Suomen Harmonikkaliitto

Säveltäminen

Aloittaja olli, 17-09-2013, 16:22:40

« edellinen - seuraava »

olli

Tämähän oli kaunis kappale ja hienot kuvat.  Musiikki tuki mielestäni hyvin kuvitusta :)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 19-10-2013, 14:40:35
Tämähän oli kaunis kappale ja hienot kuvat.  Musiikki tuki mielestäni hyvin kuvitusta :)

Kiitos. Värikuvat otin 2008 kun kävin Suomussalmen Kuivajärvellä ja Hietäjärvellä, katsomassa paikkoja joissa kävin lapsena 40 vuotta aikaisemmin. Mustavalkokuvat on tuolta reissulta 1968, osa aivan samoista paikoista, osa muualta itärajan tuntumasta.

Nuo kaksi kylää ovat Suomen ainoat vienankarjalaiskylät. Alkuperäiset rakennukset tuhoutuivat sodassa ja uudelleenrakennukseen sai rahaa vain suomalaistyylisille taloille. Kuvissa näkyvät muutamat karjalaistyyliset talot on rakennettu myöhemmin.

Suomen viimeinen runonlaulaja Jussi Huovinen asuu Hietajärvellä, ja loppupuolen kuvat ovat hänen pihaansa rakennetusta runonlaulajan pirtistä. Jussi Huovinen on vanhaa runonlaulajasukua, hänen esiäitinsä Toarie Huovinen lauloi aikoinaan Lönnrothille Joukahaisesta ja nämä laulut saivat Lönnrothin muuttamaan Kalevalan "juonta".

http://www.juminkeko.fi/viena/kuivajarvi.html

Maniskamies

Polun päässä- ja Konevitsan kirkonkellot-sävelmien melodia ei mielestäni ole se tärkein seikka, vaan esitysten luoma tunnelma ja sen vaikutuksesta syntyneet tunteet.

Hannulle upeasta videosta karma.
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

olli

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 19-10-2013, 15:41:40
Polun päässä- ja Konevitsan kirkonkellot-sävelmien melodia ei mielestäni ole se tärkein seikka, vaan esitysten luoma tunnelma ja sen vaikutuksesta syntyneet tunteet.
Hannulle upeasta videosta karma.
Täysin samaa mieltä.  Siksikin tuo Konevitsan teema kiehtoo luomaan tunnelmaa - esimerkiksi haitarilla ;)  Täytyy ottaa aikaa ja opetella ensin tuo teema sujuvaksi, sitten voi tunnelmoida ;D

htoyryla

Löytyi tämmöinen Lönnrothin kuvaama video jossa tuntematon runonlaulaja esittää lauluja Kanteletarta varten...  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=dLXCQ-FdmCc

Eipä kun piti kokeilla kanteleen kanssa tuota Laula laula veitoseni. Kyllä se multa meni kitaran kanssa paremmin, oli tosin helpompi sävellajikin laulaa. Tämä ei yritäkään olla hyvä esitys, onpahan tämmöinen kokeilu niinkuin minun hommat tahtoo muutenkin olla.

Maniskamies

Oli se onni, että Lönnrothilla sattui mukaan vanha Betamax-videokamera akkuineen ja kasetteineen.  ;) 
Kansatieteilijät eivät ole päässeet tutkimuksissaan selville, onko runonlaulajana Johanan Kieleväinen Jyskyjärveltä vai kruununvouti etelämpää vai kuka. Poliisistakaan ei taida olla apua ääniraidan tutkinnassa (Ulvilan nauhojen perusteella). Nyt etsitään kiivaasti kyseistä kannelta, jotta saataisiin DNA selville!
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 20-10-2013, 22:03:28
Nyt etsitään kiivaasti kyseistä kannelta, jotta saataisiin DNA selville!

