Suomen Harmonikkaliitto

Pikku syntinen

Aloittaja olli, 25-03-2011, 19:48:47

« edellinen - seuraava »

olli

Pienellä porukalla otimme harjoiteltavaksi Georg Malmstenin valssin "Pikku syntinen".   Tämähän on eläkeläisten riennoissa eräs suosituimpia lauluvalsseja.  Levytyksiäkin on tehty.  Kysymys: kummassa sävellajissa tätä yleisimmin soitetaan "E-mollissa" vai "G-mollissa"?  Molemmat käyvät ei siinä mitään, mutta rupes kiinnostamaan tämä yleisyys.  Josko joltain jopa nuotitkin löytyis?  Vois verrata sovituksia.  Yhteystiedot on profiilissa.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Minä soitan g-mollissa, mikä varmaan johtuu siitä että sain joskus sinulta semmoisen nuotin. Ja karmoskalla g-mollissa tai fis-mollissa soittimen vireestä riippuen.

humppahanuristi

em taitaa olla, mistä minä sitä säestelen.
Nuottia ei ole, kun se on solistin mapissa ja nähtävissä vain keikalla.  ;D
En kyllä tarvitsekaan nykyään.
Se on joku ikivanha käsinkirjoitettu versio, melko lailla sama kuin.. ööö... Taisto Tammiko sen on levyttänyt?
Humpasta rautalankaan...
https://youtu.be/kjZPRjxDZOA

Dragspel

Jokin vanha käsinkirjoitettu Gm-nuotti mullakin alun alkaen on ollut, olen joskus kirjoitellut Capella-ohjelmalla puhtaaksi ja omia esityksiä varten transponoinut Em:iin.

Tarkkailehan Olli sähköpostiasi, nämä minun versiot pitäisi löytymän sieltä.

Johan

Tervehdys Olli!

Pistin tulemaan sähköpostilla parikin eri sovitusta, jotka kummatkin ovat Em:ssa, jossa se on laulettavassa paikassa aika yleisesti käytössä.
Toinen versio on Dallape vihon nro 45 pohjalta tehty sovitus,joka poikkeaa hieman intron ja välisoiton osalta ja jossa se on merkitty traditioksi,koska Dallepe vihossa ei tekijää mainita. Toisessa tuoreemmassa nuotissa tekijäsi on mainittu Malmsten.
Lisäksi pistin mukaan myös erillisen sanoituksen, jossa esiintyy harvemmin kuultu lisäsäkeistö.

yst. terv. Johan

Johan

Yritin aamutoimina etsiä tuota mainitsemaani Dallape 45 vihkoa, tosin minulla oli joskus siitä vain repaleita jäljellä. En löytänyt nyt niitäkään.
Mikäli tuo vihko joltain löytyy, voisitteko tarkistaa, että antamani tieto Pikkusyntisen siinä esiintymisestä pitää varmasti paikkansa.
Olen tehnyt nuotinnoksen Encorella 1998 ja merkinnyt siihen lähdetiedoksi tuon vihon, sovitusta kyllä muokattiin samassa yhteydessä.  
Nyt en valitettavasti pystynyt tuota 45 rääpettä omista nuotistoistani löytämään tarkistusta tehdäkseni, olisin myös pistänyt Ollille menemään tuonkin sovituksen ko. kappaleesta, sekin oli Em:ssa.

olli

Kiitkokset Karille ja Ristolle saamistani nuoteista.  Ajattelinkin, että jostain Dallapén vihkoista voisi löytyä ns. originaali.  Toivollahan ovat kaikki Dallapén vihkot, olisko vaivaa tarkistaa tuo vihko nro 45, josko siellä on se Pikku syntinen ns. originaaliversiona.  Nuotteja en enää kaipaa, sillä saan rakennettua saamistani nuoteista porukallemme sopivan Em-version.  Karin nuotista selviää hienosti koko kappaleen rakenne, siis missä ja mitä kerrataan ja mihin laitetaan välisoitto.  Hanuristien levytykset ovat harvinaisia,  mulla on ainoastaan Veikko Ahvenaisen versio.  Laulettuna on sitten yleisempi.  Oululaisena täytyy mainostaa edesmenneen Jamppa Tuomisen versiota! :D
PS. Äänitearkiston tietojen mukaan säveltäjä on Georg Malmsten, sanoittaja tuntematon, ensilevytys vuonna 1938. ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

laturi2

Esko Rahkonen lauloi ko. valssin Fis-mollissa.

http://www.youtube.com/watch?v=x7q45Ym_sQ8