Suomen Harmonikkaliitto

Omat soitot ja sävellykset

Aloittaja olli, 20-05-2014, 16:41:13

« edellinen - seuraava »

olli

Siis tänne tarkoitin niitä omia aikaansaannoksia! ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Laitanpa 25 vuotta nuoremman Ollin esityksen Ahvenaisen valssista ;)
https://www.youtube.com/watch?v=tJr1rvXb3Ps

Viljo

Tämän aiheen voisi laittaa jopa ihan pysyväksi aiheeksi. Varsinkin, jos alkaa useilta tulla näitä videoita.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Jonska

Itse olen vasta-alkaja soittelijana, mutta aloin harjoittelemaan nauhurikammoa vastaan. Soittoa voipi käydä kuuntelemassa allekirjoitukseni linkin takaa. Kannattaa varata korvatulpat jos erreytyy kuuntelemmaan. :)

Viljo

Tuli tuosta Jonskan yhdestä biisistä (love me tender) mieleen, että hitsi. Olisipa motivaatiota soitella enemmän. Siispä idea! Mitä jos otettaisiin leikkimielinen kavalkadi. Johonkin tiettyyn päivään mennessä jokainen treenaa yhden tai kaksi kappaletta ja sitten postataan tänne. Kirsikka kakun pälle: kokonaisuudesta pitäisi tulla konsertti :P

htoyryla

Mulla haitarinsoitto jakautuu kahteen ihan eri juttuun. Soittelen haitaria yksinäni ja joskus jossain muidenkin kuullen. Ja sitten käytän haitaria kun teen omia lauluja ja äänittelen niitä. On jotenkin ihan eri juttu soittaa haitaria osana "sovitusta".

Tässä videolla on näytteitä jälkimmäisestä, kun menin puolitoista vuotta sitten mielenhäiriössä tekemään digitaalisen julkaisun ihan vain nähdäkseni miten se tapahtuu. Haitaria kuulee tässä varsinkin kolmannessa kappaleessa Mie menen kohta methään (1:16 alkaen) jossa soi karmoska koko ajan. Ja sitten 2:16 alkaen Hiljasuuen meri ja 2:53 Laulun taimia. Ensimmäisessäkin kappaleessa soi kyllä vapaalehdykkäsoitin, muttei haitari. Koko levynkin voi kuunnella Spotifysta, Harmoska & co: Kätkettyjä sanoja.

https://www.youtube.com/watch?v=YZQQvC4akFE

Jonska

Love Me Tenderiin sain muistaakseni ihan suoraan hanurille sovitetun nuotiston opettajaltani. Tykkään soitella tuota :)

Viljon idea on kyllä mukava! Pitäisikö ehtona olla entuudestaan itselle tuntematon biisi? Tässä olisi tosiaan aihetta virtuaaliseen konserttiin ja saadaanpahan vapaalehdykkä-ohjelmisto julkaistua =)

Viljo

Ei tarvii mun mielestä  olla tuntematon biisi. Jokin teema olisi hyvä. Vaikkapa niinkin yksinkertainen kuin "Vapaalehdykän lempparit". Jos innokkaita yli 10, niin jokaiselle max 2 kappaletta.

Jonska

Pitäisikö tälle sitten tehdä ihan oma keskusteluketjunsa? :) Jos tuo on ehtona niin myöhän saataisiin varmaan levyllisen verran sirmakkaa aikaiseksi :)

Viljo

htoyryla

No niin, tähän piti tulla haitarikin mukaan mutta unohtui! Pitääkö tehdä jatko-osa, jossa haitari, klarinetti, saksofoni?

No, on huuliharppukin vapaalehdykkäsoitin.

Mitäkö tuossa tapahtuu? Rämpytin ensin loopperipedaaliin talteen tuota sointukulkua. "Rumpukone" on myös loopperipedaalista. Sitten jätin pedaalin soittamaan taustaa, kameran kuvaamaan ja soitin kitaraa, mitä nyt mieleen sattui tulemaan, vaihdoin maniskaan ja sitten huuliharppuun. Valitettavasti siinä vaiheessa olin jo unohtanut että haitarinkin piti päästä mukaan.

