Suomen Harmonikkaliitto

Säveltäminen

Aloittaja olli, 17-09-2013, 16:22:40

« edellinen - seuraava »

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 21-09-2013, 15:16:12

Näin kesämme hiipuu jo pois,
     vaik`en vielä sen päättyvän sois.
     `Syksyn lehdykät vapaina lentää,
     tiedän rakkain, oot aina sä mun.`

Jospa kesämme, ihanan, kauniin,
     voisin uudelleen, haaveissa mun,
     viettää rakkain, kanssasi sun.

Tään kesämme päättyvän nään,
     syksyn harmauteen kietoutuvan.
     Kahden kuljemme sumuista rantaa
     ja syliin tahtoisin ottaa mä sun.

Tässä vapaaseen (arvosteluun - käyttöön ) ;) ::)

No jopas tulikin... tämähän jo innostaisi tekemään tähän sävelen, mutta kun en mokoma kerkiä. Täytyy katsoa paremmalla ajalla.

PS. Haitarista löytyy kyllä loputtomiin melodioita, mutta alaan huonosti perehtyneenä en voi tietää mitkä niistä on jo sävelletty!

Maniskamies

Lainaus Eikkajuhanilta:
"      `Syksyn lehdykät vapaina lentää,
      tiedän rakkain, oot aina sä mun.`"

Yllä oleva lienee kertosäe?
Sitä ennen on 1. säkeistössä 2 säettä, toisessa 3 säettä ja 3. säkeistössä 4 säettä,
joten rakenne tulisi olemaan hieman ongelmallinen. HUOM: tämä ei ole arvostelu, vaan toteamus. Toisaalta (länsimaisessa) musiikissa 'säännöt' on tehty rikottaviksi, sillä nehän ovat syntyneet aiemmasta käytännöstä ja käytöstä.
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

Maniskamies

Lainaus Ollilta:
"
Lainaus käyttäjältä: olli - 21-09-2013, 16:00:10
Hyvä teksti Eikkajuhanilta :D  Yritin tihrustaa pietrodeiron nuotin, lieneekö kirjoitusvirheitä.  Nuotti kuitenkin liitteenä.  Mielestäni hieno sävelmä - kerrassaan :D

Tuo kappaleen esittäminen jäi hiukan auki.  Intro, A jne.  Miten pietrodeiro sen ajatteli menevän? :P

Harmaa on minunkin tulosteeni, mutta niinhän se oli harmaata mummo-vainaan elämäkin.

Mutta nähdäkseni Olli on kiitettävästi ja nopeasti tehnyt nuotit lähes painokuntoon.
Minun tihrusilmäni  :o tosin katselivat tahtia 38, ja veikkaisin soinnuksi C7-sointua.

Joka tapauksessa Ollille napsahtaa ansaittu karma!
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Maniskamies

Lainaus Hannulta: "Yritin pysytellä erossa tästä keskustelusta, mutta nyt tunnutaan pääsevän asiaan. Kappaletta on vaikea saada pysymään kasassa panemalla säveliä peräkkäin. Sointukulun ainakin alustava hahmottaminen heti alussa auttaa pitämään kappale kasassa."

Älä hyvä mies jää pois keskustelusta!
Kitaristina tiedät, että kitaran avulla sävellettäessä vedellään komppia erilaisilla sointukuluilla.
Sitten kun löytyy sellainen, joka miellyttää tai sopii mielessä pyörivään sanoitusideaan, niin sävel ja sanat saattavat syntyä lähes samanaikaisesti, luulisin.

Aika monia lauluntekijöitä on miellyttänyt sointukierto  I - VI - IV - V7 , päätellen siihen pohjautuvien hittien määrästä.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 21-09-2013, 20:44:05
Älä hyvä mies jää pois keskustelusta!
Kitaristina tiedät, että kitaran avulla sävellettäessä vedellään komppia erilaisilla sointukuluilla.
Sitten kun löytyy sellainen, joka miellyttää tai sopii mielessä pyörivään sanoitusideaan, niin sävel ja sanat saattavat syntyä lähes samanaikaisesti, luulisin.

