Suomen Harmonikkaliitto

minkämaalainen järjestelmä

Aloittaja Hjördis, 07-12-2012, 08:46:49

« edellinen - seuraava »

Anttiemil

No äkkiäpä vedit herneet nenääsi. Minä vastasin kysyjälle suoraan, enkä lahtenyt pohdiskelemaan ja esittelemään omia taitojani. Voin täältä minäkin poistua, jää sinä jaarittelemaan ja viisastelemaan.
Rahat ei riitä mihinkään, kun kaikki menee säästöön

olli

Elekää ny herneitä nennäänne vetäkö :D  Mielenkiintoisia mielipiteitä koko ketju.  Itse en osaa kolmirivisiä kommentoida, koska en ole koskaan niitä sylissäni pitäny.  2-äänikertasella piano-Hohnerilla aloitin - siis lastenhaitarilla armeijaiässä, sitten on viisriviset olleet harrasteena. Ostinhan minäkin kerran lehti-ilmoituksen perusteella antiikkihaitarin vuodelta 1917.  Wilhelm Lanka oli nimeltään.  Soitin myyjälle ja tiedustelin kuntoa; oli kuulemma ammattilainen tarkistanut. Soiva peli piti olla.  Ostin.  Peliä ei voinut soittaa lainkaan - vuoti kuin seula - näppäinjärjestelmä oli myös joku muu kuin suomalainen.  No 150 euroa meni, mutta sain koristeen työhuoneeni hyllylle.  ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Anttiemil - 10-12-2012, 19:53:44
No äkkiäpä vedit herneet nenääsi. Minä vastasin kysyjälle suoraan, enkä lahtenyt pohdiskelemaan ja esittelemään omia taitojani. Voin täältä minäkin poistua, jää sinä jaarittelemaan ja viisastelemaan.

En mä sulle, vaan kun ylipäänsä tunnen olevani vähän aina oppositiossa tällä foorumilla. Arvelen että se johtuu siitä etten ole tyypillinen haitarinsoittaja.

Vastasit suoraan kyllä, mutta kumpikaan meistä ei taida tietää kysyjän tilanteesta tai tarpeista mitään, eikä myöskään tuon soittimen kunnosta. Siitä tämä minun tapani käsitellä asioita, että jokainen saa lopulta itse miettiä mitä tarvitsee, sen sijaan että tekisi niinkuin minä sanon.

Ei mulla ole mitään taitoja, ainakaan semmoisia mistä olisi tällä foorumilla mitään iloa. Olin vain jokunen vuosi sitten itse siinä tilanteessa että halusin kokeilla haitarinsoittoa. Niitä kokemuksia tässä vain. Ainakaan mulle silloin jokunen vuosi sitten neuvo hankkia vajaan tonnin käytetty ei olisi paljon auttanut. Oikeat ratkaisut on aina tapauskohtaisia. Onko pianohaitaria soittava aikomassa kokeilla näppäinhaitaria vai ollaanko perheen lapselle ostamassa haitaria musiikkiopistokäyttöön jne.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 10-12-2012, 20:16:53
Lainaus käyttäjältä: Anttiemil - 10-12-2012, 19:53:44

En mä sulle, vaan kun ylipäänsä tunnen olevani vähän aina oppositiossa tällä foorumilla. Arvelen että se johtuu siitä etten ole tyypillinen haitarinsoittaja.

Vastasit suoraan kyllä, mutta kumpikaan meistä ei taida tietää kysyjän tilanteesta tai tarpeista mitään, eikä myöskään tuon soittimen kunnosta. Siitä tämä minun tapani käsitellä asioita, että jokainen saa lopulta itse miettiä mitä tarvitsee, sen sijaan että tekisi niinkuin minä sanon.

Ei mulla ole mitään taitoja. Olin vain jokunen vuosi sitten itse siinä tilanteessa että halusin kokeilla haitarinsoittoa.

