Suomen Harmonikkaliitto

Nuottiohjelmat (atk)

Aloittaja olli, 13-02-2009, 18:23:53

« edellinen - seuraava »

olli

Minkälaisia nuottiohjelmia käytätte?  Vai onko se nuotinnusohjelma?  Tietokoneella kuitenkin kirjoitetaan nuotteja.  Itse olen kokeillut Capella-demoversiolla puolisen vuotta.  Ohjelma on Windows-pohjainen suomenkielinen juttu.  Olen aikeissa investoida, mutta haluaisin vaihtoehtoisten ohjelmien tietoja ja mielipiteitä niistä.  Capellassa on valmiita pohjia erilaisille soittimille ja kokoonpanoille (sinfoniaorkesteria myöten).  Hanuripohja kuitenkin puuttuu.  Koskettimissa on urut ja piano.  Urkuihin tulee kaksi diskanttiriviä (g-avain) ja yksi bassorivi (c-avain).  Pianolle tulee kumpaakin yksi.  Pianopohjaa olen käyttänyt.  Urkupohjaa käytin kirjoittaessani kahdelle hanurille sovitusta.  Hintakin lienee kohtuullinen n. 200 euroa.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

TAA

Itse olen käyttänyt mm. Finale -ohjelmaa ja viimeksi sen helpotettua versiota PrintMusic!. Tässä linkki

http://www.finalemusic.com/

Myös tuo Sibelius -ohjelma olisi mielenkiintoinen, josko joku olisi käyttänyt sitä?

http://www.sibelius.com/products/sibelius/index.html
"Matka alkaa ensimmäisestä askeleesta."

Viljo

Mulle on Finale ja Sibelius tuttuja jollain tapaa. Sibeliuksella tuli intissä tehtyä aika paljon töitä. Se on sellainen, että kannattaa olla erillinen usb-koskettimisto tai muu vastaava. Tämän lisäksi on hyvä olla normaali näppäimistö. Läppäreillä on vähän hankala sitä käyttää ellei ole sitten erillistä numbadia. Eli se numeroalue siinä näppäimistön oikeassa laidassa. Tässä ohjelmassa hyvänä puolena on harmonikan osalta rekisterimerkinnät, mikä taitaa puuttua Finalesta?

Oma käyttö loppui näillä ohjelmilla oikeastaan 2006, kun vaihdoin Linuxiin. Tähän on olemassa jokin hyvin yksinkertainen nuottiohjelma, mutta en siitä oikein innostunut silloin pari vuotta sitten. Voi olla tullut uusia ohjelmia tai päivityksiä...
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Olen tarkastellut myös tuota Finale-juttua.  Siitä ei liene suomenkielistä versiota.  Mun englanti on "eurosport"-luokkaa, en ole kieltä koskaan missään kulloinkaan opiskellut.  Täysin suomenkielinen sen ohjelman pitäisi olla (no Capella on).

olli

Ostin sitten sen Capellan (viimeisin versio, vuodelta 2008, demona oli 2004).  Tähän uusimpaan oli ilmestynyt myös "hanurimalli", joten ei tartte enää "pianomallilla" kirjoitella.  Hinta oli 185 euroa.  Postissa tullee muutaman päivän päästä.

Dragspel

Capella-ohjelmalla olen nuotteja kirjoitellut. Muutaman olen saanut "käännetyksi" MIDI-tiedostostakin nuotiksi. Olen soittanut "nänniurulla" kappaleen korpulle ja sitten vienyt tiedoston Capellaan jne..., joskus näihin "käännöksiin" kyllä joutuu tekemään naputtelemalla pieniä korjauksia joko soittovirheiden tai jonkun muun syyn seurauksena.

klezberg

Olen käyttänyt ensin Songwriteria ja sitten PrintMusicia, molemmat Finalen halpisversioita. Riittävät ominaisuuksiltaan minun tarpeisiini, mutta tulee käytettyä sen verran vähän että en ole oikein oppinut sujuvasti nuotteja syöttämään tuolla. Hiirellä syöttäminen sujuu kyllä, mutta kun rupeaa näppäimistöllä (tietokoneen) syöttämään, niin siinä on omat kikkansa jotka sitten unohtuvat kun harvoin käyttää.

