Suomen Harmonikkaliitto

Värmland Vals - miten komppi haitarilla?

Aloittaja risto, 18-06-2009, 08:28:34

« edellinen - seuraava »

risto

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 22-06-2009, 20:02:22

Ehkei kuitenkaan melodian sävelkulun vaan sen rytmin osalta.

Sen huomaakin vasta kun alkaa soittamaan biisiä siinä olleilla soinnuilla.

risto

Lainaus käyttäjältä: olli - 22-06-2009, 20:16:45
Riston kirjoitus menee yli meikäläisen ymmärryksen.  Olen siis harrastelija, enkä ymmärrä näitä "dissonointeja" sun muita.  

Dissonanssi on vähän niin kuin riitasointu.

Lainaa
Hanuri on hanuri ja sillä siisti.Mielestäni on turhaa verrata kitaraan.  

Etkö Olli ole koskaan kuullut konstruktiivisesta oppimiskäsityksestä?  ;) Sen mukaan ihminen rakentaa uutta oppimaansa sen pohjalle mitä on aiemmin oppinut. Itse kun olen kielisoittimia vain soitellut, vaikea on heti tempaista täysin uutta ajatusmallia jostakin tyhjästä. Pakko lähteä vanhan pohjalta ja siitä rakentaa uutta.

Lainaa
Toisaalta vähärivisille kirjoitetuista kappaleista on vaikea tehdä viisrivisen kappaletta.

Väittäisin että juuri päin vastoin. Ajatuksena on että jossain vaiheessa kun saan vähän enemmän kahlattua läpi Vesteristä rupeaisi opettelemaan kaksiriviskappaleitani 5-rivisellä...

klezberg

Lainaus käyttäjältä: risto - 23-06-2009, 00:01:43
Lainaus käyttäjältä: klezberg - 22-06-2009, 20:02:22

Ehkei kuitenkaan melodian sävelkulun vaan sen rytmin osalta.

Sen huomaakin vasta kun alkaa soittamaan biisiä siinä olleilla soinnuilla.

Oudolta tuntuu silti että nuo soinnut eivät sopisi tuohon sävelkulkuun, sen verran perussoinnuissa liikutaan.

Itse taidan tässä yrittää hahmottaa, että sikäli kun kitaran säestys ei sovi haitarille, mistä tekijöistä se riippuu. Vaihtoehtoina näen soundin, sointujen asettelun ja soittotekniset asiat. Edelleen arvelen, että kyse on pääasiassa soundista: haitarin basson neljä äänikertaa soimassa tasapaksusti yhtäaikaa on hyvin erilainen kuin kitara. Oletko kokeillut basson eri rekistereillä?

Sointujen asettelu voi vaikuttaa myös. Mutta näkisin myös että meidän kahden taidoilla ei voi vielä sanoa mikä haitarilla toimii ja mikä ei  ;)

klezberg

Lainaus käyttäjältä: risto - 23-06-2009, 00:17:03
Lainaus käyttäjältä: olli - 22-06-2009, 20:16:45
Hanuri on hanuri ja sillä siisti.Mielestäni on turhaa verrata kitaraan.  
Etkö Olli ole koskaan kuullut konstruktiivisesta oppimiskäsityksestä?  ;) Sen mukaan ihminen rakentaa uutta oppimaansa sen pohjalle mitä on aiemmin oppinut. Itse kun olen kielisoittimia vain soitellut, vaikea on heti tempaista täysin uutta ajatusmallia jostakin tyhjästä. Pakko lähteä vanhan pohjalta ja siitä rakentaa uutta.
n kahlattua läpi Vesteristä rupeaisi opettelemaan kaksiriviskappaleitani 5-rivisellä...

Etkös Olli kysellyt jossain ketjussa pianosäestysten käyttämisestä haitarilla. Nyt tässä puhutaan kitarasäestysten käyttämisestä haitarilla. Ei tässä sen kummemmasta ole kyse.

Ja tosiaan, kuten jo edellä kirjoitin, itseäni tuntuu tässä kiinnostavan paitsi mikä toimii tai ei toimi, niin myöskin siinä vaikuttavat syyt.

risto

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 23-06-2009, 08:51:34

Sointujen asettelu voi vaikuttaa myös. Mutta näkisin myös että meidän kahden taidoilla ei voi vielä sanoa mikä haitarilla toimii ja mikä ei  ;)
.
.
.
Ja tosiaan, kuten jo edellä kirjoitin, itseäni tuntuu tässä kiinnostavan paitsi mikä toimii tai ei toimi, niin myöskin siinä vaikuttavat syyt.

Naulan kantaan.

PS. Yksi mahdollinen mieleen tuleva syy saattaisi olla, että kun haitarin sointubassot ovat käännöksiä, niiden korkealla soivat nuotit saattavat synnyttää korkealla kulkevan melodian kanssa samassa oktaavialassa soivia ei-toivottavia (=kansanmusan tyyliin sopimattomia) sointuja tai intervalleja ... ajatusta en tarkemmin ole tsekkaillut...

olli

"Etkös Olli kysellyt jossain ketjussa pianosäestysten käyttämisestä haitarilla. Nyt tässä puhutaan kitarasäestysten käyttämisestä haitarilla. Ei tässä sen kummemmasta ole kyse."

Näin tein.  Pianonuoteista hanurisovituksia.  Mulla on varaa antaa periksi.  Menee tuo teidän keskustelunne joskus "sivistyssanoilla" meikäläisen ymmärryksen yli.  No ei siinä mitään, jatkakaa...
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!