Suomen Harmonikkaliitto

sekoavat sormet

Aloittaja htoyryla, 27-05-2013, 11:25:04

« edellinen - seuraava »

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 23-09-2013, 17:27:30
Huomio :D  Tauon kohdalla voi nostaa kättä, asettaa se uuteen asemaan ja jopa vilkaista näppäimiin ;D

Joo, mutta taukoja ei voi pitää missä vain kohdassa. Ja tässä tapauksessa ei ollut oikeastaan aseman vaihdostakaan kysymys. Peukalo siirtyy siinä a:sta d:hen.

Näppäimiin katsomista vältän kuin pirua. Kaikki tuommoinen ylimääräinenhän mulla just häiritsee soittamista ja aiheuttaa sekoamista. Ja kävellessäkin, jos mä joudun vilkaisemaan taakseni, niin meinaan horjahtaa.

olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 23-09-2013, 18:17:09
Joo, mutta taukoja ei voi pitää missä vain kohdassa. Ja tässä tapauksessa ei ollut oikeastaan aseman vaihdostakaan kysymys. Peukalo siirtyy siinä a:sta d:hen.
Tuli vain mieleen se, että kun nuottiin on merkitty fraasin jälkeen tauko, niin siinä voi sitten vaihtaa "asemaa"!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 23-09-2013, 19:41:37
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 23-09-2013, 18:17:09
Tuli vain mieleen se, että kun nuottiin on merkitty fraasin jälkeen tauko, niin siinä voi sitten vaihtaa "asemaa"!

Sekään ei ole sanottu, että jos nuoteissa on tauko, että mulla on soittaessa siinä tauko. Kun mä soitan laulunuoteista. Kyllä mulla asemat vaihtuu, pitää sitten vain aina ongelmien tullen vähän tarkistaa. Jos kerran kymmenestä toistosta sormi tietyssä kohtaa eksyy väärälle näppäimelle, niin ei se tarkoita että mulla on kaikki pielessä. Pitää vain viilata kuntoon ja karsia häiritseviä tekijöitä.

PS. Joo, tauon aikana voisi peukalon siirtää aalta deelle. Mutta minusta menee paljon sujuvammin kun sormet liikkuvat niinkuin hämähäkki, pienin askelin, ettei kättä tarvitse siirtää kokonaisuudessaan. Silloin sormet pysyvät varmasti kartalla. Jos alan joka paikassa siirtää koko kättä niin siitähän tulee uusi ja pahempi virhelähde. Tässähän ei nyt ollut ongelmana se käden siirtyminen, vaan se että jos sen aikana vähän liian aikaisin sitten kurkotan sormea jonnekin g:lle, a:lle, bb:lle, kun käsi on vielä liikkeessä.

Ja 2-oktaavisella näppäimistöllä tulee harvemmin tilanteita missä on pakko siirtää koko kättä kerralla :)

htoyryla

Noista tauoista... kun mä nyt treenaan sitä varten että soitan sitten näitä yhdessä viulun/mandoliinin kanssa, niin eiköhän mun homma haitaristina ole huolehtia siitä ettei missään kohtaa ole täysin hiljaista. Paitsi sitten joskus tehokeinona tietysti.

eikkajuhani

Tässä on, lajin alokkaana tunnustettava, että tuo sormitushomma se varsin vaikeaa onkin.
Varsinkin nuo `bassohypyt`ovat peijakkaan vaikeita ja siinähän ei juuri kurkistelut auta - eikä edes peilin edessä soittelu -, siinähän menet ihan varmasti sekaisin jos alat peilikuvan mukaan hakemaan sormiasentoja. Jotenkin tuntuu jopa ranne niin tahmaiselta tuota bassopäätä vasten, ei liiku ylös ei alas.  En tiedä monetko farkut pitää kuluttaa, ennenkuin tuo bassopuoli lähtisi oikeasti sujumaan.  Tuskin oikotietä on olemassa. Onko muuten venäläistä metodia siinä, että esim. diskantin näppäimet peitettäisiin katseelta pahvinpalalla ?  Lieneekö suomalaisessa musiikkiopetuksessa käytössä ?? ??? :-\

eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 23-09-2013, 21:48:00

Tässä on, lajin alokkaana tunnustettava, että tuo sormitushomma se varsin vaikeaa onkin.
Varsinkin nuo `bassohypyt`ovat peijakkaan vaikeita ja siinähän ei juuri kurkistelut auta - eikä edes peilin edessä soittelu -, siinähän menet ihan varmasti sekaisin jos alat peilikuvan mukaan hakemaan sormiasentoja. Jotenkin tuntuu jopa ranne niin tahmaiselta tuota bassopäätä vasten, ei liiku ylös ei alas. 

