Suomen Harmonikkaliitto

Kultainen Harmonikka 2009

Aloittaja Viljo, 02-03-2009, 20:26:05

« edellinen - seuraava »

Viljo

Laitetaan nyt tuoreeltaan Kultaisen Harmonikan 2009 Finalistit tänne näin.

http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2009/03/kultaisen_ja_hopeisen_harmonikan_finalistit_julki_583518.html

Olin itse katsomassa Kultaisen semifinalin. Hautamäki oli mielestäni ehdottomasti paras. Kukaan muu ei pystynyt semifinaalissa valloittamaan yleisöä yhtä valovoimaisella lavakarismalla. Ikää taisi pojalla olla 15-16.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

No saapi sitten kuulla ja nähdä miten käy.  Tuon hopeisen "Suihkolan" olen nähnyt ja kuullut livenä maakunnassa.  Toivon luonnollisesti "oman maakunnan kilpailijalle" menestystä!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Nyt ne on sitten kuultu.  Näyttääpi tällaisen "vanhan hanuriharrastajan" korvissa oudolta tämä kilpailu.  Tavoitteena lieneepi päästä Riimusikaalisen voittajaksi, vaan ei sekään aina onnistu.  Kyllä katsojien puhelinäänestys selvästi osoitti, mistä kansa pitää.  Onhan tämä Kultainen harmonikka alunperin suomalaisen viihdeharmonikan Suomen mestaruuskilpailu.  Nyt siis yritetään mennä kansainväliseen suuntaan, joska valtaosa suomalaisista ei tykkää niin sentin vertaa.  Hyviä soittajiahan en kaikki olivat, ei siinä mitään.  Mutta se italialainen "päätuomari".  Kaikkea sitä. :o

Hopeisessakin näyttää erikoisuus vetoavan kansaan, joka äänestää puhelimella voittajaa.  Nyt oli vähärivinen voittaja.  Hyvä "jätkä", ei siinäkään mitään.  Saapi sitten nähdä 10 vuoden kuluttua, josko olisi viisrivisellä kultaista tavoittelemassa. ???

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: olli - 25-06-2009, 18:35:17
Nyt ne on sitten kuultu.  Näyttääpi tällaisen "vanhan hanuriharrastajan" korvissa oudolta tämä kilpailu.  Tavoitteena lieneepi päästä Riimusikaalisen voittajaksi, vaan ei sekään aina onnistu.  Kyllä katsojien puhelinäänestys selvästi osoitti, mistä kansa pitää.  Onhan tämä Kultainen harmonikka alunperin suomalaisen viihdeharmonikan Suomen mestaruuskilpailu.  Nyt siis yritetään mennä kansainväliseen suuntaan, joska valtaosa suomalaisista ei tykkää niin sentin vertaa.  Hyviä soittajiahan en kaikki olivat, ei siinä mitään.  Mutta se italialainen "päätuomari".  Kaikkea sitä. :o

Hopeisessakin näyttää erikoisuus vetoavan kansaan, joka äänestää puhelimella voittajaa.  Nyt oli vähärivinen voittaja.  Hyvä "jätkä", ei siinäkään mitään.  Saapi sitten nähdä 10 vuoden kuluttua, josko olisi viisrivisellä kultaista tavoittelemassa. ???

En eilen telkkarin lehellekkään päässyt; tänään vietin nautinnollisen parituntisen Ylen Areenalla:
http://areena.yle.fi/video/279218
- Tuollahan se tulee kuukauden verran.

Vanhalle jazzinsoittajalle Katarina Ahjoniemi oli mannaa - kyllä se "La Bella Figura" vetoaa muihinkin kun italialaiseen tuomariin - ihana enterteineri. "Säkkis" varsinkin säväytti.

- Yhdeksänvuotiaan Arttu Rajalan esitys 2-rivisellä oli myös mielestäni ihan huippu - etsi viisi virhettä - ihmiset älkää vaivautuko!

olli

Nyt on sitten riimuskin kuultu.  Ei tämä suomalainen pärjännyt, jäi jaetulle neljännelle sijalle.  Liekö tuo suomalaisten kansansuosikki (kakkonen kultaisessa) pärjännyt sitten sen paremmin?  Kaksi mestaria oli "taistelemassa" finaalissa.  Miksiköhän tuo Liber-tango on aina se ns. kaksintaistelukappale?  Ja toisaalta, miksi tällaista kaksintaistelua?  No ilmeisesti televisio-ohjelma vaatii tällaista "kliimaksia".  Vaikea oli voittajaa veikata, olin kyllä jo alussa hiukan tämän uusseelantilaisen kannalla.  Sen italialaisen "pääerotuomarin" vois jättää seuraavalla kerralla kotiin.  Turhanaikaisia kommentteja soittajille! :D

matvei

Niin hopeinen, kuin kultainenkin kisa kärsii suunnattomasti yleisön piittaamattomuudesta suorassa lähetyksessä. Tarkoitan sitä käsien läiskytystä. Kyllä sitä suosiota voi osoitta suorituksen jälkenkin. Tuskin kilpailija tarvitsee yleisön apua kisakappaleensa tahdittamisessa suorituksensa aikana, mutta sitä enemmän se varmaan häiritsee häntä, yleisöstä ja televisionkatsojista puhumattakaan. Järjestäjät voisivat kohteliaasti kertoa saliylsisölle, ettei käsien läiskytys ole suotavaa kilpailuesityksen aikana.
Matvei

olli

Olen täysin samaa mieltä.  Mikä siinä oikein on, kun yleisö yltyy taputtelemaan kesken soitannon (ja vielä väärään tahtiin useimmiten).  Minua ärsyttää myös toinen hanurikonsertteihin liittyvä juttu.  Useimmiten loppukappale on "Säkkijärven polkka".  Yleisö alkaa sitten viimeistään kolmannesta tahdista taputtelemaan (eivätkä pysy tahdissa).  Olisivat hiljaa ja antaisivat aploodit kappaleen jälkeen raivoisasti!

Viljo

Siellä salissa "salimestari" ohjeistaa yleisöä tuon tuosta taputtamaan. Niin ikään käsien heilutukset yms. yleisön yhteiset liikkeet ohjataan lavan etureunasta. TV:stä tätä ei kuitenkaan näe. Kyllä ne siellä salissa olevat joskus aloittaa ihan oman taputus-shown, mutta minkäs sille voi, jos eivät osaa taputtaa tahdissa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

make82

Minua kyseisissä kilpailuissa häiritsee vahva taustaorkesteri.
Ei oikein tahdo kuulla esim basso-käden työskentelyä kaikissa kohdissa. Minun mielestäni olisi parempi jos ei taustaorkesteria soittaisi ollenkaan kilpailu kappaleiden aikana.