Suomen Harmonikkaliitto

Uusi foorumi

Aloittaja olli, 11-05-2014, 17:26:53

« edellinen - seuraava »

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 15-05-2014, 16:32:21
Ok. Palaan asiaan. Nyt täytyy rientää harrastuksiin.

Win7 / IE näyttää semmoisen kuvakkeen jossa ruksi ruudun sisällä ja sen perässä pienehköllä teksti Vapaalehdykkä-foorumi.

Firefox (OSX) näyttää tuon alt-tekstin Vapaalehdykkä-foorumi ja isolla fontilla. Eli sulla on itsellä varmaan Firefox?

htoyryla

Muuten näkyy tämmöistä (Chrome ja Safari)

Viljo

Nyt on bannerikuva ok. Seuraavaksi paneudutaan tuohon painikkeiden maailmaan. Hyvät ohjeet on, mutta eivätpähän ne tietenkään ykkösellä toimineet. Voi mennä hetki.

Edit: Kyllä. Käytän Firefoxia. Käyttiksenä on Ubuntu. Pitäisi päivittää käyttis uusimpaan LTS-versioon, mutta pitäisi olla teran huilltella oleva iso ulkoinen kovo varmuuskopioiden tekemiseen. Nykyinen ei riitä.

Edit 2: Galleria-painike paikallaan. Meni tämän päivän ekalla yrittämällä oikein. Yey :-)
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Viljo

Nyt olen ilmeisesti tehnyt suurimman osan tarvittavista muokkauksista. Jäljellä on ainakin

• Mainoksien näkyvyys. Teen tämän ajan kanssa, koska kyseessä ei ole mikään pieni juttu
  • Youtube- ja Vimeo-linkkikoodin korjaus. Korjaus vie aikaa. Tarkoituksena on saada linkit toimimaan siten, että kun käyttää tageja, videot tulevat näkyviin ja jos ei käytä, niin linkit näkyisivät normaalisti.

Hannu S

Hieno on myös tuo taustakuva Kouvolan Uusinmalli!

olli

Lainaus käyttäjältä: C Griff - 16-05-2014, 13:22:47
Hieno on myös tuo taustakuva Kouvolan Uusinmalli!
Samaa mieltä ;D  Mulle näkyy kaikki aivan hyvin, ei ongelmia 8)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Hienoa. Minulla on tällaisia hyviä harmonikankuvia jonkin verran, niin voi vaikka silloin tällöin vaihdella tuon päällimmäisen taustakuvan. Oon itse asiassa iloinen, kun opin miten tehdään kaksi päällekäistä taustakuvaa :)

Vaikka nuo muutamat yksityiskohdat ovatkin tekemättä, niin minua kutkuttaa kovasti ajatus sosiaalisen median yhdistämisestä foorumiin. Käytännössä tämä tarkoittaisi lisäosan asentamista, mikä mahdollistaisi esimerkiksi Facebookin liittämisen foorumiin tavalla tai toisella. Koska olen ylisosiaalinen olento, joukkoistan teidät tähän projektiin. Olkoonkin, että tästä voi tulla minun ja Hannun välinen keskustelu, mutta laitan tämän aiheen silti tänne. Kommenteista saattaa olla minulle paljonkin hyötyä tai ainakin opin ylläpitotyötä(/-harrastusta) monitahoisesti.

Alkuasetelma on kuitenkin haasteellinen: sosiaalisen median liitännäisiä on useita ja kussakin on eri ominaisuuksia. Osassa on tekijäjoukkona yritys, osassa harrastelijaporukka tai yksityinen henkilö.  Vaikka into olisi kova, olen kuitenkin skeptinen liitännäisiin, elleivät ne selkeästi ole hyödyksi. Siispä SWOT-analyysi (saa itse jatkotäydentää):

Sosiaalisen median yhdistäminen Vapaalehdykän foorumiin:

Vahvuudet

Heikkoudet

• Päivityksien mahdollinen loppuminen, kolmannen osapuolen muutokset -> toimintahäiriöt

Mahdollisuudet

• Mahdollistaa suuren käyttäjäkunnan
  • Keskustelu vilkastuisi
  • Uusia (nuoria?) käyttäjiä

Uhat

• Virukset, hakkeroinnit, muut netin pöpöt
  • Muuttuuko foorumin luonne?

