Suomen Harmonikkaliitto

Bassokäden harjoittamista

Aloittaja olli, 23-04-2014, 15:36:50

« edellinen - seuraava »

kultakala

Mielenkiintoinen aihe. Olen toistaiseksi soittanut bassokädelle helppoja kappaleita, joten vaihtobassoista ja kuvioista en tiedä paljoakaan. Soinnutus on kanssa mulle ihan mysteeri, säveltäminen ei hirveästi kinnosta jossei melodialle osaa tehdä "taustaa".

Tuskaa on myös korvalla poimia noita bassoja, jos ei ole nuotteja opeteltavaan kappaleeseen. Soinnut voivat hukkua melodian sekaan ja/tai kuulostavat niin epämääräiseltä, ettei meinaa haitarista löytää samankuuloista ääntä...  :-X
Soitatteko te Sibeliusta? -En, haitaria vaan!

olli

Kultakalalle: Niinpä ;)  Mielestäni kannattaa hommata haitarille kirjoitettuja nuotteja, joissa on siis myös bassot kirjoitettu viivastolle.  Haitarin basso on niin nerokas systeemi, että sitä kannattaa opetella käyttämään alusta asti.  Luonnollisesti kappaleita voi soitella myös "toivelauluvihkojen nuottien" pohjalta, niissähän on melodia nuotti ja sitten sointumerkit.  Sointumerkkien mukaan voi yksinkertaisesti "säestää", mutta haitarin basson nerokkuus jää hyödyntämättä.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

kultakala

Kyllä  :D
Yhdessä kappaleessa on mielenkiintoinen aloitus. D-Dm,  E-A7,  F-Dm,  G-Gm,  A-Dm,  A-Am,  D-Dm. Perusbasso ja sointu painetaan samaan aikaan ja ikäänkuin soisi kaksi melodiaa samaan aikaan bassossa.
Oon huomannut, että nuotteja kannattaa vähän analysoida. Helpottaa ymmärtämään musiikkia, ettei mene vain ulkoa opetteluksi.
Nuoteista on sen takia kyllä kiva opetella, kun näkee heti miten kappale oikeaoppisesti menee. Jos vain korvalla opettelee, niin ainakin aloittelijalla jää jotain kuulematta tai soinnutkin menevät väärin ja on vaikea edistyä.
Soitatteko te Sibeliusta? -En, haitaria vaan!