Suomen Harmonikkaliitto

sekoavat sormet

Aloittaja htoyryla, 27-05-2013, 11:25:04

« edellinen - seuraava »

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: kultakala - 13-09-2014, 20:07:53
Miten tuon discantti käden saa pysymään suorassa ns. sivuittain ettei koko kämmen taivu alaviistoon. Vaikka miten "haluan" että se on suorassa niin eipä pysy. Onko se vaan jotenkin kappaleen sormituksesta kiinni sitten että miten päin se käsi sitten menee.

Mullahan taitaa olla juuri tuota ilmiötä, kämmen menee alaviistoon ja sormet eksyvät pitemmissä hypyissä väärille riveille. Joku siitä taisi jo tuolla ylempänä kommentoida, olikohan niin että mulla oli sormet liian suorana. Sormet koukussa, niin käsi pysyy paremmin suorassa? Joku voi korjata jos meni väärin.

Mulla vain on usein diskanttikädessä kitaran soiton takia vähän pitemmät kynnet, ja sen takia tulee haitaria soitettua suorilla sormilla.

mlut

Liikuttamalla tarpeen mukaan kyynärniveltä ja hivenen myös olkaniveltä voi diskanttipuolella operoida missäpäin vaan vääntelemättä rannetta. Sen voi vaikka 'kuivaharjoitteluna' todeta.
Vapaalehdykän sivustolla on hyvää tekstiä aiheesta 'käden oikea asento' polulla vapaalehdykkä-musiikkikoulu-soittoasento.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: mlut - 14-09-2014, 13:02:45
Liikuttamalla tarpeen mukaan kyynärniveltä ja hivenen myös olkaniveltä voi diskanttipuolella operoida missäpäin vaan vääntelemättä rannetta. Sen voi vaikka 'kuivaharjoitteluna' todeta.
Vapaalehdykän sivustolla on hyvää tekstiä aiheesta 'käden oikea asento' polulla vapaalehdykkä-musiikkikoulu-soittoasento.

Minä kun soitan lähinnä tuota pikkuhaitaria, just vähän yli kaksi oktaavia, niin eihän sen kanssa ole mitään ongelmaa pitää rannetta suorassa, jos vain sormet on koukussa. Ja jos sormet on suorana, niin eihän siihen kyynär- ja olkanivelet auta.

Isomman haitarin kanssa, millä te oikeat soittajat soitatte, on toki ihan eri asia. Ja mulla taas tämä soittaminen... pitää priorisoida ja hakea kompromissiä. Haitari ei ole niin viimeisen päälle tärkeä että sen takia pitäisi kynnet lyhyenä ja menettäisin sitten tietyn täsmällisyyden kitaran kanssa. Ja harjoittelu sitten... jos sitä harjoittelisi haitaria kolme tuntia päivässä, kitaraa kolme tuntia päivässä, mandoliinia kolme tuntia päivässä, pianoa kolme tuntia päivässä, viulua kolme tuntia päivässä... ja sitten vielä nuo puhaltimet. No, viime aikoina viulun kanssa on tullutkin se kolme tuntia päivässä, mutta vähenee sitten kun pääsee sen kanssa vähän tutummaksi. Ja sisuskalut ei oikein tunnu tykkäävän noiden puhaltiemien soitosta.

kultakala

Varmaan sormitus on sitten väärin jos käsikin. Helppo ruveta soittamaan vaan "jotenkin" mutta paremmin menee kun laittaa sormia ristiin/yli ja ali niinkuin pianollakin tehdään. Kai.  ;D

Sitäpäs en ihan heti keksi miten neljällä sormella soitetaan vaikka säkkijärven polkka. Ahvenainenhan ei peukalosta pidä, miksi?
Soitatteko te Sibeliusta? -En, haitaria vaan!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: kultakala - 14-09-2014, 16:29:11
Varmaan sormitus on sitten väärin jos käsikin. Helppo ruveta soittamaan vaan "jotenkin" mutta paremmin menee kun laittaa sormia ristiin/yli ja ali niinkuin pianollakin tehdään. Kai.  ;D

Itse en ilman muuta hyväksy että käden kääntyminen johtuisi väärästä sormituksesta. Mutta mä olenkin auttamattomasti vääräoppinen.

Mulla on itsellä semmoista tapaa että jätän peukalon ankkuriksi samalla kun muut sormet soittavat jonnekin runsaan oktaavin päähän siitä. Ei ole vaikeuksia palata takaisin sinne lähtöpisteeseen. Peukalo lähtee liikkeelle kyllä kun sitä tarvitaan. Mutta kuten sanottu, soitan enimmäkseen pientä haitaria ja yksinkertaisia sovituksia, jotka kumpuavat lähinnä omasta päästäni.

