Suomen Harmonikkaliitto

Haitarin kiillottaminen

Aloittaja mahu, 08-04-2014, 08:44:27

« edellinen - seuraava »

mahu

Mites tällästä selluloidipintaa (musta) voisi kiillottaa? Sain käsiini yhden vanhan haitarin jossa pinta on kulunu mattamaiseksi ja ajattelin että ehkä tuohon voisi alkuperäisen kiillon jollain saada. Tietysti ensiksi pitäisi jollain putsata, voihan se mattamaisuus olla jotain likaakin, joten miten väkeviä aineita selluloidi kestää?

Viljo

Itse käytän kolmea erityyppistä ainetta, jotka toimivat hieman eri tavalla eri tilanteissa. Kaksi vahaa ovat kovia ja samoja mitä harmonikkatehtailla käytetään. Jälki ehkä parhaimmillaan muissa väreissä kuin mustassa. Sitten käytän pianonkiillotukseen käytettyä kiillotusvahaa. Se on oikeastaan polyesterille tarkoitettua kiillotsuainetta, mutta tämä toimii ehdottomasti parhaiten lian poistoon. Mikäli lika on tupakan tervaa, niin sitten käsipelillä, ei koneella. Vahaksi sopii oikeastaan melkein mikä vaan muoville sopiva vaha. Nämä aineet eivät kuitenkaan tuo mattapintaisuutta syvän mustaksi, vaan ne vain kiillottavat pinnan. Pinta pitäisi hioa ja kiillottaa uudestaan, jos siitä mielii saada syvämustan värin takaisin näkyviin.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

mahu

Entäs perus putsaus? Onko jotain liuotinainetta tai muuta pesuainetta millä todella tiukassa olevat likatahrat saisi pois mutta ei kuitenkaa sulata tai pilaa itse selluloidia?
Mulla on bensaa aina suihkupullossa mutta sitä en taida uskaltaa laittaa?

Viljo

Älä käytä mitään liuottimia. Ei kotona lattiankaan putsaamiseen tarvita bensiiniä. Lika lähtee parhaiten vahalla.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Hannu S

Kokeile AutoGlymin punaisella autovahalla. Se on puhdistava vaha. Jos haluat hyvän kiillon, niin AutoGlymin kultainen vaha lopuksi. Jos on pahaa pinttynyttä likaa, niin puhdista ensiksi emäksisellä auton pesuaineella kostutetulla mikropyyhkeellä. Mikään näistä ei vahingoita selluloidipintaa. Emäksinen pesuaine vaatii puhdistuksen jälkeen vahauksen. Varo levittämästä palkeisiin ja muihin kangasosiin. Tv, Hannu

Johan

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 09-04-2014, 11:53:00
Älä käytä mitään liuottimia. Ei kotona lattiankaan putsaamiseen tarvita bensiiniä. Lika lähtee parhaiten vahalla.
Olen käytänyt oikein piintyneiden kerrostumien pehmittämiseen, esim koristelistojen kulmissa yms, "lakkabensiiniä" eli "mineraalitärpättiä", sellaisella laadulla, joka on mahdollsimman  pitkälle puhdistettua ja väritöntä.
Lopullisen puhdistamisen vaurioitumattomaan pintaan teen yleensä Korrekin luonnonvahalla, jolla tuntuu olevan puhdistavia ominaisuuksia ja kiilto ja suojaava pinta syntyvät samalla.

Yleensä selluloidipinnan kiilto löytyy uudelleen, kun likakerros pinnasta on poistettu.

Eräässä tapauksessa oli alkoholipitoisella hyttyskarkotteella ensin käsitelty kädet ja sitten soitettu keikka ulkoterassilla hyttysten joukossa sillä seurauksella, että mustan soittimen pinta oli matta kosketelluilta alueilta.
Pinnan kiilto palautui tarkoitukseen tehdyn "rättilaikan" ja hiomavahan avulla entiselleen ja pinta käsiteltiin lopuksi vielä luonnonvahalla.

Johan

Timokoo

Itse kiilotin selluloidipintaisen mustan hanurini, auton TurtleVax -vahalla. Tämä puhdisti kaiken lian. Annoin kuivahtaa yönyli ja sitten vanhalla villasukalla kiiloitin. Kannattaa varoa, ettei vahaa joudu palkeisiin. Viimeistelyn tein pianovahalla.
Peitti lähes kaikki pienet naarmut tämä operaatio. Kuulemani mukaan selluloidipinta ei kestä kovia liuottinaineita.
En tiedä onko urbaani legenda, että. Jotkin kovat kiiloitusaineet saa jopa selluloidipinnan syttymään palamaan.