No, en mä pidä itseäni kitaristina, vaikka sitäkin välillä soitan. Kitaralla soi tosiaan soitella sointukulkuja, mutta kyllä pianolla tai haitarilla on helpompi hakea melodiaa samaan aikaan. Varsinkin kun mun oma kykyni laulaa tuosta vain vireessä pelkkien sointujen päälle on varsin rajallinen. Sillä lailla tulee mulla aika yksinkertaisia lauluja.

Mutta joo, semmoista joskus sattuu että sointukulku, melodia ja sanat tulevat melkein yhtäaikaa. Silloin tunnelmakin yleensä on hyvin koossa. Ajatuksen kanssa kehittelemällä voi saada aikaan monimutkaisempia juttuja, mutta niistä sitten tuntuu puuttuvan jokin fiilisjuttu.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 21-09-2013, 20:17:59
Lainaus Eikkajuhanilta:
"      `Syksyn lehdykät vapaina lentää,
      tiedän rakkain, oot aina sä mun.`"

Yllä oleva lienee kertosäe?
Sitä ennen on 1. säkeistössä 2 säettä, toisessa 3 säettä ja 3. säkeistössä 4 säettä,
joten rakenne tulisi olemaan hieman ongelmallinen. HUOM: tämä ei ole arvostelu, vaan toteamus. Toisaalta (länsimaisessa) musiikissa 'säännöt' on tehty rikottaviksi, sillä nehän ovat syntyneet aiemmasta käytännöstä ja käytöstä.

Huomasin saman, mutta en pitänyt sitä isona ongelmana. Kun ottaa pohjaksi runoilijoiden tekstiä, ei rivitkään mene samalla pituudella ja muotilla. Senkin kanssa pärjää, varsinkin jos saa ottaa tekstin kanssa pieniä vapauksia.

Olen mä tavannut kansanlaulunkin, jossa viimeisessä säkeistössä toistetaan yksi tekstirivi eri sävelellä. Mollista yhtäkkiä rinnakkaisduuriin. Se on aika tehokas.

Mä ajattelin että tuon Eikkajuhanin tekstin voisi läpisäveltää, siis että säkeistöt ei toistuisi identtisinä (vaikkakin niissä olisi samoja osia). Ensimmäistä säkeistöä jo tapailin c-mollissa, ja sitten ajattelin jos jatkaisi toisessa säkeistössä ainakin aluksi pienin muutoksin eb-duurissa. Läpisävellettynä tuo ero rivien määrissä ei ole ongelma. Ja jos oikein onnistuu, niin kuulija ei edes ajattele sitä että säkeistöt eivät ole toistensa kopioita.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 21-09-2013, 20:44:05
Aika monia lauluntekijöitä on miellyttänyt sointukierto  I - VI - IV - V7 , päätellen siihen pohjautuvien hittien määrästä.

Heh, kiertokomppi alias akuankkakomppi... Muistan vielä kun kaveri näytti miten se menee kitaralla. Olen sitä itsekin joskus käyttänyt mutta pääasiassa huumorimielessä. Työpaikalla oli ulkomainen asiakas käymässä ja hänellä oli valittamista. Oli perjantaipäivä ja kun pääsin kotiin, tein aiheesta laulun tuolla sointukierrolla. (Eipä se ollutkaan kuin kertosäe tuolla kompilla siinä).

Ei tule heti haitarimusiikki tuosta mieleen, mutta kaipa tuostakin saisi valssin, itseasiassa tuli jo hetkisen kokeiltua.

olli

:D Vau!  ;D Näyttääpi otsikko toimivan!  Uusia runoja ja uusia säveliä.  Nyt ilmeisesti tämä "potpourri"-ajatus täytyy unohtaa. (eli siis jostain aletaan ja sitten jatketaan).  Tehdään siis kokonaisia kappaleita.  Aiemmin julkaistuja luonnollisesti saa - ja täytyy kommentoida - joten niistä tulee entistä parempia.  Lopuksi  valitaan ne parhaimmat - ei varmaan yhtä vaan monta vapaalehdykän porukan aikaan saamaa hienoa uutta kappaletta.  Viljo lienee tyytyväinen, kun tähän foorumiin saadaan oikein tunnuskappalekin! :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

eikkajuhani

Nuo tekstini olen kirjoittanut täysin tietoisesti, siis eivät `täsmää`ihan, mutta mielestäni `rimmaavat`- tähänkin on jollakin parempi ilmaisu - ja se oli tarkoituksenikin. Mielenkiinnolla seuraan nyt `vapaalehdykkäisvalssin`muotoutumista ! Omaan tekstiini liittyen kommentit ovat ihan suotavia.  On varmaan mahtavaa vetäistä Hanurilla - useammallakin, tuota
yhteistyöprojektia, sitten kun tulee valmista. Toivottelen onnea jo etukäteen, toivottavasti saadaan," Muistojen harmonikan" veroinen suosio !!   :) ::) ;)

eikkajuhani

Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

eikkajuhani

..........  Viljo lienee tyytyväinen, kun tähän foorumiin saadaan oikein tunnuskappalekin! :D

