Suomen Harmonikkaliitto

Nuottikirjoitus

Aloittaja olli, 12-11-2011, 16:10:03

« edellinen - seuraava »

olli

Sain illalla youtuubin kautta venäläisen nuotin kappaleesta "Amurin aallot".  Kappaleen loppuosassa on nuottikirjoitus mulle ihmeellistä: Vaikka on valssi (3/4), niin diskanttiin on samaan tahtiin merkitty pisteellisiä puolinuotteja kaksin kappalein.  Alle on sitten merkitty kolme vinoviivaa päällekkäin. Mitä nämä tarkoittavat "suomeksi"? Kuva liitteenä.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

^Paussi

Moi,

Kyseessä on ns. tremolo, jossa soitetaan pisteellisen puolinuotin (eli 3/4) ajan vuorotellen sointua C2 Eb2 G2 sekä nuottia C3, jolla tämä tremolovaikutelma saadaan aikaiseksi.

Nyt en muista varmaksi, montako lyöntiä yhtä 1/4-iskua kohden tulee, eikä sitä välttämättä ole määriteltykään. Niin monesti kuin kukin ehtii. Voit soittaa ne vaikka 1/16-nuotteina, se sopii hitaaseen valssiin.

Kyseessä taitaa olla pianolle tehty nuotti, sillä näitä kappaleita näkee harvemmin melodiabassoharmonikalle sovitettuina.
Tuossa liittenä tremolotahti diskantin osalta "aukikirjoitettuna":

olli

Kiitän ;) Tämä oli siis kappaleen loppu.  Kuuntelin Jorma Juseliuksen esityksen, joka kestää yli 3,5 minuuttia.  Siinä ei ole tätä loppua lainkaan.  En siis välttämättä tarvitse tätä lopuketta, mutta tuo nuottikirjoitus kiinnosti.  Kiva kun asia selvisi! :D

Viljo

Ei se nyt ole ihan niin vaan sinne päin :D

32-osina pitää soittaa, ei kuten oli nuotti kirjoitettu auki. Perusperiaate ihan oikein kuitenkin. Siinä kohtaa kyllä olen ihan samoilla linjoilla, että joskus tulee kohtia, jossa vastaavanlaisesti kirjoitettuna ei käsi ehdi millään mukaan. Muistaakseni Sibeliuksen Finlandiaa opetellessani oli vastaavaava nuottikirjoitus. C. Maganeten sovitus (vai miten ihmeessä toi kirjotetaan toi sukunimi) pianoharmonikalle. Siinä en ikinä päässyt oikeaan tempoon tremolon yhteydessä. Ei vaan käsi pystynyt siihen. Sitten se kappale jäikin ennen kun valmistui.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

^Paussi

Jep, niin se on kuin Viljo kirjoitti. Eli sen näkee suoraan noiden sivuttaispalkkien lukumäärästä, onko kyse esim. 1/16- tai 1/32-tremolosta. Niin sitä aluksi itsekin arvelin, mutta sen soittaminen on niin vaikeaa, että päädyin väärään johtopäätökseen.

Tämä menee hieman ohi aiheen, mutta kerrottakoon, että Pavlo Fenjukin Finlandian transkriptiossa ei ole kuin 1/16-tremoloita. Suomalaisella melodiabassosormiolla on sekin vaikeaa, sillä vasemmalla kädellä on monessa kohtaa matala ääni painettuna, ja tremolo tehdään "heikoimmilla" 3-,4- tai 5-sormen yhdistelmällä.

Viljo

Tuossa mun opettelemassa Finlandiassa oli vähän eri tavalla ne ongelmat. Kyse on standardibassosovituksesta, joten suurimmat haasteet soitossa on diskantin puolella. Ohessa alkutahdit malliksi.

Tuossa ihan ensimmäinen tahti on sormitukseltaan niin harmillinen, että ei sormitus toimi. Voipi olla vika minun pienessä kädessäni. Mieluiten jätän tuosta kaksi keskimmäistä ääntä bordunoiksi ja tremolon teen sitten ylimmällä ja alimmalla äänellä. Toimii äänellisesti ihan ok.

On mielestäni aivan sama millä sormituksilla tuota yrittää, käsi joutuu keinuvaan liikkeeseen, mitä ei voi hallita - kämmen liikkuu epämääräisesti, ei sormet  ;)
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Johan meni mutkikkaaksi :D  Mulle riitti toi eka vastaus.  Eräs opettaja sanoi, että soita sitä tremoloa niin nopeesti kuin ehdit - siis tahtiin kuitenkin! ;D  No tämä jäi "akateemiseksi" kysymykseksi, sillä itse kappaleen toteutukseen tällä loppucodalla ei ole suurta merkitystä - siis näin viihdemusiikissa.  Mutta kiitokset mielenkiintoisesta keskustelusta - aina sitä jotain oppii! :D