Asiassa voisi auttaa vihjeenä se, että eräs tuttuni lähti kerran risteilylle Tukholmaan, meinasi ettei kännykkä toimi laivassa kuitenkaan, mutta hän soittaa sitten illalla kannelta.

olli

Lainaus käyttäjältä: olli - 21-09-2013, 14:38:59
Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 21-09-2013, 10:45:30
Tämä on sen verran pikainen sutaisu että toivottavasti siitä saa selvää ja Olli voisi vaikkapa muokata tästä sopivan "siistin" version tietokoneellaan (tuntuu käyvän niin näppärästi) ja halukkaat voivat sitten testata erilaisilla soittimilla että olisiko tässä ainesta kehitellä/lisätä tuota keskiosaa ja muokata sitä sitten tilanteeseen sopivan laulun sanoihin käyväksi (loppuosa istuu kyllä tämä vaikuttaa "toimivalta rungolta" niin tähän voisi sitten keksiä lisää sopivan loppuosan, tai sitten jos tuleva lauluteksti vaatii uuden keskiosan niin sitten pitää vain tehdä sellainen.
Valitettavasti en saa selvää - on sen verran "harmaa" tuo liite.  Olisi mielenkiintoista kirjoittaa puhtaaksi ja kokeilla :D  Voin vielä suurennuslasin kanssa tihrustella, josko ottaisi selvää ;D
Nuottiliitteet ja niihin liittyvät viestit on poistettu pyynnöstä ;)

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 24-10-2013, 11:12:49
Lainaus käyttäjältä: olli - 21-09-2013, 14:38:59
Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 21-09-2013, 10:45:30
Tämä on sen verran pikainen sutaisu että toivottavasti siitä saa selvää ja Olli voisi vaikkapa muokata tästä sopivan "siistin" version tietokoneellaan (tuntuu käyvän niin näppärästi) ja halukkaat voivat sitten testata erilaisilla soittimilla että olisiko tässä ainesta kehitellä/lisätä tuota keskiosaa ja muokata sitä sitten tilanteeseen sopivan laulun sanoihin käyväksi (loppuosa istuu kyllä tämä vaikuttaa "toimivalta rungolta" niin tähän voisi sitten keksiä lisää sopivan loppuosan, tai sitten jos tuleva lauluteksti vaatii uuden keskiosan niin sitten pitää vain tehdä sellainen.
Valitettavasti en saa selvää - on sen verran "harmaa" tuo liite.  Olisi mielenkiintoista kirjoittaa puhtaaksi ja kokeilla :D  Voin vielä suurennuslasin kanssa tihrustella, josko ottaisi selvää ;D
Nuottiliitteet ja niihin liittyvät viestit on poistettu pyynnöstä ;)

Syystä että... ?

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 25-10-2013, 09:00:01
Eipä siinä sen kummempaa ... kelit kylmenee ja pitäisi saada takkakin syttymään. Oheinen aforismisiteeraus taitaa olla kyllä yhtä hyvä vastaus kuin mikä muu tahansa.

/mie pellaan niinko tykkään, enkä niinko neuvothaan, ja tällä kertaa näin/

Mielestäni se nyt vain ei ollut sopiva sävelmä tähän "vapaalehdykkä" aihepiiriin ... hankala sanoittaa ja niin poispäin. Koetan saada jossain välissä (ehkä kevääseen mennessä) aikaiseksi jonkun haitarille (korjaan harmonikalle) sopivan iloisemman ja "perinteisemmän" sävelmän pätkän johon "runoniekat" voisivat sitten vaikka mietiskellä aiheeseen sopivan sanoituksen.

Joo, eipä siinä mitään. Kyllä itsekin poistelin joitakin kommenttejani ja linkkejäni, kun vaikutti etteivät ne kiinnostaneet ketään tai turhaan sotkivat tätä ketjua. Toisaalta, itse koin että aloituksen tavoitteenasettelusta huolimatta ketju meni yleiseksi säveltämisestä keskustelemiseksi jossa elävöittivät osanottajien erilaiset hengentuotokset. Mikä minusta on melkeinpä mukavampaa tällaisella foorumilla kuin tiukasti tavoitteellinen toiminta säveltää yhdessä juuri tietynlainen tuotos.

Jonska

Kolmisen vuotta soiton alkeita harjoitelleena päätin alkaa itsekin harjoittelemaan jotain yksinkertaisia sävellysjuttuja. Oman musiikin tekeminen kuin kiinnostaa.