Tässä olenkin pohtinut, miks Viljoo ei oo näkynynnä, kuulununna.... ehkäpä kohta kajahtaa Viljonkin painava kommentti... ;)

eikkajuhani

olli

326 kertaa luettu :)  Kiinnostusta riittääpi!  Odottelen pietrodeiron kommentteja tuohon ns. puhtaaksikirjoittamaani versioon! ;)

olli

Meinasin mennä maata, mutta porukoita on vielä hereillä, joten otan - paussin ja palaan hetken kuluttua kuistilta :D

olli

Kiitoksia kiitoksista!  Korjaan tuon mainitun soinnun ;)  Mielestäni tämä valssi on jo "valmis" - peräti 67 tahtia, kertauksineen kestää varmaan "riittävän pitkän" ajan.  Sointuja lisäilen ja käsittelen nuottia huomenna ohjaajani kanssa (ammattilainen).  Saa sitten nähdä miten hän asiaan suhtautuu.   :D
Uusia kappaleita vaan kehiin ;D

pietrodeiro

Vilkaisin vielä tuota puhtaaksikirjoitettua versiota, ja mikäli siis loppuosa halutaan pitää mukana sekä sisällyttää se tuohon koko sävelmään, niin siitä pitäisi varmaan poistaa tahti 50 ja jatkaa kerrattaessa suoraan tahdista 48 tahtiin 51 ja sitten D.S al Fineen saakka. Silloin menisi nähdäkseni yleisesti noudatetun nuottikäytännön mukaisesti. Mikäli sitten halutaan pitää loppuosa vain valinnaisena niin sitten se pitäisi ehkä jotenkin merkitä (coda, codetta jne). Vaikka musiikki onkin aika "variaabeli" taidemuoto niin nuottikirjoituksessa on oikeastaan aika tarkat säännöt (vähän niin kuin kielioppi) ettei tule väärinkäsityksiä soitettaessa.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 21-09-2013, 15:16:12

Näin kesämme hiipuu jo pois,
     vaik`en vielä sen päättyvän sois.

Jospa kesämme, ihanan, kauniin,
     voisin uudelleen, haaveissa mun,

Tämän kuuden rivin verran haeskelin haitarista näin äkkipäätä, tämmöistä sieltä tuli http://freygish.com/htoyryla/music/vale230913a.mp3

Sitä en tiedä onko tuon jo joku säveltänyt. Ja tuo oli nyt ensimmäinen yritelmä. Mulla "sävellykset" useimmiten tulee hakemalla. Muuttaa muotoaan kunnes päätyy johonkin.

Tuossa tuo toinen säkeistö lähtee tarkoituksella vähän eri tavalla, ja duurisoinnulla. Sitä en vielä pohtinut miten tuon "ylimääräisen" rivin tuohon sovittaa ja jatkaa siitä kertosäkeeseen. En edes sitä pysyykö kertosäe samanlaisena kuin ensimmäisessä säkeistössä. Kunhan nyt katsoin mitä mun pikkuhaitarista lähti tuota tekstiä katsellessa.

eikkajuhani

LainaaTämän kuuden rivin verran haeskelin haitarista näin äkkipäätä, tämmöistä sieltä tuli http://freygish.com/htoyryla/music/vale230913a.mp3

Sitä en tiedä onko tuon jo joku säveltänyt. Ja tuo oli nyt ensimmäinen yritelmä. Mulla "sävellykset" useimmiten tulee hakemalla. Muuttaa muotoaan kunnes päätyy johonkin.

Tuossa tuo toinen säkeistö lähtee tarkoituksella vähän eri tavalla, ja duurisoinnulla. Sitä en vielä pohtinut miten tuon "ylimääräisen" rivin tuohon ......

