Suomen Harmonikkaliitto

Kellään sormituskaaviota sähköisenä 5-riviselle? (vaikka C-duuri ja D-molli?)

Aloittaja Hjördis, 07-03-2013, 16:11:17

« edellinen - seuraava »

Hjördis

Tervehdys!

Saan näinä päivinä ensimmäisen 5-riviseni kotiin. Olen soitellut pianoharmonikalla puolisen vuotta. Uudessa vehkeessäni on suomalainen järjestelmä. Olen ostanut sormitusoppaita parikin kappaletta, mutta sattuneista syistä ne eivät kerkiä ennen harmonikkaa apuun. Onko sähköisenä kenelläkään olemassa tai onko jossain nettisivulla mitään ohjetta esimerkiksi C-duurin ja D-mollin tai jomman kumman sormittamiseen suomalaisella järjestelmällä. Olen ajatellut aluksi soittaa 3:lla rivillä yksinkertaisia kappaleita, eikös näin ole suositeltu?

Jos jollain on apuja, eikä pysty tekijänoikeussyistä tähän viestiin liittämään ohjetta. Minua voi auttaa lähettämällä sähköpostia osoitteeseen [email protected]

Kiitos jo etukäteen!

eikkajuhani

Tässä uutena harrastajana olen törmännyt V. Ahvenaisen sormitus-(suosituksiin) ja joitakin niistä pidän melkein mahdottomina. Kun soitetaan
alekkaisia näppäimiä esim. 1 ja 4 sormilla, hän ehdottaa siitä harppausta
korkeammalle äänelle 1- sormella, siis peukalolla. Mielestäni paljon luontevammin käy tuo 4 sormi etenkin jos välittömästi palataan takaisin matalampiin ääniin. Tässä taidan muistella Ahvenaisen sormitus Suositusta, Elämää juoksuhaudoissa kappaleessa...
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

Hannu S

Laitoin yhden sormitustavan. Toivottavasti on apua. Siinä on kuitenkin askeikkoharjoitukset niin sisä-, keski- että ulkorivisormituksille lyhyesti esitettynä priimi, terssi, seksti, terssikvartti, terssiseksi ja oktaaviharjoituksin. Taisipa olla myös kromaattiset, pieni terssi, suuri seksti, oktaavit mukana, jos oikein muistan. Senkin kun opettelee, niin aikapitkälle jo pääsee.

Tärkeäähän on kiinnittää huomiota siihen, että käden asento ranteessa pysyy suorana ja rentona. Soittaessasi ylöspäin meneviä säveliä ei kannata siirtää etusormea keskisormen ylitse tai keskisormea nimettömän ylitse ja alaspäin mentäessä päinvastoin, jotta ranne pysyisi oikeassa asennossa. Peukaloa kannattaa käyttää, kun on välttämätöntä ja luontevaa. Sormitus on mielestäni silloin aika hyvä, kun ranne pysyy rennosti suorana ja asteikot soittaa legatossa sujuvasti. Kuitenkin eri sormitusopit ovat suuntaa antavia eikä kiveen veistettyjä ohjeita. Kaikilla alan opettajilla on toimiva sormituksensa ja huippusoittajat näyttävät käyttävän eri sormitusten yhdistelmiä, mistä on tullut heidän oma sormituksensa ja soitto on niin ihailtavan helpon näköistä. Enkä oikein tiedä mikä ero sormituksessa on suomalaisen ja eurooppalaisen järjestelmän välillä. Rivit vain vaihtuu.

Hjördis

Kiitos neuvoista ja avuista. Nyt on tarvittava materiaali kasassa. Soitettuani puolisen vuotta piano haitaria ja joskus aieemin muutaman vuoden pianoa, täytyy sanoa parin soitto päivän kokemuksella 5-rivisestä, että onhan uskomaton järjestelmä. Kunhan oppii "uuden kielen" eli saa selkärankaan nämä näppäimen paikat niin on kyllä helppoa ja nopeaa soittoa! Siihen oppimiseen on tosin vielä matkaa :D

Nimimerkillä eikun eikun - no nyt löyty