Suomen Harmonikkaliitto

Ahvenaisen metodi harjoitteluun

Aloittaja olli, 12-08-2013, 17:50:04

« edellinen - seuraava »

pietrodeiro

#20
Kuten jo aiemminkin on ollut puhetta niin kyllä sillä soittimen "näppäinjärjestelmällä" on aika paljon vaikutusta siihen miten tuota peukaloa käytetään luontevasti. Nykyäänhän näitä eri soittajia ja tekniikoita on kuultavissa ja nähtävissä ihan kylliksi joten ohessa muutama aiheeseen liittyvä esimerkkivideo joista itse kukin voi päätellä milloin soitto on "sujuvaa" niin sormien kuin palkeenkäytönkin osalta. Tietenkään hyvä soitto ei ole pelkkää tekniikkaa vaan kyllä siihen tarvitaan jotain muutakin, ja kaikistahan ei valitettavasti tule "kovan luokan" soittajaa tekemälläkään.

B-järjestelmän opastusta:

http://www.youtube.com/watch?v=1g_cIOmlyfg


Soittoesimerkkejä:


http://www.youtube.com/watch?v=0bdTePmGU-8

http://www.youtube.com/watch?v=evtw_iAldpw

http://www.youtube.com/watch?v=fHZ3jTHVgSY



mlut

Olli Hoi! Onko kaverisi tekemät nuottitelineet sellaisia, että niihin voi laittaa myös nuottikirjan tai pönäkän nuottimapin?

Hienoja nuo pietrodeiron esimerkit tekniikan ja tulkinnan taituruudesta. Ja VAn kehonkieli, se on aivan jäljittelemätöntä.

olli

Lainaus käyttäjältä: mlut - 19-08-2013, 12:51:34
Olli Hoi! Onko kaverisi tekemät nuottitelineet sellaisia, että niihin voi laittaa myös nuottikirjan tai pönäkän nuottimapin?
Kestää kohtuullisen kokoisen nuottimapin.  Liitteenä kuva omastani.  Siihen on lisätty luonnollisesti Bugarin logo! :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

waltsu

Onneksi kaikki nuoret ovat VIISISORMISIA soittajia. Turaamista se on neljällä.

mlut

Ollille!
Nuottiteline on nätti kuin russakka. Mitenkähän teline on hinnoiteltu?

olli

Lainaus käyttäjältä: mlut - 19-08-2013, 17:17:10
Ollille!
Nuottiteline on nätti kuin russakka. Mitenkähän teline on hinnoiteltu?
Laitoin sinulle meilin, voit jutella suoraan valmistajan kanssa! ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

eikkajuhani


  Tuossa Ollin you tuubissa tuolla kaverilla oli niin kiverä peukalo, - ihan kuin Ric Foresterilla
aamun tv:ssä - eihän tuo varmaan osuiskaan oikeaan näppäimeen.... ;D ::)

  eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

Johan

Lainaus käyttäjältä: waltsu - 19-08-2013, 15:20:38
Onneksi kaikki nuoret ovat VIISISORMISIA soittajia. Turaamista se on neljällä.

Olen tavannut hieman iäkkäämmän kaverin, joka on menettänyt keskisormensa ja käyttää siksi  vain neljää sormea soittessaan "kirjotuskonemallisella" harmonikalla; tarkemmin Stage Star.
Soittoa kunnellessa ei asiaa huomaa, päin vastoin, homma käy todella tyylikkäästi.
Hyvä esimerkki siitä, että niillä omillakin metodeilla ja sormituksilla syntyy asiallista musiikkia.
Kaikken ei välttämättä tarvitse olla "maailmanmestareita" saadakseen aikaan kelvollista soitantaa.