Voi toki olla että tuokin mulla kääntää kättä, ja sitten kun pitäisi hypätä pitemmälle ylöspäin, menee väärälle riville. Mutta toisaalta tuo toimii niin monessa kappaleessa aivan hyvin.

eikkajuhani

Olenpa minäkin tuon ominaisuuden havainnut, nimenomaan Veikon opetuksista.
  Vieläpä joissain Veikon esityksissä olen ihmetellyt miksi hän avittaa - siis työntää kämmenellä diskanttipäädyn reunasta.... ?  Joittenkin mestareitten soitto on niin helpon näköistä, vaivatonta ilman minkäänlaista väkisin työntöä !  Hanuri vain on vapaasti remmien varassa ja sormet vain lentävät näppäimillä, vain vasen käsi tekee nuo kaikki tarvittavat työntö/vetoliikkeet !  Paljon näkee noilla tuubin videoilla tuota samaa, soitetaan lähes pelkästään neljällä sormella ja tuupataan diskantin reunasta oikein tukevasti,  - sitten vielä monesti tuo hanuriteline apuna....!  Joistakin sormituksista myös olen vastakarvaan, eivät mene mielestäni oikein -` lutmikkaasti `...  :) :) :( ;)

Eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

ftamt

Katsokaa Youtubesta Onni Laihasen soittamaa Ukko Nooa muunnelmia.Kyllä
hänelläkin kääntyy käsi kromaattisisissa juoksututuksissa ja silti nelinkertaisen
Suomen mestarin soitto on vaivattoman näköistä.Hän kyllä loistavana useamman soittimen muusikkona tiesi, miten pitää soittaa. Joku yksinkertaisempi
mestari on jälkeenpäin sitten saanut päähänssä, että kättä ei saisi ollenkaan
kääntää.Se vasta luonnotonta on vaikeammissa kohdissa.Sormitukset eivät
ole herran sanaa, mutta niistä on apua, kun omaa sormitusta hakee.Se löytyy
ajan kanssa useita oppaita kokeilemalla.
Toivo

Giulietti

Missään soitto-oppaassa tai harmonikkakoulussa mihin itse olen tutustunut, ei kielletä kääntämästä kättä esim. soittaessa juoksutuksia. Sen sijaan hyvää soittotekniikkaa on vaikea saavuttaa jos kämmen on kyynärvarteen nähden alaspäin taivutettuna. Silloin 4 ja 5 sormi ovat vaikeammin kontrolloitavissa, puhumattakaan siitä miten epäesteettisen näköistä tuollainen soitto on.

kultakala

Minäpäs opettelen nyt kerralla uusiksi soittamaan, vaikka käsi "vinossa" onnistuikin vaikka minkälaiset jutut. Ainakin viimeiset sormet on sitten tosiaan paremmin hallittavissa ja hommasta tulee sulavampaa.

Nyt on siis hyvä syy hakea kirjastosta oppaita ja ruveta opettelemaan, kun kantapään kautta tietää että soitto paranee.  ;)
Soitatteko te Sibeliusta? -En, haitaria vaan!

htoyryla

Ollin videoketjussa syntyi jokunen päivä sitten sormituskeskustelua. Voisipa sitä jatkaa vaikka tässä.

Videoketjussa sain suosituksia kahteen tapaukseen. Toista tapani mukaan vierastin jonkun aikaa, kunnes sen idea loksahti paikoilleen. Toinen ei istu edelleenkään ajatusmalleihini. Johtuu ehkä siitä että ettei yksittäinen melodiakulku kuvaa välttämättä sitä mitä todellisuudessa soitan tai haluan soittaa, ja se sitten vaikuttaa sormituksiin.

Tänä iltana aloin soitella yhtä melodiaa, ja otinkin videolle mitä siitä alkoi muodostua. Tuosta ehkä näkee miten ainakin toisinaan käytän peukaloa. Peukalon ja muidenkin sormien paikat eivät mene pelkästään melodian ehdoilla vaan jotenkin kuvastavat myös kulloinkin soivaa sointua. Se että mulla on pyrkimys soittaa omalla tavallani eikä valmiita sovituksia, selittää ehkä miksi valmiit sormitusehdotukset voivat tuntua välillä omituisilta.