Jonkin verran tapailin ensin paperin ja nuottiviivaston kanssa. Sitten eräs kaveri suositteli käyttämään jotain nuotinnosohjelmia. Netistä löysinkin muutamia hyviä ja nyt on käytössä musescore-niminen ohjelma joka vaikuttaa allekirjoittaneelle sopivan simppeliltä. Siitä löytyy muuten hanurillekin apuvälineitä.

Mitä metodeja vapaalehdykkäläiset käyttävät säveltämiseen?

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Jonska link=topic=1268.msg12748#msg127
Mitä metodeja vapaalehdykkäläiset käyttävät säveltämiseen?

Soitin kädessä ja laulua tapaillen. Tallennin päälle kun alkaa löytyä. Eri soittimilla tuntuu tulevan erilaisia juttua, samaakin kappaletta on välillä hyvä hakea kitaran, haitarin ja pianon avulla. Sointukulku ylös kun se alkaa vakiintua. Sitten voi jo alkaa tehdä koneella taustaa moniraita-äänityksinä. Nuotteja en juuri kirjoita, ellei ole välttämättä tarve. Olen kokeillut säveltämistä nuotinkirjoitusohjelman kanssa. Homma menee ihan erilaiseksi, sävelkulkujen kokeiluksi kirjoittamalla ja kuuntelemalla, eikä niistä juuri koskaan tule mitään.

kultakala

Mulla on koneella ilmainen Finale Notepad 2012. Lisäksi sellainen 2 oktaavin midikosketin, nopeuttaa sointujen laittamista viivastolle.

Erilaisia melodioita tulee välillä mieleen, mutta soinnutus on mulle jotenkin ylivoimaista. Sekös ärsyttää.  :-X
Soitatteko te Sibeliusta? -En, haitaria vaan!

eikkajuhani

Tästä säveltämisestä;  painiskelen minäkin tämän aiheen kimpussa, joten olisiko jollakulla jäsenistä oikein hyvää vinkkiä millaista kirjallista materiaalia olisi olemassa, ajatellen ihan `vihreää` sävellyksestä kiinnostunutta ?  Olen koneelleni ladannut tuon MuseScoren version, lieneekö aloittelijalle sopiva/sopivin, en tiedä ?
Sen käyttäminen ei nyt oikein suju, ainakin alkukankeutta on havaittavissa.  Toisaalta tahto on kova !  Hanurin kanssa syntyy kyllä mielestäni ihan kelvollisia melodian aineksia (valssi Syksyn lehdet, tulossa vuoden loppuun) se vaan täytyisi saada myös paperilla näyttämään valssilta...  :-[ :-\ :) ;)

Eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

Johan

Olen luvannut itselleni, että pysyttelen erossa tästä aiheesta foorumilla, mutta en malta olla kommentoimatta tällä kertaa.

Ensiksikin sanoisin, että nuotinnosohjelma on kiva työkalu, mutta ei se sävellä, se työ pitää tehdä itse korviensa välissä, apuvälineenä voi sitten käyttää erilaisia menetelmiä, joita täälläkin on esitetty.

Ei siis kannata olettaa, että pelkän ohjelman hankita veisi huimasti asiaa eteenpäin, sitä ohjelmaa pitää opetella sujuvasti käyttämään ja tutustua sen tarjoamiin mahdollisuuksiin, jotta siitä kehittyy apuväline itse säveltämistapahtumaan, sillä pääasiassa dokumentoidaan ja trasponoinnissa se on oivallinen apuväline tarvittaessa.
Saattaa olla turhan kova pala opetella samaan aikaan lauluntekemisen tekniikoita ja siinä sivussa musiikkiohjelman käyttöä, mutta sinikkyys palkitaan.

Hyvää ideaa lähtisin kehittelmään aiheen valinnan jälkeen siten, että veisin tekstin juonta ja melodian ideoita eteenpäin yhtäaikaisesti idean mukaisessa tunnelmassa.
Jotkut hahmottavat idean saatuaan ensin kappaleen rakenteen, laativat sitten säestsysoinnut, nekin voi suunnitella tekstin kanssa pelittämään ja sitten vasta lähteä etsimään itse melodiaa em pohjalta. Työskentelymalleja on useita ja kaikki johtavat eteenpäin.
Monenlaisia valintoja on kuitenkin tehtävä jo aloitusvaiheessa.

