Suomen Harmonikkaliitto

Pienen 4-rivisen rakennusprojekti

Aloittaja risto, 03-03-2009, 01:26:07

« edellinen - seuraava »

risto

Kukaan teistä rakentajista ei sanout mitään tuohon hintakyselyheittooni Garmoshka ketjussa, mutta:

töissä en päässyt irti ajatuksesta rakennuttaa täällä pienikokoinen nätti 4-rivinen. Kun kellään ei tietenkään ole sellaiseen mitään suunnitelmia, tuli mieleen että kiinnostaisiko jotakuta rakentajaa sellainen yhteisprojekti - joka saisi kestää pitkään, vaikka pari vuotta- että neuvoantajien tuella, opastuksella ja yhteisymmärryksessä mallintaisin 3D cadillä tuollaisen 4-rivisen ja sitten kun kuvat ovat valmiit peli rakennettaisiin?

Älytön vai älyllinen ajatus?

PS. Niitähän voisi sitten tehdä tietysti N kpl lisää proton jälkeen, jos on muitakin kiinnostuneita...

squeeze

Onhan se totta, että tuonti haitareiden hinta on noussut aika lailla. Olet Risto oikeilla jäljillä.
Aikoinaan alko Suomalaisen haitarin valmistaminen tuon tuonti haitareiden hinnan nousun myötä.

Ei se ole ongelma valmistaa 4-rivinen haitari. Olisko se kromaattinen? Minkä kokoinen, äänikerrat, yms tietoa.

Toisaaltaan älytön ajatus on, mutta on tuossa itua. Koska haitarin valmistamiseen tarvittavat työkalut/taito on olemassa. Sekä parilla ihmisellä käytännön kokemusta jota siinä tarvitaan.

Ensimmäinen ammattimäärite. Harmonikkaa ei rakenneta, se valmistetaan. Taloja rakennetaan.

Siitä se lähtee, olen mukana projektissa.

Luukinen Accordions offers a full line of fine handcrafted custom made accordions.

Viljo

Voin olla mukana jollain tavalla. Omat projektit tosin vievät paljon aikaa. Lukekaa tämän päivän blogi, niin ymmärrätte tilanteen.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

risto

No mutta hei hienoa (!), toteutetaan, mehän ollaan aikuisina ja vapaita tekemään mitä meitä lystää. Itse olen suunnitellut ja rakentanut koneita muutaman kymmen vuotta työkseni, joten tällainen projekti on siinä mielessä leipähommaa, kohde vaan on täysin erilainen kuin koneet.

Pitkä aikavaraus projektille tarvitaan, koska rakennan parhaillaan erästä isohkoa konetta omaan käyttööni ja sen prioriteetti on 1. sijalla juuri nyt, että saan sen joskus valmiiksi. Kehitysvaihe ei myöskään saa rasittaa teitä ja viedä aikaa töiltänne neuvomisen lisäksi. Myös kustannukset jakaantuisivat pitemmälle aikavälille. Kun edetään rauhassa sutta tulee vähemmän.

Näin puolentoista päivän speksillä projekti olisi tämän suuntainen:

- 4-rivinen kromaattinen, näppäinten määrä X kpl

- 60 tai 72 bassoa

- äänikerrat 2 (Salterelle?) tai 3 (Castagnari?)

- koko samaa luokkaa kuin vastaava Saltarelle ja/tai Castagnari, pienempikin jos mahdollista.

- käytetään hienoja puulaatuja, intarsiaa ja tarvittaessa CNC tekniikkaa puuosien muodon ja koristeiden saamiseksi kauniiksi ja vähemmillä kustannuksilla. Tämä onnistuu luontevasti kun osat on 3D mallinnettuja.

- valmis suunnitelma mahdollista totetuttaa N kertaa, eli on käytettävä ratkaisuja joita saatavilla enemmän kuin 1 kpl, nimenomaan mielessä koneistot.

Omalta kannaltani katsoen suurin pähkinä on koneistot. Pitäisi saada jostakin kopioimisen arvoiset tai valmiit Stradella bassokoneistot ja diskanttikoneisto ja vaihtajien koneistot katsottavaksi. Näiden pohjalta mallintaisin ensin koneistot yhdessä välipohjien kanssa. Kysyä voisi tietysti myös Hohnerilta. Heillä on joitakin vanhoja pieniä haitarimalleja joissa on ainakin 60 bassoa ja joihin voisi saada varaosakoneistoja. Tässä on juuri se riski, että niitä ei ole saatavilla kuin muutama.

Eli mistä siis koneistot?

Viljo

Käytönnössä suunnitelussa kaksi kaavaa: käyttää italialaisia / saksalaisia osia, jolloin muutkin mekaaniset osuudet täytyy mitoittaa ko. materiaalien perusteella. Mekaniikan lopputulos muistuttaa tällöin enemmän tai vähemmän näiden maihden tämänhetkistä tuotantoa. Toinen vaihtoehto on tehdä suunnittelu itse ja teettää sellaiset osat, mitä ei pysty itse tekemään. Mekaniikka kannattaa siis suunnitella hyvin. Kun ne ja välipohjat ok, niin rungon rakentaa kyllä suhtnopeasti.

