Suomen Harmonikkaliitto

suvijenkka

Aloittaja olli, 25-11-2013, 21:46:55

« edellinen - seuraava »

olli

Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Maniskamies

Nimestä päätellen on jenkka, siis Suvijenkka.
Säv. Keijo Kortström, sanat Jukka Kuoppamäki.

PS. Säveltäjä Keijo Kortström saattaa olla Keijo Kortström-niminen henkilö,
mutta minä muistaakseni sain nuotin Jukka Kuoppamäen sävellyksiä sisältävästä vihkosesta useita kymmeniä kuunkiertoja sitten.

PS 2: Tietysti voi laittaa lisää kierroksia, niin ainakin minusta se on sitten polokka!

PS 3: ajankohtainen laulu, sillä lapsuusjouluista muistuu mielee riimi "no onkos tullut kesä..."
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

Maniskamies

Olli: "Onko tämä jenkka vai joku muu?"

Aiheellinen kysymys! Sovittaja on näköjään laittanut sellaiset kompit, että Koikkalainenkin pystyy kipaleen tahdissa loikkimaan omilla omituisilla askelkuvioillaan.

Elokuvaa "Kaksi vanhaa tukkijätkää" lainaten sanoisin, että "se on moterni-jenkka".
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

olli

Minäkin rupesin ihmettelemään tuota Beritin tulkintaa.  Vaikutti foxilta tai humpalta - Berithän tuli tunnetuksi "humppatyttönä"!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Hannu S

Nää on niitä muunnoksia ajan hengen mukaan. Jenkka on aika helppo muuntaa eri tahtilajeihin. Esim Penkillä pelimannin on kait alkujaan ollut jenkka esim Rautavaaran esitys. Timo Turpeinen teki siitä joskus 80-luvulla hyvän sovituksen levylleen. Itse olen joskus soitellut Midillä siten, että valitsen rytmilajiksi jonkun Heavy tai Hard Rockin ja melodia/soinnutus ihan pernteisellä 3-äänikerralla - sellaista haitarirockia. Sitten antaa palaa vaan..... Se on joskus ihan piristävää, kun on yksin kotona. Eihän sitä voi julkisesti esittää, siitähän vasta häly nousis, mutta hauskaa se joskus on. Jos joskus haluat saada ärsytystä aikaan kuulijoissa, niin vedäppäs haitarimidillä joku maakuntalaulu esim Nälkämaan marssi ja laita joku raskas rokki tahtilajiksi. Muistoja Pohjolasta olis myös aika hyvä. Katso sitten reaktioita - "pyhäinhäväystystä" lienee ensimmäinen selväkielinen kommentti. Olen testannut.

Dragspel

Olen joskus kuullut ja nähnyt painetussa nuotissa termit beat-jenkka ja beat-humppa. Olisko tämä Beritin tulkinta jompaa kumpaa?