Suomen Harmonikkaliitto

kielen vahaus

Aloittaja huru.ukko, 19-04-2015, 18:12:53

« edellinen - seuraava »

huru.ukko

Onko kenelläkään hyvää neuvoa ? mikä olis paras tapa vahata kielet, Kielien väi noin 1mm,, Ei mahdu Minkäänlainen kone sinne väliin millä saisi vahan,,? onko vaan paras tapa vahata edellinen kieli, ja nopeasti seuraava kieli ennenkuin vaha hyytyy ?? Se on kyllä aika vaikeaa, vaha jämähtää nopeasti,
Hyviä ohjeita otetaan vastaan

Johannes 49

Varmaankin nämä olet nähnyt, laitan kuitenkin linkin jos jotain muutakin sattuisi kiinostamaan.
Itse en näitä hallitse, enkä ole tehnyt. Olen vaan näitä useita täältä tuupista katsellut.
Nyt en juuri sitä löytänyt mitä hain, kyllä näiltä samoilta sivuilta löytyy useita.
Näitä Italian "vaareja" kun olen katsellut olen ihmetellyt heidän taitavuuttaan. Tosin ovat varmaan kymmeniä vuosia työkseen tehneet.
Heillä vaan vahakattila porisee levyllä ja erilaisia lusikoita/veitsiä" kattilaan" kastaen kuljettavat työkalun lappeellaan saumaan, kallistavat ja vetävät saumaa pitkin.
Taitavia ovat.
Vahaus alkaa n. 1.40

https://www.youtube.com/watch?v=YTGUyI-me1s

tässä kolviversio

https://www.youtube.com/watch?v=dUaHU1vY8f0

vielä yksi, erilainen lusikka. Melko ahdas väli. Kohta n. 23.40

https://www.youtube.com/watch?v=LNcp5GWBLBs

no vielä yksi, tosin ei vieläkään se mitä hain. Tässäkin erilainen kolvi.

https://www.youtube.com/watch?v=yjGaLwqrtOs

vielä löytyi

https://www.youtube.com/watch?v=CTOKF6Ol6m4
Olen oppinut niin paljon virheistäni, että aion tehdä niitä lisää.

Teme

Ensimmäisessä videossa oli kyllä ammattilainen asialla. Toinen näytti amatöörin puuhastelulta ekaan verrattuna, vaikka onnistuu homma noinkin.

Kielten pitää olla paikallaan kielipenkissä, muuten menee turaamiseksi ja vahaa on kaikkialla muualla paitsi kielten välissä. Ensimmäisen videon mukainen 'vahankaadin' varmaan paras vaihtoehto jos kielten väli on ahdas.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

huru.ukko

Se on helppoa kun heinän teko kun sen osaa :)
Mutta videot ei paljoa jelppaa, Kuva minun propleemasta, miten noihin rakoihin saa vahan juoksemaan ?????  :-[

Viljo

Veitsellä ja yksi kerrallaan, alhaalta ylöspäin. Saa olla sitten nopea ja tarkka käsi. Näin se tehdään Italiassa ja Saksassa. Noita on muutama tullut laitettua kuntoon ihan menestyksellä.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

huru.ukko

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 20-04-2015, 14:00:57
Veitsellä ja yksi kerrallaan, alhaalta ylöspäin. Saa olla sitten nopea ja tarkka käsi. Näin se tehdään Italiassa ja Saksassa. Noita on muutama tullut laitettua kuntoon ihan menestyksellä.
Eipä ole veistä, mutta kai sen voi tehdä, kuinka paksu terä, ja kuinka kapea rako joka vielä sillä menee, ???

Viljo

Sellanen 0,5-0,7 mm terä vissiin ihan ok. Ja en minä noita rakoja ole mittaillut.

PaRisto

Moro,

Osta nahkaa / nahkanauhaa ja laita laatan ja kielipenkin väliin ja pikku nauloilla kiinni!

Tosin voi olla että joudut niitä nauloja jonkin aikaa metsästämään. Ne perinteiset huonekalujen mukana tulevat takapahvin naulat ei taida toimia tuossa!

