Suomen Harmonikkaliitto

FR-4XB

Aloittaja htoyryla, 04-09-2020, 12:27:14

« edellinen - seuraava »

htoyryla

Ostin sitten lopulta digihaitarin. Pitkään olen miettinyt jotain kevyttä neliäänikertaista Juniorfisan ja Serenellini Intron jatkoksi. Jotain F115:ta tai Serenellini Quatroa. Ostin kuitenkin sitten digin. Mulla on jo noita akustisia, jo mainittujen lisäksi erilaisia kaksirivisiä, mm. Castagnari.

Digihaitariin veti eniten se soundien määrä, kokeilun ja säätämisen halu. Käyttö omissa äänityksissä. Kokemusta on sekä aidoista että sähkösoittimista, siis muista(kin) kuin haitareista.

Hain sen eilen. Ensivaikutelma vähän hämmentävä. Pieneen näppäimen liikkeeseen tottui äkkiä ja huomasi että sormethan toimivat nopeammin. Palkeen kanssa on sitten enemmän hakemista. Jäykkyyttä on helppo säätää, mutta se ei lopulta ollutkaan se ongelma. Enemmänkin se että dynamiikkaa tuntuu löytyvän oudon paljon, yhtäkkiä pieni liike tekee ison muutoksen äänenvoimakkuuteen. Kyllä siellä on säätöjä tähänkin ja aika hyvä se jo alkaa olla.

Sitten se soundit. Ensivaikutelmana omaan korvaan hyvin monessa jonkinlaista riipivyyttä mikä on tyypillistä haitarisampleille yleensäkin, esim. kiippareissa ja syntikoissa. Voi olla vika minun korvissakin. Helpotti kun otti ulkoisen vahvistimen käyttöön, ja aloin myös kuulla paremmin eri settien erot. Voi olla niinkin, että sisäiset kaiuttimet ovat suuntaavat eikä paras soundi tule soittajan korviin. Tuotakin meinaan vielä testailla.

Meikäläiselle ohjauspaneelin nappulat avautuivat hyvin nopeasti. Siis ne napit mitä nyt normisoitossa tarvitsee. Menut on sitten erikseen. Niitä syvempiä säätöjä ajattelin sitten enemmän kokeilla tietokoneelta käsin.

Haitariksi tuon ostin, mutta kyllä vaikka nyt puhallinsoundit tekivät vaikutuksen. Taidanpa johonkin juttuihin soitella tuolla foniosuuksia tai muutakin. Onhan mulla oikeatkin fonit, tenori ja altto, mutta refluksin ja palleatyrän takia ei paljon tee mieli soitella, kun siinä tarvitaan sitä palleaa.

Digihaitaria olin aiemmin testannut kaksi kertaa. FR7:aa kymmenen vuotta sitten Sysmän haitarimuseossa ja venäläisen hromkan/karmoskan näppäinkuviolle säädettyä FR-18:a pari vuotta myöhemmin, siitä on täällä varmaan videokin.

maestro

Itsekkin tahtoisin vaihtaa fr3 digi soittimeni tuollaiseen fr4 tai fr8. Ainakin 8 mallia kokeilin ja palje on siinä paljon parempi kuin tos fr3. Minä laitoin digin sen vuoksi,jotta voin opetella ja soitella toisia häiritsemättä,eli soitan kuulokkeilla. Ennakkoluuloja oli soittimeen,huomasin et jopa paljetremolokin onnistuu... Äänet kyllä harmittaa,ei miellytä ainakaan tossa fr3,paitsi bassokitaran ja komppikitaran olen käyttänyt äänityksissä,viuluakin vähän.. esimerkki..https://www.youtube.com/watch?v=HLTTPntuD3o
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

htoyryla

Alan nyt tottua tuohon, palje alkaa tuntua aika luonnolliselta ja sounditkin nyt koko lailla ok, varsinkin näin vahvistimen kautta. Kuvasin vähän satunnaista soittelua ja leikkasin siitä tämän, jo siksikin että kuulisin miltä se kauempaa kuultuna kuulostaa. Vaihtelen soundeja siinä ja soitan mitä sattuu mieleen juolahtamaan. Mun soittohan on yksinkertaista, kun enemmän teen kaikenlaista kuin keskittyisi hiomaan nyt vaikka haitarinsoittoa, harmonikasta nyt puhumattakaan. Yhdessä kohtaa mulla on siinä pehmeä fonisoundi diskanttipuolella. Kyllä tämä nyt tuntuu mulle oikealta peliltä... siis nykyisten haitarien lisäksi.

Mulla oli tuossa muuten vahvistimen äänensävynsäätö aika tummalla.

https://youtu.be/Q7EFNWqfY10