Sitten seuraa se jokamiehen kysymys: Millaisia ominaisuuksia sosiaalisen median lisäosalta halutaan?

• kirjautuminen

Jatketaan tästä.

htoyryla

FB:hen kytkeytymisestä taitaa olla eniten hyötyä semmoisille nettipalveluille, jotka ei ole kovin erikoistuneita ja saattavat kiinnostaa monia. Liittyminen käyttäjäksi menee helposti eikä tarvitse muistella salasanoja, kunhan on FB käytössä.

Toinen puoli asiaa on sitten se mistä porukat löytävät sen palvelun että ylipäänsä kiinnostuvat liittymään. Siinä FB-kytkös auttaa. Kun olen jossain palvelussa käyttäjänä, siitä voi mennä FB-kytköksen kautta tietoa näkyviin FB:ssä. Kuuntelen jotakin Spotifyssa, se näkyy FB:ssä kavereille, kaveri haluaa kuunnella mitä olen kuunnellut, muttei ole vielä Spotifyn käyttäjä, mutta liittyy käyttäjäksi nopeasti => tieto Spotifysta leviää ja Spotify saa lisää käyttäjiä.

Spotify on tässä nyt vain esimerkki, mutta juuri Spotifyn kohdalla homma toimii hyvin. Musan kuuntelu kiinnostaa lähes kaikkia, ja liittyvät helposti käyttäjiksi tuon FB-kytköksen kautta.

Jos tuossa nyt vaihtaa Spotifyn tilalle sanan Vapaalehdykkäfoorumi, niin se ei ehkä olekaan niin fiksua. Kirjotan/kommentoin/tykkään jotakin foorumilla, se näkyy FB:ssä mun kavereille, jotka haluavat mukaan ja tulevat käyttäjiksi tänne kun se on FB-kytköksen myötä helppoa. Ei ole kovin mielekäs skenario satsata, ainakaan jos minun FB-kavereita ajattelee. Ennemminkin tykkäävät huonoa jos minun kautta tämä foorumi leviää näkyviin FB:ssä heille.

Pelkästään se, että foorumin muuta kautta löytäneet voivat kirjautua helpommin foorumin käyttäjiksi, ei taida olla niin merkittävä juttu että sen takia kytköstä kannattaisi alkaa toteuttaa. Siis tämmöiseen erikoisalan harrastajafoorumiin jonka potentiaalinen jäsenkunta on kuitenkin aika pieni ja enimmäkseen aika hyvin tiedossa ja tavoitettavissa. Mitä on se väki joka FB-kytköksen kautta olisi saavutettavissa? Ulkomaisia "mainostajia" ja lainantarjoajia?

Tässä nyt käsittelin vain tuota FB-kytköksen ilmeisintä kuviota: kuinka sen avulla saadaan aikaan "viraalista kasvua", että tieto leviää kavereiden kavereille ja sitä kautta tulee lisää käyttäjiä. Kotimaiset haitarin harrastajat eivät ole semmoinen käyttäjäkunta josta sitä kasvua saataisiin.

Sitten on toinen juttu jos keksitään jotain muuta nykyisentyyppiselle käyttäjäväelle kiinnostavaa tai hyödyllistä lisäjuttua jota FB-kytkös tekisi mahdolliseksi. En ala sitä nyt ideoimaan, pitää päästä tänään vielä nukkumaan.

Teknisesti sitten... tuntuu vähän siltä että tähän SMF-alustaan ei kannata alkaa kummempia virityksiä/laajennuksia tekemään. Tämä on nyt hyvin pikaisen tutustumisen pohjalta. Tietysti jotain rajallisia ominaisuuksia voi miettiä ja katsoa sitten mitä tarkoittaa ja kannattaako. Mutta jokin toinen alusta voisi olla valmiiksi kätevämpi jos haluaa kehitellä näitä some-kytkentöjä.