Joo, bassopuolella ei ole helppoa. Siellä kun seuraava sointu on kaukana niin se on kaukana ja sinne on mentävä kerralla. Ei voi mennä hämähäkkinä säveleltä toiselle niinkuin diskantissa enimmäkseen.

Minun kun ei ole pakko soittaa mitään tiettyä sovitusta, katson toivelaulukirjan tms. mukaiset soinnut, mutta jos pitäisi käydä puolen tahdin ajan toisessa päässä näppäimistöä, niin oikaisen siinä jos kappale ei siitä oleellisesti kärsi. Käytän semmoista soinnutusta jollaisen itse olisin tehnyt.

Mutta toisaalta pitää siellä bassopuolellakin pitää hommat riittävän haastavina, että taidot kehittyy sielläkin.

Maniskamies

Lainaus Eikkajuhanilta: "Onko muuten venäläistä metodia siinä, että esim. diskantin näppäimet peitettäisiin katseelta pahvinpalalla ?"

Venäläinen tapa soittaa harmonikkaa? Tässä eräs parhaista, sopisi varmaan Härmalandiaankin:

https://www.youtube.com/watch?v=V3-diqR41yo

Kyllä alkaisi harmonikkakurssit tällä metodilla täyttyä innokkaista!

спасибо

Spasibo!
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

ftamt

Tämä venäläinen pätkä on tosi hyvä.
Toivo

olli

Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 23-09-2013, 21:48:00
Varsinkin nuo `bassohypyt`ovat peijakkaan vaikeita ja siinähän ei juuri kurkistelut auta - eikä edes peilin edessä soittelu -, siinähän menet ihan varmasti sekaisin jos alat peilikuvan mukaan hakemaan sormiasentoja. Jotenkin tuntuu jopa ranne niin tahmaiselta tuota bassopäätä vasten, ei liiku ylös ei alas.
Minun opettajani on korostanut sitä, että käsi laitetaan bassopuolella siihen perusasemaan (sävellajin mukaan).  Kun tulee niitä "hyppyjä", pyritään ranne pitämään paikallaan ja kääntämään rannetta, jotta sormi osuu siihen "hyppybassoon".  Näin käsi pysyy aina siinä "perusasemassa"!  Joskus on kuitenkin "pakko opetella" joku harvinaisempi hyppy - rankasti harjoittelemalla :D

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 24-09-2013, 11:05:11
Minun opettajani on korostanut sitä, että käsi laitetaan bassopuolella siihen perusasemaan (sävellajin mukaan).  Kun tulee niitä "hyppyjä", pyritään ranne pitämään paikallaan ja kääntämään rannetta, jotta sormi osuu siihen "hyppybassoon".  Näin käsi pysyy aina siinä "perusasemassa"!  Joskus on kuitenkin "pakko opetella" joku harvinaisempi hyppy - rankasti harjoittelemalla :D

No, enpä minäkään bassopuolella huvikseni sitä kättä liikuta. Tuossa mulla juuri esillä olevassa kappaleessa bassot hoituu kyllä F:stä E7:een asti, mutta Eb7 on liian kaukana. Noissa toivelaulu/kultainenlaulukirja -nuoteissa näkyy tuota Eb:tä d-mollikappaleissa. Sehän on pianolla ihan näppärä soittaa siinä ja miksei kitarallakin kompatessa. Haitarilla mä taidan vetää siihen C7:n, ainakin nyt harjoitusten tässä vaiheessa.

