Suomen Harmonikkaliitto

Venäläisen harmonikan bassopuolen ihmettely.

Aloittaja kajuko, 25-12-2015, 22:26:30

« edellinen - seuraava »

Johan

Kyllä se tuosta kuvastasi kävi ilmi, että  bassorivejä pelissäsi on on viisi, tuo mainitsemani 6 riviä on tässä minun laittamassani kuvassa, joka on 96 bassoisesta soittimesta, eli siis yksi rivi lisää kuin tuossa 80 basoisessasi.
Koska perusbassot ovat ok, vaikuttaa siltä, että sointubassojen kokoamaisessa on tapahtunut jokin virhe, tai sitten joku tanko on pompannut sakaransa väärällepuolelle, vika pitäisi ensin paikallistaa ja sitten korjata.

Johan

kajuko

Lainaus käyttäjältä: kajuko - 31-12-2015, 12:23:53
Lainaus käyttäjältä: Johan - 31-12-2015, 06:56:06
Minusta kyseessä on aivan normaali 80 koskettiminen standardibasso, siinä ei siis ole edes vähenyttyä septimiäkään mukana. Maalattu kuoppa tuossa yhdessä kokettimessa on selkeästi C-perusbasso.

Läppiin tehdyistä merkinnöistä ja käsialasta päätellen joku "seppä" on korjaillut soitinta ja kokoaminen on ehkä tehty siten, että kaikki ei toimi standardibasson tapaan.

Noiden rautalankojen sijainnit ovat ehkä osittain vaihtuneet, jos ne on irroitettu purkaessa tangoistaan ja siksi niissä on sitten hieman ylimääräisiä mutkia matkassa.
Lisäksi epäilen, että käsitteet sointubasso ja melodiabasso ovat jossakin vaiheessa nyt menneet sekaisin.
Käyttäisin korjauksessa siis standardibasson kaaviota 80 nappulaiselle basolle. Peli on minusta aivan tavallinen kyseisen valmistajan "Berioskapeli".

Tarkista ensimmäiseksi, että basson kielipenkit on asenettu oikien päin, sillä muuten basso ei toimi kaavionsa mukaisesti.
Pietrodiro antoi hyviä ohjeita basson kokeiluun!

Katselin kuvastasi, että nuo 7-sointujen langat menevät oikeille nappuloille.

Liitteenä on referenssikuva saman valmistajan mallista, jossa standardibasso on 96 nappulainen, siis vähenentty septimi lisänä ja kolme bassokoplaria. Tässä siis lisätangot ulommalle 6. bassoriville.

Kuten kuvasta näkyy "koskemattomankin" saman valmistajan soittimen rautalangat ovat kovasti käsintehdyn näköiset.

Johan
Se "seppä" olen minä itse. Merkkasin ne vertaakseni diskanttipuolen kanssa mikä läppä on C jne.
Kaksi riviä on perubassoa, ja ne on kaikki oikein. Käsitteet on todellakin menneet väärinpäin,kun en todellakaan ole soittaja ,enemmänkin satunnainen "tapailija".
Kielipenkit on oikeinpäin. Työntäjiä ylimässä kerroksessa on vain 16kpl siis joka toinen kolo, joten bassonappeja on 5 riviä eikä 6.
Nyt täytyy sitten miettiä miten tässä edetään ,vihjeitä ja ehdotuksia on saatu kiitettävästi monilta joten kiitokset niistä.

Kauko
Tämän vuoden ensimmäinen hyvätyö on tehty.
Nettiä kaivellessani löysin Stradella bassokaavion josta karsin  ylimääräiset pois että  sain tarvittavan 80  näppäintä .
Oletettavasti alkuperäinen on ollut stradellabasso koska 60 prosenttisesti palikat olivat oikein,loput piti sitten vaihtaa keskenään sekä muotoilla sopiviksi.
Sitten haitari olalle ja kokeilemaan.Ei tullut enään "soraääniä" kuten ennen korjausta.

Vielä tarvii tutkia ilmavuotoja joita on , jostain puhaltaa naamalle kun painaa palkeet ilman soittoa kiinni.

Kauko