PS. Kokeilin laulaakin http://freygish.com/htoyryla/music/vale230913a2.mp3 . Hätäisesti laulettu ja sen huomaa, mutta saa olla niin.

Tästähän voi löytyä myöskin valssin ainekset, ihan hyvin !!   :)  Olen jo ihan otettu tässäkin vaiheessa, hyvää työtä - kiitos !  :) ;)
 Itse en ole vielä sitä ensimmäistäkään sävellystäni saanut aikaiseksi, mutta perässä tullaan....
 ::) ;D

eikkajuhani

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 23-09-2013, 16:52:16

Tästähän voi löytyä myöskin valssin ainekset, ihan hyvin !!   :)  Olen jo ihan otettu tässäkin vaiheessa, hyvää työtä - kiitos !  :) ;)
 Itse en ole vielä sitä ensimmäistäkään sävellystäni saanut aikaiseksi, mutta perässä tullaan....
 ::) ;D

eikkajuhani

Eikös se kuitenkin ollut kolmijakoinen, vaikka mun vasen käsi ei sitä valssia koko ajan korostanutkaan. Jos rytmi nytkähti jossain kohtaa niin se oli vahinko. Tarkoitus on vain saada tuo ajatus talteen ennenkuin unohtuu.

Mutta voi olla että saa jäädä tuohon. Ei ole kuitenkaan meikäläisen alaa.

olli

Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 23-09-2013, 08:19:37
Vilkaisin vielä tuota puhtaaksikirjoitettua versiota, ja mikäli siis loppuosa halutaan pitää mukana sekä sisällyttää se tuohon koko sävelmään, niin siitä pitäisi varmaan poistaa tahti 50 ja jatkaa kerrattaessa suoraan tahdista 48 tahtiin 51 ja sitten D.S al Fineen saakka. Silloin menisi nähdäkseni yleisesti noudatetun nuottikäytännön mukaisesti. Mikäli sitten halutaan pitää loppuosa vain valinnaisena niin sitten se pitäisi ehkä jotenkin merkitä (coda, codetta jne). Vaikka musiikki onkin aika "variaabeli" taidemuoto niin nuottikirjoituksessa on oikeastaan aika tarkat säännöt (vähän niin kuin kielioppi) ettei tule väärinkäsityksiä soitettaessa.
Muokkaan nuotin ehdottamaasi muotoon.  Opettajani kävi tänään pitämässä tunnin.  Hän soitti kappaleesi, eikä tuntunut tuttuja tahteja löytyvän - joten "uniikki" sävellys on.  Toisaalta hyväksytäänhän muutaman "tutun" tahdin lainaaminenkin - oliskohan se ollut 4-8 tahtia, kun saa lainata muilta.  Ei siis vielä syytetä plagioinnista ;)

olli

Opettajani piti tänään tunnin.  Käytiin läpi teoriaakin - soiton harjoittelun lisäksi.  Hänen mielestään säveltäminen voidaan tehdä monellakin tavalla.  Teksti edellä, melodia edellä, soinnut edellä. ;)  Aionkin tehdä seuraavan version c-molliin soinnut edellä - siis cm - fm - g7 - cm (aiempi tekstini on kuitenkin siellä taustalla, sitä pitää sitten muokata tahteihin sopivaksi).  Välisoiton voi sitten tehdä es-duurissa (es-as-bb7).  :D  Toinen ohje oli, että tahtien pitäisi olla esim. 4+4+4 tai 8+8 tai 4 x 4 tai jotain tällaista. ::)

eikkajuhani

Tarkoitinpa vaan, että hyvinkin voisi olla valssin ainekset koossa tuossa kuuntelemassani pätkässä ja siitä Kiitos ! Iso kiitos !  :) :) :) `tekstiäni on voitava ja saa muokkailla, kaikin mokomin`jos vaikka lopputulos paranisi entisestään. En tunnistanut tuosta soittamastasi nyt mitään aiempaa tuntemaani... joten sanoisin omasta puolestani - Hannu, oma tekemäsi - ! :) :)
 Tokihan tarkkakorvaisempiakin meistä löytyy ja kokeneempia, enemmän asiaa harrastaneita..
 Välillä takkuaa tämä munkin kirjoitteluni, mutta jospa rivien välistä paistais jalo tarkoitus... ;)

eikkajuhani