Itse laitoin yhdestä 2 äk veltsusta nauloilla kielilaatat kiinni kun en viitsinyt alkaa maksamaan sen vahauksia... Itse asiassa taitaa tuossa profiilin kuvassa olla juurikin ne.

LISÄTTY! aika ohuesti on myös puuta ympärillä.... HalkeamisVaara!!!

t. PaRisto
PaRisto

huru.ukko

Kyllä sitäkin yritin kokeilla. mutta meni tuhraukseksi, puuta vain 3mm välissä,  Ehkä vielä kokeilen sen naula / ruuvi kiinityksen, mutta pitää olla vähän isompi rakonen,, Tässä sitä jää noin 1mm, Ei mahdu edes naula väliin, mutta eiköhän tässä keinot keksitä.. :)
Vanhana autosähkö aset. muistuu mieleen sanonta, että ennen loppuu koiralta kusi kun asentajalta konstit  ;D

Viljo

Ei ikinä nauloilla. Se on toimiva once in a life time -juttu, mutta niitä kieliä kun täytyy irroittaa putsaamiseen ja venttiilien laittoon. Olen monesti joutunut korjaamaan nauloilla haljenneita kielipenkkejä. Tämän jälkeen nauloja ei oikeastaan voi laittaa enää takaisin kiinni, mikäli väliseinä on liian ohut. Huomatkaa myös, että ruuvista 2/3 pituudesta on kiinnitävää osaa ja 1/3 on kiinni kiinnitettävässä alustassa.

Ruuvi on oikeastaan ainoa järkevä kiinnitysmuoto, mikäli vahaa ei käytä. (Ja ruuvikiinnityksistä on erilaisia versioita)

Vanhoissa 1920-luvun peleissä on paljon nauloja ja näissä peleissä on usein myös leveämpi väliseinä, johon naula on laitettu. Näissä on enemmän pelivaraa kuin ohutseinäisissä kielipenkeissä.

ftamt

Olen kerran joutunut mirkelillä kaventamaan koko kielisarjan erääseen Cooperativan 4-äänikertaiseen malliin, koska sen oma kielisarja oli tuhottu. Tässä kukkamallissa oli normaalia enemmän soivia ääniä, joka oli saatu aikaan kapeammilla laatoilla. Oli tarkka ja hikinen homma, joka onnistui kuitenkin täydellisesti. Tämä on yksi mahdollisuus tehdä lisää tilaa vahalle, mutta siinä on kauhea työ ja laattoja ei saa päästää lämpenemään liiaksi. Oikeastaan liian pienet raot ovat suunnitteluvirhe, jota ei ole huomioitu kielipenkkejä tehdessä suhteessa tilattuihin kielisarjoihin.
Toivo

huru.ukko

Löytyi tuollainen kuva. Ei mahdu kielilaattojen väliin lusikat eikä veitset, Ei edes naulat, mutta vahattu ne on  ;D. Merkki Hohner

ftamt

Tosi typerä juttu, kun kielilaatat ovat liian leveät penkin pituuteen nähden.Vaha pitää kiinni vain päistä.
Toivo

huru.ukko

Kokeilin vanhoilla kielillä tekemääni harjoituskielipenkkiin miten onnistuu, Ensimmäinen kieli toiselta kantilta kiinni, sen jälkeen vahataan toinen kantti, ja ennenkuin vaha jämähttää painetaan seuraava kieli paikalleen sulaan vahaan, Pysyy yllättvän tiukassa vaikka en vielä päitä vahannutkaan, Ja mikä oleellista, ilma ei pääse kielikammiosta vuotamaan toiseen, Kielipenkki on vaan oltava oikeassa asennossa jonkinlaisessa telineessä, että molemmat kädet vapaat, Se on samantien laitettava kieli paikalleen kun vaha on paikallaan,  Mitään muuta konstia tässä ei ole. Pitää vielä vähän treenata noiden vanhojen kielien kanssa ettei tarvitse harjotella varsinaisilla kielillä

riikinkukko

Se on hyvä keino. Kyllä se onnistuu sillä kaiken parhaiten. Laitoin vasta Dallapeen laatat latomalla. Ei se vaha jämähdä niin nopesti kuin olettaa. Vahan sulatus- ja valutuslaite on tässä tapauksessa oleellinen asia onnistumisen kannalta.