Nyt tuli mieleen toisensuuntainen juttu, jonka tyyppisiä ratkaisuja tutkin ja kehittelin tuossa runsaat viisi vuotta sitten jonkun verran. Tämän foorumin kohdalla se voisi tarkoittaa jotakin semmoista että täällä jossakin näkyisi automaattisesti haettua tietoa, lähinnä nettilinkkejä siis, joka liittyy haitareihin. Ei äkkipäätä ehkä tässä yhteydessä kovin kiinnostava ajatus; alkuperäisessä yhteydessä oli kysymys esim. omaan työhön liittyvän tietämysalan uutisista mikä voi jo ollakin mielekkäämpää. Mutta olkoon nyt tämäkin tässä kun tulin jo kirjottaneeksi.

Viljo

Mun mielestä mahdollisuuksia ei pidä kaventaa vaan aina luoda niitä. Se on totta, että kaikkia mahdollisia optioita ja modauksia ei kannata sivustolle laittaa. Ensinnäkin mahdolliset päällekkäisyydet hidastavat nettisivuja ja saattavat aiheuttaa toimintahäiriöitä. Siksi pitää valita tarkkaan mitä laittaa, jos laittaa. Vaikka tämä foorumi on mielettömän kapea-alainen (musiikki -> harmonikka -> suomen kieli; väestörakenne) ei se tarkoita, ettei uusia käyttäjiä voisi löytyä tai kiinnostuneiden mukaan tulon kynnystä madaltaa huomattavasti. Esimerkiksi some-kirjautuminen voi hyvin tavoittaa uusia käyttäjiä.

Tuo mainittu toiminta, missä viestit näkyvät fb-seinällä, on hyvä huomio. Onko se edes tarpeellinen, kun puhutaan foorumista, missä viestit saattavat olla hyvinkin pitkiä? Ei ehkä. Ei ainakaan 140 merkin maailmassa. On kuitenkin huomioitava, että tämä foorumi on käytännössä ainoa Muusikoiden.netin lisäksi, missä hanuristit keskustelevat keskenään. Jos tätä foorumia vertaa Harmonikkaliiton Hanuri-lehteen, niin samoja tavoitteita on löydettävissä. Kummallakin medialla on tarkoitus yhdistää harmonikansoittajia. Nyt FB:ssä harmonikka-ryhmä on kerännyt ihan kiitettävästi seuraajia, mutta itse sisältö ei ole ollut häävi. Soittolinkkejä pitkälti ja välillä jotain muuta. Ryhmän luonne on eri kuin tässä foorumissa.

Foorumin käyttäjäkunta on eri kuin mitä harmonikkakenttä. Viittaan tällä siihen, että ammattilaisia (opettajia) on vähän suhteessa harrastajiin. Nuoret myös pitkälti puuttuvat. Suuri osa rekisteröinneistä on myös yhden asian rekisteröintejä. Kysytään yksi tieto tai laitetaan myynti-ilmoitus. Heille tulee viestejä 1-5. Tällaisissa tapauksissa some-kirjautuminen madaltaisi kynnystä ja saattaisi aktivoida foorumia.

Yksi mahdollinen optio olisi sitten keskustella eri nettikauppojen yhteenliittämisestä sivustoon. Tämä nyt on ihan teoreettista, koska rahahan tässä saattaa ratkaista aika paljon (tai ratkaiseekin). Eli mitä jos vaikka Muusikoiden.net, Huuto.net, Tori.fi yms. osoitteiden harmonikka-ilmoitukset tulisivat kootusti tälle sivustolle? Osa kävijöistä nimittäin ovat aktiivisia netti-ilmoittelijoita ja ilmoituksien seuraajia -> voisi tuoda lisäarvoa tälle sivustolle (ei välttämättä suora kytkös Foorumiin).

