Suomen Harmonikkaliitto

Kouvolan Nostalgia harmonikan kielet

Aloittaja oh8jep, 30-11-2022, 09:04:26

« edellinen - seuraava »

oh8jep

Hei,

Olisko kenelläkään tietoa mitkä kielet ovat Kouvolan Nostalgia harmonikassa?
Haitari on vuodelta 1985-1986.

Toinen asia joka ihmetytti, paljelukot oli vaihdettu, mutta leponeppari oli väärässä paikassa. Olisko näissä ollut alkuperäiset paljelukot jotkut linkkuun menevät metalliset paljelukot kun en tuohon muuta järkevää selitystä keksinyt kun mitta ei täsmää tuohon sulkimen lepopaikkaan.Muuten kyllä täsmää palkeiden yli. Ohessa kuva siitä. Terv. AP

penav

onko siellä valmistenumeron perässä L kirjain yleensä niisä on laser erikoiskielet mutta saattaa olla muutkin kielet

Viljo

B = Bombeeratut kielet
K = Kovalaattakielet
K-EL = Erikoiskovalaattakielet
73 – 11 – 21 = 21.11.1973
L = Laserkielet

Mulle ei ole koskaan selvinnyt mitä tuo laserkieii tarkalleen ottaen tarkoittaa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

oh8jep

OK, kiitos vastauksista

L kirjain näyttää olevan, eli sitten ne laserkielet, hyvin kyllä soi ja vire tuntuis olevan kohdallaan.
Kanttinappuloilla tämä on mutta en huomannut mitään vaikeuksia soiton kannalta.

Yksi äänivaihto-ehto on tuo kravatia, kuulostaa kouvolan kravatin ääneltä

ftamt

Tuttava harmonikkojen entisöijä osti Kouvolasta vuosia sitten laserkielet Viipurin sarvimalliinsa saksalaisten Dixin kielien titalle. Kaveri oli hyvin pettynyt, kun uudet kielet eivät soineetkaan yhtä hyvin ja herkästi kuin sarvimallin alkuperäiset kielet. Kävin tänä kesänä tapaamassa tätä vanhaa ystävää, joka on jo yli 90-vuotias. Nyt hänen kuntonsa ja näkönsä on sen verran huonontunut, että haitarihommat hän on kokonaan lopettanut. Pääsin itse aikoinaan kokeilemaan tuota tuota sarvimallia molemmilla kielisarjoilla ja uskottava se oli. että laserkielet eivät soineet yhtä hyvin tuossa pelissä. Ystäväni Antti laittoikin alkuperäiset takaisin ja myi laserit pois. Nostalgiassa varmaan ne soi eri tavalla.
Toivo

oh8jep

Noin omana arvionani, sanoisin että ääni kouvolan kultahäkki maestrossa on parempi joten kielissä on kyllä eroa siihen verrattuna mutta myös jotain samaa. Itse olen ääniin kyllä aivan tyytyväinen. Mielestäni hopeahäkissä (joka minullakin oli jonkin aikaa) oli huonompi ääni kuin kultahäkissä
mutta niitäkin on monilla eri kielisarjoilla.

Kouvolan 80-90 luvun Maestro näyttää aivan samalta kuin Nostalgia, koppa on aivan sama mutta häkki on erilainen. Siinä ilmeisesti on myös nuo L sarjan kielet mutta eri vaihtoehdot. Tietääkö kukaan varmaksi tätä oletusta?

https://vapaalehdykka.net/wp-content/uploads/2020/09/IMG_9847_ei.jpg?x98064

Terv. Aatos

Vähän heikosti löytyy netistä infoa noista...

penav

Laserkielten valmistuksessa leikattiin kielet tai laatat  laserilla  en tiedä tarkemmin kummat mutta perustelivat sillä pyrittiin parempaan valmistustarkkuuteen liekö jäänyt sitten kokeiluasteelle