Suomen Harmonikkaliitto

Ahvenaisen metodi harjoitteluun

Aloittaja olli, 12-08-2013, 17:50:04

« edellinen - seuraava »

olli

Sain liitteen mukaisen ohjeen Ylläksen leirin jälkeen :D  Mitä mieltä ollaan Ahvenaisen metodista?  ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Hannu S

Kyllä, vain harjoittelu tekee mestarin. Kyllä Veikko on aivan oikeassa ja varmaankin aikalailla pitkän kokemuksen kautta. Noin pitää tehdä, vaikka se onkin joskus väsyttävää ja tuskallista. :)

laturi2

Kyllä peukalo on tärkeä soittosormi myös näppäinharmonikan soitossa. Vanhoissa hanurissa
rekisterit oli näppäinkahvan takana, joten peukalo oli siellä tarpeen. Kaksirivisen soitossa
peukalo oli kahvan takana aina. Olen kyllä kuullut, että kun peukalolla nojaa kahvaan, niin muut
sormet toimivat herkemmin, ei se kaikille sovellu, mutta luulen ja olen nähnyt nykysoittajien
käyttävän yleisesti viittä sormea, joillakin pikkusormi "lepää".  Tästä riittää kyllä juttua myös
toreilla ja muissa foorumeissa.

T. Laturi2

olli

Kyllä Veikko on oikeassa harjoittelun merkityksestä.  Nuorille soittajille (mestarisoittajaksi aikoville) sormiharjoitukset - etydit sun muut ovat tarpeellisia. :D  Seniorisoittajien on varmaan aika työlästä ruveta joitan "trioliharjoituksia" vetämään 45 min päivittäin 8)  Minulle on tässä iässä (67 v) tärkeintä saada kappale haltuun ja lapusta soittaen.  En enää pyrikään opettelemaan kappaletta täysin ulkoa. :P   Soittamisen ilo on tärkeintä  :)

Tuo Veikon ohje peukalon käytöstä on mielestäni "järkyttävä" >:(  Viisrivisessä pelissä on viisi riviä ja normaali-ihmisen kädessä viisi sormea!  Harmonikan nerokas keksijä on varmaan ajatellut, että käytetään myös viittä riviä ja viittä sormea! ;D

waltsu

Noo, lukasinpa tuon. Eihän ne sormitukset ihan vuorisaarnaa saa olla. Tuli mieleen maailmanluokan pianotaiteilijan, Svjatoslav Richterin neuvo nuorelle Andrei Gavriloville, hänen kysyttyä, kenen asiantuntijan puoleen voisin kääntyä soittoon liittyvissä teknisissä kysymyksissä? Richter sanoi: Kierrä asiantuntijat kaukaa, myös minut, he hidastavat sinun kehitystä. En tiedä kiersikö Gavrilov,  hän kuitenkin voitti myöhemmin Tsaikovski-kilpailun ja on nyt arvostettu pianotaiteilija ympäri maailman.
Rinnastus on harmonikkaan huono, koska pianonsoiton sormitus on tarkempaa ja siinä vaihtoehdot minimaalisia, mutta tiukanpaikan tullen siinäkin voi Richterin mukaan hieman varioida.

htoyryla

No tuo peukalojuttu minullakin tuossa harasi vastaan. Tuntuu peräti, että kun peukalo on mukana, on enemmän vaihtoehtoja ja siten saa helpommin pidettyä sormet oikeassa järjestyksessä. Ja mulla on peukalon käytössä sekin funktio että se tarvittaessa jää pitämään paikkaa, esim. g:stä soitettaessa d:hen, että sinne on helppo palata. Voi olla että näin tekemällä en ikinä opi soittamaan pitkiä sarjoja 16-osanuotteja nopeassa tempossa, mutta se ei olekaan mun tavoite. Kun nyt semmoiset hommat, mitä jo osaa jotenkuten, saisi menemään luotettavasti.

Harjoittelun merkitys on toki kiistaton. Erimielisyyttä voi sitten olla käytännössä siitä, kuinka vähällä harjoittelulla voi pärjätä jos tavoitteet eivät ole korkealla.