Ensimmäisen haitarini ostin n. 7 vuotta sitten kirpparilta. Oli venäläinen panssarivaunu ja haisi pahalta. Painoi n. 14 kiloa ja mitään en tietänyt sormituksesta, kun mieli teki vain jotain uutta instrumenttia kokeilun vuoksi. Sitten lomamatkalla Italiassa vuotta myöhemmin osuin Castelfidardoon Adrian meren rannikolle ja siellä kierrellessäni näihin muihin "haitarikaupunkeihin". Vähäriviset kolahti heti. Niitä ne soitti katukahviloissa. Kokeilu on vieläkin kesken, vaikka fonit on etualalla.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 10-12-2012, 20:35:27

Ensimmäisen haitarini ostin n. 7 vuotta sitten kirpparilta. Oli venäläinen panssarivaunu ja haisi pahalta. Painoi n. 14 kiloa ja mitään en tietänyt sormituksesta, kun mieli teki vain jotain uutta instrumenttia kokeilun vuoksi. Sitten lomamatkalla Italiassa vuotta myöhemmin osuin Castelfidardoon Adrian meren rannikolle ja siellä kierrellessäni näihin muihin "haitarikaupunkeihin". Vähäriviset kolahti heti. Niitä ne soitti katukahviloissa. Kokeilu on vieläkin kesken, vaikka fonit on etualalla.

Sait plussan.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 10-12-2012, 20:16:09
Elekää ny herneitä nennäänne vetäkö :D  Mielenkiintoisia mielipiteitä koko ketju.  Itse en osaa kolmirivisiä kommentoida, koska en ole koskaan niitä sylissäni pitäny.

Onkos se kolmirivinen sen kummempi kuin että ajattelee apurivit pois viisirivisestä?

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 10-12-2012, 20:54:31
Elekää ny herneitä nennäänne vetäkö :D  Mielenkiintoisia mielipiteitä koko ketju.  Itse en osaa kolmirivisiä kommentoida, koska en ole koskaan niitä sylissäni pitäny.

Onkos se kolmirivinen sen kummempi kuin että ajattelee apurivit pois viisirivisestä?

Olihan koulussakin aikoinaan "apukoulu":-)

olli

Lainausta tulee liian paljon ;)  No kun en ole sitä kolmirivistä kokeillut,  olis mielenkiintoista senkin kokeileminen :P

olli

En hallitse noita "lainaushommia" -valitettavasti :o

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 10-12-2012, 22:43:07
Lainausta tulee liian paljon ;)  No kun en ole sitä kolmirivistä kokeillut,  olis mielenkiintoista senkin kokeileminen :P

Mä olen välillä kaksirivisellä soittanut pelkällä ulkorivillä, ikäänkuin se olisi yksirivinen. Että kuvittelee vain pois ne ylimääräiset rivit. Kolmirivisen kanssa on tietysti se ero että oikean kolmirivisen kahva olisi kapeampi ja ne kolme riviä heti siinä.

Nyt kun muistelen, niin taisin Tallinnan soitinkierrätyskaupassa kokeilla kerran kolmirivistä, mutta kun se oli B-systeemillä niin heikoksi jäi. Se olisi ollut hyvä-ääninen soitin muuten.

Kaifun

Hannu. Sulla on musiikkiharrastuksessasi melkosta laajuutta ja pohjaa. Senvuaksi sun kommenttisi ovat aina asijoita kivasti avartavia ja laajemmin taustottavija. Jatkat vaan samaan malliin, niin luat aktiivvisuutta ja tasoa.
Etkä oo todellakaan missään opposiittijossa, vaan koko lehykkäpalsta on saanut paljon virettä sun aktiivvisuuvvestas.

Mitä tuahon 3 keskirivin soitteluun tulee, nin perusrivi kolmosena se on hyvä opetella C-duuri ja A-molli perussapluunana, jota sitten siirtää muille riveille muiden sävellajien kyseessä ollen.
Tuassa peruskolmiossa ovat sointukäännökset lähes kaikissa kvinttikiarron soinnuissa kätevän pystylinjassa, mikä tekee säestys/komppisoittamisen kivan levolliseksi.

Paasaan tuan rivikolmosen vaiholla harrastajasoittajille tuavan helpotuksen vuaksi. Nuaret ammatillisuuteen tähtäävät ovat asija erikseen.