Viljo

Tuli tuosta videosta mieleen, että mähän voisin jostain omasta sävellyksestäni itse soittaa kaikki stemmat ja tehdä jollain ilveellä mosaiikki-ikkunavideon. Sit rummut päälle (jostain). Valitettavasti mulla ei oo sopivaa mikrofonia  bassopuolen mikittämiseen. Taitaa olla kapea-alainen herttakuviollinen konkkamikki toi mikä mulla on. Onnistuisikohan sillä? Eikä oo sit mitään mikseripöytää tai muuta mihin sen kiinnittäis.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 30-05-2014, 22:48:25
Tuli tuosta videosta mieleen, että mähän voisin jostain omasta sävellyksestäni itse soittaa kaikki stemmat ja tehdä jollain ilveellä mosaiikki-ikkunavideon. Sit rummut päälle (jostain). Valitettavasti mulla ei oo sopivaa mikrofonia  bassopuolen mikittämiseen. Taitaa olla kapea-alainen herttakuviollinen konkkamikki toi mikä mulla on. Onnistuisikohan sillä? Eikä oo sit mitään mikseripöytää tai muuta mihin sen kiinnittäis.

Youtubessa on hienoja videoita missä joku soittaa parhaimmillaan toistakymmentä stemmaa ja vielä toimii kapellimestarina. Mä olen miettinyt, että se pitäisi tehdä niin että äänittää tietokoneelle tai moniraiturille soittimen kerrallaan ja videoi joka otoksen. Lopulta kokoaa näistä sitten videon, joka paloina tai vaihtamalla kuvaa, ja ääniraidaksi miksaus niistä äänitetyistä raidoista. Tuo on aika työläs ja käytännössä pitää käyttää koko ajan kuulokkeita ettei jo äänitetyt raidat (jotka pitää kuulla kun soittaa lisää) vuoda mikrofonin kautta sinne uusille raidioille.

Tässä videossa siis sähkökitaran ja vahvistimen välissä oli pedaali, joka otti soiton talteen ja sen sai sitten soimaan jatkuvasti. Annoin sen soida ja soitin yhtä soitinta sen päälle kerrallaan.

Ja tuossa aikaisemmin keväällä äänitin haitarin (ja kuvasin videolle), panin sitten äänityksen soimaan vahvistimen kautta ja soitin mandoliinin ja kuvasin taas. Siinä ei ole mitään miksereitä tai muita, mutta niinpä sitten haitari kuuluukin videolla aika huonosti. Siis tässä https://www.youtube.com/watch?v=jlSlEyVS3zk .

Mä siis periaatteessa tiedän, miten tuo pitäisi tehdä oikein, mutta se on verran työlästä että en ole jaksanut siihen lähteä. Mulla on moniraitaäänitysvärkit työhuoneessa, kun taas videoita kuvaan olohuoneessa kun siellä on tilaa. Ja on iso homma alkaa pystyttämään koko kalusto olohuoneeseen.

Pelkästä mikseristä ei ole apua, vaan raidat pitää saada talteen. Joku moniraituri, niinkuin Zoomin R-8 voisi olla tähän omiaan. Siinä on myös rumpukone.

olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 30-05-2014, 21:16:56
Mitäkö tuossa tapahtuu? Rämpytin ensin loopperipedaaliin talteen tuota sointukulkua. "Rumpukone" on myös loopperipedaalista. Sitten jätin pedaalin soittamaan taustaa, kameran kuvaamaan ja soitin kitaraa, mitä nyt mieleen sattui tulemaan, vaihdoin maniskaan ja sitten huuliharppuun. Valitettavasti siinä vaiheessa olin jo unohtanut että haitarinkin piti päästä mukaan.
Itse en ymmärrä näistä "loopperipedaaleista" tai "moniraituireista" juuri mitään.  Minä olen tallentanut pääasiassa kolmella tavalla noita youtuubin tallenteita.  Ilmainen ääninauhuri tietokoneella (Audacity), tietokoneen oma kamera ja erillinen tallennin ZOOM Q2 HD.  Nuo vuoden 1989 tallenteet on tehty aikoinaan videokameralla VHS-nauhoille, jotka sitten muunnettiin DVD:ksi.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 02-06-2014, 15:17:46
Itse en ymmärrä näistä "loopperipedaaleista" tai "moniraituireista" juuri mitään.