Ja tietysti, jos ottaisi haitarin tosissaan ja keskittyisi siihen, niin se tietäisi harjoittelua. Mutta kun mä olen tämmöinen toivoton tapaus, vähän kaikkia soittimia pitää vähäsen soittaa. Paitsi jousia, vaskia ja rumpusettiä. Sitäkin mä välillä funtsin, että mikä vaikutus sillä on haitarinsoittoon kun on ennen sitä soittanut nokkahuilua, mandoliinia, kitaraa, huuliharppua, koskettimia ja pianoa, saksofonia, klarinettia, poikkihuilua ja bassoa.

eikkajuhani

Mutta voi kauhistus niitä Veikon ohjeita; peukalon käyttö = ei pakollista, miten suomalainen
voi soittaa viisirivistä jos ei käytä PEUKALOA ??
   Noista Veikon luettelemista ns. mestareista en yhtäkään tunnistanut... jaa paitsi yhden
Suave, ?? Mutta eikös sekin ollut ennen jotain tukkarasvaa....miten se vaikuttaa hanurinsoittoon   Varmaan hyväksi tuollainen liukaste... huumorilla !  ;) :o :o ??? 

eikkajuhani

Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

poikkikulma

Ihmeellisiä oppeja nuo on , kyllä Ahvenaisen harmonikkakoulu kirjasessakin aikoinaan oli se peukalon käyttö oikein sormituksissa vielä 70 luvulla en ole kyllä kuullut ennen etteikö peukaloa saisi käyttää , no tapansa kullakin miten haluaa jos se tekniikka sillä paranee toisille se sopii toisille ei , se on miten opetetaan tai opitaan , tyylejä soittaa on monia , jos vertaa vanhojakin mestareita niin Pihlajamaan Könösen luritustyyleistä en ole kyllä koskaan tykännyt enkä kauhiasti tuosta Ahvenaisestakaan , kyllä noita tyylejä soittaa on monia joskus on ollut jopa erimielisyyttä korkean tason harmonikkapiireissäkin noista opetus ja soittotyyleistä mikä ja kenen on sitten se oikea , sitä en osaa sanoa minäkään opettelin itse alkuajat vanhojen soittajien neuvoilla ja myöhemmin jo lähes aikuisena sitte noita sormituksia ym jotain oppikin mutta kyllä se oma tyyli on jäänyt kuitenkin parhaimmaksi mieleen ja hyppysiinkin , kai sitä loppujen lopuksi jokainen on oman onnensa seppä  ::)

pillimees

Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 14-08-2013, 19:58:22

Mutta voi kauhistus niitä Veikon ohjeita; peukalon käyttö = ei pakollista, miten suomalainen
voi soittaa viisirivistä jos ei käytä PEUKALOA ??
   Noista Veikon luettelemista ns. mestareista en yhtäkään tunnistanut... jaa paitsi yhden
Suave, ?? Mutta eikös sekin ollut ennen jotain tukkarasvaa....miten se vaikuttaa hanurinsoittoon   Varmaan hyväksi tuollainen liukaste... huumorilla !  ;) :o :o ??? 

eikkajuhan
Ahvenainen on suomen yliarvostetuin haitaristi! En ole koskaan oikein perustanut..!