jomppe

Netistä löytyy ranskalaista alkuperää oleva Myriad - niminen nuotinnusohjelma. Sen ilmaisversiokin toimii, mutta tulostettaessa nuotin päälle tulee ns. vesileima, mikä ei kyllä nuotinlukua paljon häiritse. 20 euron maksusta voi rekisteröityä ja saa vesileimattoman version. On aika yksinkertainen ohjelma, mikä muistaakseni ymmärtää myös midiä. Saattaisi riittää monelle. Ohjelma löytyy kun kirjoittaa Googleen hakusanan myriad.
Itse olen käyttänyt keyboardin jatkeena nuotinnukseen ikivanhaa Cakewalkia. Äänen taltiointiin olen käyttänyt simppeliä Audacity -ohjelmaa, jonka  saa myös suomenkielisenä netistä.

risto

Lainaus käyttäjältä: jomppe - 18-08-2009, 21:36:47
Netistä löytyy ranskalaista alkuperää oleva Myriad - niminen nuotinnusohjelma.

Muistan joskus kokeilleeni, enkä muista, että olisi jäänyt negatiivinen mielikuva.

Itse olen viimeiset 8-9 vuotta käyttänyt myös halpaa n. 50e ranskalaista ohjelmaa nimeltä Tabledit. Hankin sen 5-kielistä banjoa ja maniskaa varten, kun sitä jenkit suosivat ja sillä tehtyjä banjosovituksia löytyi netistä valtavasi. Sen vahva puoli on nimenomaan erilaiset tabulatuurit ja kielisoittimille spesiaalit kommervenkin, mutta se näyttää myös nuotteina ja on erittäin nopea käyttää, syötän nuotit tabulatuuripuolelle. Sillä kirjoitan nyt myös hanurinuotit niin, että basso on alas viritetty kitara ja diskantti tällä hetkellä maniska (kun mun haitarilla ei pääse G:tä alemmaksi). Sitten vaan tulostaessa piilotan tabulatuurit ja jätän nuottirivit.  ;)

LainaaItse olen käyttänyt keyboardin jatkeena nuotinnukseen ikivanhaa Cakewalkia. Äänen taltiointiin olen käyttänyt simppeliä Audacity -ohjelmaa, jonka  saa myös suomenkielisenä netistä.

Tuttu ohjelma tuokin, ensimmäinen musiikkiohjelma jonka hankin. Silläkin pärjää.

Erittäin tärkeäksi koen itse Transcribe! nimisen audiosoftan, joka on tarkoitettu transkriptointiin. Siitä plokkaan biiseistä nuotteja ja kirjoittelen ne sitten Tabledittiin.

Crowbar

Moi,

Palaan tähän muutaman kuukauden vanhaan keskusteluun. Sain vinkin tällaisesta ilmaisesta nuotinnusohjelmasta http://www.musescore.org/ . Ohjelma on varsin helppokäyttöinen ja siihen löytyi myös suomenkieliset ohjeet. Itse olin yllättynyt ohjelman helppokäyttöisyydestä siitä että miksi tämä on ilmainen. Suosittelen kokeilemaan.

t.Matti

olli

Olen päässyt lähes "sinuiksi" tuon Capellan kanssa, joten en taida uusia ohjelmia enää mietiskellä.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Crowbar - 07-12-2009, 11:32:53
Moi,

Palaan tähän muutaman kuukauden vanhaan keskusteluun. Sain vinkin tällaisesta ilmaisesta nuotinnusohjelmasta http://www.musescore.org/ . Ohjelma on varsin helppokäyttöinen ja siihen löytyi myös suomenkieliset ohjeet. Itse olin yllättynyt ohjelman helppokäyttöisyydestä siitä että miksi tämä on ilmainen. Suosittelen kokeilemaan.

t.Matti

Saisinko selvityksen mitä esim. meikäläinen, joka soittaa kaiken korvakuulolta ilman nuotteja - siis opitut on tuolta aikojen takaa tai nykyään mm. JuuTuubia kuuntelemalla hyötyy ko. tai samankaltaisista tietokoneohjelmista?

Editz: Miksi lataisin winchesterilleni ohjelmistotuotteen, mitä en ehkä tarvitse.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 07-12-2009, 21:18:17

Saisinko selvityksen mitä esim. meikäläinen, joka soittaa kaiken korvakuulolta ilman nuotteja - siis opitut on tuolta aikojen takaa tai nykyään mm. JuuTuubia kuuntelemalla hyötyy ko. tai samankaltaisista tietokoneohjelmista?

Editz: Miksi lataisin winchesterilleni ohjelmistotuotteen, mitä en ehkä tarvitse.

