Suomen Harmonikkaliitto

Dallapé-vihkojen painatusvuodet

Aloittaja olli, 10-05-2017, 08:05:56

« edellinen - seuraava »

olli

Olen keräillyt Dallapé-vihkoja.  Kokoelmavihkoista puuttuvat painatusvuodet.  Vihkossa nro 65 on maininta, että Alkuperäinen kustantaja v. 1959 oli Musiikki Oy.  Uusintapainos on vuodelta 1973. Numeroissa 66, 68 ja 69 on takakannessa Oy Harmonikka tehtaan mainos (PSO) jossa on kuva "Kultahäkistä".  Saman vihkon hintalapussa on hinta 12,40 markkaa, joten painatus on varmasti vuoden 1963 (rahanuudistus) jälkeen.  Vihkon 70 takakannessa on PSO:n mainos, jossa mainostetaan Farfisa ja Scandalli (piirroskuva pianokahvasta).  Vihkon 70 lopussa on kuvakavalkaadi alkuperäisten Dallapé-vihkojen kansikuvista julkaisuvuosineen. Viimeisin kuva on vihkosta nro 61 vuodelta 1946.  Samoin vihkossa 70 on vihkon nro 5 ensimmäinen äänilevyilmoitus vuodelta 1930.  Lisäksi mainitaan että PSO:n kanssa solmittu Dallapén levytyssopimus oli solmittu v. 1929 ja se jatkuu edelleen (43 vuotta v. 1972).  Tästä voisi päätellä, että vihko nro 70 on painettu vuonna 1972.  Lisäksi minulla on A4-kokoinen kokoelmavihko nro 1 (kansikuva liitteenä), jossa ei ole painatusvuotta.  Takakannessa mainostetaan historiallista kaksois-lp levyä (Helmi Finnlevy).  Olen ostanut myös vinyylin "Dallape 50 1925-1975 (PSO), jossa on ilmestymisvuosi 1975.  Tästä voisi päätellä, että A4-vihko olisi painettu vuonna 1975.
Sitten kysymys: onko kellään varmempaa tietoa painatusvuosista? Kysyy Olli.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

maestro

Oliko dallape-kirjassa niitä vuosia? Levytykset ainakin on.. En voi tarkistaa ,kirja lainassa toisella....
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

okkim

Olen kanssa kerännyt noita vihkoja, puuttuu enään  alkupään numeroita 9 kpl
mutta  esim. numerossa 3 (lukee kylläkin toinen painos) on painovuotena 1930
samoin no:7   1930       8,9,11,ja 13  1931 , kun no:14,15,18 ja 19 painovuosi 1932
no:20 painovuosi puuttuu  21-24  1933 jne..  Mielenkiintoista olisi tietää koska  no:t
1 ja 2 on painettu.   Samoin tuossa A4 kokoelmavihkossa ei ole painatusvuotta , mutta
  hintamerkintä   58 markkaa näkyy.

pietrodeiro

Numero 1 painovuosi on 1928 ja kyllä kait ne muidenkin vihkojen painovuodet varmaan selviävät jos ehtii tai viitsii penkoa asiaa.

ftamt

Itselläni on myös koko Dallapé-vihkojen sarja. Monesta vihosta on tehty uusintapainoksia, joten todellinen painovuosi pitäisi löytää ensimmäisestä painoksesta. Vihkoissa on joissa ei ole mainittu
2. tai 3. painos, ovat alkuperäisiä. Minullakaan kaikki vihkot eivät ole ensimmäistä painosta, vaikka
ne ulkoisesti eivät eroa alkuperäisestä. Joissakin sota-ajan painoksissa muistaakseni joissakin sivuissa
on eroja.
Toivo

pietrodeiro

Noista myöhemmistä "humppakuumeen" aikaisista Dallape vihkoista on myös useita painoksia ja ohessa 65 ja 67 numeroiden ensimmäisten painosten takakansikuvat.

Myös monista alkuperäisistä vihkoista on tosiaan useita painoksia ja näiden painosten vihkojen sisällöissä on myös eroja niin kappaleiden suhteen kuin myös sisäkansien mainosten ja ilmoitusten suhteen. Minulla taitaa olla joistain vihkoista jopa kolmet eri painokset joista kaikki eroavat hiukan sisällöltään.

pietrodeiro

Dallape kustannushan julkaisi myös monia muita nuottivihkosarjoja. Kuten esimerkiksi Harmonikka-sarjan nuotteja (sisältää n 20 erilaista sävelmää) sekä Iskelmiä pianolle sarjaa (sisältää yli 50 erilaista sävelmää). Harmonikkasarjassa taitaa muuten olla kolme erilaista sovitusversiota tuosta "pussijärven salsasta" Vesterisen, Godzinskyn ja sitten joku vanha kansansävelversio.

olli

Tein yhteenvedon Dallapé-vihkojeni sisällöstä. Laitan liitteen perään.  Liitteessä eräänlainen yhteenveto.

olli

Täydensin Dallapé-nuottien analyysiani.  Mikä on ollut yleisin sävellaji?  Voisi laittaa tietokilpailukysymyksenäkin, mutta tässä listaa: Dm 95 kpl, Cm 75 kpl, Em 67 kpl, Gm 66 kpl, Fm 36 kpl, Am 30 kpl, F 30 kpl, G 30 kpl, Hm 27 kpl, C 27 kpl, D 15 kpl, Eb 15 kpl, Bb 11 kpl, Ab 9 kpl, A 5 kpl, F#m 3 kpl, Bbm 3 kpl ja Db 1 kpl.  Tämä otos on siis minulla olevien vihkojen nuoteista.  Mukana eivät ole kokoomavihkot.  Mollissa on sävelletty siis kolme neljäsosaa (74 %) vihkojen kappaleista!