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 18-05-2014, 10:52:46
Tuo mainittu toiminta, missä viestit näkyvät fb-seinällä, on hyvä huomio. Onko se edes tarpeellinen, kun puhutaan foorumista, missä viestit saattavat olla hyvinkin pitkiä? Ei ehkä. Ei ainakaan 140 merkin maailmassa.

No siis siellä FB:ssä käytännössä näkyisi linkki ja sen yhteydessä ehkä vähän postauksen alkua.

Lievempi vaihtoehto on että VL:ssä postauksissa olisi FB:n Tykkää tai Jaa -nappi. Silloin postauksista näkyisi tieto FB:ssä valikoidusti. Tämä ehkä on fiksumpi ja ihan varteenotettava vaihtoehto.

Sillä että FB:ssä näkyisi linkkejä VL-foorumin postauksiin olisi siis foorumia mainostava, tänne houkutteleva funktio. Pelkkä FB-kirjautumismahdollisuus ei riitä, tarvitaan tämmöisiä mekanismeja joilla foorumin sisältöä näkyy sopivassa määrin somessa ja houkuttelee väkeä jäseniksi.

Lainaa
Yksi mahdollinen optio olisi sitten keskustella eri nettikauppojen yhteenliittämisestä sivustoon. Tämä nyt on ihan teoreettista, koska rahahan tässä saattaa ratkaista aika paljon (tai ratkaiseekin). Eli mitä jos vaikka Muusikoiden.net, Huuto.net, Tori.fi yms. osoitteiden harmonikka-ilmoitukset tulisivat kootusti tälle sivustolle? Osa kävijöistä nimittäin ovat aktiivisia netti-ilmoittelijoita ja ilmoituksien seuraajia -> voisi tuoda lisäarvoa tälle sivustolle (ei välttämättä suora kytkös Foorumiin).

Tämä on juuri sen tyyppistä juttua mitä tuossa lopussa tarkoitinkin. Hyvä, sulla tulikin heti ihan mielekäs ja käyttökelpoinen sovellus mieleen. Voisin selvitellä joskus mitä tuo teknisesti tarkoittaa. Asiassa on toki muitakin näkökulmia kuin tekninen, mutta palataan niihin.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 18-05-2014, 10:52:46
Foorumin käyttäjäkunta on eri kuin mitä harmonikkakenttä. Viittaan tällä siihen, että ammattilaisia (opettajia) on vähän suhteessa harrastajiin. Nuoret myös pitkälti puuttuvat. Suuri osa rekisteröinneistä on myös yhden asian rekisteröintejä. Kysytään yksi tieto tai laitetaan myynti-ilmoitus. Heille tulee viestejä 1-5. Tällaisissa tapauksissa some-kirjautuminen madaltaisi kynnystä ja saattaisi aktivoida foorumia.

No oikeastaan peräänkuulutinkin sitä että olisi hyvä olla näkemystä siitä mitä kohderyhmiä halutaan mukaan ja miksi. Sitten katsotaan kuinka.

Mainitset nuoret... siinä voisi lähteä vaikuttamaan siihen miten nuoret ylipäänsä kokevat haitarin soittimena. Haitariskabaa erilaisten nuoria kiinnostavien musiikkitaustojen päälle, esimerkiksi. Ja vielä jotain ihan muuta.

(Tässä tullaan myös siihen että yksi teema voi olla miten haitari toimii eri soittimien kanssa eri musiikkityyleissä, ja miten voi löytää uusia käyttötapoja. Ja nyt mä huomaan, että minua alkaa kiinnostaa. Ja saattaisi kiinnostaa myös monia muita musiikin parissa puuhaavia, jotka eivät itse soita haitaria mutta tekevät musiikkia johon haitarikin voisi sopia. Ja entäs sähkökitaraskaba haitaritaustan päälle?)

