Suomen Harmonikkaliitto

Bassokäden harjoittamista

Aloittaja olli, 23-04-2014, 15:36:50

« edellinen - seuraava »

olli

Sain tänään opettajaltani mielenkiintoisen harjoitteen.  Bassokättä kaikilla sormilla (ei luonnollisestikaan peukalolla).  Tässäpä sitä on kesän ajaksi treenaamista.  Diskantti on vain "muodon vuoksi", tärkein on tuo vasemman käden harjoittaminen.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Mie romahan :'(  Tuo harjoitus on vaikea.  Mulle tuottaa vaikeuksia duurin vaihtobassot.  Kun senkin oppisi, niin olisi jo helpompaa.  On tullut soiteltua etupäässä mollikappaleita, joten duuribasso on jäänyt vähemmälle.  Luonnollisesti voi jättää vaihtobassot pois, mutta sovitus kärsii jonkin verran.  Toisaalta vaihtobasson voisi ottaakin sieltä sisimmältä perusbassoriviltä? ;)  Siis esim. jos d-duurissa vaihtobasso on a, niin soittaakin fis, tai g-duurin vaihtobasso olisi d, soittaakin h jne. ;D

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 30-07-2014, 15:21:36
Toisaalta vaihtobasson voisi ottaakin sieltä sisimmältä perusbassoriviltä? ;)  Siis esim. jos d-duurissa vaihtobasso on a, niin soittaakin fis, tai g-duurin vaihtobasso olisi d, soittaakin h jne. ;D

Tuo on kyllä aika raju sovituksen muutos, että kvintin sijasta basso soittaa perussäveltä ja terssiä. Minusta isompi kuin että jättäisi vaihtobasson kokonaan pois. Mutta kaikkeahan voi kokeilla.

Löytyyhän se kvinttikin toki sieltä sisimmältä riviltä, mutta sen verran kaukaa ettei taida olla apua (kävin kokeilemassa).

Jonska

Paljon jos soittelee vaihtobassolla molleja niin äkkiseltään duurien soittaminen vaihtobassoilla ainakin omalta osalta tuntuu siltä, kun loppuisi bassokädeltä tila kesken.

Treenaamalla se kyllä tulee sieltä :) Jos tuntuu alussa vaihkealta niin jätä kokonaan melodiapuoli ensiksi soittamatta ja harjoittele pelkällä bassolla. Sen jälkeen lisäät melodian vasta mukaan kun basso alkaa luonnistua.

olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 30-07-2014, 20:07:07
Lainaus käyttäjältä: olli - 30-07-2014, 15:21:36
Tuo on kyllä aika raju sovituksen muutos, että kvintin sijasta basso soittaa perussäveltä ja terssiä. Minusta isompi kuin että jättäisi vaihtobasson kokonaan pois. Mutta kaikkeahan voi kokeilla.
On sitä näinkin sovitettu, riippuu luonnollisesti sovittajasta ja kappaleesta.  Laitoin liitteeksi pari polkkanäytettä; Karjalan poikien A-osassa on mielenkiintoinen bassokulku, Tuusulan polkan B-osassa on sitten käytetty noita bassopuolen sisärivin nappuloita ;)

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 31-07-2014, 12:17:33
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 30-07-2014, 20:07:07
On sitä näinkin sovitettu, riippuu luonnollisesti sovittajasta ja kappaleesta.  Laitoin liitteeksi pari polkkanäytettä; Karjalan poikien A-osassa on mielenkiintoinen bassokulku, Tuusulan polkan B-osassa on sitten käytetty noita bassopuolen sisärivin nappuloita ;)

