Suomen Harmonikkaliitto

Sähköpostin logiikka

Aloittaja olli, 30-05-2013, 13:53:35

« edellinen - seuraava »

olli

Kysymykseni ei liity pätkääkään haitareihin, vaan tietotekniikkaan. En ole perehtynyt asiaan, joten kyselen tietävämmiltä. ;)  Kun avaan koneeni ja luen sähköpostini, sen jälkeen yleensä poistan (en siis mitenkään arkistoi), ne häviävät - mikä oikein onkin.

Mulla on läppäri ja pöytäkone.  Ihmetykseni aihe: Kun olen lukenut postini pöytäkoneelta (ja poistanut ne), löytyy ne kuitenkin myöhemmin myös läppäriltä.  Toisinpäin, kun olen lukenut sähköpostini läppäriltä ja poistanut ne, ei niitä ole enää siellä pöytäkoneellanikaan.

Siis, miten se sähköpostiliikenne kulkee? ???
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 30-05-2013, 13:53:35
Kysymykseni ei liity pätkääkään haitareihin, vaan tietotekniikkaan. En ole perehtynyt asiaan, joten kyselen tietävämmiltä. ;)  Kun avaan koneeni ja luen sähköpostini, sen jälkeen yleensä poistan (en siis mitenkään arkistoi), ne häviävät - mikä oikein onkin.

Mulla on läppäri ja pöytäkone.  Ihmetykseni aihe: Kun olen lukenut postini pöytäkoneelta (ja poistanut ne), löytyy ne kuitenkin myöhemmin myös läppäriltä.  Toisinpäin, kun olen lukenut sähköpostini läppäriltä ja poistanut ne, ei niitä ole enää siellä pöytäkoneellanikaan.

Siis, miten se sähköpostiliikenne kulkee? ???

Tähän ei ole yhtä mallia, vaan se riippuu onko käytetty postilaatikko POP vai IMAP, ja sen lisäksi vielä omista asetuksista jotka ovat konekohtaisia.

Tässä pitää ensin hahmottaa että viestejä varastoi sekä operaattorin serveri, että oman tietokoneen sähköposti-ohjelma.

POP on pohjimmiltaan tarkoitettu käyttöön vain yhdellä koneella. Kun kone hakee viestin serveriltä, se poistuu serveriltä eikä näy enää mahdollisille muille koneille. Ei sovellu oikein hyvin käytettäväksi usealta koneelta.

IMAP taas toimii niin, että viestit jäävät serverille kunnes ne poistetaan sieltä. Jos käyttää useampaa konetta, jokainen kone hakee viestit itselleen. Näin sinulla ilmeisesti tapahtuu. Mutta kun poistat viestin, on kiinni sähköpostiohjelman asetuksista mitä silloin tapahtuu. Yleensä viesti silloin poistetaan siltä koneelta ja serveriltä. Mutta jos se edelleen näkyy toisella koneella, niin siellä on vielä sen oma kopio olemassa. Normaalisti sähköpostiohjelma seuraa, jos serveriltä on poistettu viestejä, ja poistaa niiden kopiot itseltä. Ja tämä asetus ei nyt taida olla sinulla päällä siinä toisessa koneessa.

olli

Pöytäkoneella näyttää olevan tuo "imap", läppärillä "pop".  Vastaus selvensi asiaa, ei mulla sinänsä ole ongelmaa sähköpostien kanssa, tuli vaan tuo kysymys mieleen :D

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 30-05-2013, 15:35:10
Pöytäkoneella näyttää olevan tuo "imap", läppärillä "pop".  Vastaus selvensi asiaa, ei mulla sinänsä ole ongelmaa sähköpostien kanssa, tuli vaan tuo kysymys mieleen :D

No tuo jo selittää asian. Ei ole yleensä hyvä sotkea noita keskenään, kun IMAP/POP-valinnassa on kyse siitä miten operaattorin serveri ja oman kone toimivat yhteen. Nyt se on kiinni ihan siitä miten serveri tilanteen hallitsee. Toisilla on vastaavassa tilanteessa POP-kone imaissut itselleen uudet viestit niin ettei niitä näy toisessa koneessa ollenkaan.

olli

Homma hallussa ;)  Vanha läppärini on rouvan käytössä - harvemmin avaa koko konetta.  Mulla on päivittäiskäytössä tämä pöytäkone - aamusta iltaan auki.  Pidin rouvalle luennon, joten ei tule ongelmia :D

Ps  siitä harvemmin aukaisusta on aina ongelmia siten, että päivitykset sekä Windows että Norton vie aina aikaa - päivityksethän on aina hoidettava ;D