Siinä mä en välttämättä näe hyötyä että haalitaan jäseniksi yhden käynnin myyjiä/ostajia. Webbipalvelu tarvitsee aktiivisia käyttäjiä. Palvelussa voi myös olla toimintoja jotka yrittävät aktivoida käyttäjiä jotka eivät ole käyneet palvelussa viime aikoina.

PS. Ja huuliharpun voisi ottaa paljon vahvemmin esille myös. Ihan ajatellen sitä potentiaalista käyttäjäkuntaa.

Viljo

Tuo fb-like-linkki toimii ehkä parhaiten, kun kyseessä on jokin video, mutta harvemmin ehkä postauksissa? Jossain kohdassa minua harmittaa, että tämä karma on yleismaailmallinen. Tykkäisin itse mielummin yksittäisiä postauksia kuin että kaikki kolikot menisivät niin sanotusti samaan laariin. Korkean tykkäysmäärän saanut postaus helpottaa myös tiedon etsijöitä. Tykättyä postausta pidetään luotettavampana kuin ei-tykättyä.

Tuo mainitsemasi houkutus menee sarjaan vuorovaikutussuhde. Se on ihan somen perusjuttuja. Ei ole sosiaalista mediaa ellei ole vuorovaikutusta. Kannatan. Kirjautuminen + jokin osallistava lisäosa (osallistamisen mahdollistava lisäosa). Korkean tykkäysmäärän saanut postaus helpottaa myös tiedon etsijöitä. Tykättyä postausta pidetään luotettavampana kuin ei-tykättyä.

Tuo kauppapaikan yhdistäminen on hyvä asia lähteä tutkailemaan. Nyt tosin on niin, että tässä on vähän isommasta pyörästä kyse. Ei kannata lähteä tekemään ihan vain tätä, vaan ottaa mukaan myös suurimmat harmonikka-alan tekijät. Tämä tarkoittaa lähinnä SHS-juhlia ja Harmonikkaliittoa- ja instituuttia. Voin kysellä, onko tältä puolen millaisia mahdollisuuksia ja resursseja käytettävissä. Heilläkin on varmasti intressejä harmonikkakentän piristämiseen.

Käyttäjäkunnasta kun puhutaan, niin tällä hetkellä on menossa murroskausi, missä uusilla osallistavilla tavoilla otetaan nuoret mukaan toimintaan. Vanhoja soittajia ei hyljeksitä, vaan perinteisen toiminnan rinnalle otetaan uusia toimintoja. Tässä minulla on omalta osaltani näppini pelissä SHS-juhlien uudistamisen osalta. Näppini ovat oikeastaan hyvin pienet ja vähäiset, mutta ovat silti olleet mukana :D

Ensimmäisenä on mun mielestä mahdollistettava matalan kynnyksen osallistuminen. Ne on näitä yhden postauksen tekijöitä. Kun yksi asia on kunnossa, on järkevää mennä seuraavaan askeleen. Toisiin sanoen haastavampiin käyttäjäryhmiin / vaikeammin saavutettavissa oleviin käyttäjäryhmiin.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 18-05-2014, 12:02:48
Tuo fb-like-linkki toimii ehkä parhaiten, kun kyseessä on jokin video, mutta harvemmin ehkä postauksissa? Jossain kohdassa minua harmittaa, että tämä karma on yleismaailmallinen. Tykkäisin itse mielummin yksittäisiä postauksia kuin että kaikki kolikot menisivät niin sanotusti samaan laariin. Korkean tykkäysmäärän saanut postaus helpottaa myös tiedon etsijöitä. Tykättyä postausta pidetään luotettavampana kuin ei-tykättyä.

Videot on pääsääntöisesti Youtubesta jo tänne linkattuja. Someen pitäisi saada näkyviin juuri tämän foorumin omaa sisältöä. Ei tänne kukaan kirjaudu sen takia että täällä postataan Youtube-linkkejä. Vaan täällä pitää olla omaa kiinnostavaa sisältöä, siis keskustelupostauksia, jota voi tykätä ja jakaa omalla FB-seinällä, niin että muutkin sen näkevät ja kiinnostuvat tulemaan tänne mukaan.

