Suomen Harmonikkaliitto

Nuottikirjoja haitarille

Aloittaja risto, 01-01-2009, 14:20:31

« edellinen - seuraava »

risto

Osaatteko suositella nuottikirjoja, jotka on tehty nimenomaan harmonikalle. Siis sellaisia, joissa on basso- ja diskanttisormitukset merkittynä. Kiinnostaa kaikenlaiset evergreenit, Beatles, yms.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: risto - 01-01-2009, 17:24:53
Nuottikirjoista voisi tietysti olla pysyvä ja kasvava osio itse pääsivuilla (ellei jo ole).

Nyt on  :)
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Viljo

Lainaus käyttäjältä: risto - 02-01-2009, 20:06:21
No nythän voit harjoitella postin siirtämistä, tämä kai kuuluisi nuottitelineosioon.

No harjoitellaan :P

Seppo

Nuottikirjoja on ainakin yksi mielestäni hyvä opus , eli Suuri harmonikkakirja .
Se on monessa kirjastossakin , eikä ole varmasti mikään huono ostoskaan . Siinä riittää
aika pitkälle jo repertuaaria ja harjoiteltavaa.
Siihen ei kylläkään ole laitettu sormituksia.
Sitten Ahvenaiselta on ilmestynyt vihkosarja , missä on ihan hyviä kappaleita (muitakin , kuin Veikon omia) ja siihen on merkitty sormitukset . Sormitusten suhteen kannattaa kylläkin
olla hieman kriittinen, sillä sellaista kappaleen sormitusta en ole vielä tavannut , mikä kaikille sopisi ja mistä kaikki voisivat olla yhtämieltä .
Sitten meillä on monella irtonuotteina monta mapillista kappaleita , joihin on joku mestari merkinnyt myös sormitukset . Tällainenhan on ihan hyvä foorumi kysäistä , jos etsii jotain kappaletta tai sormituksia . En tiedä miten luvallista se sitten on lähetellä sellaisia  , mutta tuskin siitä linnaa saa. 8)

Viljo

Tuo Suuri Harmonikkakirja on painoksena ilmeisti loppunut ihan kaikkialta. Uudesta painoksesta ei ole tietoa... Jos jostain saa, ni kannattaa ostaa heti pois.

Lainaus käyttäjältä: Seppo - 04-01-2009, 09:02:33
Sitten meillä on monella irtonuotteina monta mapillista kappaleita , joihin on joku mestari merkinnyt myös sormitukset . Tällainenhan on ihan hyvä foorumi kysäistä , jos etsii jotain kappaletta tai sormituksia . En tiedä miten luvallista se sitten on lähetellä sellaisia  , mutta tuskin siitä linnaa saa. 8)

Menennään nuottien copyrightien mukaan. Jos tänne tulee jotain tekijänoikeuslain vastaista, tai epäilys tälle on suuri, niin joudun valitettavasti poistamaan ko. tiedostot. Jos lähetätte keskenään jotain, niin tehkää mitä lystäätte. Sähköpostiviesteistänne minä en ole vastuussa :P

risto

Kiitos Seppo tiedoista, täytyy yrittää pitää silmät auki tuon kirjan suhteen. Euroopasta varmaan löytyy paljonkin nuottikirjallisuutta eurooppalaiselle järjestelmälle. Tässä onkin hyvä aasinsilta seuraavaan postiini, jonka laitan erikseen tästä oman otsikon alle.

PS. Poistin tästä ketjusta tarpeettomat aiheeseen kuulumattomat välikommenttiviestini, jotka koskivat postin siirtoa jne..

Viljo

Lainaus käyttäjältä: risto - 04-01-2009, 11:26:32
Euroopasta varmaan löytyy paljonkin nuottikirjallisuutta eurooppalaiselle järjestelmälle.

Tuossa on mielestäni aika vaarallinen ajatteluvirhe. Käytännössä mitä tahansa musiikkia voidaan soittaa millä tahansa järjestelmällä. Oppikirjoissa löytynee paljon eri koulukuntia niin kotimaasta kuin ulkomailtakin.

sejase

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 05-01-2009, 21:16:07
Euroopasta varmaan löytyy paljonkin nuottikirjallisuutta eurooppalaiselle järjestelmälle.

