Suomen Harmonikkaliitto

Luonnon hartsi

Aloittaja huru.ukko, 08-10-2016, 08:31:27

« edellinen - seuraava »

huru.ukko

Onkohan kukaan lutraillut itse kielivahaa ?Onko tietoa löytyykö Suomesta vielä käypää hartsia,
Sitä tuntuu olevan montaa eri laatua maailmalla, onko tietoa millainen hartsi sopii kielivahaan ??
Italiasta tietysti löytyy valmistakin vahaa, mutta tekisi mieli kokeilla tehdä se itse..

huru.ukko

Eipä oo tietoo  ::) Ymmärrän,,, ei täällä tarvitse paljoa pähkäillä näiden asioien kanssa, vahat saa valmiina tilattuna puotista, Ja luulen että tämän palstan jäsenistä vain pieni osa näiden vahausten kanssa joutuu painiskelemaan,,, Mutta tulihan kysyttyä.  :)

poikkikulma

Minäkään en noista Vahasekoituksista tiedä mitään kuinka se tehään ,luulisin että Toivo tai Viljo voisivat jotain tietääkin mitä siihen sekoitetaan . Se ei kuitenkaan varmaan saa kovettua liian kovaksi ettei ala lohkeilemaan , noissa vanhoissa Harmonikoissakin kyllä huomaa kun niitä on purkanut ja kunnostellut että ei se vahaus ole kaikissa saman laatuista ollut ennenkään Kukkolakin kai sekoitteli itse vahansa Kouvolasta en tiedä tekikö Kouvolan tehdaskin itse vahansa , kauan se pitää kyllä hyvin kun on Viipurin ja Kouvolan aikaiset alkuperäiset vahatkin ollut joissain pelissä ja vielä hyvä joskin lähes kivikovaa . Onko siinä perää että jos vahaus kovettuu niin Harmonikan ääni muuttuu niin kuin korkeammaksi muistelen jostain kuulleeni tai lukeneeni sellaista  ::)Joisakin haitareista on käytetty korvikkeena "tee se itse" miesten keksintönä jotain kovettuvaa pakkeliakin tuskinpa sellasella "vahauksella" kovin hyvät soundit aikaan saapi hee  ???
Olisihan se mukavaa kokeilla sitä itsekin tehdä kun vaan jostain saa jonkulaista ohjetta  :P
Mauno

huru.ukko

Eipä se mitään avaruustiedettä ole, Todennäköisesti mäntyhartsi käy, Pitää viel varmistella, mutta saako sitä täältä suomesta, en tiedä, netistä kyllä löytyy,  Kai siinä vahan teossa on kaikkein vaikeinta hartsin ja mehiläisvahan yhdistäminen, en ole vielä kokeillut , mutta luulen näin, mutta kunhan yritetään saada tietoa