Tämän foorumin nykyinen karma-ominaisuus ei liity tähän mitenkään. FB-tykkäys/jako on yhden ihmisen ilmaus FB:ssä siitä että tässä on nyt kiinnostavaa sisältöä. Ja samalla virike joka voi herättää kiinnostusta muissa ja tuoda uusia käyttäjiä tänne. (Sinä pohdit nyt tuossa foorumin sisäistä tykkäyssysteemiä... se on ihan validi pohde mutta vähän eri asia. Somessa riittää että tuntee tykkääjän/jakajan.)

Featuret (kuten FB-kytköksen ominaisuudet) ei loppujen lopuksi tuo käyttäjiä vaan kiinnostava sisältö. Featuret tarvitaan sen päälle tietysti, ja ne on loppujen lopuksi pikkujuttu kunhan sitä kiinnostavaa sisältöä on. Sanon tämän itse siinäkin mielessä kun koko ajan roikun siinä rajalla viitsinkö pysyä mukana. Täällä on loppujen lopuksi aika rajallinen sisältö: nuottien jakaminen ja vanhoista haitareista keskustelu.

PS. Mutta tämä on tietysti sinun foorumi ja teet niinkuin tahdot. Kommentoin nyt siltä pohjalta että 2005 - 2010 olin tutkimassa ja kehittelemässä erilaisia some-palveluihin liittyviä juttuja Nokialla ja omassa firmassa. Katson nyt tätä siitä näkökulmasta, en foorumin jäsenenä enkä siinä mielessä mitä itse haluaisin.

htoyryla

...mutta sinänsä olisi fiksu ominaisuus itse foorumissa jos se kirjaisi tietokantaan tykkäykset sekä henkilön mukaan (nykyinen karma) että postauksen mukaan. Muusikoiden.netissä tykätään nimenomaan kirjoituksia, mutta sieltä näkee myös montako tykkäystä käyttäjä on saanut ja miten se jakautuu eri kirjoituksille.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 18-05-2014, 12:02:48
Ensimmäisenä on mun mielestä mahdollistettava matalan kynnyksen osallistuminen. Ne on näitä yhden postauksen tekijöitä. Kun yksi asia on kunnossa, on järkevää mennä seuraavaan askeleen. Toisiin sanoen haastavampiin käyttäjäryhmiin / vaikeammin saavutettavissa oleviin käyttäjäryhmiin.

No vähän aikaa mietittyäni... vaikkei noista tulekaan aktiivikäyttäjiä niin sinänsä olisi hyvä saada tänne enemmän tuota osto- ja myyntitoimintaa. Nykyisellään nuo ao. palstat on melkein vitsi. Niitä juuri viitsi edes katsella.

Ja totta on sekin että toteutuksessa kannattaa mennä pienin askelin. Silti on hyvä olla näkemystä mihin ollaan menossa, ettei joka välissä tarvitse sitten tehdä kaikkea uudestaan. Vaikka matkan varrella toki aina tulee muutoksia suuntaan.

Viljo

Mä näen tässä asiassa paljon mahdollisuuksia. Täytyy kuitenkin erottua jotenkin. Jos foorumi olisi kaiken kattava, niin sehän olisi sitten Muusikoiden.net?

Historiallisesta näkökulmasta katsottuna harmonikan eriytyminen omaksi segmentikseen on oma lukunsa. Aikaan harmonikat olivat myynnissä musiikkiliikkeissä siinä, missä muutkin soittimet. En osaa nyt tarkkaan sanoa, milloin selvä eriytyminen on tapahtunut, mutta vielä 1960-luvulla harmonikat olivat vielä musiikkiliikkeissä. Jostain syystä kuitenkin on tapahtunut eriytyminen ja samalla eristäytyminen. Yksi syy lienee se, että harmonikka on niin uusi soitin, että sille on pitänyt luoda oma kulttuuri. On ollut sävelyskilpailuja ja  ties mitä harmonikkatapahtumaa - ja vain sen takia, että harmonikka eläisi ja olisi elinvoimainen. Nyt varmaan tämä aika on takana ja eristäytyneisyydestä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Tästä näkökulmasta katsottuna tämä foorumi toteuttaa pitkän linjan harmonikkakulttuurin rakennetta - ja tätä rakennetta voi ja tulee voida muuttaa.

