Suomen Harmonikkaliitto

Samuel Elomaan haitarin kunnostus

Aloittaja mahu, 06-08-2014, 10:18:45

« edellinen - seuraava »

mahu

Bassokoneiston putsaus aloitettu. Yllätyin kovasti kun bassopuolen sisältä löytyi mitä ilmeisimmin mikrofoni. Ei mikään viimesten vuosikymmenien asennus vaan epäilen jotain 60-lukua. Tunnistaako joku mikrofonin ja osaisi ajoittaa sen ikää? Diskanttipuolella ei mitään johdotuksia tai merkkejä mikeistä ollut joten olisko vain joku basson juttu? Kaapeliläpivienti tehty siististi bassoremmin alle.

Yllätyin myös siitä miten identtinen bassokoneisto on tässä 56-vuoden mallissa verrattuna tuohon vanhempaan 20-luvun Elomaan peliin.

Läppänahat on kyllä niin hyvät joskin hieman kovettunut joten jätän varmaan ne vaihtamatta. Hieman koneistossa oli likaa joten turhaa purku ei ollut.

mahu

Mikrofoni on Geloso-merkkinen. Valmistus lopetettu 60-luvulla iltaliassa. Tämä on vanhin mikitetty hanuri mitä itse tiedän.

mahu

Bassokoneisto pesty liasta ja rasvasta. Säätää tätä ei tarvinnut ollenkaan.

ftamt

No, ei olleet koneöljymiehet päässeet aivan pilaamaan koneistoa. Vastaan on tullut välillä niin öljyllä
valeltuja koneistoja, että joskus on pitänyt tehdä pyökki listasta uudet kampapuut bassovarsille.
Tästä tulee vielä kelpo soitin.
Toivo

mahu

Ompas unohtunut lisätä lopputulos tästä uudemmasta pelistä. Kyllä sillä on nyt soiteltu ja hyvin pelittää. Viritystä en ole vielä tehnyt eikä se tässä kotisoitossa ole sitä vaatinutkaan, yllättävän hyvin on pitänyt vireensä. Sain vielä varmistuksen, että Samuelin lapsenlapsi on nuoruudessaan 50-luvun puolenvälin jälkeen tehnyt kieliä isälleen Kaukolle. Samuel käytti niitä kieliä sitten peleissään kuten esim. tässä minun omassani.

Maski vaatii vielä pari valkoista selluloidikoristetta kunhan sopivia paloja ilmaantuu.

Teme

On se vaan hieno! Todella hyvää työtä Marko!
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

mahu

Palaan vielä tähän ketjun alkupään haitarin historiaan. Tässä on nyt tutkiskeltu haitarin valmistusvuotta kun ei sarjanumeroa ole merkittynä. Peli on siis 5-rivinen 3-äänikertainen 120 bassonapilla ja valkoinen. Näillä tuntomerkeillä löytyy Elomaan tilauskirjoista vain yksi haitari. Numerolla 35. Valmistusvuosi 1926. Ainoa mikä tässä mietityttää on maininta diskantin vastapäiväisestä järjestyksestä. En tiedä mitä lie tarkoittanut mutta varmaan tässä vajaan 100 vuoden aikana joku kääntänyt meille tutumpaan muotoon.

ftamt

Kyllä olet saanut Elomaan hienoon kuntoon. 10+ pistettä!
Toivo

Harrastelija

Olen päässyt näkemään nuo Markon pelit, vanha Elomaa oli kyllä todella hienoksi kunnostettu, kuin juuri soitintuvasta valmistunut. Ellei jopa parempi :) Jos muuten jollakin on tarvetta yksiväriselle valkoiselle selluloidille, niin minulta löytyy useampi metri. Itse en kaikkea tarvitse
"jos se ei ole rikki, täytyy tutkia miksi se toimii"

ftamt

Onko se puhtaan valkoista ilman loimukuviointia ja minkä paksuista? Minulla on muita värejä, niin voitaisiin tehdä vaihtokauppaa. Loimukuviollista valkoista on omiksi tarpeiksi.
Toivo

Harrastelija

Pelkkää valkoista. Paksuutta en muista ulkoa, voin mitata illalla. Mutta semmoista millä ennen on hanurit päällystetty, tavara on rullassa ja sitä on useampia metrejä.
"jos se ei ole rikki, täytyy tutkia miksi se toimii"

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Harrastelija - 29-09-2016, 11:45:32
Pelkkää valkoista. Paksuutta en muista ulkoa, voin mitata illalla. Mutta semmoista millä ennen on hanurit päällystetty, tavara on rullassa ja sitä on useampia metrejä.
Kyllä se sitten kiinnostaa ja voin ottaa niin paljon kuin haluat sitä antaa. Viljo voi sitä myös jossain vaiheessa tarvita ja hän saisi sitä minulta täällä käydessään, kun hän poikkeaa silloin tällöin sukulaisillaan käydessään naapurikaupungissa.
Toivo