Suomen Harmonikkaliitto

Venttiilit.

Aloittaja huru.ukko, 09-05-2015, 14:53:00

« edellinen - seuraava »

huru.ukko

Olen  pähkäillyt harmonikan läppien tiivistystä, onko huovalla mitään merkitystä tiiveyteen, vai onko ne pelkästään vaimentamaan läpän ääntä, Vanhoissa peleissä ei ollut muuta kun hahka, Ja kyllähän ne välillä pitää aika klopinan, Varmasti ääni lisääntyy nahkan kuivuessa,

ftamt

Kyllä huopa auttaa tiiviydessä. Nahka mukautuu huovan kanssa tiiviimmin reiän päälle. Vanhoihin peleihinkin voi käyttää kaikkein ohuinta huopaa. Jotkut tehtaat käyttivät jo 1920-luvulla nahan ja läpän välissä pehmustetta. Huopaa se ei ollut, mutta jotakin pehmeää valkoista se oli. Jonkunlaista
keinotekoista ainetta, jota en ole onnistunut selvittämään. Kotimaisissa vanhoissa peleissä oli pelkkä nahka.
Toivo

huru.ukko

Minulla on kyllä ohutta, oliskohan sellaista askarteluhuopaa, Mutta olisi helpompaa liimata vain nahka, sen voisi liimata ihan puuliimalla, ::) mutta tuo maitoliima on minusta sellaista tuhraamista, ???     Kysyin joskus aikoinaan Kosken Joukolta mitä liimaa he käyttävät nahkan liimaamiseen, Hän kyllä kertoi sen minulle, ja silloin ostinkin sitä, mutta en nyt muista kuolemaksenikaan  mitä liimaa se oli, nahka pysyi pehmeänä,
Kontaktiliimaa se ei ollut.

ftamt

Kyllähän se pelkkä nahkakin käy, jos se on paksumpaa, pehmeää ja tiivistä.
Toivo

huru.ukko

Kiitos informaatiosta, Kyllä taidan kääntyä tuon nahkan puoleen, Minulla aika paksua pehmeää nahkaa,
Luulen että se kyllä kelpaa..