Huuliharppujen osalta voisi hyvin tutkia, onko siinä markkinarakoa. Eli onko kyseiselle soittimelle millainen infra olemassa? En ainakaan ole kuullut, että olisi musiikkioppilaitoksissa huuliharpun soittoa mahdollista oppia.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 18-05-2014, 13:43:56
Mä näen tässä asiassa paljon mahdollisuuksia. Täytyy kuitenkin erottua jotenkin. Jos foorumi olisi kaiken kattava, niin sehän olisi sitten Muusikoiden.net?

En ole ehdotellut mitään sinne päinkään. Ainoastaan että haitarinsoittajien lisäksi foorumi kattaisi ne jotka ovat kiinnostuneet haitarista musiikinteossa vaikkeivat itse soita haitaria. Siis fokus on koko ajan haitarissa. Jotenkin ajattelen että siinä juuri on potentiaalia edistää haitarinsoittoa ja saada lisää sitä ymmärtäviä, hyväksyviä ja siitä innostuneita ihmisiä, että esillä on haitarin käyttö kaikenlaisessa musiikissa ja kaikenlaisissa kokoonpanoissa. Ei vain yksinään tai haitarikerhossa soittaen.

htoyryla

Huuliharppujen osalta voisi hyvin tutkia, onko siinä markkinarakoa. Eli onko kyseiselle soittimelle millainen infra olemassa? En ainakaan ole kuullut, että olisi musiikkioppilaitoksissa huuliharpun soittoa mahdollista oppia.

En mä tarkoittanut tätä mitenkään niin tosissani. Mutta eiköhän ole niin että huuliharppu on katu/rock-uskottava soitin toisin kuin haitari. Nappasin sen nyt esille kun se tavallaan jo kuuluu foorumin piiriin.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 18-05-2014, 13:52:04

En ole ehdotellut mitään sinne päinkään. Ainoastaan että haitarinsoittajien lisäksi foorumi kattaisi ne jotka ovat kiinnostuneet haitarista musiikinteossa vaikkeivat itse soita haitaria. Siis fokus on koko ajan haitarissa. Jotenkin ajattelen että siinä juuri on potentiaalia edistää haitarinsoittoa ja saada lisää sitä ymmärtäviä, hyväksyviä ja siitä innostuneita ihmisiä, että esillä on haitarin käyttö kaikenlaisessa musiikissa ja kaikenlaisissa kokoonpanoissa. Ei vain yksinään tai haitarikerhossa soittaen.

Juuri näin. Haitari on soitin muiden joukossa, ei itse tarkoitus.

Tulee mieleen tietenkin, että sitten pitäisi kanssakäymiseen ottaa mukaan myös kansanmusiikkitapahtumajärjejestäjät. Ehkä.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 18-05-2014, 13:55:20

Juuri näin. Haitari on soitin muiden joukossa, ei itse tarkoitus.

Tulee mieleen tietenkin, että sitten pitäisi kanssakäymiseen ottaa mukaan myös kansanmusiikkitapahtumajärjejestäjät. Ehkä.

Kansanmusiikki on varmasti yksi osa-alue jossa haitarilla on jo vahva asema.

Mutta mulle tulee sitten mieleen, että voisi myös jotenkin tuoda esille sitä kun huomaa haitaria käytetyn hienolla tai luovalla tavalla perinteisen haitarimusiikin ulkopuolella. Yksinään tai kokonaisuuden osana. Mua kiinnostaa erityisesti tuo kokonaisuuden osana, koska se jää ihmisiltä niin helposti huomaamatta (siis että siinä on haitari).