Itseltäni löytyy välineet pintaintarsian tekemiseen, syväintarsiaa voisi harkita, mutta tuskin tarpeellista...

squeeze

Basso koneistoja varten on lankaa ja hitsauskone. Basso nappulavarret alumiinista ja niitä saa esim valmiina italiasta. Diskantti koneisto osiin saadaan osat  kaikki joko kotimaasta tai Italiasta.

Baasokoneiston mallin saa vaikka tehtyä jostain 5-rivisestä, kun sen purkaa ja tekee kaavat osista.
Esim lasten malli jossa on 72 bassoa. Samoin diskantti koneiston.
Mittoja joutuu kuitenkin muuttamaan, riippuen siitä minkä kokoine haitarista tulee.

3-äänikertainen ehdottomasti.

Joko massiivi puusta tai viilutettua vaneria.

Liian pieneksi ei haitaria kannate tehdä, jotenkin sen ääni kärsii. Mutta katon gastan ja saltarelli koot. Kerron lisää sitten soivien äänten määrästä yms
Luukinen Accordions offers a full line of fine handcrafted custom made accordions.

risto

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 03-03-2009, 12:13:46
Käytönnössä suunnitelussa kaksi kaavaa: käyttää italialaisia / saksalaisia osia, jolloin muutkin mekaaniset osuudet täytyy mitoittaa ko. materiaalien perusteella. Mekaniikan lopputulos muistuttaa tällöin enemmän tai vähemmän näiden maihden tämänhetkistä tuotantoa.

Tämä olisi varmasti helpoin tie, mutta myyvätkö italialaiset ulos pienien kromaattisten koneistoja? Hohnerille voisin kyllä laittaa kyselyn.

Lainaa
Toinen vaihtoehto on tehdä suunnittelu itse ja teettää sellaiset osat, mitä ei pysty itse tekemään. Mekaniikka kannattaa siis suunnitella hyvin.

Tämä olisi ihan kiinnostava ajatus, siis tehdä täällä kaikki. Silti malli pitäisi olla, että pääsee perehtymään koneistoihin.

Lainaa
Itseltäni löytyy välineet pintaintarsian tekemiseen, syväintarsiaa voisi harkita, mutta tuskin tarpeellista...

OK, jos käytetään CNC:tä upotukset saadaan todella nopeasti ja tarkasti.

risto

Lainaus käyttäjältä: squeeze - 03-03-2009, 12:24:14
Basso koneistoja varten on lankaa ja hitsauskone. Basso nappulavarret alumiinista ja niitä saa esim valmiina italiasta. Diskantti koneisto osiin saadaan osat  kaikki joko kotimaasta tai Italiasta.

Baasokoneiston mallin saa vaikka tehtyä jostain 5-rivisestä, kun sen purkaa ja tekee kaavat osista.
Esim lasten malli jossa on 72 bassoa. Samoin diskantti koneiston.
Mittoja joutuu kuitenkin muuttamaan, riippuen siitä minkä kokoine haitarista tulee.

3-äänikertainen ehdottomasti.

Joko massiivi puusta tai viilutettua vaneria.

Liian pieneksi ei haitaria kannate tehdä, jotenkin sen ääni kärsii. Mutta katon gastan ja saltarelli koot. Kerron lisää sitten soivien äänten määrästä yms

Selvä, nyt tarvitaan sitten konkreettisia vaihtoehtoja. 3 äänikertaa varmaan paras. Ei vaneria, täyttä tavaraa. Pieni koko on minusta juuri se oleellinen juttu.

Pitää valmistautua töihin menoon, palataan.

squeeze

Toi castagnarin maciga junior koko olisi aika hyvä.

risto

Pakko nyt mennä, mutta kysyn vielä, että saisiko tämän topikin alueelle, jonka näkevät vain rekisteröidyt käyttäjät? Entä myöhemmin, kun/jos homma lähtee etenemään, onko mahdollista, että topikin näkevät vain ne, jotka tavalla tai toisella ovat siinä mukana?

olli

Tuotekehitys; miten porukka haluaa?  Jos on julkista, niin rahahommissa tulee ennen pitkää riitaa.  Kuka keksi ja mitä?  Paljonko tuloista kuuluu mulle?  Itse en ole tähän projektiin lähtemässä, mutta kannattaa miettiä asioita.  Perustakaa esim. "suljettu projekti", miten se sitten onnistunee.  Jos rahasta ei ole kyse, niin sitten täysin avointa hommaa.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Antaa tämän pätkän olla julkinen, kun ei tässä nyt mitään ratkaisevaa ole keskusteltu. Voi harkita mm. sähköpostirinkiä kiinnostuneiden kesken.

risto

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 03-03-2009, 18:00:35
Antaa tämän pätkän olla julkinen, kun ei tässä nyt mitään ratkaisevaa ole keskusteltu. Voi harkita mm. sähköpostirinkiä kiinnostuneiden kesken.