Tietysti eri sovituksissa basso voi mennä kuinka vain. Mä vain meinasin sitä että tuo perussävelen ja kvintin vuorottelu on niin paljon käytetty kaikessa musiikissa, muussakin kuin haitarilla. Siinä on oma fiiliksensä ja jonkun muun sävelen vaihtaminen tilalle ei kuulosta läheskään samalta, vaan ihan joltain muulta. Mä olen soittanut omiin tekeleisiin kaikenlaisia bassokulkuja akustisella bassolla ja koskettimilta, siinä on helpompi kokeilla kaikenlaista kuin haitarilla, ainakin minun :) Aika yleistä muussa kuin haitarilla on ns. walking bass tyyliin  c - e - f - g. Siinä on tuo terssi, mutta se jatkuu siitä ja ikäänkuin puskee kappaletta eteenpäin. c - e - c - e, siinäkin on semmoinen eteenpäin puskeva fiilis, varsinkin jos e on ylempänä. c - g - c - g taas enemmän polkee tukevasti paikallaan, varsinkin jos g on alempana niinkuin basistin soitossa usein on, ja pianollakin. Tuommoinen c - h tapainen on vielä epästabiilimpi, kun h on johtosävel siinä jonka jälkeen ihan odottaa että tulisi se c. Näissä esimerkeissä nyt siis c-duurissa, riippumatta siitä missä sävellajeissa nuo sinun esimerkit olivat.

Nää nyt oli vain mun pohdintoja, eikä liity pelkästään haitariin. 

mlut

Arvaisikohan tässä ottaa esille sormituksen. Itse olen omaksunut Paavo Tiusasen bassosormituksen, jossa duurissa perussävel, kvartti ja terssi soitetaan 4-sormella, kvintti 2-sormella ja sointu 3-sormella. Molli, septimi ja dimi on muuten sama, mutta sointu soitetaan 2-sormella ja kvintti 3-sormella. Dimissä on kätevää käyttää 5-sormea ainakin kvartissa.
Joten esimerkki duurissa:perus,sointu,kvintti,sointu on sormituksella 4,3,2,3 helppoa, jos mikään.

olli

Lainaus käyttäjältä: mlut - 01-08-2014, 11:54:46
Arvaisikohan tässä ottaa esille sormituksen. Itse olen omaksunut Paavo Tiusasen bassosormituksen, jossa duurissa perussävel, kvartti ja terssi soitetaan 4-sormella, kvintti 2-sormella ja sointu 3-sormella. Molli, septimi ja dimi on muuten sama, mutta sointu soitetaan 2-sormella ja kvintti 3-sormella. Dimissä on kätevää käyttää 5-sormea ainakin kvartissa.
Joten esimerkki duurissa:perus,sointu,kvintti,sointu on sormituksella 4,3,2,3 helppoa, jos mikään.
Olen tuotakin kokeillut, mutta nuo 4 ja 5 sormien käyttö tuntuu hankalalta.  Olen nyt päätynyt käyttämään kolmosta perusbassoissa ja kakkosta soinnussa - siis duurissa ;)

Jonska

Eikö septimeissä ala tuntua siltä että loppuu sormet kesken? :)

olli

Lainaus käyttäjältä: Jonska - 01-08-2014, 13:46:26
Eikö septimeissä ala tuntua siltä että loppuu sormet kesken? :)
Ongelmahan oli tuo duuri, kyllä septimit ja vähennetyt sujuvat :D

olli

Lainaus käyttäjältä: Wäenämöinen - 01-08-2014, 14:46:20
   Olli, olet parhaimpia Harmonikka-juttujen ylläpitäjiä näillä sivuilla  8) Tsemppiä...       8)
Kiitän tästä.  Olen ikäni ollut kiinnostunut haitarijutuista.  Kun Viljo aloitteli tätä hommaa tuolla muusikoiden netin haitarihuoneessa, heti olin mukana.  Niin myös täällä meidän haitariharrastajien omilla sivuilla.  Itse olen saanut paljon tietoa ja innostusta omaan haitarin soiton harrastamiseen.  Nythän näyttää, että kiinnostus lisääntyy, uusia jäseniä tulee jatkuvasti - mikä hyvä onkin :D

olli

Lainaus käyttäjältä: olli - 23-04-2014, 15:36:50
Diskantti on vain "muodon vuoksi", tärkein on tuo vasemman käden harjoittaminen.
Palautan tuon aloitukseni mieleen ja sen liitteen.  Siinä olisi sormiharjoittelua bassokädelle :D

olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 01-08-2014, 16:51:45
Jonska varmaan tarkoitti skaalan septimiä, perusbassolla, vastaavasti kuin nuo "perussävel, kvartti ja terssi soitetaan 4-sormella, kvintti 2-sormella ja sointu 3-sormella". Ollillahan oli tuossa nuottiesimerkissä jommassa kummassa kappaleessa semmoistakin: g - fis ja niin poispäin.
Nyt mulla meni yli hilseen ;)  Olen ajatellut ainoastaan bassolla säestystä, eli perusbasso ja sointu; duurit, mollit, septimit ja vähennetyt.  Siis tuo duurisointu on ollut se ongelmani tai siis sen soinnun vaihtobasson ottaminen ???

