Suomen Harmonikkaliitto

Firotti

Aloittaja Urkuhaitari, 29-01-2012, 01:03:06

« edellinen - seuraava »

Urkuhaitari

Terves kaikille,

Elikkäs,olen siis ihmetellyt jo pidempään,että miksi Firotin harmonikkoja on niin raskas soittaa?? tarkoitan siis että ilmankulutus on suurta luokkaa  ja palkeen käyttökin raskasta! Onko kukaan muu huomannut saman?

Minulla on nyt vuoden verran ollut soittimena Firotti Eroica,ja tekisi mieli vaihtaa jo uuteen soittopeliin... kumpi: Bugari vai Pihlajamaa? ;D

ftamt

Kuuluu noihin maailman huonompiin haitareihin. Siinä on moni asia tehty väärin. Itselläkin on ollut joskus aikoinaan.
Toivo

kallek

On Firotissa sentään jotain hyväkin. Varmaan monen soittoura ei olisi alkanutkaan ilman Firottia. Se kun ainakin 40 vuotta takaperin oli se halpahaitari, johon isillä oli varaa kun lapsi sai soittoinnostuksen.
Mikä "kunnon" haitariksi? Kokeile itse, mikä tuntuu sopivammalta. Muista kokeilla useita, älä lankea ensimmäiseen. Firotin jälkeen lähes kaikki tuntuvat ensi kokeilulla erinomaiselta.

Urkuhaitari

Joo,onhan sitä sanottu tosiaan maailman huonoimpiin kuuluvaksi,mutta en mä sitä ihan pohjalle luokittelis kuitenkaan :D mun haitarissa on vikana mm. epävireys,liika ohuet remmit (aiheuttaa muuten olkapäihin ikävää kipua) suuri ilmankulutus,näppäimet reagoi hitaasti,paljetremolon soitto lähes mahdotonta sekä muutama rikkinäinen ääni ::),kyllähän tolla nyt soittelee,mutta aikeissa on vaihtaa uuteen. Eihän tuo nyt maksanutkaan kuin 650 euroa,ja tosiaan,ei mullakaan olisi ollut muuhun rahaa silloin kun tuon ostin. Nyt vasta viime kuukaudet olen säästänyt parempaa soitinta varten,ja eiköhän tosta Firotistakin jotain hyvitystä vaihdossa saa  ;D

Firotti Mies

Voi voi kun täällä niin kovasti parjataan Firottia ;D Allekirjoittaneella Firotti oli ensimmäinen peli jolla tuli aloitettua soitto harrastus. Tuttavalta löytyy Firotti Elegance IV 3Äk piano jonka hän oli saanut kun oli täyttänyt 10V joskus 40 luvun lopulla! Paljon hän on kertonut tarinoita reissuista joissa Firotti on ollut mukana, jopa saaristossa veneilymatkoilla kesäisin :D.

Ja vaikka peli on jo kuusikymmentä vuotta vanha ja ei ole koskaan viritystä ym.. suurempaa remppaa nähnyt niin aina vain se soi "Firottimaisen" hyvin ;D

Itselle tuli äskettäin hankittua Firotti Elegance I 4Äk piano kunnostus/harraste peliksi, olisko kanssa jostain 40 luvulta.

Älkää muuten koskaan käyttäkö silikonia tiivistämiseen haitarissa, on nimittäin erittäin hankala saada diskantti/bassopuoli irti palkeista kun ne on "tiivistetty" silikonilla >:(

Urkuhaitari

No saattaapa olla että kiinnostaakin,mutta kattotahan :D

Tänään kävin ettimässä Seinäjoella uutta peliä,ja ah,kuinka ihanalta tunti saada syliin kunnon italialainen harmonikka pitkästä aikaa kun on nyt vuosi tullut soiteltua lähes pelkkää Firottia :P Oli taas totuttlemista siihen keveyteen ja näppäinten nopeaan reagoimiseen :D

