Suomen Harmonikkaliitto

sekoavat sormet

Aloittaja htoyryla, 27-05-2013, 11:25:04

« edellinen - seuraava »

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 14-02-2014, 20:12:48
PS. Ihan kuin tuo sointi alkaisi pehmenemään, tai sitten korvat tottuu siihen. Eihän sen nyt luulisi muutaman tunnin soittamisella aukeavan, enempää kuin mitä tähän asti viidessä vuodessa. Vai vaatiiko haitari lämmittelyä seistyään pitkään vähällä soitolla.

Kyllä se vain nyt on auennut tuo peli soimaan. Nyt kun aamuntuoreilla korvillakin kuulostaa aivan eri peliltä ja hienolta soitella. Olishan mun toki pitänyt tietää että puu menee seisoessa tukkoon, mutta kun tuo peli ei kuulostanut tukkoiselta vaan metallisen räikeältä joskin loisteliaalta. Jotenkin pidin sitä tuon pelin ominaissoundina, joka ei vain itseä miellyttänyt. Nyt siihen on tullut pehmeyttä.

Johan

Kyllä se vain nyt on auennut tuo peli soimaan. Nyt kun aamuntuoreilla korvillakin kuulostaa aivan eri peliltä ja hienolta soitella. Olishan mun toki pitänyt tietää että puu menee seisoessa tukkoon, mutta kun tuo peli ei kuulostanut tukkoiselta vaan metallisen räikeältä joskin loisteliaalta. Jotenkin pidin sitä tuon pelin ominaissoundina, joka ei vain itseä miellyttänyt. Nyt siihen on tullut pehmeyttä.
[/quote]

Tuosta pelin tukkoisuudesta kuulee puhuttavan usein, mutta harvemmin kukaan on selvittänyt perusteita ja syitä ilmiöille joista se joutuisi.
Tässä nyt oli selkeä viittaus pitkään "levänneeseen" puuhun.
Olen tavannut myös henkilöitä, jotka ovat sitä mieltä, että kysymys on pelkästään korvan tottumisesta uuteen instrunmettiin. Hannun kokemuset poikkevat selkeästi tuosta edellisestä.

Jotta elämä ei olisi pelkästään TV:n tuijottamista kisojen aikana, tästä aiheesta olisi meilenkiintoista tietää hieman laajemminkin, mitkä siis ovat ne tekniset seikat jotka
aiheuttavat harmonikan "tukkoisuudeksi" kutsutun ilmiön, kun kysymystä lähestytään muutenkin kuin "mutu" tuntumalla?

Johan

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Johan - 16-02-2014, 17:15:38
Tuosta pelin tukkoisuudesta kuulee puhuttavan usein, mutta harvemmin kukaan on selvittänyt perusteita ja syitä ilmiöille joista se joutuisi.
Tässä nyt oli selkeä viittaus pitkään "levänneeseen" puuhun.
Olen tavannut myös henkilöitä, jotka ovat sitä mieltä, että kysymys on pelkästään korvan tottumisesta uuteen instrunmettiin. Hannun kokemuset poikkevat selkeästi tuosta edellisestä.

Jotta elämä ei olisi pelkästään TV:n tuijottamista kisojen aikana, tästä aiheesta olisi meilenkiintoista tietää hieman laajemminkin, mitkä siis ovat ne tekniset seikat jotka
aiheuttavat harmonikan "tukkoisuudeksi" kutsutun ilmiön, kun kysymystä lähestytään muutenkin kuin "mutu" tuntumalla?

