Suomen Harmonikkaliitto

Imperial harmonikka

Aloittaja Johan, 22-03-2013, 00:07:52

« edellinen - seuraava »

Johan

Onko otsikon merkkisistä harmonikoista ja niiden valmsitajasta tietoja?

Käsitykseni mukaan ainakin jenkeissä Chigacossa olisi toiminut/toimii yritys, joka valmistaa ko. merkkisiä harmonikkoja. Jonkun tiedon mukaan niitä olisi tehty myös italaissa, mutta en ole saanut sille luotettavaa varmistusta.

Johan

ftamt

Tuntuisi järkeenkäyvältä, että on tehty molemmissa maissa.Imperial on hyvin yleisessä käytössä oleva sana ja kaikenlaista tavaraa on muutakin sen nimisenä tehty.Siksi on mahdollista, että on ollut kaksi eri harmonikan valmistajaa. Hämärä muistikuva on, että
olisiko myös Saksassa tehty sen nimisiä 2-rivisiä ja huuliharppuja.
Toivo

Hannu S

Imperial harmonikkoja tehtiin Berliinissä Saksassa vuodesta 1840 alkaen. Yrityksen omistaja oli J F Kable. Yritys valmisti sekä harmonikkoja että huuliharppuja. Tavaramerkkinä oli kaksoisankkuri. Vuonna 1912 Kable osti Hohnerin, mutta Kable jatkoi toimintaansa erillisenä yhtiönä aina vuoteen 1929 saakka.  Hohner on käyttänyt Imperialia tuotemerkkinä.

Chicagossa perustettiin 1950-luvun vaihteessa Excel Accordion Company. Perustaja oli italialaislähtöinen emigrantti, nimeä en muista. Excelsiorin nosti oikeusjutun nimestä, joten nimi muutettiin Imperialiksi.  Yritys valmistaa laadukkaita Imperial Harmonikkoja, mutta valmistus on nykypäivänä Italiassa. 

Tuotemerkkinä Imperialia käyttävät muutkin valmistajat kuten jenkkiläinen Excalibur, olisikohan ollut Wisconsinissa. 
Tv, Hannu S

Johan

Kiitoksia valisevista tiedoista!

Minulla on tuossa siistimistyön alla yksi II/IV äänikertainen pikkupeli, jossa on viittetitä tuohon suuntaan ja olen kovasti koittanut selvittää sen alkuperää, kun mitään konkreettista ei ole ilmennyt, ainosataan tuo Imperial ja sekin vain pelin kylkeen selkeästi jälkeenpän liimatuissa pahvikirjaimissa, jossain on myös kuva lähes samanlaisesta kruunusta, kuin noissa jenkkilän Imperialeissa, joita olen netistä kurkkinut. Sisällä ei ole liiemmin infoa alkuperästä.
Rakentteelisesti se poikkeaa osin melkoisesti italialaista, saksalaisita ja venäläisistä pikkupelistä.
Pistän kuvan liikkeelle kunhan saan sen edes jotenkin sisitittyä syvästä alennustilastaan.

Johan

Johan

Tässä kuva pelistä. Diskantti koskettimiston tila on todella masentava, mutta peli kyllä "laulaa".

Johan

poikkikulma

Kaunis harmonikkahan tuo on ,paljon pahempikuntoisiakin on entisöity kyllä tuostakin vielä hienon pelin saapi jos haluaa laittaa kuntoon itse , neuvojakin varmaan saapi ja laittajiakin löytyy jos haluaa kunnostaa jos hyvin vielä soikin niin mikä ettei tuskin tuo kauheita kustantaa kuntoon laitto  :D

poikkikulma

Katsokaapas jos kiinnostaa huomasin tuola muusikoiden net torilla erikoisen näköinen Pianoharmonikka , en saa selvää mikä merkki se on minusta hienon näköinen Harmonikka kauniiksi koristeltu olisiko Saksalainen voisiko olla Royal Standar se merkki siinä diskanttihäkissä näyttää samanlaiselta mutta kun en enää muista tarkkaan  :o

Johan

Lainaus käyttäjältä: poikkikulma - 25-03-2013, 20:43:47
Katsokaapas jos kiinnostaa huomasin tuola muusikoiden net torilla erikoisen näköinen Pianoharmonikka , en saa selvää mikä merkki se on minusta hienon näköinen Harmonikka kauniiksi koristeltu olisiko Saksalainen voisiko olla Royal Standar se merkki siinä diskanttihäkissä näyttää samanlaiselta mutta kun en enää muista tarkkaan  :o

Pongasin sen jo pari päivää sitten Tori.fi:ssä. Italailaiseksi myyjä sen kertoo, ja myös pelin kyljessä oleva merkintä kertoo made in Italy. Tuo häkissä oleva merkki näkyi paremmin Tori.fi kuvissa, mutta minulle ko. merkki ei ole tuttu.
Tosin tuo merkissä olevan kruunun kuva on myös tässä "Imperialin" kyljessä olevassa lätkässä, ja esiintyi myös joissakin neitistä pongaamissani jenkkikuvissakin.

Siisti peli, sopiva hinta, ja siksi myytiinkin 25.3 aikana.

Johan

huru.ukko

Lainaus käyttäjältä: Hannu S - 22-03-2013, 12:12:54
Imperial harmonikkoja tehtiin Berliinissä Saksassa vuodesta 1840 alkaen. Yrityksen omistaja oli J F Kable. Yritys valmisti sekä harmonikkoja että huuliharppuja. Tavaramerkkinä oli kaksoisankkuri. Vuonna 1912 Kable osti Hohnerin, mutta Kable jatkoi toimintaansa erillisenä yhtiönä aina vuoteen 1929 saakka.  Hohner on käyttänyt Imperialia tuotemerkkinä.

Chicagossa perustettiin 1950-luvun vaihteessa Excel Accordion Company. Perustaja oli italialaislähtöinen emigrantti, nimeä en muista. Excelsiorin nosti oikeusjutun nimestä, joten nimi muutettiin Imperialiksi.  Yritys valmistaa laadukkaita Imperial Harmonikkoja, mutta valmistus on nykypäivänä Italiassa. 

Tuotemerkkinä Imperialia käyttävät muutkin valmistajat kuten jenkkiläinen Excalibur, olisikohan ollut Wisconsinissa. 
Tv, Hannu S

Minulla on 1-rivinen Imperial Accordions (lukee peltisissä kulmaraudoissa) Myös nämä ankkurin kuvat,, Tämä on kyllä varmasti tosi vanha,
Onkohan missään tämän Imerialin historiaa/vanhoja hanurimalleja ? Saisi ajoitettua tämän minun kurtun, Todennäköisesti -20 luku jos ei vielä vanhempi.

ftamt

Veikkaisin 1900-1910 lukuja, joten 100 vuotta on jo tullut täyteen.
Toivo

huru.ukko

Kiitos kiitos, Onhan sillä sitten jo ikää kiitettävästi  :)