Suomen Harmonikkaliitto

Haitari etsinnässä

Aloittaja Henna, 15-07-2019, 07:43:09

« edellinen - seuraava »

Henna

Olen etsimässä soitinta max. 500 e budjetilla. Tuohon hintaan saa ilmeisesti vain käytetyn. Nyt olisikin tärkeää tietää mitkä ovat laadukkaita merkkejä. Kertooko valmistusmaa paljon pelin laadusta? Käsittääkseni venäläiset ovat pääsääntöisesti huonoja, muusta ei juuri tietoa/kokemusta. Aloitin soittamisen lapsena pihlajanmaa specialilla, se toimi kuin unelma, enkä olisi siitä luopunutkaan ellei sitä olisi varastettu. Näppäinhaitari siis haussa. Onko suomalaiset haitarit aina hyvälaatuisia?

olli

Lainaus käyttäjältä: Henna - 15-07-2019, 07:43:09
Olen etsimässä soitinta max. 500 e budjetilla. Tuohon hintaan saa ilmeisesti vain käytetyn. Nyt olisikin tärkeää tietää mitkä ovat laadukkaita merkkejä. Kertooko valmistusmaa paljon pelin laadusta? Käsittääkseni venäläiset ovat pääsääntöisesti huonoja, muusta ei juuri tietoa/kokemusta. Aloitin soittamisen lapsena pihlajanmaa specialilla, se toimi kuin unelma, enkä olisi siitä luopunutkaan ellei sitä olisi varastettu. Näppäinhaitari siis haussa. Onko suomalaiset haitarit aina hyvälaatuisia?
Minulla olisi 3äk Titano Fire myynnissä.  Budjettisi pitäisi kuitenkin tuplata, pyydän 1300€.  On myynnissä sekä tori.fi että huutonet.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

maestro

Kyllä budjetin saa tuplata,jos haluaa jotenkin soitettavan soittimen..
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

pianohessu

Lainaus käyttäjältä: Henna - 15-07-2019, 07:43:09

Hieman ihmettelen venäläisen harmonikan ja näppäinharmonikan yhdistämisestä samaan kyselyyn. Lähes kaikki maassamme olevat venäläisvalmisteiset näppäinhanurit ovat kolmirivisiä ja nimenomaan venäläisellä järjestelmällä. Kysyjä on aiemmin soittanut LP -harmonikkaa, joten ei kai kyseeseen kuitenkaan järjestelmän vaihto tulisi?

Kyllä viiteensataan uskoakseni saa neliäänikertaisia Melutoosia ja se on ymmärtääkseni harrastuksen uudelleen lämmittämiseen "soipa peli". Melodiosa oli muutama vuosikymmen sitten erittäin suosittu soitin.

Pete85

Mielestäni tuolla budjetilla saa jo varsin hyvän "kotisoittimen". Pääsääntöisesti kaikki italialaiset ovat hyviä ja laadukkaita. Se miten soitinta on säilytetty ja käsitelty vaikuttaa ehkä eniten. Kovin pahasti epävireessä olevaa ei kannata ostaa, koska virityksen kustannus ammattilaisella helposti nostaa hinnan tuplaksi!

Venäläiset jupiterit, akkot, jne ovat huippusoittimia mutta tuolla budjetilla niistä ei tarvi unelmoida, eikä varsinkaan suomalaisella järjestelmällä olevaa tahdo löytyä! Turisti-mallin venäläiset soittimet ovat oma lukunsa ja mielestäni ne kannattaa jättää sivuun.

Teme

500e budjetilla saa nykyään jo varsin hyvän soittopelin. Tuohon hintaan on tarjolla ainakin La Melodiosaa, Ramsesta, Sonolaa ja Guerrinia. Noista kolme jälkimmäistä on saman tehtaan tuotteita ja jos niistä on ns. 'liimavika' korjattu ja löytää vireessä olevan soittimen niin varsin huolettomia ovat. Tuohon hintaan on välillä jopa casottoja tarjolla. Mutta italialaisen soittimen siis saa tuohon hintaan, ja käypäsen sellaisen kun vaan harkiten etsii.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