Johan

Tästä aiheesta on juuri ollut paljonkin keskustelua kitaristien kesken toisella foorumilla. Yleensä tunnustetaan kyllä että akustisen soittimen puun pitää saada "aueta", että se värähtelee kunnolla ja soittimen sointi paranee. Mutta sähkökitaristeilla tuntuu olevan eri näkemyksiä siitä koskeeko se myös sähkökitaraa. Oma näkemykseni on että sähkökitarassakin se puinen runko on osa värähtelevää kokonaisuutta, vaikkei kenties aivan samalla tavalla kuin akustisessa soittimessa. Onpa ilmaantunut jopa täristin, jolla simuloidaan pitkää käyttöä ja saadaan soitin avautumaan nopeammin. Sepä sitten jakaakin mielipiteet aika rajusti. Tuntuu kuitenkin olevan ihan asiantuntevien tahojen suosittelema. Ihmisillä on hyviä kokemuksia, mutta vaikeutena on se että on vaikea verrata soundia nyt ja viikko sitten.

Samaa voi tietysti sanoa tästä minun tapauksesta. Tosiasia on kuitenkin se, että viime vuosina olen vältellyt tuon pelin soittamista, ottanut sen esille vain kun todella on ollut tarvetta. En ole tykännyt sen äänestä ja olen ajatellut että myyn sen pois kunhan saan siihen inspiraation. Nyt sitä soittaa mielikseen.

Tukkoinen ei kuitenkaan kuvaa sitä miltä se kuulosti. Peltinen ehkä enemmänkin :)

eikkajuhani

Tässä tuli mieleen jo aiemminkin aistimani `onkelma` Hanurin suhteen !
Olen jo ennekin havainnut tällaisen seikan, kun hengittelen tuon Hanurini `uloshengittämää` ilmaa, alan yskähdellä!? Kumma juttu ! Ajattelin josko jollakulla muulla olisi samantapaisia kokemuksia ? Siis `hengittääkö` Hanuri ulos jotakin hiukkasia, tms. jotka tekevät tuon yskänkohtauksen ?  Hanurini on mielestäni lähes pölytön ja täysin kuivassa huoneilmassa jatkuvasti säilytetty, mikä se  voisi olla joka siinä yskitää - (paitsi tietysti kappalevalinnat liian vaikeat.)   :( ???

eikkajuhani

Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

ftamt

Minulle tuli herkkä kurkku, kun olin Meilahdessa hengityskoneessa ison leikkauksen takia 1987.Äänikin meni yli kuukaudeksi.Sen jälkeen sain lähes tukehtumiskohtauksia voimakkaista hajuista tai ruuista.Onneksi vika on vuosien varrella korjaantunut lähes normaaliksi, mutta
kauan siinä meni. Tätä tapahtui myös haitaria soitellessa, sillä jotenkin vain jännitin kurkun
päällä ja alkoi yskittää. Juominen (ei alkoholin) pienessä määrin helpotti asiaa. Nykyään
ei tätä ongelmaa enää ole.Terveystarkastuksissa ei ole todettu allergiaa tai astmaa. Minulla
tämä johtui varmasti tuosta leikkauksesta, mutta toisilla voi olla muitakin syitä yskimiseen.
Herkempi kurkkuisella jännittäminen riittää laukaisemaan yskimisen.
Toivo

eikkajuhani

Tästä yskimisasiastani vielä sen verran että olenkin huomannut, esimerkiksi joissain kauppaliikkeissä asioidessani tuon yskimisen alkavan joittenkin muovituotteiden ja eräiden voimakastuoksuisten tavaroiden lähellä.  Jospa tämä onkin sitten jonkinlaista `herkkäkurkkuisuutta`!  Toisaalta kyllä vielä ihmetyttää tuo mahdollinen Hanurista tuleva tuoksu, sehän nyt ei todellakaan ole mitenkään erityisen voimakas ja en sitä muutenkaan koe mitenkään epämiellyttävänä.  Toinen asia on sitten tuon Hanurini laukku, sillä sehän on kuin uusi ja sen tuoksu on kyllä vahva, ihan kuin juuri tehtaasta tullut.  Hanurini ei tosin ole ehtinyt tuossa laukussa olemaan sen hankittuani.  Jospa kevään tultua taas ulkoilmasoitto raikastaisi tuon pelin `keuhkoja`!  Kesällä ja ulkona soitellessa en todellakaan ole tuota samaa köhää kokenut.  Toivon kertomus vähän helpotti omaa mielikuvaani.  Ehkä tämä tästä paranee, ajan kanssa... :) :)

