Suomen Harmonikkaliitto

Omat soitot ja sävellykset

Aloittaja olli, 20-05-2014, 16:41:13

« edellinen - seuraava »

olli

On tuossa audacityssä vielä opettelemista, osa on englanninkielistä osa suomea, kun tuo englanti on "eurosport"-tasoa - hankalaa on. ;)

Sain molemmat äänet raidoillensa - paljon pitää vielä opetella, että molemmat äänet ovat "synkroonissa" :)  Tuli mieleen kysymys: äänitänkö molemmat raidat "monona" vai "stereona".  Testasin stereona, joten saattaa mennä "puuroksi"!  No kokeilemallahan tuokin selviää ;D

Kuulokeinvestointi on edessä.  Laatikoista löytyi vain noita kännykkäkuulokkeita, korvanappeja sun muita, johdot liian lyhyet operoimiseen haitarin ja tietokoneen kanssa.  No onhan tässä kesää vielä jäljellä...
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

mahu

Nauhoita vain molemmat stereona niin kuulostaa luonnollisemmalta. Mutta jos raidat on nauhoitettu mono:na niin kannattaa laittaa niitä vähä eri kanaville niin tulee luonnollinen stereosoundi.

mahu

Joskus sävelsin tälläsen biisin. Esitin sen kerran Kaustisella ja Anneli Aho nappasi sen nauhalle:
https://www.youtube.com/watch?v=ATzE2xKK_Qs

En tykkää yhtää ulkotiloissa soittamisesta koska haitarinki ääni meinaa kadota ja joutuu soittamaan lujaa. Tämän seurauksena soittoon ei voi laittaa dynamiikkaa.

olli

Hieno kappale, herkkä tulkinta, sulla on varmaan nuottikin :)
PS tyylikäs kuva ;D

mahu

Nuotteja ei ole, vaan kappale on "pelimannityyliin" vain takaraivossa ja pulpahtaa sieltä ulos aina hieman erilaisena. Noh tuo nyt on vakiintunu versio ja nuottien kirjoitus siitä on työnalla :)

Kappale on myös soitettuna CD-levylle joka tulee ulos kuukauden sisällä.

htoyryla

Onko sulla Olli stereomikrofoni tai kaksi samanlaista mikrofonia, muuten ei kannata äänittää stereona. Yhdellä mikillä aina monona ja sitten raitoja "panoroimalla" vasta syntyy stereo.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 03-06-2014, 11:23:35
Sain molemmat äänet raidoillensa - paljon pitää vielä opetella, että molemmat äänet ovat "synkroonissa" :) 

Tekniikkakin voi aiheuttaa epäsynkronia, jos ajurit aiheuttavat viivettä eikä ohjelma osaa sitä kompensoida. Yleensä windowsissa tulee äänelle semmoinen 750 ms viive jos ei ole äänittelyyn tarkoitettu äänikortti asianmukaisine ajureineen. Musiikin kuuntelussa tuo viive ei haittaa, kun ei sitä voi mistään tietää että ääni tulee sekunnin myöhässä. Monet ohjelmat kyllä osaavat tuon ottaa huomioonkin.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Dukextra - 03-06-2014, 15:23:32
Nuotteja ei ole, vaan kappale on "pelimannityyliin" vain takaraivossa ja pulpahtaa sieltä ulos aina hieman erilaisena. Noh tuo nyt on vakiintunu versio ja nuottien kirjoitus siitä on työnalla :)

Noin minäkin omat kappaleet teen, vaikka vieraat kappaleet onkin mulle paljon helpompi oppia nuoteista vähän suuntaa katsomalla.

Oikein mukava valssi tuo, riittävästi tutuntuntua että heti kiinnostuu muttei sitten kuitenkaan ole tuttu.

Onko tuo peli alavireessä vai tekeekö tuo video sen? Yritin soitella mukana, ensin haitarilla ja sitten maniskalla. Jälkimmäisellä huomattavasti helpompi, varmaan mun sormet löytää siitä sävelet automaattisemmin kuin kaksirivisestä ja kyllähän se oma haitari tekee senkin että vaikea kuulla enää sitä alkuperäistä. Niin mun piti virittää maniskaa alaspäin vajaat 20 senttiä.

Vai näyttääkö tuo mun mittari, minkä mukaan maniska oli viritetty, väärin? Soittelin yhden Ronuuttajien videon mukana ja tuo alemmas viritetty maniska oli juuri kohdallaan.

mahu

LainaaOnko tuo peli alavireessä vai tekeekö tuo video sen?

Haitarin viritys on 438Hz, eli on se alavireinen ja sävellaji on vielä C-F, eli et pysty omalla 2-riviselläsi sitä soittamaan koska sulla taitaa olla G-C. Nykyään 2-riviset on kaikki 442Hz virityksellä.

Lisäksi tuota ei ole varmaan koskaan viritetty eli aika heikossa kunnossa viritys. Yleisö on kuitenki tykänny. Pääasiassa tuolla pelillä soitan Ronuuttajissa nopeempia kappaleita ja hitaammat tunnelmoidaan sit uudemmilla G-C peleillä.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Dukextra - 04-06-2014, 07:40:17
LainaaOnko tuo peli alavireessä vai tekeekö tuo video sen?
Haitarin viritys on 438Hz, eli on se alavireinen ja sävellaji on vielä C-F, eli et pysty omalla 2-riviselläsi sitä soittamaan koska sulla taitaa olla G-C. Nykyään 2-riviset on kaikki 442Hz virityksellä.

Ei tuon enempää eroa kuitenkaan. No, maniska alkoi kuulostaa paremmalta kun viritin vähän alaspäin.