Viljo

Mitäpä sitä lisäämään. Hyviä kommentteja! Sen kuitenkin sanon, että jos ostaa käytetyn soittimen, jotain pientä (tai isoa) voi tulla vastaan. Liimavika ja vireys on hyvät esimerkit. Jos viat laitetaan kuntoon, niin vaikka korjaukseen menisi soittimen myyntiarvon verran lisää rahaa, käyttöarvo nousee. Vähän sama kun olisi vanha auto, jota huoletaan sen antaman hyödyn takia, ei sen takia, että soittimen jälleenmyyntiarvo nousisi!
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

kallek

Tuohon Sr. Memberin kommenttiin sen verran tarkennusta: Jos tosiaan haluaa halvan haitarin, niin muutamalla kympillä (ite olen saanut pari ilmaiseksikin) saa venäläisen kolmerivisen. Näppäimistön saa vaihdettua vartissa "oikeakätiseksi" , kunhan ei välitä näppäinten väristä.

pianohessu

Lainaus käyttäjältä: kallek - 17-07-2019, 19:11:36
Tuohon Sr. Memberin kommenttiin sen verran tarkennusta: Jos tosiaan haluaa halvan haitarin, niin muutamalla kympillä (ite olen saanut pari ilmaiseksikin) saa venäläisen kolmerivisen. Näppäimistön saa vaihdettua vartissa "oikeakätiseksi" , kunhan ei välitä näppäinten väristä.

Aika pikainen järjestelmän vaihto?

Pepelis

Onko muuten joukosta kukaan oikeasti soittanut näitä Kiinan pelejä, esimerkiksi Parrotia? Minkälainen soittotuntuma ja saundi näissä mahtaa olla? Eikä nyt tarvi kuulopuheita tai uskomuksia kerrata, haluaisin tietää ihan kokemukseen perustuvaa arviota. Muutamasta keskustelusta olen lukenut suht positiivistakin arviota, mutta kun näistä en osaa tehdä lähdekriittistä arviota.

pianohessu

Lainaus käyttäjältä: Pepelis - 18-07-2019, 05:45:52
Onko muuten joukosta kukaan oikeasti soittanut näitä Kiinan pelejä, esimerkiksi Parrotia? Minkälainen soittotuntuma ja saundi näissä mahtaa olla? Eikä nyt tarvi kuulopuheita tai uskomuksia kerrata, haluaisin tietää ihan kokemukseen perustuvaa arviota. Muutamasta keskustelusta olen lukenut suht positiivistakin arviota, mutta kun näistä en osaa tehdä lähdekriittistä arviota.

Minulla oli Parrot vv. 1986 - 2014. Pidin hanuria hyvänä kun ottaa huomioon sen hinnan. Nyt hankin jälleen Parrotin (tosin paljon huonommin pidetyn kuin aiempani) ja olen soitellut sillä puolitoista kuukautta. Jälleen sain halvalla sopivan kesäteatterihanurin.

Keskustelin joskus ammattisoittajan kanssa tästä Parrotista. Hänellä itsellään on ollut se originaali Scandalli ja hän kertoi että "jokahinen ruuvikin on samanlainen kummassakin".

Maskissa olevat läpät toimivat muten tavoin ja muokkaavat ääntä selvästi. Tätäkin peliä avatessani totesin jälleen saman asian: on erittäin siistiä käsityötä. Vertasin Parrot'ia Lasse Pihlajamaa -peliini ja jälkimmäinen on huomattavasti krouvimmalla kädellä rakennettu. Parrotissa on mukana myös koskettimen irrotustyökalu ja silikageelipussi basson välipohjassa niitattuna. Luksusta?

Ymmärrän kyllä että kielet ovat varmaankin jotakin muuta kuin parasta mahdollista, mutta kuten jo aiemmin totesin; hintaansa nähden hyvä peli.

Luultavasti "Pearl River" on saman tehtaan tuotantoa, mutta en ole koskaan kyseistä keksintöä elävänä nähnyt.

kallek

Lainaus käyttäjältä: pianohessu - 18-07-2019, 05:17:08
Lainaus käyttäjältä: kallek - 17-07-2019, 19:11:36

Aika pikainen järjestelmän vaihto?