Harjoitus tekee mestareita ja kukaan ei ole seppä syntyessään, musiikinteorian kohtuullinenkin tuntemus luo hyvää selkänojaa aloittelevalle säveltäjälle ja sen hallitseminen ratkaisee monia asioita kuin itsestään, esim jo valittujen säestysointujen meloodiaa ohjaava vaikutus.

Kirjallisuutta hankkiessa kanattaa tutustua Heikki Salon kirjaan {kahle} Kunningaslaji Laululyriikan käsikirja.
Musiikinteoriiaan littyvää kirjallisuuttakin kannattaa hankkia ja paneutua asiaan, se helpottaa melodian kehittelyssä ja dokumentoinnissa.

Itse en käytä äänitystä apuna sillä nuotinnos tapahtuu jo rutiinilla, työskentelen harmonikan ja nuotinnosohjelman kanssa yhtäaikaisesti rustaten usein siinä samalla myös tekstin nuottiin.
Äänitys on kyllä näppärä tapa tallentaa ideoitaan, minä taas tallennan ne nuoteiksi "keskeneräiset työt" failiin koneelle jollakin ideaan liittyvällä työnimellä. Äänitteiltä olen kyllä nuotintanut korvaa apuna toisten soitteita.

Muistan vielä ajan ennen ensimmäistä nuotinnosohjelmaani, siis ennen vuotta -95, silloin lyijykynä ja nuottipaperi olivat pop näissä hommissa;-))

Intoa aktivisteille, ensin pitää opetella käytämään työkaluja ja selvittää itseleen perusasiat, sen jälkeen homma alkaa sujua, jos into ja ideat riittävät!

Johan

olli

Kiitos Johanille ansiokkaasta kommentista ;)  Minä taisin aloitella tätä ketjua?  Idea tuli Ylläksen harmonikkaleiriltä, jolloin opettelimme tekemään sävelmän.  Ei siis sanoitusta lainkaan.  Lähtökohtana oli asteikko ja sävellaji, johon sitten ryhmätöinä teimme kukin ryhmä kahdeksan tahtia.  Se oli mielenkiintoinen kokemus sinänsä.  ;D  Nyttemmin ei ole aikaa opetella, kun on kerhon harjoitukset ja sitten vielä omia lempikappaleita opeteltavana. :P

PS.  Nyt alkaa jo tuo isäni poismenon aiheuttama stressi helpottamaan,  hommat ovat hanskassa ja osin lopuillaan (perukirjoitus vielä lokakuun lopulla).  On alkanut harmonikkakin jälleen kiinnostamaan vanhaan malliin.  Kerhomme tämänpäiväisissä treeneissä oli jo koko porukka koolla - 10 soittajaa.  Oli hienot harjoitukset :)

eikkajuhani

Näin Johan` ilta asiallista palautetta !  Näitä nuotinnusohjelmia tässä olen haeskellut ja yrittänyt saada käyttäjiltä mahdollisia kommentteja eri ohjelmista ja niiden ominaisuuksista.  Tässä käyttämässäni MuseScoressa  kehutaan kuinka on suomenkielinen ja niin edelleen .... eipä ihan nopeasti aukene siltikään.  Toisaalta hanuri on tukevasti sylissä ja jotain syntyy... hitaasti mutta varmasti, siirtyy paperille ja toivottavasti sitten vielä tuolla ohjelmalla oikein luettavaan muotoon nuottiviivastolle... `hikeä päänraapimista ja  niin edelleen.. ` Tuota olen miettinyt noissa bassoissa että onko se niin kuin `Jumalan sana` että ne pitää mennä just näin, vai voiko ne mennä myös toisin, koska kuulostaa `ihan hyvälle`  ?? (Opekin muunteli bassoja joskus, ammattilaisen säveltäjän jäljiltä)  Ihan vaan itse kuunnellen pähkäiltyä...
??? ::) :-\ ;) 

Eikkajuhani

Johan

Se on Eikka-Juhani niin, että sen säestyksenkin voi tehdä monella eri tavalla, peruasiat selviävät teorian kautta se kanattaa muistaa, ja makuasiat ovat sitten erikseen.
Se mikä toiselle on ok, ei toiselle riitä alkuunkaan, jokainen touhuaa kykyjensä mukaan, mutta jos korva ei ole päässyt paleltumaan siihen kannattaa aina luottaa.