eikkajuhani 

ftamt

Ehkä peliä voisi pitää pitkäänkin ulkosalla loppukeväästä ja alkukesästä, jolloin on kuivat ja
lämpimät ilmat.Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että se ei ole pitkäkyntisten ulottuvilla.
Mikäli se ei ole ainoa haitari, niin sen voisi avata paljeruuveista ja tuulettaa sisältäkin.
Toivo

eikkajuhani

Tämäpä juuri onkin ihmettelyni ydin, koska olen nuo molemmatkin päädyt irroittanut palkeesta ja mielestäni putsannut kaiken - ainakin näkyvän - pölyn !  Voineeko tuolta jotain vielä hönkiä sellaista hiukkasta, tai tuoksua joka sitten ärsyttäisi kurkunpäätä... Taitaa mennä juttu nyt hieman otsikosta pois, lieneekö vaarallista..... :( :)

eikajuhani

ftamt

Mystinen juttu.Voisikohan ärsytys tulla käytetyistä liimoista? Muutenhan soitin on neutraalia
materiaalia puuta, metallia, pahvia,kangasta, pegamoidinauhaa ja selluloidia. Niissä ei pitäi-
si olla mitään herkistävää.
Toivo

htoyryla

Vähän ääninäytettä tuosta mun bugarista http://freygish.com/htoyryla/music/nikkeli0214.mp3 ja http://freygish.com/htoyryla/music/leskenlempi.mp3. Rupesin nyt tämmöisiä soittamaan tuon pelin äänien innostamana. Pikkuhaitarissa kun ei ole kuin valssiääni.

Saa sormet samalla hyppimisharjoitusta.

Hannu S

Hyvä,
Tykkään, että nikkelimarkka soitetaan silleen vienosti, nöyrästi ja rauhallisesti ei liian mahtipontisesti painottamalla sanaa Kyllä vaan ajatuksella että EHKÄ minä maksan sen nikkelimarkan .... Jos soittajapojasta on kyse, niin lieneekö se velan takaisinmaksu niin varmaa. Mitä tuota rehvastelemaan liikoja, jos se markka vielä lainassa on.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: C Griff - 20-02-2014, 08:56:34
Hyvä,
Tykkään, että nikkelimarkka soitetaan silleen vienosti, nöyrästi ja rauhallisesti ei liian mahtipontisesti painottamalla sanaa Kyllä vaan ajatuksella että EHKÄ minä maksan sen nikkelimarkan .... Jos soittajapojasta on kyse, niin lieneekö se velan takaisinmaksu niin varmaa. Mitä tuota rehvastelemaan liikoja, jos se markka vielä lainassa on.

Hyvä näkökohta. Mulla oli tässä nyt päällimmäisenä tutustua tähän haitariin (joka mulla on ollut viisi vuotta) ja sen mahdollisuuksiin nimenomaan mun käsissä. Nikkelimarkassa mulla oli mielessä varmaan se kun viulisti soitti tämän syksyllä enkä pysynyt kylmiltään perässä. Soittelin kyllä myös aivan muulla tahdilla ja fiiliksellä, semmoisella josta sanottaisiin ettei tuo ole Nikkelimarkka, mutta melodiassa on jotain samaa :)

Lisäys. Varmaan minä maksan ... http://freygish.com/htoyryla/music/varmaan.mp3

eikkajuhani

Mystinen juttu.Voisikohan ärsytys tulla käytetyistä liimoista? Muutenhan soitin on neutraalia
materiaalia puuta, metallia, pahvia,kangasta, pegamoidinauhaa ja selluloidia. Niissä ei pitäi-
si olla mitään herkistävää.
Toivo