Peukalon käyttö tuossa tahtoo hieman kääntää rannetta (josta tässä ketjussa on ollut jo puhetta), mutta niinkuin  toisessa kohtaa näkyy, sen voi myös välttää. Jos tuo nyt edes oli niin pahasti vinossa.

Se mihin tuossa kiinnitän huomiota on että paikoitellen etusormi on aika joutilaana. Saman huomasin "omat hanurit"-ketjuun laittamassani videossa kun soitan kaksirivisiä. Kaksirivisten kanssa näyttää että etusormi on joutilaana, kun niitä näppäimiä joiden kohdalla se on, ei tarvita. Siihen tapaan niinkuin mandoliinissa ja viulussa on kullekin sormelle alueet jotka se hoitaa, kun käsi on tietyssä asemassa. Mun täytyy tätä tarkkailla, onko mulla siinä jokin idea vai voisiko etusormi noissa kohdissa tehdä enemmän.

Tämä ei nyt ole mikään esitys, vaan tallenne tilanteesta jossa soitto hakee muotoaan tietyn melodian pohjalta.

Giulietti

Nopeasti videon katsomalla käden asento on tuossa melko hyvä, ranne ei ole kääntyneenä mihinkään suuntaan vaan on hyvin luonnollisessa asennossa suurimman osan aikaa.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 21-01-2015, 23:46:47
Nopeasti videon katsomalla käden asento on tuossa melko hyvä, ranne ei ole kääntyneenä mihinkään suuntaan vaan on hyvin luonnollisessa asennossa suurimman osan aikaa.

Totta... katsoin vain tuota kämmenen asentoa alussa. Joskus vain jäi mieleen, että jos ranne on vinossa, niin eksyy väärille riveille, ja semmoista ongelmaa mulla on joskus ollut. Jo sekin että kämmen on vinossa riveihin nähden voisi tehdä sitä. Muttei mulla nyt ole sitä ongelmaa ollut.

Tuossa videossa näkyy sitä peukalon käyttöä, että peukalo ottaa sävelen etusormen alapuolelta*, kun se sinne hyvin pääsee muiden sormien asentoa muuttamatta. Olen nyt kokeilemassa sille vaihtoehtoja, en siksi että näkisin tuossa ongelmaa, vaan siksi että tulisi harjoitettua sormia monipuolisemmin jotta olisi enemmän toimivia vaihtoehtoja joista rakentaa sormituksia.

*) Rupesin katsomaan miten Kimmo Mattilan Harmonikan ABC:ssa on sormia merkitty. Useammassa kohtaa löytyy tuontapaista peukalon käyttöä.

Rokka

Katsokaapa Erkin sormituksia ja käden asentoa. https://www.youtube.com/watch?v=ImlsoGGdnxQ
Tällainen soitto palauttaa monen "haitarinsoittajan" maan pinnalle.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Rokka - 23-01-2015, 13:07:47
Katsokaapa Erkin sormituksia ja käden asentoa. https://www.youtube.com/watch?v=ImlsoGGdnxQ
Tällainen soitto palauttaa monen "haitarinsoittajan" maan pinnalle.

Vaivattoman näköistä ja sujuvaa. Muttei välttämättä minulle mikään ihanne. Mun ajatus musiikista lähtee varmaan semmoisesta minkä pystyy laulamaan. Koristelua voi olla mutta hyvin kohtuudella. Siis kun mä ajattelen että mitä itse haluan soittaa.

Tämän itse puolitoista vuotta sitten aloittamani ketjun nimellä tarkoitin ongelmaa, että sormet eksyvät viisivirisen näppäimillä väärään paikkaan, vaikkei ole edes kiire vaan olisi ihan hyvin aikaa hakea sormi kohdalleen. Jatkuvia sarjoja 16- tai 32-osanuotteja en edes ole kiinnostunut opettelemaan.

Tuota eksymisongelmaa ei nyt ole viime aikoina tullut vastaan. Voi olla ettei sillä ole edes haitarinsoiton kanssa tekemistä. Ajatukset sekoavat muutenkin varsinkin stressaavissa tilanteissa. Nyt ei ole ollut soitossa paineita.

Rokka

Hieman sivuaa aihetta, mutta tuosta käden asennosta ja peukalon käytöstä. Tuossa videossa tytöllä käsi kauniissa asennossa, peukaloa tarvitsee tosi vähän.
https://www.youtube.com/watch?v=9O1tnKEpoKY

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Rokka - 23-01-2015, 13:32:03
Hieman sivuaa aihetta, mutta tuosta käden asennosta ja peukalon käytöstä. Tuossa videossa tytöllä käsi kauniissa asennossa, peukaloa tarvitsee tosi vähän.
https://www.youtube.com/watch?v=9O1tnKEpoKY

Kappalekin tuntuu semmoiselta ettei niin peukalolle olekaan tarvetta? Kyllä se sitten ottaa sen peukalon sinne etusormen kaveriksi aina välillä kun semmoinen kohta tulee.