OK.

Jos nyt konkreettisesti lähdetään liikkeelle, niin mitä ehdottaisitte koneistojen hankkimisen suhteen. Siis ihan käytännössä toteutettavia ehdotuksia, hankintapaikkoja tai muita vaihtoehtoja, joista pääsee oikeasti liikkeelle. Tuo kahden vuoden aikataulu voi kenties olla turhankin pitkä, jos asian saisi heti jotenkin nytkähtämään liikkeelle, siis puheesta tekoihin.

squeeze

Eiköhän rungon tekeminen olisi se mistä voi aloittaa. Koneistot voi tehdä itse, tarvikkeita saa kotimaasta tai Italiasta.

risto

Lainaus käyttäjältä: squeeze - 04-03-2009, 00:08:46
Eiköhän rungon tekeminen olisi se mistä voi aloittaa. Koneistot voi tehdä itse, tarvikkeita saa kotimaasta tai Italiasta.

Kyllä mä oon vakaasti sitä mieltä, että koneisto ensin ja sitten kotelo ympärille. Tää syystä, että tietää mitä oikeasti tilaa tarvitaan.

Voisi sen tietysti noinkin päin tehdä, mutta minusta on parempi selvittää vaikein osa ensin ja kotelot todellisen tilantarpeen perusteella.

squeeze

Lainaus käyttäjältä: risto - 04-03-2009, 00:33:35
Lainaus käyttäjältä: squeeze - 04-03-2009, 00:08:46

Kyllä mä oon vakaasti sitä mieltä, että koneisto ensin ja sitten kotelo ympärille. Tää syystä, että tietää mitä oikeasti tilaa tarvitaan.

Voisi sen tietysti noinkin päin tehdä, mutta minusta on parempi selvittää vaikein osa ensin ja kotelot todellisen tilantarpeen perusteella.

Joo voi koneistot tehdä ensin ihan hyvin. Tarvii tehdä ns koneisto testipenkki tai koneiston kokoamis jigi. Välipohjien reijitys jako on hyvä olla tiedossa jo sillon jotta varret yms saa oikeille paikoille.
Laitan tohon kuvan yhdestä kokoamis jigistä.
Kuinka monta soivaa ääntä siihen tulee, se määrittelee kuinka monta esim diskantti vartta tulee+hiljaset äänet. Perustuksiltaan diskantti koneisto on norm 3-rivisen koneisto johon tulee 1-aupurivi.

risto

No täytyy sitten omatoimisesti ryhtyä etsimään ja kyselemään koneistoja maailmalta.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: risto - 04-03-2009, 13:01:13
No täytyy sitten omatoimisesti ryhtyä etsimään ja kyselemään koneistoja maailmalta.

Heitän tähän välikommentin. En ole kiinnostunut mistään projekteista senkumm., mutta jos vähällä rahalla halutaan näyttävä speli; niin miksei halvan Kiinassa tehdyn tai käytetyn jkmn. selluliodipurkin sisäkaluja voisi pukea prameisiin puukehyksiin. Tuunataanhan autojakin - jopa naisiakin - ja pidot paranee?

Itse soitinhan siitä ei parane, mutta se soittajan ego.

risto

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 04-03-2009, 19:33:40

Heitän tähän välikommentin. En ole kiinnostunut mistään projekteista senkumm., mutta jos vähällä rahalla halutaan näyttävä speli; niin miksei halvan Kiinassa tehdyn tai käytetyn jkmn. selluliodipurkin sisäkaluja voisi pukea prameisiin puukehyksiin. Tuunataanhan autojakin - jopa naisiakin - ja pidot paranee?

Itse soitinhan siitä ei parane, mutta se soittajan ego.

Kyllä tuon on yksi ihan varteenotettava vaihtoehto, mutta onko kiinalaisilta saatavissa 4-rivisiä pieniä haitareita ja mistä?  Jos rupeaa tekemään uusi puuosia, mitä siitä sitten oikeastaan enää jäisi alkuperäistä, muuta kuin koneisto? Ja eikö se soitinkin siitä voisi parantua kun vaihtaisi hyvät kielet ja tekisi muuta tarvittavaa petrausta?

Muita vaihtoehtoja kun miettiin on tietysti olemassa Ranskan eBay, sieltä ostin ensimmäisen Ericani. Jos löytyisi käytetty halpa josta saisi kriittiset osat, jälleen siis koneistot. Mä näen tämän projektin oikeastaan ainoana suurena ongelmana koneiston löytymisen. Edit: tai paremmin sen, että itse en ole tutustunut kromaattisten koneistoihin, nollasta ei kannata lähteä keksimään pyörää uudestaan.