Jos et sitä tiedä tarvitsevasi, niin todennäköisesti et tarvitsekaan. No, vaikkei itse tarvitsisi nuotteja, niin kaipa niitä voi joskus joutua muille kirjoittamaan. Mutta varmaan senkin tietäisit itse :) Luulenpa muuten että nuotinnusohjelmien pääasiallinen käyttö saattaa juuri olla nuottien kirjoittamista muita kuin itseä varten.

Enpäs olekaan aikoihin kuullut tuota winchesteriä!

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 07-12-2009, 21:27:20

Enpäs olekaan aikoihin kuullut tuota winchesteriä!

Historian havinaa - näin haitaripalstalla;-)

Kaifun

Pukari rasvaa ja kiillottaa linkkulukko-vinsuvaan aatellen ens kevättä ja etttä sais venneesä taas vesille ja saaristoon. Merihättään.
Samalla se talvenaikana lattaillee tuplamäärällä ruutija melkoset määrät panoksija joilla se hätistää saarija vallottavia merimehtoja.
Että jos taas ens kesänä näätte suamenlahen saaristossa merihättää hosuvan mustanaaman, nin se ei oo välttämättä mikkää nekkeri, vaan se voi olla ruudinsavusta naamamusta pukari. Se on siitä ihmeellinen pasivitsi, että sille ruudinhaju on hajuvettänsä.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Kaifun - 07-12-2009, 22:09:18
Pukari rasvaa ja kiillottaa linkkulukko-vinsuvaan aatellen ens kevättä ja etttä sais venneesä taas vesille ja saaristoon. Merihättään.
Samalla se talvenaikana lattaillee tuplamäärällä ruutija melkoset määrät panoksija joilla se hätistää saarija vallottavia merimehtoja.
Että jos taas ens kesänä näätte suamenlahen saaristossa merihättää hosuvan mustanaaman, nin se ei oo välttämättä mikkää nekkeri, vaan se voi olla ruudinsavusta naamamusta pukari. Se on siitä ihmeellinen pasivitsi, että sille ruudinhaju on hajuvettänsä.

Älä Sinä nyt sotke näitä meidän ATK - miesten juttuja, sinä niistä mitään tiedä. Sinä et tiedä muutakuin haitareista. Ootku joskus nähnyt neekerin soittavan Säkkijärven polkkaa. Häh!

EditZ: Välillä tuntuu, että Sinusta on tullut suomen kurdi?

Kaifun

Oonhan mä nähny melko virheettömän nekkerin näkösen yrittävän soittaa ässäpolkkaa. Sillonku sä mulle ruutimustalla naamarillas esittelit mulle tilutustas. Jotenkin sinnepäinhän se hyvikin meni. Ja ku jyskytyksestä tulikuumma vinsu viäressäs jäähty.

Alati vallansa tuntuu, että susta on tullu pohjosmainen sunnibentonaali.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Kaifun - 07-12-2009, 23:11:42
Oonhan mä nähny melko virheettömän nekkerin näkösen yrittävän soittaa ässäpolkkaa. Sillonku sä mulle ruutimustalla naamarillas esittelit mulle tilutustas. Jotenkin sinnepäinhän se hyvikin meni. Ja ku jyskytyksestä tulikuumma vinsu viäressäs jäähty.

Alati vallansa tuntuu, että susta on tullu pohjosmainen sunnibentonaali.

Hei ihan totta! Älä kaikkia meidän vanhoja juttuja täällä paljasta! Alkaa oikeesti ottaa päähän, kun ei tiedä mitä porukkaa täälläkin on. Tajuatkos Kaifuuni - että se, että soittaa haitaria ja vaikka kuinka hyviä mestareita tälläkin palstalla kirjoittelee EI tarkoita sitä, että ovat TIETOTAITOSIA! Yleensä ne kysyy teknisiä juttuja, mutta onko niillä sielu? Juoko ne vettä niin paljon päivässä, että eivät kuivuta palkeita!!!!

risto

Miten tarkkaan saat omasta mielestäsi pelkästään korvakuulolta talteen noita juutuupi ynnä muita esityksiä, ja mihin "tarkkuuteen" pyrit? Kiinnostaa sen vuoksi, että minä en mitenkään saa nopeampia biisejä kovinkaan tarkkaan rekistereihini ilman, että hidastan ja käyn läpi tahti tahdilta.

Kaifun

Moderaattorin miäliks en levitä nyt enempää. Ittesensuuri on vanha suamalainen hyvveellinen maantapa.