Suomen Harmonikkaliitto

Flick Flack!

Aloittaja Urkuhaitari, 14-04-2012, 01:46:30

« edellinen - seuraava »

Urkuhaitari

Terve kaikille!

Oliskos kellään teistä konkareista heittää A.Vossenin Flick Flackin nuottia? :D olisi kova hinku opetella se :P

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Urkuhaitari - 14-04-2012, 01:46:30
Terve kaikille!

Oliskos kellään teistä konkareista heittää A.Vossenin Flick Flackin nuottia? :D olisi kova hinku opetella se :P

Jotenkin vähän kummastuttaa, kun aina pyydetään jonkun kappaleen "nuottia". Eikös sitä tarvita "nuotteja" siihen soittamiseen?

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 14-04-2012, 19:44:39
Lainaus käyttäjältä: Urkuhaitari - 14-04-2012, 01:46:30
Terve kaikille!

Jotenkin vähän kummastuttaa, kun aina pyydetään jonkun kappaleen "nuottia". Eikös sitä tarvita "nuotteja" siihen soittamiseen?

Nykysuomen sanakirja, joka nimestään huolimatta kuvaa suomenkieltä ennen vuotta 1967 jolloin opuksen toinen laitos julkaistiin, tuntee sanalle "nuotti" seuraavat merkitykset:

1. sävelen (taso-, isku- ja kestosuhteita osoittava) merkki
2. (mon.) nuottilehti, -vihko, -kirja (esim. laulun nuotit)
3. (kans. ja puhek.) sävelmä
4. (kirj.) = nootti

Eli kyllä Armandon kommentissa on perää, merkitys 2. on nimenomaan monikossa, siis "nuotit". Mutta kieli tietysti muuttuu, tuon sanakirjan tiedot on vähintään 45 vuotta vanhoja.

olli

Menipä saivarteluksi! >:(
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 14-04-2012, 21:50:00

No, toisia kiinnostaa enemmän kieli kuin toisia? Kyllä minäkin sen ikäinen olen että "onko sulla siihen nuotit" tuntuu paremmalta kuin "onko sulla siihen nuotti", mutta tämmöiset asiat muuttuvat ja niihin tottuu.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 14-04-2012, 23:01:18

No, toisia kiinnostaa enemmän kieli kuin toisia? Kyllä minäkin sen ikäinen olen että "onko sulla siihen nuotit" tuntuu paremmalta kuin "onko sulla siihen nuotti", mutta tämmöiset asiat muuttuvat ja niihin tottuu.

Mites sitten: Onko sulla siihen "lappu" vai "laput"?

olli

Menee vähän ohi asianomaisen nuottipyynnöstä.  Alettiin kielipoliiseiksi.  Mulla on vähän samaa vikaa, että kiinnitän liikaa huomiota kieleen.   Mutta:  suomenkieli on niin arvokas asia, että aina kannattaa ottaa kiinni virheellisiin juttuihin.  Kirjoitetaan siis suomea. ;)
PS. Ikäihmisenä en ymmärrä näitä ns. hymiöitä lainkaan.   Onneksi täällä Viljon sivustolla on noi kuvat! :D

olli

Olen alkanut tykätä sanasta "lappu" tarkoittaen nuottia.  Ammattimuusikot puhuvat aina lapuista.  Toisaalta nekin katsovat asiat koneelta. Laputkin ovat jo vanhanaikaisia.  "On se hienoa esittää ammattilaista puhua lapuista". ;D

Urkuhaitari

No ei sen väliä,nuotti tai nuotit ihan sama :D eli onko kellään?

MarkkuF

Löytyy hanurilehdestä 4/2010

voin jossain vaihees skannata kun ehdin

Urkuhaitari

Kiitos! ilmottaisikko mulle sitten yksityisviestillä niin annan sulle privaattimeiliosoitteeni?  :)

pillimees

No niin meni! Ja ompahan sellainen kipale tämä"karuselli" Et en ole kuullut sitä soittavan täysin oikein kun Jarmo Tinkalan! Mullakin siitä lappu mut mene vähän se soitto oikomiseksi sieltä täältä. Mut treeniä, treeniä..!

MarkkuF

Onneks tuo suodatin toimii ittellä ja näen vain aiheeseen liittyvät viestit.

8)