Suomen Harmonikkaliitto

Vanhan Hohnerin ikä

Aloittaja Johan, 21-08-2013, 07:06:43

« edellinen - seuraava »

Johan

Olin kuun vaihteessa mukana itä Viroon suuntautuvalla linja-autoreisulla mukanani III-änikertainen G. Vignoni ja kävimme mm. Peipsijärven rantamilla Kolkjan kylässä sijaitsevassa vanhauskoisten museossa. Siellä pongasin vanhan pienen pianokahvaisen Hohnerin, jonka sanottiin olevan yli 100 vuotias. Kyselessäni aiheesta minulle esiteltiin myös -36 otettua kuvaa jossa ko. peliä soitti joku nainen.

Epäilen vahvasti tuota pelin ikäarviota ja siksi kysynkin, onko jollakin asiasta tarkempaa tietoa.
Oma arvioini on, että peli on jostakin -20 /-30 luvun vaihteesta, mutta ei sen vanhempi. Palkeen kunnosta vois kyllä ehkä päätellä jotain muutakin;-)

Kuva liitteenä

Johan

Viljo

Oliko mitään nimimerkintöjä rungossa? Jos löytyy mallinimi, niin voin tuosta listasta sanoa ihan tarkat valmistusvuodet.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Johan

En löytänyt siltä mitään muuta merkintää, kuin diskanttirungossa olevan punaisella kirjoitetun Hohner merkinnään ja takana oli valmistusnumero, mutta senkin olen hukannut johonkin kirjoitettuani sen jollekin esitelapulle.

Johan

Viljo

Vähän hankalaksi hakuammunnaksi meni, mutta taisi tulla osuma. Imperial I (2-äk) on malli ja sitä on valmistettu juuri näillä kosketinmäärillä 1934-1938 välisenä aikana. Googlellakin kuvat vaikuttaisivat olevan identtisiä tämän kanssa. Regina I (1937 ja 1940), sekä Student II (1937-1940) on myös sangen lähellä tätä. Samoilla spekseillä löytyy myös muutamia 1930-luvun malleja, mutta googlen kuvahaulla ei saa mitään tuloksia, koska mallinimet ovat numeroita.

ftamt

Loimuselluloidi tuli harmonikkojen pintaan 1930-luvun alkupuolella, joten ei tämä Hohner sitä vanhempi ole. Puupintaisten harmonikkojen rinnalle tuli tasavärisellä mustalla tai valkoisella selluloidilla päällystettyjä harmonikkoja. 1920-luvun loppupuolelta 1930-alkuun
käytettiin pinnoissa myös loimukuvioista selluloosa-asetaattia, jonka sitten selluloidi koko-
naan syrjäytti.Selluloosa-asetaatin loimukuvio on hyvin paljon koivun loivia loimukuvioita
muistttuvaa. Tämän Hohnerin selluloidipinnan kuviot ovat terävämpiä ja ne ovat neliömäisiä.
Tämän tarkempaa iän määritystä en osaa antaa, mutta soitin on 1930-luvulta.
Toivo

Johan

Kiitokset kommenteista!

Epäilykseni heräsivät juuri tuon loimupinnoitteen johdosta, Toivo on aikaisemmin tuonut esille myös nämä kommentit pinnoitteiden osalta, mutta en muistanut noita vuosilukuja tarkasti vain sen verran, että epäilys heräsi.

Minulla on Fatzerin soitinkatalogi jostakin -20 luvun alusta ja se ei vielä tunne yhtään pianokahvaista peliä.

Kävin Goolella kurkkimassa tuon Hohner Imperial I mallin. Olen samaa mieltä, että se on kyllä osuma, vaikka tässä museopelissä ei ole tuota bassopuolen tekstiä pelit näyttäisivät olevan muuten melko identtiset. Museopeli vain on palkeestaan jo hieman "turvonnut" ilmeisesti kostetuden takia.

Em. perusteella voisi äkkiä vetää sen johtopäätösen, että tuo mainitsemani -36 otettu valokuva on dokumentointi siitä, että siinä esiintyvällä soittajalla on uusi Hohner näpeissään.

Johan

Timo Jauhiainen

Näkikö kukaan teistä telkkarista sellaista antiikkiohjelmajaksoa,  jossa Beriozka-pianoharmonikka 70-luvulta todistettiin 1917 valmistetuksi laukussa olleen tehtaan leiman perusteella??    Taisi olla se yleisin vihreä selluloidia oleva malli.    Ohjelma taisi olla antiikkia-antiikkia.   

Johan

Veikkaanpa, että leimasimen asettelussa on ollut pieni virhe, 1 ja 7 vaihtaneet paikkaa. Ehkä ns. maanantaipäiväntuote, tai peräti Vapun jälkeinen;-)

Johan

Viljo

Ei ollut ainakaan Areenassa Antiikkia, antiikkia -ohjelmaa.

ftamt

Olen katsonut vuosien varrella kaikki Antiikkia, Antiikkia ohjelmat.Asiantuntijoilla on ollut
heikko tietämys soittimista.Varsinaisesta antiikista kuten esimerkiksi tauluista, lasista tai
hopeaesineistä he ovat olleet hyvin perillä. Vihreä Hohneri ei voi olla ainakaan 1930-lukua
vanhempi.
Toivo