Lähde liikkeelle helpolla tavalla ihan perustehoisella säestyksellä, se mikä kuulostaa hyvältä toimii usein myös hyvin, pääset eteenpäin, ja saat kokemusta jonka karttuessa voit alkaa namustella muunnesoinnuin jos näet sen tarpeelliseksi ja kykyjä siihen löytyy.
Etsi vaihtelua melodiaan mollien ja duurien vuorottelun kautta. Pyri suunnittelmaan kappaleen rakenne saatuisi idean toteutuksesta, silloin sinulla on tavallaan "raamit" olemassa, siis tila jonka täytät sävellykselläsi ja se helpottaa Sinua työstäessäsi melodiaa.

Analysoi toisten tekemisiä sillä niistä voit oppia selvittämällä itsellesi miksi joku toinen on toiminut tietyllä tavalla säestyssointuja merkitessään.
Katsele siis oppiaksesi miten joku toinen on toiminut samantyylisen kappaleen kanssa, mutta hääri kuitenkin omien ideoidesi parissa viedessäsi asiaa eteenpäin.

Hankin äskettäin Matti Viljasen kirjan "Matti, soita Jazzia!" juuri tähän tarkoitukseen sillä yritän tutkiskella miten hän arvostettuna sovittajana on toteuttanut sävellyksensä ja sovituksensa.
Kirjassa on 23 Matin sävelleystä ja 12 sovitusta toisten sävellyksistä, siinä on "ihmettelmistä", mutta toivon löytäväni sieltä jotain oppiakseni.

Kanattaa muistaa, että yksinkertainen on kaunista. Hyvällä kappaleen rakenteella ja rytmillä saa ideansa usein "myydyksi".

Muistan miten heiroin ensimmäistä valssiani ollen kovasti kriittinen täyttäen roskakoria, sitten yllätyin
myöhemmin jonkin hyvin yksinkertaisen tekeleeni saamasta mielenkiinnosta.

Tekemällä löytää itselleen parhaiten soveltuvan työskentelytavan ja tyylin. Asialle on eduksi mikäli lähipiiristä löytyy rehellinen "luottokriitikko", joka osaa kannustaen lähestyä asiaa oikealla tavalla pongaten mahdolliset mokat joille itse saattaa olla sokea, ja toisaalta rohkaista kokeilemaan erilaisia asioita.

Työn iloa, ja kun saat valmista aikaan anna kuulua itsestäsi!

Johan

eikkajuhani

Täytyypä välietapilla todeta että on se valssin aikaansaaminen aika haastavaa...
     Jotenkin tuntuu, aina välillä, että tuohon väliinpä sopisi hienosti tällainen tri...    Ohhoh taitaisi tulla pitsikuvioita.... Olisikohan ihan vaan palattava siihen  alkuperäiseen, yksinkertaiseen perusrunkoon jonka olen kehitellyt. Am.  Sen olen muokannut mielestäni ihan riimitykseen sopivaksi, vain paria sanaa olen joutunut muuttamaan ja nyt se `rimmaa` kyllä .... Tässä siis mennään etupäässä tekstin ehdoilla.. :-\ :-\ ;) 

Johan

Hieno juttu, että työ edistyy!

Minusta tuo tekstin ehdoilla eteneminen on haasteeellisin tapa edetä, mutta siinä tietysti helpottaa jos teksti on laadittu siten, säkeistöjen jako on samanlainen.
Mikäli sitä "pitsiä" irtonaisesti valmistuu niin rakentele sillä laulettavien osien lomaan näpärä tyyliin sopiva välisoitto jolla saat sävelykseesi hieman "lisäväriä".

Tsemppiä jatkotoimenpiteille!

Johan