Minua on nyt turha suostutella välttämään peukaloa. Mutta yritän nyt kyllä harjoittaa muita sormia enemmän.

ftamt

Mikä vimma on poistaa peukalo käytöstä? Ihmettelen vaan! Jotkut täällä ihannoi sen käyttämättä jättämistä. Mestari Toivo Manninen otti sen yhtenä ensimmäisistä suomalaisista soittajista käyttöön. Samoin Amerikassa Deirot ja Frosini. Kyseiset herrat soittivat nerokkaasti kahta melodiaa diskantilla. Jos siitä ei olisi hyötyä, niin vieläkin kaikki soittaisivat nelisormisesti.
Toivo

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 23-01-2015, 15:12:35
Mikä vimma on poistaa peukalo käytöstä? Ihmettelen vaan! Jotkut täällä ihannoi sen käyttämättä jättämistä. Mestari Toivo Manninen otti sen yhtenä ensimmäisistä suomalaisista soittajista käyttöön. Samoin Amerikassa Deirot ja Frosini. Kyseiset herrat soittivat nerokkaasti kahta melodiaa diskantilla. Jos siitä ei olisi hyötyä, niin vieläkin kaikki soittaisivat nelisormisesti.
Toivo

No, keskustelu on kuitenkin hyödyllistä. Terveellistä välillä että joku kyseenalaistaa. Varmaankin olen käyttänyt peukaloa turhissa paikoissa kun on tullut tavaksi.

Peukalo eroaa muista sormista ihan selvästi. Se liikkuu paremmin sivusuunnassa, sillä on helppo mennä muita sormia alempiin ääniin, mutta kovin ketterä se ei ole ja se toimii paremmin ulommilla riveillä. Näin itse sen hahmotan. Ja tosiaan, kun aletaan soittaa harmonioita diskantissa niin peukalolle löytyy käyttöä.

ftamt

Katselin suomalaisen haitarimestarin Viljo Vesterisen soittoa sota-ajalta Youtubessa. Hän soittaa La Maripositan paremmin kuin itse Frosini. Terävästi ja tarkasti. Katsokaa hänen kättään, sillä hän ei käytä juuri koskaan pikkusormea, vaan se on elegantisti ylhäällä kuin kahvikuppia pidellessä. Kolme
sormea tekee lähes kaiken työn ja peukalo kulkee näppäimien päällä aina valmiina ottamaan jonkun
kohdan. Pikkusormea hän käyttää vain soinnuissa. Vilin soitto on näyttävää ja viimeisen päälle hiottua, johon meistä kukaan vapaalehdykkäläisistä ei pysty. Koska pikkusormi näyttää olevan Vililläkin lyhyt, niin hän on kehittänyt itselleen sopivan sormituksen. Niin nopeaa polkkaa Vilillä ei olekaan, etteikö jokainen nuotti erottuisi, kuunteli levyä etu tai takaperin. On kuin tiputtelisi rakeita peltikatolle. Hänen soittonsa ei puuroudu missään muussakaan kappaleessa, joten hänen sormituksensa on erittäin toimiva.
Toivo   

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 23-01-2015, 15:12:35
Toivo

En tiedä onko tällä palstalla ketään, kuka ihannoisi peukalon käyttämättömyyttä, itse kuitenkin toteutan soittotapaa jossa peukaloa käytetää mahdollisimman vähän, tällöin saavutetaan hyvä sormitekniikka ja käden asento. Peukalo kun on kyllä ulottuva sormi, mutta koska sen liike eroaa muista sormista se on myös kömpelöin. Kaksiäänistä melodiaa soitettaessa diskantilla, peukaloa luonnollisesti tarvitaan paljon enemmän. Tätä peukalon vähäistä käyttöä toteutti myös Viljo Vesterinen. Deirot ovat tässä asiassa aika huono vertaus koska he soittivat pianoharmonikkaa jota soittaessa peukalo on täysin välttämätön, jo sormituksissa peukalon merkitys on aivan toisenlainen, tiedän tämän vuosia pianoharmonikkaa ja pianoa soittaneena. Pikkusormea taas kannattaa harjoituttaa jotta sen saa mukaan noihin sormituksiin,sen käyttämättömyydestä ei ole kuin haittaa.