Hannu S

Täytyi ihan soittaa ja seurata itseä peilistä kuinka paljon tulee käytettyä paukaloa ja yllätyin, miten paljon sitä käyttää niin nopeissa kappaleissa ylös- ja alaspäin mentäessä kuin hitaissa esim tangoissa soinnutuksissa. Useissa kappaleissa huomasin, että kyse on väärin opitusta sormituksesta, mutta joka tapauksessa peukaloa käytän, vaikka sormitus olisi kuinka kohdallaan hyvänsä.
En kuitenkaan tuota Ahvenaisen ohjetta niin mustavalkoisena koe, että se olisi mikään ehdoton kielto. Mielestäni hyvässä sormitustekniikassa peukalon tulisi toimia "apuna", eli sormitus ei saisi pohjautua peukalo – etusormi - keskisormi akselille. Näinhän mielestäni kyllä harmonikka mestarit pääsääntöisesti soittavatkin. Peukalo sitten tavallaan asettuu hyvässä sormituksessa luonnollisesti kohdalleen silloin kun sitä tarvitaan. Paukalon liikehän soitossa on muiden sormien liikkeestä poikkeava. Kosketus tapahtuu peukalon sivulla, ellei suurimmaksi osaksi kynnellä. Eli peukaloa liikutetaan joko sivuttain tai "aukipäin" poiketen muista sormista, missä sormi liikkuu nivelen suuntaisesti ja painaen näppäintä luonnollisen sormen liikkeen mukaisesti. Tai, no kait se peukalonkin liike on suht normaali, mutta erilainen kuin muiden sormien liike.

olli

Lainaus käyttäjältä: olli - 13-08-2013, 15:23:02
Tuo Veikon ohje peukalon käytöstä on mielestäni "järkyttävä" >:(  Viisrivisessä pelissä on viisi riviä ja normaali-ihmisen kädessä viisi sormea!  Harmonikan nerokas keksijä on varmaan ajatellut, että käytetään myös viittä riviä ja viittä sormea! ;D
Lainaan itseäni ;)  Aloittelin 1980-luvulla Veikon oppikirjojen mukaan, enkä silloin havainnut tuota "peukalon käyttökieltoa". :D  No opettaja oli tuolloin pianokahvalla soittava, joten ei niihin sormituksiin paljonkaan huomiota kiinnitetty.

Olisikohan niin, että Veikko on vanhoilla päivillään ihastunut noihin ranskalaisiin mestareihin (pääosin nelirivisillä soittaviin).  Hehän pitävät peukaloa kahvasta kiinni koko ajan.  Mitenhän käsi tähän suhtautuu pitemmän päälle?

Oma metodini "ikäihmisenä" on se, että kaikkia sormia käytetään - sormet helpoimmin seuraaviin näppäimiin - ei ole sormet toisten tiellä - edetessään melodiaa eteenpäin! ;D

Hannu S

Niin, soitin tuota Veikon säveltämää Kotimaan muistoja valssia, mikä oli siinä Väänäsen Taivaan tulet TV-sarjassa. Itse soitan sisäriviltä (Gm) ja aloitin juuri peukalolla, koska silloin kättä ei tarvitse siirtää mihinkään ja kaikki sattuu luonnollisesti kohdalleen. Soitin sitten Veikon sormituksella keskiriviltä ja eikös vain hän itsekkin ole merkinnyt jo kolmannen nuotin soitettavaksi peukalolla, kuten hänen sormituksessaan se meneekin luonnollisesti. Että se siitä peukalokiellosta.

olli

Mainoslehtiseksi minäkin saamani "ohjeen" koin.  Hyvä sinänsä, että Veikko on julkaissut jälkipolville mittavan aineiston haitarinuotteja :D

mlut

Keskustelu Ahvenaisen lausunnosta peukalonkäyttöön liittyen alkanee lähestyä oikeita uomia. Muistissani on em. mestarin lausuma, kuinka hän valisti jotain kansainvälisistä kumppaneistaan nimenomaan peukalonkäytön eduista.

olli

Lainaus käyttäjältä: mlut - 17-08-2013, 20:51:22
Keskustelu Ahvenaisen lausunnosta peukalonkäyttöön liittyen alkanee lähestyä oikeita uomia. Muistissani on em. mestarin lausuma, kuinka hän valisti jotain kansainvälisistä kumppaneistaan nimenomaan peukalonkäytön eduista.
Kerropa enemmän :D

