Suomen Harmonikkaliitto

Oma ohjelmisto

Aloittaja olli, 12-10-2010, 14:52:41

« edellinen - seuraava »

olli

Vuosi sitten rakensimme opettajan kanssa ohjelmiston, jota nyt sitten työstetään viikottain (jo siis toista vuotta).  Hän toi nuotteja ja keskustelimme.  Yhteisymmärryksessä valitsimme sitten "ohjelmiston", joka käsittää monenlaista viihdemusiikkia.  Jokaisessa kappaleessa on "joku juju" eli uuden oppiminen, tämä on opettajan ansiota.  Kuten aiemminkin olen todennut, haluan oppia kappaleet nuottien ja sovittajan tarkoittamassa muodossa.  Se antaa haastetta.  Seuraavassa kappaleita (suluissa oppimistilanne; valmis tarkoittaa, että on käsitelty, mutta vaatii edelleen harjoittelua).  Muistoja vain (foxi, valmis), Rattaanpyörä (foxi, valmis), Kirje sieltä jostakin (humppa, työn alla, menee jotenkuten), Juntusrannan muistoja (jenkka, C-osa työn alla), Kuljen eksyksissä (jenkka, valmis), Kotkan Ruusu (tango, valmis), Kun ilta ehtii (tango, C-osa vaatii työtä), Tähdet meren yllä (tango, bassossa vielä tekemistä). Valsseja on vuosien myötä kertynyt paljonkin, mutta "sormimuistissa" ovat vain Metsäkukat ja Soittajan kaipuu (jonka yhtä tahtia korjailen). :)  Oma tavoitteeni on, että 65 v-päivänäni (eli vajaan vuoden kuluttua osaisin soittaa porukoille ohjelmiston).  Toinen tavoite on, että 70 v-päivänäni osaisin koko ohjelmiston ilman nuotteja eli siis 13.5.2016! :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

MarkkuF

Ohjelmistosi vaikuttaa asialliselta ja toimivalta. Ja tavoite on kohdallaan   8)
Mulle on tullut tämän uuden harrastulseni myötä pari keikka pyyntöä syntymypäiville ens vuoden puolelle, toiset ovat 60-vuotis päivät mis pitäis soittaa yllätys numerona muutama kipale. Ja toiset ovat kaverin 50-vuotis päivät, jonka ohjelmistosta ei ole viel sopimusta.
60-vuotis päiville sopii mun mielest hyvi tuo nuoruusmuistoja, joka onkin nyt mulla kovan opettelun alla, kultainen nuoruus ja metsäkukkia. Eli perussetti.

karppis

Lainaus käyttäjältä: olli - 12-10-2010, 14:52:41
Vuosi sitten rakensimme opettajan kanssa ohjelmiston, jota nyt sitten työstetään viikottain (jo siis toista vuotta).  Hän toi nuotteja ja keskustelimme.  Yhteisymmärryksessä valitsimme sitten "ohjelmiston", joka käsittää monenlaista viihdemusiikkia.  Jokaisessa kappaleessa on "joku juju" eli uuden oppiminen, tämä on opettajan ansiota.  Kuten aiemminkin olen todennut, haluan oppia kappaleet nuottien ja sovittajan tarkoittamassa muodossa.  Se antaa haastetta.  Seuraavassa kappaleita (suluissa oppimistilanne; valmis tarkoittaa, että on käsitelty, mutta vaatii edelleen harjoittelua).  Muistoja vain (foxi, valmis), Rattaanpyörä (foxi, valmis), Kirje sieltä jostakin (humppa, työn alla, menee jotenkuten), Juntusrannan muistoja (jenkka, C-osa työn alla), Kuljen eksyksissä (jenkka, valmis), Kotkan Ruusu (tango, valmis), Kun ilta ehtii (tango, C-osa vaatii työtä), Tähdet meren yllä (tango, bassossa vielä tekemistä). Valsseja on vuosien myötä kertynyt paljonkin, mutta "sormimuistissa" ovat vain Metsäkukat ja Soittajan kaipuu (jonka yhtä tahtia korjailen). :)  Oma tavoitteeni on, että 65 v-päivänäni (eli vajaan vuoden kuluttua osaisin soittaa porukoille ohjelmiston).  Toinen tavoite on, että 70 v-päivänäni osaisin koko ohjelmiston ilman nuotteja eli siis 13.5.2016! :D
Sinulla on aikamoinen repertuaari ulkoa opeteltavaksi. Itse olen harjoitellut nuotinlukutaitoa,esm jos ottaa nuotit pois kesken kappaleen niin soitto loppuu. En osaa soittaa korvakuulolta. Minulla pitää olla nuotit kokoalan edessä. Joitakin kappaleita osaan soittaa ilman nuotteja ,mutta niistäkin muistan nuottikuvan, kadehdin teitä jotka osaavat soittaa korvakuulolla.

karppis

Sinä olli osaat soittaa varmaan yhtähyvin nuoteista, kuin ulkomuistista. Oma opettajani sanoi kun katsoin näppäimiä. Kyllä ne napit pysyy siellä .

olli

Lainaus käyttäjältä: karppis - 13-10-2010, 14:40:53
Sinä olli osaat soittaa varmaan yhtähyvin nuoteista, kuin ulkomuistista. Oma opettajani sanoi kun katsoin näppäimiä. Kyllä ne napit pysyy siellä .
Kyllä "ammattilaistenkin" pitää katsoa välillä näppäimistöön, että osuu varmasti oikeaan! ;)  Eräs opiskeluaihe onkin katsoa hiukan "etukäteen" näppäimistöön, kun on ns. vaikea "hyppy"! ;D  Kyllä ne kappaleet jää "sormiin" kun riittävästi treenaa samaa kappaletta.  Aiemmin 1980-luvulla mulla oli tyylinä, että opettelin kappale kerrallaan nuoteista soittamaan ulkomuistista.  Sainkin lähes 20 kappaletta (valssia) muistiin, mutta ne unohtuivat aikojen saatossa, kun en ottanut hanuria tosissaan syliin lähes 10 vuoteen.  Kyllä ne vanhanakin jäävät sormiin.  Ope otti tuosta foxista "Muistoja vain" nuotit kesken soiton pois, ja niinhän se meni ulkomuistista. :D  On varmaan osittain rohkeuden puutettakin yrittää ilman nuotteja?
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!