Viljo

Joopa joo. Tuo käyttääkö kolmea riviä vai viittä riviä on vähän sellainen muna-kana -kysymys. Mielestäni Jukka Ollila kirjoitti aikoinaan aika hyvin mainitessaan, että kolmen rivin kätön hyvin hallitsiminen on avain parempaan 5-rivisen käyttöön. Itse koen sen myös rajoittavana tekijänä, mutta keikkamuusikot tätä 3-rivin taktiikkaa tarvitsevat, ei niinkään taidesoittajat tai jotain pirullisia kuvioita vääntävät soittajat. Näissä biiseissä sävellajit harvoin muuttuvat ja kaikkia rivejä on yksinkertaisesti käytettävä jotta sormitukset olisivat luontevat ja niin pois päin.

Sitten toinen puoli on tuo soundi. Näissä venäläisissä halpispeleissä(kin) on sellaiset bassosoundit, mitä ei kyllä löydy italialaisista vastaavanlaisista peleistä. Pitää mennä 1920-luvun soittimiin tai sitten isoihin konserttisoittimiin. Jos tykkää soundista, niin käytännössä suurin osa tapauksista tarkoittaa sitä, että venäläisen pelin sen on oltava. Miinuksena on käytännössä suuri ilmankulutus, koska kielet eivät ole mitään parhaita mahdollisia.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Hannu S

Kyllähän se on hienoa kuunneltavaa ja katsottavaa, kun venäläisryhmä esiintyy. Siinä hanurit, balalaikat ja laulu soi ja ripaskaa tanssitaan. Kaikki on akustista. Annetaan kaikki kunnia näille ammattilaisille ja hienoille kaunisäänisille soittimille ja kuoroille. On sitten toinen asia miten itse suomalaisena harrastaa harmonikan soittoa, yksin, yhdessä, humppapoppoossa, jazz-bändissä, orkesterissa, akustisena, midi-hanurilla, syntikka bassolla jne. Kyllähän Leningrad Cowboys soitti karmoskalla kuin myös jotkut muutkin Rock-bändit. Tosin näissä tapauksissa he eivät kyllä sitä bassopuolta käytä. Tarpeen mukaanhan se soitin on valittava. Näkisin, että harmonikan olisi hyvä sointua yhteen muiden instrumenttien ja laujalan kanssa. Tällöin karmoska jää aika kapea-alaiseksi soittimeksi suomessa soitettavaa musiikkia ajatellen, vaikka soveltuukin hyvin tiettyyn musiikkiin.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: C Griff - 11-12-2012, 11:48:41
Kyllähän Leningrad Cowboys soitti karmoskalla kuin myös jotkut muutkin Rock-bändit. Tosin näissä tapauksissa he eivät kyllä sitä bassopuolta käytä. Tarpeen mukaanhan se soitin on valittava. Näkisin, että harmonikan olisi hyvä sointua yhteen muiden instrumenttien ja laujalan kanssa. Tällöin karmoska jää aika kapea-alaiseksi soittimeksi suomessa soitettavaa musiikkia ajatellen, vaikka soveltuukin hyvin tiettyyn musiikkiin.

Tarkoitatko nyt, kun puhut noista bändeistä, todella karmoskaa (kaksirivistä) vai venäläisiä pelejä yleensä. Sen tiedän että pohjoisruotsalaisessa Rajraj Bandissä soittava Hasse Notsten soittaa karmoskaa, tosin hänen ykköspelissään on Matti Luukisen tekemät sisuskalut, ja uusi peli tietääkseni tulossa Castgnarilta.

(Raj-Raj Bandin soittoa löytyy Youtubesta, esim. http://www.youtube.com/watch?v=rDZh_s5NASk . Videoilta kuultuna on vaikea erottaa Hassen karmoska ja Fredrikin viisirivinen.)

Olen itsekin sitä mieltä, että venäläiset pelit, ainakin karmoskat joista itsellä on kokemusta, sopivat juuri tietynlaiseen musiikkiin. Nykyään kyllä noita pelejä tehdään Italiassa ja Saksassa ja miditettynäkin. Silloin pitää tehdä ero systeemin ja pelin välillä.

Mutta kyllä nämä läntiset pelit voivat yhtä lailla käydä yksipuolisiksi. Itse en esimerkiksi ole aivan tyytyväinen siihen miltä tuon 3-äk. Bugarin basso kuulostaa, mutta ei sitä silloin ihan aloittaessa osannut ajatella.

Hannu S

Täytyy tutustua paremmin noihin venäläisiin peleihin. On todella tunne niitä kovin hyvin.  :)