Tuossa on mielestäni aika vaarallinen ajatteluvirhe. Käytännössä mitä tahansa musiikkia voidaan soittaa millä tahansa järjestelmällä. Oppikirjoissa löytynee paljon eri koulukuntia niin kotimaasta kuin ulkomailtakin.

Olen samaa mieltä, mikään järjestelmä ei sido musiikkia. Itse olen tilannnut Sveitsistä venäläisen Viktor Romanko Vivaldi sovituksia. Ne on kirjoitettu melodiabasso soittimelle ja diskantti sorimitettu venäläis/belgialaiselle sormiolle, mutta mitään teknistä ongelmaa niissä en ole soittaa standardi bassolla ja suomalaisella diskanttijärjestelmällä. Soitaajan taitotaso on ainoa joka määrittelee sen onnistuuko soittaminen vai ei.
Säälin saa ilmaiseksi.
- Kateus pitää ansaita.

risto

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 05-01-2009, 21:16:07

Varmasti voi, kyse tässä on kuitenkin siitä, että koska olen aloittelija kaipaan soitinkohtaisia nuotteja, joissa on esitetty sormitukset tukemaan oppimista. Itsehän transkriptoin musiikkia soitetettuna eri soittimilla ja sovitan sitä toisille.

KurttuPaavo

Mua kiinostais semmoinen nuottikirja missä olis ihan haitarille tehtyjä nuotteja esim. Beatleseista ja näistä uudempien komppien biiseistä. Mua kiinnostais jumalattoman paljon semmoinen tieto kuinka yksi haitaristi soittaa esim. bossanovaa Brasiliassa, siis bassopuolen kanssa.

risto

Lainaus käyttäjältä: KurttuPaavo - 06-01-2009, 04:40:18
Mua kiinostais semmoinen nuottikirja missä olis ihan haitarille tehtyjä nuotteja esim. Beatleseista ja näistä uudempien komppien biiseistä. ...

Just tätä yritin kysellä tuossa topikin alussa. Täytyy varmaan kysellä ulkomaan palstoilta. Jotain vois tietty löytyä tiskiltäkin Musiikkifasulta kun vaan menis ja kävis.

KurttuPaavo

Yes, tuota tiesin sinunkin tarkoittaneen. Esim. beat-komppisten kappaleiden ei luulisi olevan yhtään vaikeampia kompata kuin esim. beguinet. Motoriikastahan noissa vaan on kyse.Ja sulla Risto kun on se digipeli niin saat vaikka akustisen basson perusbassolle ja kitaran soinnulle.

olli

Ruotsista löytyy www.blocket.se.  Kun en osaa tehdä linkkiä, niin kirjoitin polun tuonne Sohvalle.  Dragspelet sivuilla oli hanureiden lisäksi pari nuotteja myyvää.  Kappaleissa näytti esiintyvän Abba, Beatles ym.  Joten sieltä voisi vilkaista.  Sormituksia tuskin on?
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

KurttuPaavo

Jess, tuostahan näkee jo esimerkistäkin jotain , eivät ole ainakaan hinnalla pilattuja, kiitos.

maraur

No tilasitko KurttuPaavo nuotteja noista linkeistä. Minä tilasin vihkon Beatles- ja toisen jonkin hittibiisi vihkon. Toimitus pelasi eikä olleet kalliita.

risto

Ovat pianohaitarille varmaan, mutta bassot noista tietysti saisi. Itselläni lainassa Beatles Complete pianolle, näistä olin ajatellut sovittaa haitarille, mutta valmiit bassot olisivat tietysti siisti juttu.

olli

Ei nyt kirjoja.  Järjestin omia nuottejani mappiin.  Laskin että 95 hanurinuottia löytyy.  Ne ovat näitä perinteisiä "vanhaa tanssimusiikkia"-osastoon kuuluvia.  Olisi siinä harrastelijalle opettelemista, jos kaikki sormiin harjoittelisi. ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!