Noita juttuja tarvitaankin vasta, kun ei pysty kerralla soittamaan kaikkea. Moniraituri on laite tai tietokoneohjelma, jolla voi äänittää useita "raitoja", antaa niiden soida ja soittaa tai äänittää lisää. Ja "miksata" eli säätää mitkä raidat soivat, kuinka kovaa ja niin edelleen. Ennenvanhaan puhuttiin päällekkäisäänityksistä, mitä saattoi tehdä joillakin nauhureilla.

Tuo loopperi on paljon yksinkertaisempi juttu mutta toimii vain sähkösoittimilla (no ehkä siihen saisi mikrofoninkin jotenkin kiinni). Tänäänkin aloin kitaralla soittaa yhden laulun komppia. Säkeistön alussa polkaisin loopperin tallettamaan, säkeistön lopussa seis. Nyt siellä oli säkeistön säestys tallessa, annoin sen toistaa sitä ja saatoin alkaa soittaa melodiaa sen päälle.

Tässä on lopputulos https://www.youtube.com/watch?v=DUCkvccHziw

Tuo loopperi ei niinkään ole tallennusta varten, vaan ihan esiintyjille. Haitaristi ei sitä tarvitse, kun kahdella kädellä voi soittaa säestyksen ja melodian yhtaikaa. Kitaran kanssa tarvitaan tuommoista apuvälinettä.

olli

Välähti, että tuolla Audacityllä voi tehdä moniäänisiä tallenteita.  Kokeilin c-duuri käännöksiä kahdelle raidalle!  No nyt voisi jo jopa yrittää äänittää kappaleen kaksäänisesti.  Osaan Lehdetön puun kakkosen, ykköstä pitää hiukan treenata.  Illan tavoite onkin saada kappale kaksäänisenä "purkkiin"! ;D  Tulipa mojo tavoite, ei taida ihan yhdessä illassa onnistua :D

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 02-06-2014, 16:08:06
Välähti, että tuolla Audacityllä voi tehdä moniäänisiä tallenteita.  Kokeilin c-duuri käännöksiä kahdelle raidalle!  No nyt voisi jo jopa yrittää äänittää kappaleen kaksäänisesti.  Osaan Lehdetön puun kakkosen, ykköstä pitää hiukan treenata.  Illan tavoite onkin saada kappale kaksäänisenä "purkkiin"! ;D  Tulipa mojo tavoite, ei taida ihan yhdessä illassa onnistua :D

Joo, meinasin juuri lisätäkin että jo se sinun Audacity on moniraituri. Ei siinä muuta kuin että pitää käyttää kuulokkeita, ettei aikaisempi soitto äänity uudemman mukana. Ei sekään kokeiluissa haittaa, mutta huonontaa lopputulosta.

Tarkkaanottaen moni sanoisi, että moniraituri on aina laite, ja nuo ohjelmat ovat jotain muuta, esim. DAW:ja. Mutta tässä keskustelussa molemmat voi niputtaa, niillä on yhteinen käyttötarkoitus.

Kuvasin juuri videon loopperin käytöstä, tulee ihan kohta, niin näet miten se toimii.

htoyryla

No niin, nyt demoan tuota loopperia.

Ensin polkaisen loopperin äänittämään ja soitan säkeistön verran Emman komppia kitaralla. Sitten polkaisen äänityksen seis ja loopperi alkaa soittaa sitä juuri äänitettyä. Minä alan soittaa mukana heti kun ehdin mukaan.

Nyt äänitykseen tuli pieni tauko alkuun ja loppuun, joten toistojen väliin jää tauko. Kun osaa polkaista juuri ensimmäisen tahdin alussa ja viimeisen tahdin lopussa, niin loopperin saa soittamaan säkeistön toisensa jälkeen oikeassa tahdissa.

olli

Loopperi meni perille ;)  Alan treenaamaan tuota audacityä ;)

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 02-06-2014, 18:15:56
Loopperi meni perille ;)  Alan treenaamaan tuota audacityä ;)

Sitten kun on kaksi raitaa äänitetty, ja kuuntelee sitä, niin voi olla että kuulostaa paremmalta kun säätää raidat kuulumaan toinen jonkin verran oikealta ja toinen vasemmalta. Ei liikaa mutta pientä eroa, tulee selvempi kuulokuva. Voimakkuuksiakin voi säätää semmoiseksi mikä kuulostaa parhaalta.