Suomen Harmonikkaliitto

sormitus

Aloittaja pillimees, 30-03-2011, 12:26:43

« edellinen - seuraava »

pillimees

Hello!
Olen tuossa joutessani yrittänyt hieroa kynsiini iltatähti tangoa. Siinä se pitkä sormitus teetättää töitä joten olisko kellään kyseisen kappaleen nuottia  jossa olis sormitusmerkinnät pianopelille? Pääsis vähän helpommalla! Sähköposti profiilissa..kiitos!

humppahanuristi

Lainaus käyttäjältä: pillimees - 30-03-2011, 12:26:43
                              Hello!
Olen tuossa joutessani yrittänyt hieroa kynsiini iltatähti tangoa. Siinä se pitkä sormitus teetättää töitä joten olisko kellään kyseisen kappaleen nuottia  jossa olis sormitusmerkinnät pianopelille? Pääsis vähän helpommalla! Sähköposti profiilissa..kiitos!
Eipä ole pianohaitarin sormitusta mutta ylipäätään sormitukseen, laita sormet sellaiseen järjestykseen, että aina riittää.
Luulen tietäväni kohdan, mitä tarkoitat ja en näkisi eroa sormituksen osalta nappulapeliin juurikaan.
Se menee ihan perussoinnun kuvion mukaan ja itseasiassa ei taida pianovehkeessä hirveästi olla vaihtoehtoja edes. Eli peukalosta alkaen järjestyksessä ja takaisin tullessa päinvastoin.
Helpottiko?  ;D
Humpasta rautalankaan...
https://youtu.be/kjZPRjxDZOA

pillimees

Lainaus käyttäjältä: humppahanuristi - 30-03-2011, 15:06:49
Lainaus käyttäjältä: pillimees - 30-03-2011, 12:26:43
                              Hello!
Eipä ole pianohaitarin sormitusta mutta ylipäätään sormitukseen, laita sormet sellaiseen järjestykseen, että aina riittää.
Luulen tietäväni kohdan, mitä tarkoitat ja en näkisi eroa sormituksen osalta nappulapeliin juurikaan.
Se menee ihan perussoinnun kuvion mukaan ja itseasiassa ei taida pianovehkeessä hirveästi olla vaihtoehtoja edes. Eli peukalosta alkaen järjestyksessä ja takaisin tullessa päinvastoin.
Helpottiko?  ;D
Jees, oiken olen sitten yrittänyt! Se Bm:n murtaminen on se vaikein kohta, vaikka se näyttä vaan menevän alhaalta ylös ja ylhäältä alas! Mut kun sormet on nipussa niin ei aika-arvo tahdo pysyä. Mut ei anneta periksi. Näyttää ne, muualla maailmassa, soittelevan vaikeimpiakin biisejä pianopeleillä! Mut kiitti kommentista.

Johan

En ole koskaa paneutunut "kirjoituskonemallin" sormitukseen, mutta ei se pianokahvalla ihan suju sormien järjestyksessä, koska peukaloa kuljetellaan esim. Hm asteikolla siten, että kun 1:llä aloitetaan H:sta mennään numerojäsjestyksessä 123, sitten E:le taas 1 ja edelleen 1234 ja H:le 1 jne.
Ko. toimenpide helpottaa "viivakoodikoskettimistolla" hääräämistä ja soitto sujuu huomattavasti paremmin sormien "riittäessä" joka lähtöön. :)

Jos haluat asteikkojen ja murtosointujen sormituksia tuota kappaletta varten, pistä yhteystietosi minulle, ja kerro missä äänilajeissa haluat sormituksia, niin pistän tulemaan tietoa. Minun yhteytietoni löydät profiilistani.

humppahanuristi

Lainaus käyttäjältä: Johan - 30-03-2011, 19:41:50
En ole koskaa paneutunut "kirjoituskonemallin" sormitukseen, mutta ei se pianokahvalla ihan suju sormien järjestyksessä, koska peukaloa kuljetellaan esim. Hm asteikolla siten, että kun 1:llä aloitetaan H:sta mennään numerojäsjestyksessä 123, sitten E:le taas 1 ja edelleen 1234 ja H:le 1 jne.
Ko. toimenpide helpottaa "viivakoodikoskettimistolla" hääräämistä ja soitto sujuu huomattavasti paremmin sormien "riittäessä" joka lähtöön. :)

Jos haluat asteikkojen ja murtosointujen sormituksia tuota kappaletta varten, pistä yhteystietosi minulle, ja kerro missä äänilajeissa haluat sormituksia, niin pistän tulemaan tietoa. Minun yhteytietoni löydät profiilistani.
Minun mielestä tuo on nimenomaan sormien järjestyksessä, siis 1234  ;)
Humpasta rautalankaan...
https://youtu.be/kjZPRjxDZOA

Johan

Minun mielestä tuo on nimenomaan sormien järjestyksessä, siis 1234  ;)
[/quote]

En ota kantaa ko. biisin sormituksiin, koska minulla ei edes ole sen nuottia.
Esimerkkini olivat Hm asteikon soittamisesta painokahvalla ja lähinnä siitä, että miten pukalo pelittää, koska oletan siitä olevan apua silloin kun sormituksien kanssa on ongelmia:D