mlut

Eihän VA tuossa keskusteluketjun aloittaneessa hänen kotisivuiltaan otetussa sitaatissa sano 'älä käytä peukaloa' vaan hän sanoo 'KÄYTÄ peukaloa vain silloin, kun se on välttämätöntä'.  Siis peukalonkäyttö on VAnkin mielestä joskus välttämätöntä, minkä voi päätellä tietysti hänen sormitusohjeistaankin.
Periaatteessahan tuon samaisen neuvon voisi antaa jokaisesta viidestä sormesta, mutta peukalon runsas käyttö (mikä ei edustane sujuvinta soittotekniikkaa) lienee melko yleistä. Kaiketi siksi, että ainakin omakohtaisesti koettuna etenkin 4 ja 5 sormea ei harjoiteta tarpeeksi.
VAn lausuma peukalonkäytön eduista-sen sijaan, että peukalo olisi kokonaan pannassa-saattaa olla kirjasta Säkkijärven perilliset, jonka oman kappaleeni olen laittanut jo kiertoon tai sitten haitariristeilyltä VAn pikku esityksistä omalla osatollaan.

eikkajuhani

VA: lla oli mielestäni ainakin yksi hyvä vinkki koskien tuota harjoittelua, - kunnollinen nuottiteline, se on mielestäni oivallinen apuväline. Tuolla hanuriryhmässä olen pannut merkille, miten hankalan näköistä on pöydältä, nuottien kurkotteleminen. Ne luistelee pöydällä/pulpetilla ja välillä tippuilee lattialle ! Kokeilkaapa hanuri sylissä onkia paperia lattialta ! Tuohon sopivalle lukuetäisyydelle sijoitettuna tuo teline on tosi kätevä.  Olematta tässä mitenkään ammattilaisen oloinen, nuotit laitettuina kansioon muovitaskuihin, vielä niin että aukeamalla on valmiiksi levitettynä koko nuotti, - ainakin useimmat harjoituskappaleet mahtuvat kahdelle a-neloselle. Seuraava sivu käännettynä on taas näkyvillä uusi koko kappale. Tuo nuottiteline ei ollut kallis sijoitus - 6 € - kirpparilta.  :) ;) 

eikkajuhani

olli

Minun soittokaverini tekee tyylikkäitä nuottitelineitä - pöydällä pidettäviä ;)  On pähkinäpuuta, koivua niiden sekoitusta (visakoivukin on kuulemma harkinnassa).  Saa mittojen mukaan - yleensä haitarirepun taskun kokoisia.  Ovat hyviä ja kauniita :D

eikkajuhani

Lainaus käyttäjältä: olli - 18-08-2013, 14:37:15
Minun soittokaverini tekee tyylikkäitä nuottitelineitä - pöydällä pidettäviä ;)  On....

Tällainen teline ihan ok. silloin kun edessä on pöytä, joka tilanteessa ei tuota pöytää välttämättä (kaikille) ole, esim ollaan ryhmässä soittelemassa, jopa mahd. esiintymässä..

eikkajuhani

poikkikulma

Tuosta peukalon käytöstä tuli mieleeni vielä . Muistan kun itse 7-8 vuotiaana poikasena opettelin jo Haitarin soittoa katselin usein vanhoja soittajia kun he soittivat niin kyllä heillä se peukalo oli aika usein sitä kahvaa vasten ihan kuin tukena ei he paljoa sitä käyttäneet en tiedä sitten kun ennen oli niitä tasakahvoja vielä paljo Kouvolaisia Viipurilaisia ym oliko niillä sitten helpompi pelkin sormin ilman peukaloa soittaa, itse en ole koskaan edes kokeillut soittaa tasakahvaisella , mutta kyllä se näkyi sujuvan rappukahvaisillakin , sitten vielä on ne eri näppäinjärjestelmät mahtoiko sekin jotenkin vaikuttaa siihen peukalon käyttöön , kyllä Ahvenaisellakin se peukalo on usein sitä kahvaa vasten ihan kuin tukena kun olen hänen esiintymisiä katsellut . ::) Itsestäni tuntuu kun olen kokeillut ilman peukaloa Viipurilaisilla soittaa että nykyhaitareisa on tuo rappujen korkeus jo hankalaa soittaa ilman peukaloa onhan nykypeleissäkin toki eroa näppäinkoossa rappukorkeudessa eihän ne kaikki samanlaisia ole vielä nykyäänkään, no tällasta vaan taas tuli mieleeni  ::)