Suomen Harmonikkaliitto

"Etuheleet" - "Koristenuotit"

Aloittaja olli, 17-02-2009, 21:30:27

« edellinen - seuraava »

olli

Monissa hanurisovituksissa on nuotteihin kirjoitettu näitä "etuheleitä" eli "koristenuotteja".  Ne antavat väriä hanurikappaleisiin.  Itselle tuottaa ongelmia niiden soittaminen.  Joissakin hitaissa valssessa ehtii tahtiin ottaa sen nuottiin merkityn "etuheleen", mutta ei aina.  Löytyykö kumppaneilta jotain esimerkkikappaletta, jonka avulla näitä "etuheleitä" voisi harjoitella?
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

KurttuPaavo

Enkös mä laittanut sulle sen Könösen Eskon Valssirykelmän? Siinä niitä on riittämiin.

TAA

Hyvä harjoitus on Lasse Pihlajamaan Nuoruusmuistoja. Yritä löytää alkuperäinen nuotti! :)
"Matka alkaa ensimmäisestä askeleesta."

olli

"Valssirykelmä" on muutenkin liian kiharainen, joten se jää lepäämään.  "Nuoruusmuistoja" olen yritellyt, ei tunnu hirveän vaikealta.  Löytyykö mitään erityisesti näiden "heleiden" harjoitteluun.  Hanurin soiton opuksissa ei näihin ole paljon kiinnitetty huomiota.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

risto

Lainaus käyttäjältä: olli - 18-02-2009, 13:18:06
"Valssirykelmä" on muutenkin liian kiharainen, joten se jää lepäämään.  "Nuoruusmuistoja" olen yritellyt, ei tunnu hirveän vaikealta.  Löytyykö mitään erityisesti näiden "heleiden" harjoitteluun.  Hanurin soiton opuksissa ei näihin ole paljon kiinnitetty huomiota.

Eiks niitä voi vaan lisätä sopiviin kohtiin niihin nykyisiin kappaleisiisi joita soitat?

ftamt

Etuheleet sopivat hyvin rauhallisiin vanhoihin venäläisiin valsseihin. Ottakaa Vesterisen ja Dallapén
hienostuneista levytyksistä oppia.Niissä on justiin sopiva määrä hyvällä maulla toteutettuna.
Liikaakaan niitä ei pidä viljellä. Veikko Ahvenainen on tehnyt Viljo Vesterisen nuottialbumin ja
siitä olisi hyvä katsoa, jos pääsette vihkoa jossakin näkemään.
Toivo