottaa vielä koepalan kiillotusta. Tuntuu että lasimaali ei kuiva riittävästi että kestäisi kiillottamisen. Odotellaan vielä vuorokausi kuivamista. Ohjeessa sanottiin että kuivamista voi nopeuttaa lämmittämällä mutta en selluloidia lähtisi lämmittään.

Talon edellinen omistaja jätti yhden ruuvilaatikon mulle. Kippasin sen tuonne verstaan lattialle ja se oli ihan täynnä 2.5x16 kartio ja pallokantaisia niklattuja uraruuveja, juuri niitä mitä tarvitsinkin. Ei tarvitsekaan tilata niitä.

mahu

Pari diskanttinapin alumiinista vartta oli murtunut reiän yläpuolelta. Juotin halkeamat kiinni. Alunperinkin jotenki liian heikoksi jätetty tuo kohta, kun tilaa kuitenki tuolle olisi.

mahu

Kaikki napit putsailtu ja kiillotettu. Muutama puuttuva nappi haettu Kurikasta.

mahu

Diskantin napit asennettu ja läpät liimattu kiinni. Samoin palkeista muutama kulma korjattu. Laitoin palkeet kiinni ja tarkistelin diskanttiläppien vuodot. Aika tiiviiltä tuntuu. En silti ihan täysin ole tyytyväinen tähän nahan palaan diskanttivarren ja läpän välissä. Varsinkin lyhyissä varsissa missä läppä kääntyy jyrkässä kulmassa ei läppä ehkä asetu tasaisesti välipohjaan. Tätä täytyy seurailla.

Palkeiden ja koppien väliset saumat vuotaa hieman, onko näitä vielä tapana tiivistää uudella nahalla vai olisko järkevin laittaa uusi tiivistenauha?

Päätin että maalaan kuviot vasta viimeisenä niin saa maali rauhassa kuivaa.

Enää ei olisi kuin palkeiden nauhoitus, bassopuolen hiominen, sinne läppien nahkojen vaihto ja bassonappien kiilloitus. Tämä nappien kiilloitus on vielä auki miten sen teen. Nappia tuskin saa irti varsista ehjänä? En ole vielä koittanut mutta jos irtoaa niin silloin ne on helppo pyöräyttää kiiltäviksi mutta muuten on vähä enemmän työtä jos käsin pitää hioskella.

olli

mahu

Heh, katselin kuvaa koneelta ja huomasin että pitää yksi nappi vaihtaa mustasta valkoseen  :)

olli