Maniskamies

Lainaus Hannulta: " Tuossa mulla juuri esillä olevassa kappaleessa bassot hoituu kyllä F:stä E7:een asti, mutta Eb7 on liian kaukana. Noissa toivelaulu/kultainenlaulukirja -nuoteissa näkyy tuota Eb:tä d-mollikappaleissa. Sehän on pianolla ihan näppärä soittaa siinä ja miksei kitarallakin kompatessa. Haitarilla mä taidan vetää siihen C7:n, ainakin nyt harjoitusten tässä vaiheessa."

Miksi niin? Sävellaji on siis dm. Mielestäni d-mollikipaleissa Eb7 on A-seiskan tritonuskorvaus, joka purkautuu Dm-sointuun. Eb7:n tilalla voit mielestäni soittaa siis A7-soinnun. Jollain on varmaan parempiakin ehdotuksia.
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 24-09-2013, 16:04:31

Lainaus Hannulta: " Tuossa mulla juuri esillä olevassa kappaleessa bassot hoituu kyllä F:stä E7:een asti, mutta Eb7 on liian kaukana. Noissa toivelaulu/kultainenlaulukirja -nuoteissa näkyy tuota Eb:tä d-mollikappaleissa. Sehän on pianolla ihan näppärä soittaa siinä ja miksei kitarallakin kompatessa. Haitarilla mä taidan vetää siihen C7:n, ainakin nyt harjoitusten tässä vaiheessa."

Miksi niin? Sävellaji on siis dm. Mielestäni d-mollikipaleissa Eb7 on A-seiskan tritonuskorvaus, joka purkautuu Dm-sointuun. Eb7:n tilalla voit mielestäni soittaa siis A7-soinnun. Jollain on varmaan parempiakin ehdotuksia.

Joo, mä en ajatellut sitä tuota kautta, vaan katsoin ihan vain sitä melodian kulkua ja ympäröiviä sointuja. Ja se kulku on F - Eb7 - D7  - Gm - A7 (muistin ensin väärin, nyt on korjattu). Melodiassa soi koko tahdin mittainen g. Tarkkakorvainen viulistikaverikaan ei ole valittanut C7:sta tuossa F:n jälkeen.

Pitää kokeilla tuota A7:aakin.

PS. Kokeilin. A7 toimii, mutta silti C - C7 - F - C7 - D7 - Gm - A7 muodostaa jotenkin tasaisesti nousevan jännitteen. Jos soittaa C - C7 - F - A7 - D7 - Gm - A7 niin tuo ensimmäinen A7 korostuu liikaa (kun koko homma on lopulta kulkemassa kohti rivin lopussa odottavaa A7:aa jossa melodiassa soi cis). Koko rivillä ei siis vielä päästä siihen Dm-sointuun, se tulee vasta seuraavan rivin alussa. Mustanmeren valssi on kyseessä. Mulle varsin vieras kappale, mutta viulunsoittajan suosikki.

Maniskamies

Lainaus:
"PS. Kokeilin. A7 toimii, mutta silti C - C7 - F - C7 - D7 - Gm - A7 muodostaa jotenkin tasaisesti nousevan jännitteen. Jos soittaa C - C7 - F - A7 - D7 - Gm - A7 niin tuo ensimmäinen A7 korostuu liikaa..."

C7 - F - C7 -soinnuilla ollaan siis rinnakkaisduurissa, joten lienee OK.

Jos alemman soittaa C - C7 - F - Am7 - D7 - Gm - A7, niin kohtaan
Am7 - D7 - Gm tulee sointukulkuun " IIm7 - V7 - Im -pienoismodulaatio". Jännitys säilyy säkeen loppuun A7-sointuun. Näin ei ainakaan tarvitsisi hakea bassoa kuin 'naapurista'.
Ja voit kokeilla myös Am7-soinnun kvinttikäännöstä, jolloin laskeva bassokulku F - E - D miellyttää ainakin meitä 'kävelevän basson' ystäviä.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 24-09-2013, 21:03:38

Am7 - D7 - Gm tulee sointukulkuun " IIm7 - V7 - Im -pienoismodulaatio". Jännitys säilyy säkeen loppuun A7-sointuun. Näin ei ainakaan tarvitsisi hakea bassoa kuin 'naapurista'.
Ja voit kokeilla myös Am7-soinnun kvinttikäännöstä, jolloin laskeva bassokulku F - E - D miellyttää ainakin meitä 'kävelevän basson' ystäviä.