htoyryla

Olen pahoillani että olin rönsyttämässä selvää asiaa... se lähti kyllä Ollin ajatuksesta vaihtaa duurin vaihtobasson säveliä helpommiksi. otin pois pari kirjoitusta.

Nyt vasta katsoin tuon Bassoharjoituksen, ja nyt minä ihmettelen miten "vaihtobasso duurissa" liittyy siihen? Tuossahan vaihtuu sointu koko ajan ja perusbasso seuraa soinnun perussäveltä. Eikös vaihtobasso tarkoita sitä että saman soinnun soidessa vuorotellaan perusbassossa soinnut perussäveltä ja (yleensä) kvinttiä?

olli

Otsikko on mielestäni oikein.  Opettajani lähti siitä, että bassossakin kannattaa harjoittaa eri sormia ja hyppyjä.  Pietrodeiron kommentti koko kappaleesta on tietysti hyvä, mutta tässä ei tavoitellakaan "polkkaa mollissa".  Laitoin sitten saman otsikon alle tuon ongelmani eli duuribasson.  Kyllä mä taidan tyytyä tuohon omaan malliini 2 ja 3 sormien käytöstä (vaikka se on sama kuin mollissa).  Nuoremmille ja pitemmälle soittotaidoissa tavoitteleville pietrodeiron kirjoitus on hyvä ohje ;)

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 02-08-2014, 12:06:32
Otsikko on mielestäni oikein.  Opettajani lähti siitä, että bassossakin kannattaa harjoittaa eri sormia ja hyppyjä.  Pietrodeiron kommentti koko kappaleesta on tietysti hyvä, mutta tässä ei tavoitellakaan "polkkaa mollissa".
Joo, kyllähän kaikki postaukset tässä on koskeneet bassokäden harjoittamista. Ja hyvä

Lainaa
Laitoin sitten saman otsikon alle tuon ongelmani eli duuribasson. 

No hyvä, minä jo ajattelin että olinko mä jotenkin ymmärtänyt väärin ja sotkenut asiat näillä postauksillani. 

kallek

Kaikkeen tottuu...
Itse onnistuin aikanaan katkaisemaan sirkkelillä vasemman käden keskisormeni. Pari vuotta kului basson uudelleen opettelussa, mutta nyt sujuvat taas hankalammatkin bassokuviot. Myönnettävä tosin on, että ulottuvuuden kannalta on ongelmia, mutta riittävästi vaan harjoittelua...
Duurin vaihtobasson kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka nimettömän ja etusormen välissä onkin sormentynkä haittaamassa.

olli

Tulostinpa pietrodeiron harjoitteet.  Täytyy tutustua ;)

olli

Kyllä on duuribassojen harjoitteleminen hankalaa.  Mulla menee sekaisin hommat.  No nyt tänään päätinkin ruveta harjoittamaan sormia 3 ja 4 vieläpä ilman vaihtobassoja.  Ajattelin treenata sitten myöhemmin kakkosella ne vaihdot.  Tienvarren sottiisin säestyksessä alkoi homma toimia, kun malttoi olla soittamatta vaihtobassoja ;)  Lieneekö tämäkään oikea metodi, mutta näin nyt kuitenkin jatkan :P

maestro

Lainaus käyttäjältä: mlut - 01-08-2014, 11:54:46
Noin minun käskettiin alkaa opetella ,kun olin nuori.Ihan mestari opettaja.Syyksi sanoi,että tuon kuvio käyttämisen kanssa on helpompi siirtyä eri basso kuvioihin kappaleessa.. Tuntuukin ettei rajoja ole. Valsseissa ,humpissa ,foxeissa voikin bassoa kuljettaa kumpaankin suuntaan aika helposti.Ei mene sormet solmuun.... Nyt vielä kun käyttää syntikka bassoa.....
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw