Suomen Harmonikkaliitto

Harmonikkakilpailuvisailu

Aloittaja Hannu S, 16-10-2012, 13:35:40

« edellinen - seuraava »

Johannes 49

On tälläkin tontilla käyty. Ainakin perustuksia kurkkimassa. Rakennettu on sitten vähän eri järjestyksessä. Kuitenkin sokkelista alkaen.
No, onhan tässä värkkiä, vaikka useampaankin "Suomalaiseen Polkkaan".

https://www.youtube.com/watch?v=7Adno45wUjI

Tuosta viimeisestä valsissta olin löytävinäni Laihasen "Ota myös sydämeni" - valssin emmeitä. Kaiketi ollaan kuitenkin "Uralin Pihlajaan" kapsahdettu.

Seppo
Olen oppinut niin paljon virheistäni, että aion tehdä niitä lisää.

olli

Olavi lukee palkeissa, joten veikkaan Olavi Rantakangas!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

ftamt

Olli tiesi, että Olavihan se siinä! Minulla sattuu olemaan tuo valokuva alkuperäisenä. Kaksi hänen Kanadassa tehdyistä Beaver-levyistä on myös, mutta kolmas puuttuu vielä.
Toivo

ftamt

Tällä kertaa en haitaristia oikein tunnista, mutta laulajat ovat Reino Helismaa ja Lulu Paasipuro sekä kuuluttaja on Pekka Tiilikainen. Kuvan soittajan kasvot ovat sen verran valaistuneet, että villi arvaukseni on Esa Pakarinen.
Toivo

ftamt

Tuo Helismaa oli sitten myös väärä arvaus. Jään odottelemaan muita vastauksia ja lopullista oikeaa
tietoa.
Toivo

olli

Pudasta arvausta ;)  Toinen voisi olla Syysunelmia (A. Joyce), toinen vaikuttaa kappaleelta Valssi menneiltä ajoilta (I. Ivanovici) 8)
Kuten sanoitkin, nämä tulivat ensiksi mieleen ;)

Hannu S

Tuo päällimmäinen nuotti lienee Rakkauden kaiho.

Hannu S

Täytyi ihan tarkistaa. Löysin tuon nuotin, liitteenä. En tiedä tuon julkaisun nimeä, kun puuttuu kannet ja sivuja. Siinä on valsseja, marsseja, lauluja yms, säestysharjoituksia.
Kerro jo mikä on sen toisen sävellyksen nimi. Lieneekö kyseessä jokin Ivanovicin Opuksista, jossa teema esiintyy? Siitä kyllä hyvin löytyy menneiltä ajoilta sävelkulku. Myös toiselta sivulta, kun soittaa murretut soinnut pitkinä, mutta mikä liene ivanovicin  alkuperäinen teos. Ps, siivotessa kaappeja löysin vanhan Orient-Rosen valssin nuotin. Täytyy pelastaa talteen. Onko Pietrodeirolla tietoa K. Birger Asklöf nimisestä soittajasta, jonka jäämistöstä nuotit ovat?

Johannes 49

Tuo Hannun kirjanen on O.Y Fazerin "Harmonikkakoulu" vuodelta 1944. Olen jostain huutokaupasta sen vuosia sitten ostanut.
Ehdotin Veikko Ahvenaiselle, että hän laittaisi  53-54 -sivuilla olevan "Elomme Päivät" - marssin seuraavaan nuottijulkaisuunsa.
Hän halusi nähtäväkseen tuon kirjasen. Kertoi sitten kyseiseen kouluvihkoon vuosikymmeniä sitten tutustuneensa.
Ahvenainen kiinnostui asiasta ja lupasi, että "Elomme Päivät" ovat seuraavassa "Harmonikat Soimaan 22" julkaisussa mukana.

Otin kuvan kännykällä toivottavasti saatte selvän siitä.

Seppo

Hannu S

Siinäpä myös yksi esimerkki, miten sävellyksiä plagioidaan. Elomme päivät säveltäjä on Zernedzki.
https://www.youtube.com/watch?v=7lR6_CVDGzA
Kuunnelkaa sitten Veikko Lavin Prinsessan sukkanauha -kappale. Jopa kansalliskirjastossa säveltäjäksi on laitettu Veikko Lavi. Täysin sämä sävelkulku. https://kansalliskirjasto.finna.fi/Record/viola.185533
Suomessa pelimannin pitää vain olla tarkkana, missä tuota marssia esittää, ettei tule pelimannin penkiltä äkkilähtö.

Johannes 49

Tiedän kyllä Hannu mitä tuolla esityspaikan valinnalla tarkoitit.
Kuitenkin alkuperäisillä sanoilla tämä hieno marssi on sanomaltaan, ymmärtäisin, kaikkien hyväksyttävissä. Juutuubissakin kaksi vanhaa hyvää esitystä laulettuna.
Jos se jonkun verenpainetta nostaa, niin se kai kertoo enemmänkin kuulijasta, kuin sävelmästä/säveltäjästä sanoituksesta tai esittäjästä.

Tuosta vihosta ensimmäistä kertaa jotain tapaillessani ihmettelin miksi korvien ja sormien yhteenpelaaminen oli kovin ristiriitaista, kunnes tajusin tuon bassoklaavin nuottiavaimen.

Seppo

Lisäsin linkin Lasse Könösen harmonikkaesityksestä. Onhan siellä myös Matti Louhivuoren versio.

https://www.youtube.com/watch?v=EbUvaMkXDac

olli

Google käänsi näin: "Peruuttamaton aika", Armenialainen valssi, säv. A. Rosenberg. ;D
Löysin linkin: https://www.youtube.com/watch?v=DXRPJIvaDGM
Kuulostaa aivan kappaleelta "Valssi menneiltä ajoilta" :P

Hannu S

Pyysin venäläistä ystävääni lukemaan teksti. Hän suomensi: Armenialainen valssi, aika ei palaa takaisin, A. Rosenberg. 50 kopekkaa, pietari. Siitä ei tullut varmuutta onko Rosenberg säveltäjä vai onko nuotintanut. Itse en usko että säveltäjä olisi Rosenberg, kun ei ole Armenialainen nimi. Varmaankin on kyseisen nuotin kirjoittanut. Mutta menneiltä ajoilta valssin alkuperä jäänee armenialaiseksi lauluksi ja alkuperäinen säveltäjä tuntemattomaksi.

olli

Google käänsi tuon toisen: "Ei lopeta rakastaa", "Valssi", säv. Stsedrin ;)  Jospa hannu s kyselee venäläiseltä ystävältään tarkemman käännöksen!  Ei löytynyt youtuubista :P

Hannu S

Suomeksi se on " Rakastan sinua edelleen". Venäjän kieli on kulttuurikieli, missä tällaiset asiat pystyy ilmaisemaan lyhyesti. Kyse on siis vanhasta avioparista, pitkä yhteinen yhteiselo takana ja edelleen keskinäinen rakkaus elää ja tunne on vahva. Sitten se nimi tarkoittaa nuotin kirjoittajaa ei säveltäjää.

Johan

Lainaus käyttäjältä: Johannes 49 - 28-02-2016, 14:59:40
Tiedän kyllä Hannu mitä tuolla esityspaikan valinnalla tarkoitit.
Kuitenkin alkuperäisillä sanoilla tämä hieno marssi on sanomaltaan, ymmärtäisin, kaikkien hyväksyttävissä. Juutuubissakin kaksi vanhaa hyvää esitystä laulettuna.
Jos se jonkun verenpainetta nostaa, niin se kai kertoo enemmänkin kuulijasta, kuin sävelmästä/säveltäjästä sanoituksesta tai esittäjästä.

Tuosta vihosta ensimmäistä kertaa jotain tapaillessani ihmettelin miksi korvien ja sormien yhteenpelaaminen oli kovin ristiriitaista, kunnes tajusin tuon bassoklaavin nuottiavaimen.

Seppo

Lisäsin linkin Lasse Könösen harmonikkaesityksestä. Onhan siellä myös Matti Louhivuoren versio.

https://www.youtube.com/watch?v=EbUvaMkXDac

Minulla on myös tuo Fatzerin Harmonikkakoulu, lähes samanlainen kansi, mutta lukee kromaattisia italialaisia harmonikkoja varten ynnä muutamia kappaleita ja tansseja.
Sieltä olen kaivanut Elomme päivät vappurepertoariin, sieltä löytyi myös valssi Ole armollinen.
En ole löytänyt kirjasta merkintää painovuodesta, ja sen on joku jälkeenpäin pistänyt oikein koviin kansiin.

Johan

pietrodeiro

Siivoilin taas noita vanhoja nuottilaatikoita ja eteen tuli muutamia mielenkiintoisia juttuja joista saisi vaikkapa visailutehtäviä. Eräässä Viimeisiä levysäveleitä vihkossa oli oheinen sävelmä jonka säveltäjäksi on merkitty Johan Homan, mutta eipä tai olla oikein (ainakaan minun mielestä). Joten kysytäänpä että kuka on oikea säveltäjä ja mikä mahtaa olla alkuperäisen kappaleen nimi?

olli

Säveltäjää en tiedä, mutta tämä nimimerkki Dallpé30 youtuubissa lataa ansiokkaasti vanhaa musiikkia.
Arabia-marssihan sieltä löytyy Homanin soittamana, säveltäjää ei mainita
https://www.youtube.com/watch?v=s6zYw7ZeBhE

pietrodeiro

Niin, kaikenlaista mielenkiintoistahan siellä juutuubissa on, mutta kyseinen sävelmä ei ole alkujaan "Arabia marssi". Kokeilkaapas soitella kyseistä sävelmää ja kuulostella tuleeko mieleen jotain muuta "ympäristöä/tapahtumaa" missä kyseisen tyylistä musiikkia on esitetty?

olli

Tutunoloinen, ei vaan tule minulle nimi mieleen :D