Johan 

poikkikulma

On tuo mukavaa katseltavaa kun se käypi niin nätisti , niihän sitä sanotaa etta minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa  ;D se käypi kun sen osaa ei sitä väkisin opi mitään  ::) usein katselen myös noita pianohanuristeja, kyllä ne sormet käypi siinä pianokahvallakin niin sukkelaan ettei ees huomaa kun ne niitä näppäimiä painelee samoin se on näppäinharmonikallakin kun olen joskus yrittänyt seurata sormituksia suoraan noissa juutuupin kuvissa ei kerkiä oikein kattella pitäs saaha hidastuksena ne ja kokeilla ite peräsä hee vois oppiaki jotain uutta  ::) mukava se on noita katsella miten erin tavoin ja tyylein Harmonikkaakin soitellaan , tuo Johanin kertoma sormen puuttuminen , olisi tosi mielenkiintoista nähdä kuinka se sujuu , isältäni puuttui myös puolet oikean käden etusormesta mutta ei se tahtia haitannu kyllä hältäkin se soitto sujui  :D

ftamt

#30
Tunsin Kanadasta Jack Jaska Räihälän, joka oli nuoruudessaan Pohjanmaan harmonikkames-
tari ja osallistunut 1940-luvulla Suomenmestaruuskilpailuihinkin. Hän muutti 1940-luvun lopulla Kanadaan ja toimi siellä sepän ammatissa. Pahaksi onneksi hänelle tapapahtui työ-
tapaturma ja oikean käden kolme etusormea katkesi päistä. Hän ei kuitenkaan masentunut,
vaan käden parannuttua teki vaaleanpunaisesta kumista sormenpäihinsä sormustimen nä-
köiset jatkot. Näin hänen soittavan tällä kädellä ja hän soitti kuin tervekätinen mies, sillä
sormien nivelet olivat kunnossa. Kyllä siitä silti haittaa varmasti oli, kun sormien päissä
ei ollut tuntoa. Hän soitti loppuun saakka komean vihreällä Kouvolan Kravatilla, jossa oli
kullanvärinen porrastus ja hienot neliskanttiset näppäimet. Miestä ei enää ole, mutta kravatti
on jossakin Timminsin seudulla Kanadassa.
Toivo

olli

Käväisin Ahvenaisen omilla kotisivuilla.  Siellä on tuo otsikon metodi kokonaisuudessaan.  Pisti silmään: "Älä käytä selkäremmiä!  Selkäremmi vetää harmonikan olkahihnat tiukalle, josta on seurauksena, että soitin tulee liian lähelle rintaa vasten.  Oikea käsi joutuu enemmän mutkalle ja käden sekä sormien verenkierto huononee". 8)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Johan

Lainaus käyttäjältä: olli - 02-09-2013, 19:17:41
Käväisin Ahvenaisen omilla kotisivuilla.  Siellä on tuo otsikon metodi kokonaisuudessaan.  Pisti silmään: "Älä käytä selkäremmiä!  Selkäremmi vetää harmonikan olkahihnat tiukalle, josta on seurauksena, että soitin tulee liian lähelle rintaa vasten.  Oikea käsi joutuu enemmän mutkalle ja käden sekä sormien verenkierto huononee". 8)

No joo, vertailun vuoksi on pakko kertoa, että 5 vuotias pojanpoika oli meillä taas päivän pari ja katselin hänen toimiaan harmonikan kimpussa, kun puuhasimme niillä yhdessä.
Kaveri toimii juuri noiden "Ahvenaisen metodien" pohjalta luonnostaan, ei käytä selkäremmiä ja peukalo ei juuri käy koskettimistolla, sillä tuetaan kahvasta jotta soitin pysyy paikallaan.
Pojan vilkkaudesta päätelllen verenkierto ei ilmeisesti ahdista miltään osin.
Olisiko tuossa siis kyse samasta asiasta?

Peukalosta olisi kyllä apua kahvalla, tai oikeammin sanottuna sitä tarvitaan, kun hääritään
"vaan painohaitarilla" kuten meillä tehdään;-)
Näppäinpelejäkin kyllä talosta löytyy, yksirivinen, kaksirivinen, kolmirivinen sekä suomalaisella, että venäläisellä järjestelmällä, ja lisäksi viisiriviset suomalaisella ja ruotsalaisella jäerjestelmällä, mutta niitä vierastetaan koska niiden kanssa rutiinit eivät ole kehittyneet.