Joo. Vaihtaa vaan reunimmaiset penkit keskenään. Toisesta pitää yleensä katkaista pieni pätkä päästä pois, että saa aukot kohdilleen.

ftamt

Ei kannata sekaantua ollenkaan noihin paskoihin kottaraispönttöihin. Ennen kannattaa ostaa joku halpa Hagström, joka on jo selvästi parempi haitari, jos löytyy hyväkuntoisena ja valmiiksi meikäläiseen järjestelmään käännettynä. Vielä parempi sitten joku vanhempi italiainen peli. Venäläiset turistipelit ovat ongelmajätettä, joita on koko ajan myytävänä ja niistä ei pääse eroon muutamalla kympilläkään. Samoja tekeleitä yritetään myydä  kuukausia ja vuosia netissä. Menee sitä ihmisellä rahaa turhempaankin, joten kyllä jonkun satasen voi maksaa enemmän paremmasta haitarista. Aikoinaan nuorena vähissä rahoissa olevana sain ostetuksi italialaisen pelin jopa mustikoita poimimalla ja muilla pikku töillä rahaa keräten. Silloinkaan ei tullut ensimmäisenä mieleen ostaa turistipeliä. Minulla oli tuttu haitarikauppias Hyvinkäällä, jolla oli lähes sata käytettyä peliä koko ajan myynnissä.Uusia tuli ja vanhoja meni joka viikko. Siellä sai hyvän tuntuman, mitä kannattaa ostaa, sillä kaikkia sai vapaasti kokeilla. Toinen varsinainen riesa oli Firotti-merkkiset idän ihmeet, jotka olivat raskaita soittaa ja huonoäänisiä. Oikein halvalla ei saa hyvää tai keskinkertaistakaan soitinta.
Toivo

Pepelis

Niin, tässähän puhutaankin 500 € hintaluokan näppäinhaitarista ja todetuksi on jo tullut, että neuvostoajan turistipelit on pääsääntöisesti pianosoittimia. Jos kuitenkin viittasit minun kysymykseeni kiinalaishaitarista, niin oletko sellaista soittanut? Ihan mielenkiinnosta halusin tietää oikeita kokemuksia. Mutta jos vielä puhutaan turistipeleistä, niin on niilläkin puolensa. Kun itse mielin vanhemmalla iällä alkaa opettelemaan haitarinsoittoa, niin ellei olisi ollut tarjolla näitä halpoja, en olisi koskaan  raskinut investoida riittävän isoa summaa niin epävarmaan yritykseen kuin haitarinsoiton opettelu eläkeiässä kirvesmiehen jäykistyneillä sormilla on. Mutta kun se onnistui halvalla vehkeellä, saatoin sitten jo investoida oikeata rahaakin harrastukseeni.

ftamt

Kauan aikaa sitten kokeilin kiinalaista Parrottia ja avasinkin sen. Soi yllättävän hyvin ja kielet olivat italialaistyyppiset siistit. Virittäjä oli kyllä viilannut krouvisti kielin syviäkin naarmuja. Oliko tehtaalla vai jälkeenpäin? Ahvenaisen Kari sanoi minulle, että Giulietin vanhoja koneita myytiin Kiinaan ja ehkä näitä harmonikkoja on tehty juuri näillä vehkeillä. Kiinalaiset ovat kyllä oppivaista väkeä ja tekevät nykyään hyvälaatuista tavaraa asiassa kuin asiassa. Onhan siellä tietenkin paljon huonolaatuista krääsääkin.
Toivo

maestro

Kyllähän niilläkin alkuun pääsee,meinaan 500€.Näkyy sivupalkissa olevan LaMelodiosa ja pihljamaa ainakin,kunnostahan ei tiedä kokeilematta.. Ramses on monasti ainakin ollu raskas soitettava. Guerrini on kohtalainen peli myös.
Pääosin varmaan 3-äänikertaisia löytyy.. Tsemppiä vaan soittimen etsintään,älä lannistu vaikkei ensimmäinen ehdokas ole mieluinen.. Minä aikoinaan etsin puoli etelä-suomea välillä turku-tampere,monta kokeilin kunnes tuntu et tämän ostan. Se onkin ollut pää-soittimena nyt 20v.Eikä ollut merkki rajoja etsinnässä.
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

Johan

Minulla on kokoelamssani IV äänikertainen Parrot ja mielestäni se on selkeästi mainettaan parempi soitin.

Johan

pianohessu

Lainaus käyttäjältä: Johan - 25-07-2019, 04:57:14

Minulla on kokoelamssani IV äänikertainen Parrot ja mielestäni se on selkeästi mainettaan parempi soitin.

Johan

Samaa mieltä. Kts. kirjoitukseni hieman ylempää.