Jimi

ftamt

Muistan lukeneeni Fazerin Musiikkikaupan 1950-luvun alun mainoksesta, että silloin Firotissa käytettiin Dixin kieliä. Liekö tämän maineikkaan kielitehtaan kielienkin laatu jo siinä vaiheessa  mennen talven lumia. 1930-luvulla tehdyt Dixit ovat kuin toiselta planeetalta.
Niitä voi virittäjä tarvittaessa käyttää varakielinä italialaisten seassa, eikä tavallinen soittaja huomaa mitään eroa. Vain korkeimmat äänet ovat heikommin syttyviä. Vastaavasti taas Dixin matalissa kielissä on muhkeampi sointi. Mielestäni samoihin aikoihin valmistetut Firo
tit, Lumikit, Welmeisterit ja osa Hagströmeistä ovat samaan kategoriaan pantavia venäläisten turistipelien kanssa. Joka näitä kehuu, ei tiedä paremmasta. Tässä on sentään vuosikymmenien mittaan saanut kokeilla koviakin soittokoneita. Mitä viritykseen tulee, niin ei niiden kielet pitkään vireessä pysy tai sitten meikäläisellä on liian kriittinen korva.
Toivo

Viljo

Eikös Dixin tehdas pommitettu sodassa matalaksi eikä sitä sen jälkeen enää rakennettu uudestaan?
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Viljo

No Sota... 1939-1945... en ole kuullut varastoylijäämistä. Vanhan Dixin mitoilla tehdään yhä uusia kieliä kuitenkin :-)
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

nisse

FIROTTI!

on hyvä halvin tapa aloittaa,elikkä käyttey jokin italilainen,niin jo saa tuntuman soittamiseen,mutta nyt on hinta kysymys,me emme voi verrata ESIM:kouvvola,pihlajamaa BUKARI on minulle ainakin niin kallis että ei ole rahaa näitten hinta harukka on uutena 7000-10000ER että olen tyytynyt ZERO-ZET kasetton joita saa käytettynä hyviä hienoja 1000-2000 jolla kyllä pystyy soittamaan!OBS!jos on kysymys lahjakkudesta soittajana,niin ei kannata kulutta aikaa FIROTTIN sillä ei pysyty muuta kuin opettelemaan nuotit mutta ei esim:palje tenknikkaa että jo olet lahjakas niin satsaa tämä 7000-10000er johonkin näistä kolmesta hanuri merkistä niin saat heti oikean teknikaan alusta asti!tyväär nämä hinnat on karannut käsitä ei ole millään mitenkään mahrollista esm:bugari uutena pyörii 10000er ja yli!

pianohessu

Viidellä tuhannella saattaisi saada tehtaalta hyvän Jupiterin.

PaRisto

Moro,

Aika vanhaan viestiin on tartuttu... mutta varmaan aina ajankohtaiseen.
Ostaa kerralla tarpeeksi huonon soittimen niin se jääkin sitten ekaksi ja viimeiseksi peliksi!
Tulee halvaksi harrastus kun menee into saman tein ;)

t. PaRisto
PaRisto

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: PaRisto - 16-12-2015, 16:27:04
Moro,

Aika vanhaan viestiin on tartuttu...

Tätä minäkin ihmettelin, että miksikäs tämä nyt heräsi.

Lainaa
Ostaa kerralla tarpeeksi huonon soittimen niin se jääkin sitten ekaksi ja viimeiseksi peliksi!
Tulee halvaksi harrastus kun menee into saman tein ;)

Toimii se niinkin päin että hilataan vaatimukset tarpeeksi korkealle, budjetin ulottumattomiin. Sekin on nopea ja halpa konsti.

No, mun ensimmäinen haitari alkuvuodesta 2009 oli Trojanda-merkkinen karmoska, niitä matkamuistopelejä. Kuusikymppiä maksoin huutonetissä. Siitä sai verran ääntä irti että huomasin että tämmöistähän pystyisi soittamaan, vaikka vire ja äänen syttyminen oli vähän niin ja näin ja taisi paljekin vuotaa. Seuraava karmoska olikin sitten jo kunnon peli, ja sillä kelpaa soittaa edelleen. Tosin into veti kromaattiseen peliin ja sen hankinnassa en lähtenyt kokeilemaan aivan halpismalleja.