En toistaiseksi ole ollut kiinnostunut opettelemaan perussointuja enempää tuolta haitarin bassopuolelta, mutta tuo Am7 toki tulee jos siitä että ottaa vasemmalla kädellä Am ja diskantista sen g:n (jota viulukin samaan aikaan soittaa). Pitää kokeilla.

Sama juttu koskee noita käveleviä bassoja. Kun mennään niihin niin sitten mä mieluummin soitan ne bassolla :) Vaikken sitä osaa senkään vertaa, niin sillä ne tulevat luontevammin. Tai sitten jos teen kotistudioäänityksiä, soitan bassoa myös koskettimilla.

Toki homman on tarkoitus toimia myös livenä duo-pohjalta. Mutta siinä mun pitää edetä pala palalta, siinä on totuttelemista, kun on 45 vuotta soittanut yksinään.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 24-09-2013, 21:03:38

Am7 on kyllä juuri sopivantuntuinen teholtaan tuohon, mutta F - Am siirtymänä suoraan haitarista vähän töksähtää. Se kaipaisi siihen sen käännöksen, pianolla toimii F - Am(7)/E oikein hyvin.

En tiedä... C C7 F C7 D7 ... on siitä hyvä että mikään ei hypi silmille, tai siis korville.

Maniskamies

"En tiedä... C C7 F C7 D7 ... on siitä hyvä että mikään ei hypi silmille, tai siis korville."

Hyvä juttu. Jälkimmäinen C7 voinee olla tavallinen C-sointukin sen g-sävelen aikana???

Nyt aamulla kirkkain silmin löysin e-mollissa olevan Mustanmeren valssin. Laitan sen sähköpostilla. Siinä on muutamia pieniä eroavaisuuksia sekä melodiassa että soinnuissa.

Mustanmeren valssi on tuttu jo lapsuusajan Lauantain toivotuista. Sen sävelmässä on muutama 'koukku', jotka tekevät siitä viehättävän ja tavanomaista mielenkiintoisemman.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 25-09-2013, 10:07:22
"En tiedä... C C7 F C7 D7 ... on siitä hyvä että mikään ei hypi silmille, tai siis korville."

Hyvä juttu. Jälkimmäinen C7 voinee olla tavallinen C-sointukin sen g-sävelen aikana???

Nyt aamulla kirkkain silmin löysin e-mollissa olevan Mustanmeren valssin. Laitan sen sähköpostilla. Siinä on muutamia pieniä eroavaisuuksia sekä melodiassa että soinnuissa.

Mustanmeren valssi on tuttu jo lapsuusajan Lauantain toivotuista. Sen sävelmässä on muutama 'koukku', jotka tekevät siitä viehättävän ja tavanomaista mielenkiintoisemman.

Nuotti tuli perille, kiitos. Siinähän tuo kohta menee  D7 - G - D - E7 eli käytännössä sama ratkaisu kuin minulla. Täytyy vertailla, ja katsoa millaiseksi meillä muotoutuu.

Maniskamies

Suoraan nuoteista soitettuna, tietysti alkujännityksen vähetessä kaveri soittaa paremmin:

http://www.youtube.com/watch?v=vGvD43j9UCc

olli

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 25-09-2013, 12:00:34
Suoraan nuoteista soitettuna, tietysti alkujännityksen vähetessä kaveri soittaa paremmin
Tämä "maxituska" on laittanut runsaasti omia soittojaan youtuubiin.  Kaikki on soitettu "samalla tyylillä"!  Soittaja on, mutta tyylinsä kullakin ;)

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 25-09-2013, 12:00:34
Suoraan nuoteista soitettuna, tietysti alkujännityksen vähetessä kaveri soittaa paremmin:

http://www.youtube.com/watch?v=vGvD43j9UCc

Mulla on ollut vähän sen suuntaista ajatusta, että hakisin säestyksessä semmoista tasaista, pitkää aaltoilua, tulee semmoisia mielikuvia tuosta tekstistä.