Johan

Giulietti

Ketjun aloittaja ei taida olla koskaan lukenut kyseistä tekstiä kokonaan tai kunnolla, sillä tekstissähän ei kielletä peukalon käyttöä, vaan todetaan, että käytä peukaloa vain silloin kun se on välttämätöntä. Näinhän asian sujuvan soiton kannalta tulisikin olla, eikä niin kuin silloin tällöin näkee, että näppäinharmonikkaa soitetaan periaatteessa kolmella sormella, peukalo, etusormi ja keskisormi, peukalon ollessa vielä sisemmillä riveillä ja ranteen taipuneena melkein 90 astetta. Kyseinen soitto on paitsi kauhean näköistä, myös käden anatomian kannalta melko huonoa. Myöskään sormitustekniikka ei kehity tuossa, koska nimetön ja pikkusormi jäävät helposti käyttämättä. Kyllä hyvän sormitekniikan perusta on että pääpaino soitossa on nimenomaan sormilla 2-5 ja peukaloa käytetään silloin kun sitä tarvitaan, kuten kyseinen ohjekin kertoo.

Mitä tulee selkäremmin käyttöön, olen siitäkin samaa mieltä. En itse käytä koskaan selkäremmia, en istualtaan soittaessa enkä seisoen soittaessa. Saman ohjeen olen saanut Mika Väyryseltä joka ei myöskään tuota selkäremmiä käytä. Harmonikkaa kun ei ole tarkoitus köyttää itseensä kiinni, vaan soittimen pitäisi istua sylissä omalla painollaan (ei maata vasten soittajaa) ja remmien on tarkoitus estää soitinta liikkumasta liikaa eteenpäin. Kun soittoasento on tasapainoinen, soitin käyttäytyykin noin, eli istuu sylissä luontevasti ja remmit vain tukevat soitinta. Soittimen pitäisi myös asettua sylissä niin, että se on riittävästi soittajasta katsoen vasemmalla, jolloin oikean käden asento on parempi. Mikäli soittimen remmien kiinnitykset ovat oikeaoppiset soitin saadaankin helposti tälläiseen asentoon.

olli

Minä olen tykästynyt noihin selkäremmeihin ;)  Kun soitan vain parisen tuntia kerrallaan - etupäässä istuen, eivät paikat mitenkään puudu.  Minulla on myös tuossa vanhassa "Kravatissa" selkäremmi.  Bugarissa on Viljolta tilaamani lantioremmit sekä vanha selkäremmi.  Näin ollen Bugari istuu tiukasti kropassa.  Luonnollisesti säädöt pitää olla kohdallaan.  :D  Noiden lantioremmien hankinnan jälkeen havaitsin, että näin vanhempikin soittaja pystyy soittamaan seisaaltaan.  Aiemmin se tuntui hankalalta.

PS.  Kun seuraa mestari Veikko Ahvenaisen soittoa livenä, hän "tönii" haitariaan aika ajoin oikeaan asentoon.  Se lienee aikojen saatossa opittu tapa.  Eli ei hänelläkään haitari ole aina optimaalisessa soittoasennossa.  Toisaalta hän opettaa tutkimaan vanhojen mestareiden soittoa :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

mahu

Itsekin 2-rivistä soittaessa välillä tönin haitaria suoraan. Tahtoo haitari alareunasta kääntyillä vinoon jos seisaalta soittaa. Yleensä tuen haitarin alareunaa oikeaan reiteen mutta seisaaltaan se ei onnistu. Joskus lepuuttelen myös peukaloa kahvan takana jos kappale sallii. Veikko on aika eläväinen lavalla ja ei ihme jos peli heiluu sylissä. Lisäksi puvuntakki ei ole paras mahdollinen soittoasu remmien kannalta.