Joo, päättelinkin että C-F -peli ja a-mollissa kulkee enimmäkseen. Kun yritän soittaa mukana haen sävellajin ensin, kaksirivisellä se ei tietysti onnistu. Mutta silläkin voi toki löytää jonkin sävelen kohdalleen ja siitä päätellä sävellajin.

Nyt tulee mieleen kun yksi karmoskansoittaja Pohjois-Ruotsissa katseli youtubesta haitarivideoita, ja sitten sillä oli lattialla edessä eri vireisiä pelejä, nappasi yhden niistä, ei ollut, toisella yleensä jo osui kohdalleen.

Joo, mulla on G-C. Aina välillä alkaa tehdä mieli C-F -peliä ihan siitä syystä, että a-molli olisi sopiva sävellaji moneen, varsinkin jos laulaa mukana. C-F -pelejä suomalaisella bassopuolella ei taida saada kuin tilaamalla.

mahu

LainaaC-F -pelejä suomalaisella bassopuolella ei taida saada kuin tilaamalla.

Nuo mun pelit on ihan suomalaista huutokauppatavaraa. Yleensä niissä riittää että muuttaa bassot molliin ja vaihtaa vähä kielien paikkaa. Joskus joutuu myös diskanttipuolella tekeen puoliäänet uusiksi (ylimmät napit). Olen näitä itse värkkäillyt ku ei noiden hankintahintakaan ole ollut kuin 50e - 250e.

Mieli on tehnyt jo kauan Luukisen Matin valmistamaa C-F vireistä 2-rivistä mutta vain oktaavia alempaa kuin mitä tämä minun nykyinen Hohner on. Näiden hinta liikkuu sitten ihan muissa summissa.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Dukextra - 04-06-2014, 09:33:43
Nuo mun pelit on ihan suomalaista huutokauppatavaraa. Yleensä niissä riittää että muuttaa bassot molliin ja vaihtaa vähä kielien paikkaa. Joskus joutuu myös diskanttipuolella tekeen puoliäänet uusiksi (ylimmät napit). Olen näitä itse värkkäillyt ku ei noiden hankintahintakaan ole ollut kuin 50e - 250e.

Joo, noin toki onnistuu ja olisihan noita ollutkin liikkeellä. Itse en taida ruveta muutostöihin, joten pitäisi sitten teettää ja sitten kokonaishinta nouseekin jo.

Sitten mä olen mieltynyt tuohon Castagnarin kuivahkoon soundiin. Tosin voi olla että laulun kanssa sopisi enemmän vibraatoa, pehmeämpi ääni.

Todennäköisesti en kuitenkaan lähde mitään haitareita hankkimaan lähiaikoina. Toinen juttu sitten jos kohdalle sattuu juuri sopiva.

mahu

Täs olis vielä pari omaa säväystä:

Molemmat mukailee aika perinteistä kansanmusiikin kaavaa.

htoyryla

Soitin uudelleen tämän mun ehkä tykätyimmän laulun. Riisuttu sovitus.

maestro

Itse kun aloin äänittelee omia soittojani,samoin tahtoi tulla virheitä.. Ja tulee välilläkin.. Mut soitan äännitys päällä niin monta kertaa yhteen menoon,että nahoitus unohtuu ja homma onnistuu......  ;)
  Niitä löytyy juutuupista  alla olevalla käyttäjä nimellä......
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

Jonska

Eihän sinulla sattus olemaan nuottia tuohon Palapan killiin?

olli

kultakala

Onko niistä venäläisistä kaksirivisistä muuten mihinkään, halvalla joskus näkee huutonetissä jne?

Vihdoin ja viimein sain sentään jotain irti:
https://soundcloud.com/mira-fi/miras-akkordion
Soitatteko te Sibeliusta? -En, haitaria vaan!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: kultakala - 28-08-2014, 12:59:52
Onko niistä venäläisistä kaksirivisistä muuten mihinkään, halvalla joskus näkee huutonetissä jne?

Niitä on aivan kelvollisia ja aivan surkeita. Itselläni taitaa olla viisi. Ensimmäisen oli nykyisen tajuni mukaan soittokelvoton, mutta pääsin sillä sen verran alkuun että hankin paremman, ja sen jälkeen muitakin haitareita. Toinen oli vallan mainio, kolmas kelvollinen, sitten siihen päälle vielä yksi Tallinnasta hakemani 4-äk. karmoska ja yksi upouusi Shujan tehtaalta tilattu. Tuossa kuulee kolmea niistä https://www.youtube.com/watch?v=r6Eb_vM5dBk ja tässä vielä neljättä https://www.youtube.com/watch?v=xjViJq7WMQ0 . Siitä ensimmäisestä ei nyt ole näytettä, lähinnä se syttyi hyvin hitaanlaisesti soimaan ja virekin oli mitä sattui.

Ja systeemihän on noissa toinen kuin täkäläisissä. Mennen tullen sama ääni, ja bassosta löytyy perusbassot ja soinnut duuriin ja molliin. Usein vielä koko oktaavi perusbassoja omana rivinään. Systeemi ei ole mitenkään huono kun siihen tottuu. Yleisin sävellaji on a-duuri/fis-molli. Muita kohtaa aika harvoin.

olli

Lainaus käyttäjältä: kultakala - 28-08-2014, 12:59:52
Vihdoin ja viimein sain sentään jotain irti:
https://soundcloud.com/mira-fi/miras-akkordion
Oot ihime ;)   Väliin surkeilet, ettei ole soinnut sun muut hallussa.  Sitten otat noita pätkiä "virtuoosikappaleista".  Onko ne nuoteista vai korvakuulolla?  Soitapa joku kappale kokonaisuudessaan!  ;D