Suomen Harmonikkaliitto

Roland FR 3 XB

Aloittaja mallimortti, 27-11-2021, 10:15:40

« edellinen - seuraava »

mallimortti

Olisiko kellään kertoa kokemuksia otsikossa mainitusta soittimessa?

Periskooppi

En juuri tuota mallia ole soitellut, mutta tässä jotakin tietoa, josta voi olla hyötyä:

Ensimmäisissä Rolandeissa oli lastentauteja, joita sitten korjailtiin. En tiedä, saatiinko ne niistä lopullisesti pois vai vain väliaikaisesti? Digihaitarien soitettavuus ei ole yhtä hyvä kuin oikeiden kurttujen, mutta toisaalta niitä voi soitella luurit päässä keskellä yötä kerrostalossa, ja niitä voi yhdistellä muihin sähkösoittimiin (syntetisaattoreihin). Ääni ei myöskään ole yhtä laadukas kuin oikeissa soittimissa, joskin noissa tulee mukana koko kurttuperheen soundit samassa paketissa (mutta siis yksikään ei ole yhtä hyvä kuin aito). Joillekin se riittää, ja varsinkin jos soittelee vahvistinlaitteiden kautta esim. tanssiorkesterissa, niin tuosta asiasta ei jää niin helposti kiinni. Ensimmäisen sukupolven soittimien palje oli aika kuolleen tuntuinen, kun soitin ei vienyt ollenkaan ilmaa. Tähän tuli nopeasti parannus muistaakseni alkaen juuri näistä pienemmistä laitteista, joisin lisättävän säädettävä "vuotoventtiili".

mallimortti

Minullakin oli joskus sellaisella "umpinaisella" palkeella varustettu Roland. Se ei kuitenkaan ollut minulle sopiva soitin.
Tämä FR3 pitäisi olla sellainen "säädettävävuotoisella" palkeella varustettu laite.
Tällainen on nyt myynnissä Vantaalla.
Sitä kyselinkin sieltä mutta toivottavasti järki voittaa liian innostuksen.

maestro

Minulla on oikeiden harmonikoiden lisäksi fr3 vanhempi malli. Etuina kuulokkeilla soittaminen,ei häiritse muita. Ääni ongelma on,ei kuulosta oikealta,palje liikettä voi säätää,mutta ei silti aito. Ääni ongelmaa paikkasin midillä,vähän auttaa.Näissähän on midi valmius. Olen kokeillut fr8,siinä soitettavuus on jo lähellä oikeaa,palje liike ja vastus muuttuu sitä mukaa mitä enemmän painaa nappeja,eli ilman kulutus kasvaa..  Kiinnostais itse vaihtaa fr4 malliin,jos se on samanlainen soiteltavuudelta kuin fr8.
  Monta kappaletta olen opetellut tuolla fr3 mallilla,eli ei kai se ihan toivoton ole. Vaatii oikean asenteen,tekniikkaa ja sormitusta sillä on hyvä opetella..
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

htoyryla

Mulla on FR4XB ollut runsaan vuoden. Hankin lähinnä kun ei ollut itsellä neliäänikertaista ja halusin pelin jonka kanssa voi hakea millaiset soundit kiinnostavat. Lisäksi pelin piti olla kevyt.

Ristiriitainen olo tuon suhteen. Välillä menee paremmin, ja on innostavaa löytää haitarisoundeja jotka inspiroivat soittamaan, varsinkin jotenkin vähän uudella tavalla. Palkeen säädöt ovat minulle todennäköisesti riittävät, mutta toisaalta en ihan ole löytänyt mieleistäni, kun välillä joudun säätämään.

Äänestä se jää kiinni, siltä miltä se kuulostaa soittaessa. Välillä se kelpaa, aika usein häiritsee. Olen kokeillut eri vahvistimilla (soittimen omilla kaiuttimilla ei kelpaa alkuunkaan), ostin peräti Rolandin isomman Cube Streetin. Ei ole löytynyt pysyvää ratkaisua ja säätöjä mikä tuntuisi hyvältä. Voi olla omista korvista kiinni myös. Pitäisi löytää säädöt, vahvistimen paikka ja suuntaus itseen nähden, luulisin.

Näppäintuntuma sopii minulle, lyhyempi liikerata kuin Juniorfisassa.

En tiedä, välillä mietin että myyn sekä tuon että Juniorfisan ja tilalle jokin kymmenkiloinen neliäänikertainen. Saa nyt nähdä. Ja nämä kokemukset siis FR4XB:stä, muita malleja en ole kokeillut, paitsi seiskaa joskus pikku hetken Sysmän museossa.