Nyt olenkin tästä yskimistohinastani vielä enemmän ymmälläni !  Kaivoin tuon Barcarole Hanurini,  tuolta Casottoni voimakastuoksuisesta laatikosta, se on ollut siellä pidemmän tovin ja soittelin sillä puolisen tuntia. Yllätys, ei mitään köhimistä,röhkimistä !  Nyt sitten on joku asia tuon Kouvolalaisen keuhkossa joka tekee sen ärsytyksen.... on kummallista... elämä on..
:) :( :-\

eikkajuhani

olli

Kouvolalaisen keuhkot vaativat enemmän ilimaa, oiskos sitten niitä pöpöjäkin kertynyt sinne palkeitten poimuihin muita pelejä enemmän :D  Humooria ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Kyllä nyt haitarinsoitto maistuu, kun pitäisi vielä kerran lukea käsikirjoitus läpi vaikka siihen on jo täysin kyllästynyt. Silloin syntyy vaikka tämmöistä http://freygish.com/htoyryla/music/temporary.mp3

Tuntuuhan tuosta Bugarista irtoavan...
...mutta onko tämä haitarinsoittoa? Mutta mä en olekaan haitarinsoittaja, tajusin tässä vähän aikaa sitten, vaikka soitan haitaria.

htoyryla

Nyt kun olen viikon verran kai soittanut tuota isompaa peliä (vaikka nuorisomallihan sekin on), niin äsken otin kokeeksi tuon pikku-Serenellin syliin. Pienempi näppäimistö tuntui jonkin aikaa vaikealta. Ei niin, että sormet olisivat eksyneet, vaan jotenkin tuntui vaikealta osua näppäimille, kun ne ovat pienempiä ja tuntuu että niiden välit ovat turhan isot. Että sormet ei tunnu osuvan tukevasti siihen näppäimelle, vaan jotenkin meinaavat liukua sinne reunalle ja väliin. Pitää erityisesti jännittää sormia tämän takia. Tässä on osaksi varmaan kysymys siitä kun tuon isomman pelin kanssa opin nyt soittamaan ronskimmin, niin että sormet eivät lepää näppäimillä vaan hyppivät. Kyllä se sitten alkoi sujua, mutta jotenkin tuntuu että pitää olla tarkkana että sormet pysyvät näppäimillä. Hmmm.

kultakala

Pikkurillin kanssa välillä ihan pulassa!  :(
Eli jos on pitempi harppaus bassossa niin sormi ei meinaa riittää kunnolla, helposti tulee painettua viereistäkin nappulaa. Muutenkin pikkurilli on aina se heikoin. Osaisko joku sanoa, voiko sormi jotenkin treenautua vahvemmaksi fyysisesti?  :D
Soitatteko te Sibeliusta? -En, haitaria vaan!

olli

Lainaus käyttäjältä: kultakala - 19-08-2014, 16:36:50
Pikkurillin kanssa välillä ihan pulassa!
Pidä käsi siinä sävellajin osoittamassa paikassa (tiukasti, sopiva bassoremmin kireys).  Johan pikkurillikin osuus kohdalleen.  Eli kättä ei saa siirrellä :D
"Hypyt ovat sitten asia erikseen!"  Ne hypyt on sitten treenattava erikseen, harjoittelulla sekin alkaa sujua. ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

PaRisto

Moro,

Jos pikkurilli on heikko, niin voihan sitä yrittää osuu myös nimettömällä.....

t. PaRisto
PaRisto

mlut

Kyllä heikkoa sormea voi kokemustenikin mukaan vahvistaa. Esimerkiksi laittamalla sen kevyeen koukkuun ja painamalla pöydänpintaa vasten vaikkapa 20 sekuntia, rentouttaa sormi ja sitten sama uudestaa muutamia kertoja.
Sitten voi painella/naputella pontevasti vaikkapa 4- ja 5-sormia vuorotellen pöydän pintaan. Voi vetää sormikoukkua vasemman ja oikean käden välillä jne..  Erilaisia toistoharjoituksia heikolla sormella voi ja pitää tehdä tietty soittopelilläkin. Heikkoa sormea on 'kiusattava' aktiivisesti soittoharjoituksissa. Mutta, kyllä vahvistaminen aikaa vie.
Ammattilaisilla saattaisi olla parempiakin neuvoja?